Hyperpro vering & demping

het uitbouwen van de achterveer lijkt me niet zo problematisch maar hoe zit het met de voorveren?
Geen idee, ik heb een BMW met telelever voor, dus dat is 1 monoshock element. Iets makkelijker als een voorvork. Maar zoiets voor een Handige Hendrik met een Haynes manual toch wel te doen?
 
ben nu de manual aan het downen.

ik heb ooit een keer mijn voorvork van mijn atb uitgebouwd maar was relatief simpel en met zo'n atb haal je niet snel 100+ snelheden ;)
 
1 mei staat de afspraak voor de wisseling van de veren. Ben erg benieuwd wat het resultaat zal zijn! (Betrefd een CBF600 uit 2005 met 30.000 op de teller)

Hou jullie op de hoogte.

Groeten Gerwin
 
Volgens mij zijn dezelfde voorvork veren voor minder te koop alleen dan zitten ze niet in een Hyper pro verpakking.
Onzin!
Alleen Hyperpro heeft volledig progressieve veren. Alle anderen noemen 2- of 3-traps lineaire veren progressieve veren, maar dat zijn het natuurlijk niet.
En het prijsverschil met de goedkoopste aanbieders is maximaal enkele tientjes.
 
Maat van me heeft last van een voor zijn gevoel stuiterende motor, nou zit hij te overwegen of Hyperpro veren daarbij kunnen helpen, wij hebben al van alles geprobeerd, veren terug naar de standaard instelling, hij heeft net 2 verse banden enz.
Bij 80 km en boven de 100 km/h lijkt het voor z'n gevoel heel hobbelig/stuiterig.

We gaan binnenkort even zo'n veer howto volgen waarbij je de veervoorspanning enz afsteld op je gewicht (dus in pak met helm op de motor kruipen en meten hoever ie in veert enz)

Ik heb met de Hyperpro's op m'n 954 nergens last van en ik vind ze prima rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Maat van me heeft last van een voor zijn gevoel stuiterende motor, nou zit hij te overwegen of Hyperpro veren daarbij kunnen helpen, wij hebben al van alles geprobeerd, veren terug naar de standaard instelling, hij heeft net 2 verse banden enz.
Bij 80 km en boven de 100 km/h lijkt het voor z'n gevoel heel hobbelig/stuiterig.

We gaan binnenkort even zo'n veer howto volgen waarbij je de veervoorspanning enz afsteld op je gewicht (dus in pak met helm op de motor kruipen en meten hoever ie in veert enz)

Met de veervoorspanning wijzigen ga je niet zo heel erg veel verschil krijgen. Je verandert daarmee het gedrag van de vering niet, je zet alleen de motor ietsje hoger of lager.

In het geval van jouw maat zou hij eens moeten beginnen met het aanpassen van de uitgaande demping. Zet die een stuk minder hard (zoek even in het boekje op hoe dat moet). Dat betekent dat het wiel makkelijker uitveert en de motor veel minder stuitert. Met standaard vering op een motorfiets kun je eigenlijk alleen daarmee verschil krijgen. Maar doe je het goed dan is het al een wereld van verschil.
 
Onzin!
Alleen Hyperpro heeft volledig progressieve veren. Alle anderen noemen 2- of 3-traps lineaire veren progressieve veren, maar dat zijn het natuurlijk niet.
En het prijsverschil met de goedkoopste aanbieders is maximaal enkele tientjes.

Ben jij werknemer van Hyper pro? Heb je alle andere sets getest?
 
We gaan binnenkort even zo'n veer howto volgen waarbij je de veervoorspanning enz afsteld op je gewicht (dus in pak met helm op de motor kruipen en meten hoever ie in veert enz)
Je kunt met zulke vragen ook gewoon bij Hyperpro langsrijden. Ze helpen je er gewoon mee en proberen je niet meteen nieuwe veren aan te smeren. Als de oplossing van jouw probleem op te lossen is door afstelling, doen ze dat gewoon gratis+koffie. Vandaar dat men zo lyrisch is over die mannen. Zij snappen tenminste hoe het werkt.
 
Ben jij werknemer van Hyper pro? Heb je alle andere sets getest?
Nee, ik ben dealer van o.a. Hyperpro, WP, Ohlins etc.
Ik zeg niet dat Hyperpro altijd beter is, ik zeg alleen dat de andere merken iets pretenderen te leveren wat niet helemaal klopt. Iedereen roept progressieve veren, maar de meesten levenren meertraps lineaire veren (wat soms trouwens een betere oplossing is, maar dat tetrzijde).
 
Ook op veringsolie zit een houdbaarheidsdatum. Bij de meeste garages kijken ze niet naar de voorvorkolie, maar na 11 jaar is die geheid rot. Had ik bij mijn vorige fiets ook, die was 10 jaar oud. Kwam een enorme putlucht uit de poten toen ze open gingen.

Uiteraard gaat die olie niet eindeloos mee. Die putlucht wordt overigens veroorzaakt doordat er zwavel in de olie zit. Ook na twee maanden ruik je die lucht al.....
 
Nee, ik ben dealer van o.a. Hyperpro, WP, Ohlins etc.
Ik zeg niet dat Hyperpro altijd beter is, ik zeg alleen dat de andere merken iets pretenderen te leveren wat niet helemaal klopt. Iedereen roept progressieve veren, maar de meesten levenren meertraps lineaire veren (wat soms trouwens een betere oplossing is, maar dat tetrzijde).

Sorry maar ik ben soms wat wantrouwend op fora, Het gebeurt regelmatig dat dealers en producenten eigen producten aanprijzen zonder te vermelden dat ze daar commerciële belangen bij hebben.

Wij van WC eens adviseren WC eend.
 
Tja, Frank verdient uiteraard z'n brood in die handel. Dat kún je al automatisch als verdacht zien. Maar ik heb de ervaring dat hij geen smoesjes verkoopt.
 
Tja, Frank verdient uiteraard z'n brood in die handel. Dat kún je al automatisch als verdacht zien. Maar ik heb de ervaring dat hij geen smoesjes verkoopt.

Zolang mensen vermelden dat ze zelf commercieel belang kunnen hebben bij hun eigen advies heb ik daar ook helemaal geen moeite mee. Heb ook echt niks tegen Frank. Maar ik vind wel dat ze net zoals Frank deed het wel moeten vermelden.
 
Ten eerste gaf Frank geen advies maar alleen een stelling over Hyperpro veren versus andere veren. Zegt er ook bij dat dat niet automatisch betekent dat Hyperpro in alle gevallen beter is.

En dan heeft hij er ook nog eens geen belang bij. Ja, hij zit in de verenbusiness, maar hij verdient niet alleen aan veren.
 
Heb gister progressieve vorkveren van Hyperpro gemonteerd in mijn CBR, vanavond de vork weer monteren in het frame en van het weekend (eerder kan het echt niet) maar 's proberen.. Zal toch wel een verbetering moeten zijn!
Het stelt trouwens niks voor om ze te monteren.. Zit een duidelijke handleiding in het nederlands bij!
 
Laatst bewerkt:
Heb gister progressieve vorkveren van Hyperpro gemonteerd in mijn CBR, vanavond de vork weer monteren in het frame en van het weekend (eerder kan het echt niet) maar 's proberen.. Zal toch wel een verbetering moeten zijn!
Het stelt trouwens niks voor om ze te monteren.. Zit een duidelijke handleiding in het nederlands bij!


ik ga als de belastingdienst mijn geld heeft terug gegeven ook ff nieuwe voorveren halen (wellicht nog achterveer).

maar is het een mogelijkheid die handleiding in te scannen, ben wel benieuwd namelijk...

kun je nog zeggen waar je speciaal op moet letten en welke materialen je erbij moet hebben en of je bepaalde dingen direct moet vervangen voor nieuwe?

hoe lang ben je er mee bezig geweest in totaal?
 
Heb gister progressieve vorkveren van Hyperpro gemonteerd in mijn CBR, vanavond de vork weer monteren in het frame en van het weekend (eerder kan het echt niet) maar 's proberen.. Zal toch wel een verbetering moeten zijn!
Het stelt trouwens niks voor om ze te monteren.. Zit een duidelijke handleiding in het nederlands bij!

Als je nieuwe veren vergelijkt met die ouwe vermoeide veren zal het altijd een verbetering opleveren.

Vrijwel zeker zul je wel wat met de instellingen moeten rommelen.
 
ik ga als de belastingdienst mijn geld heeft terug gegeven ook ff nieuwe voorveren halen (wellicht nog achterveer).
maar is het een mogelijkheid die handleiding in te scannen, ben wel benieuwd namelijk...
kun je nog zeggen waar je speciaal op moet letten en welke materialen je erbij moet hebben en of je bepaalde dingen direct moet vervangen voor nieuwe?
hoe lang ben je er mee bezig geweest in totaal?

Of dat voor de CBR ook geldt weet ik niet, maar ik heb het een paar jaar geleden gedaan bij m'n Fazer 1000. Was een uurtje werk en ik had er geen bijzonder gereedschap bij nodig, doppensetje, steeksleutels, paar tangetjes.
Voor het afmeten van de hoeveelheid olie in de vorkpoten had ik een houten stokje met daarop het aantal cm's ruimte voor de luchtkamer afgetekend.
Zorg wel, als je de handel in elkaar hebt zitten en de olie er in gaat gieten, dat je eerst wat olie er in gooit (niet alles in een keer), dan de vorkpoot een aantal keren op en neer pompen om luchtbellen te verwijderen, daarna bijvullen tot de vereiste hoeveelheid.
Oh... en spoel de vorkpoot eerst goed door om alle meuk te verwijderen.
 
Als je nieuwe veren vergelijkt met die ouwe vermoeide veren zal het altijd een verbetering opleveren.

Vrijwel zeker zul je wel wat met de instellingen moeten rommelen.
Oud vs nieuw gaat altijd zo op. Banden idem.

Vorig jaar heeft m'n vriendin haar Street laten voorzien van Hyperpro veren voor en achter + reshimmen van de vork. Dat gaf een enorme verbetering (nieuw vs nieuw in dit geval).
 
Hallotjes,

sinds afgelopen zaterdag zitten de HyperPro's eronder. Zowel voor als achter. Wat een verademing zeg.... Heerlijk stabiel en strak sturend. Vele malen beter dan voorheen (vorkolie was ook wel oud...). Daarnaast nieuw balhoofdlager aangezien deze kapot was! Gebeurd zeer vaak met Honda's.

Dus echt een aanrader voor iedereen. Weet nu al dat bij volgende machines er weer HyperPro onder komt!

Groeten Gerwin
 
Ben geen veringdeskundige, ben echter van mening (puur gevoel) dat je altijd zowel voor als achter aan moet passen. Dan kun je balans perfect houden. Overigens zelf onlangs Kayaba laten monteren. Waarom? Kennis van mij is daar monteur voor race/cross... Bevalt inderdaad super!
 
Heeft iemand ook ervaring met Hyperpro in combinatie met een MV Agusta 910R? Deze is van nature al (te) stug afgeveerd. Het is dus de bedoeling dat de boel iets zachter geveerd wordt dan nog stugger. Bij korte hobbels in de de weg (wortels oid) kom ik gewoon los uit het zadel. Is hier iets aan te doen met Hyperpro?
 
Ik zou ze gewoon even een belletje geven en uitleggen wat je hebt en wat je wil. Dan hoor je het vanzelf. Die jongens daar zijn best behulpzaam...
 
Terug
Bovenaan Onderaan