(Ideale) Beginners motor

Michael150

Rookie
30 jun 2020
20
20
Zoetermeer
Hallo MF'ers,

Ik had een vraagje over mijn eerste motor (keuze). Ik ben bijna zo ver voor mn rijbewijs A en ben dus in de markt voor een motor.
Nu heb ik al heel wat dingen op het oog maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een budget van rond de €1500,- (in het uitzonderlijk geval kan er nog wel €500,- boven op). Dit omdat ik gewoon niet een kapitaal wil uitgeven aan mn eerste motor. Waar het leren rijden waarschijnlijk pas echt op begint.

Zoals ik zei, heb er al aardig wat op het oog maar als ik de ene motorrijder hoor over merk x is het troep, de ander zweert er heilig bij. Ik vroeg me gewoon af wat jullie er van vinden en welke ik sowieso op mn lijstje moet houden en welke ik het beste kan schrappen. Of juist een model waar ik zeker nog naar moet gaan kijken.
Sleutel ervaring aan motoren heb ik niet, wel kon ik (net iets meer dan) regulier onderhoud op mijn auto's, en scooters. Ik wil wel liever rijden dan sleutelen haha.

Misschien handig om er bij te vertellen, ik ben 1.90m lang, dus misschien is niet alles even praktisch.

Mijn oog is onder andere gevallen op:

* BMW:
- K serie (75,100,1100 etc)
- F650 funduro
- Rxxxx RT

* Ducati
- Monster (M600)

* Cagiva
- Canyon (500)

* Honda
- CB600F (Hornet)
- CBR (F of RR)
- Transalp 600
- VTR

* Suzuki
- GSX ... F
- GSF (Bandit?)
- GSXR
- SV650 (S of N)

* Yamaha
- FZS 600 (Fazer)
- R6, R1
- FZR
- TDM 850/900
- XJ xxx Diversion

* Kawasaki
- ZX6R / ZX9R

Ik zou jullie mening, tips of toevoegingen erg waarderen!

Gr. Michael
 

Lonesome Rider.

¯\_(ツ)_/¯
5 aug 2018
6.947
11.964
Nederlandistan
Als je weinig te besteden hebt en zelf niet (veel) kunt/wilt sleutelen zou ik sws voor een Jap gaan.

Koop geen afgetrapte racer voor 1500,- (R1 oid) maar ik zou persoonlijk kiezen voor een Hornet, 600F, Fazer, SV650 etc...

CBR600F kan ik met mijn 191cm goed op zitten, verder heb ik met bovenstaande modellen geen rijervaring.
 

SadBunny

HappyKoala
Donateur
22 jan 2012
8.672
3.027
Amsterdam
Voor zo'n beperkt budget zeg ik: gooi alle wensen uit het raam behalve een 13-in-een-dozijn-merk in goede staat van onderhoud. En dan kom je al snel bij Japanse fietsen rond de 600cc uit. Ook als het niet je ideale motor gaat zijn - toch doen, als 'ie in goede staat is. Kun je fijn oefenen en erachter komen wat je echt wilt van je volgende motor, is het geen ramp als 'ie een keertje mocht stuiteren, en heb je bovendien wat om naar uit te kijken als je budget wat groter is.
 

Michael150

Rookie
30 jun 2020
20
20
Zoetermeer
Kijk dat zijn reacties waar ik iets aan heb! Bedankt.
Het liefste koop ik ook gewoon een motor die iets meer in de klasse 3 tot 4K ligt hoor. Maar inderdaad het wordt mijn eerste motor, dus ik zal er ook nog wel wat beginners foutjes mee gaan maken. En ook ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld een naked koop van 4k dat ik er na een paar maanden achter kom dat ik toch liever een tour motor had gehad. Ik weet het nu gewoon nog niet zeker door gebrek aan ervaring. Dus vandaar ook de prijsklasse aan de lage kant, mocht ie een keer vallen tijdens het bergen of mocht ik de stijl niks vinden is het nog geen ramp of foute investering geweest.
Ik denk ook dat ik zeker nog wat meer ga verdiepen in de standaard jappen en gewoon “iets” halen dat nog redelijk onderhouden is voor z’n leeftijd.
Bedankt!
Gr. Michael
 
11 jun 2020
143
44
Hier ook meteen voor een wat duurdere ( en snellere :$ ) motor gegaan, maar achteraf had het ook een 750,- motor mogen zijn.
Moet er voornamelijk rekening mee houden, dat als je hem echt goed wilt hebben, je nog wel wat te sleutelen en aan te passen hebt.
Dat kan natuurlijk zijn omdat het niet naar je smaak is, of iets net niet lekker loopt, maar ook verborgen gebreken die omhoog komen.
En daar verdwijnt nog makkelijk het zelfde bedrag in (onderdelen, benodigheden, specialistisch gereedschap etc), als je het goed wilt doen.

Verder precies zoals je zegt, bijna iedereen hier die net z'n motor rijbewijs heeft (< 2 jaar, eerste bike), hoor ik erover dat ze liever een ander model hadden gehad.
Dus dan is het ook fijn als je niet teveel geld verliest op die eerste bike die toevallig om de hoek te koop stond. Kan je dat weer in het potje stoppen voor je uiteindelijke keus.
 
Laatst bewerkt:

Atacama

Die hard MF'er
31 okt 2018
323
173
Haarlem
Mijn eerste motor is een Hornet, maar wel iets boven jou budget. Prima keuze rijd heerlijk. Of het mijn droom motor is? Nee dat geloof ik niet, maar ben er ondertussen wel een beetje verlieft op geworden en geniet met volle teugen.

Als ik je lijstje zo zie is die vooral met verstand samengesteld. Het hielp mij veel om bij een handelaar/dealer rond te lopen met flink wat keuze. Dan zie je veel staan en krijg je ook sneller door wat je mooi/leuk vind en wat lekker zit. Wat mij betreft is de keuze voor de eerste motor vooral afhankelijk van wat goed voelt, en niet perse al die andere factoren.
En misschien helpt het wel als je een kleine eisenlijst hebt, denk aan wel of niet bagage mee kunnen nemen (en hoeveel dan), wel of geen schermpje etc.
 

SadBunny

HappyKoala
Donateur
22 jan 2012
8.672
3.027
Amsterdam
Kijk dat zijn reacties waar ik iets aan heb! Bedankt.
Het liefste koop ik ook gewoon een motor die iets meer in de klasse 3 tot 4K ligt hoor. Maar inderdaad het wordt mijn eerste motor, dus ik zal er ook nog wel wat beginners foutjes mee gaan maken. En ook ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld een naked koop van 4k dat ik er na een paar maanden achter kom dat ik toch liever een tour motor had gehad. Ik weet het nu gewoon nog niet zeker door gebrek aan ervaring. Dus vandaar ook de prijsklasse aan de lage kant, mocht ie een keer vallen tijdens het bergen of mocht ik de stijl niks vinden is het nog geen ramp of foute investering geweest.
Ik denk ook dat ik zeker nog wat meer ga verdiepen in de standaard jappen en gewoon “iets” halen dat nog redelijk onderhouden is voor z’n leeftijd.
Bedankt!
Gr. Michael
Dat is mijns inziens precies de juiste manier om ernaar te kijken. En daarbij, als je er goed voor zorgt kun je de motor ook na een jaar weer voor weinig verlies doorverkopen aan de volgende beginner.

Verder, zoals in alle andere honderden topics over dit onderwerp, proefrijden en nog eens proefrijden. Veel dealers vinden het geen probleem om je als beginner op een paar aftrappertjes te laten rondcrossen :) Wel eerst even bellen, en als je dan uiteindelijk vier motoren hebt gereden en alsnog niet tot koop overgaat, in ieder geval een leuke fooi voor de moeite en de benzine achterlaten en/of een bittergarnituurtje voor het personeel te halen of zo.

Nog wat obligate tips: zorg ook dat je geld overhoudt voor goede kleding en de eerste onderhoudsbeurt/bandenwissel, dat is ook allemaal bepaald niet gratis. En ja, enig idee wat je denkt belangrijk te vinden is fijn, maar dat is m.i. nog steeds alleen maar als je keuze hebt tussen twee modellen met vergelijkbare onderhoudsstatus. Bagage kun je altijd in tassen doen (sowieso kan ik zo'n jopie goedkopie magnetische tanktas adviseren).
 
Laatst bewerkt:

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
19.558
5.347
Den Haag
In die prijsklasse moet je een goede sleutelvaardigheid bezitten of heel snel ontwikkelen, anders kan het heel duur worden.
En met een lengte van 1.90 pas je op elke motor, het zijn juist de dwergjes die problemen ondervinden.
 

SadBunny

HappyKoala
Donateur
22 jan 2012
8.672
3.027
Amsterdam
In die prijsklasse moet je een goede sleutelvaardigheid bezitten of heel snel ontwikkelen, anders kan het heel duur worden.
Optie drie: of genoegen nemen met de kans dat het een kat-in-de-zak zou kunnen zijn. Maar je kunt ook gewoon mazzel mee hebben. Zeker als je gewoon een beetje oplet bij de aanschaf (en indien mogelijk iemand met enige technische kennis van zaken meeneemt). Mijn eerste motor, een NTV650 '94, heb ik toen voor 900 euro gekocht bij Swinkels Motoren (goeie shop trouwens) in 2008 geloof ik en daar heb ik toch jaren heel veel plezier van gehad.
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
3.557
1.837
Helmond
Hallo MF'ers,

Ik had een vraagje over mijn eerste motor (keuze). Ik ben bijna zo ver voor mn rijbewijs A en ben dus in de markt voor een motor.
Nu heb ik al heel wat dingen op het oog maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een budget van rond de €1500,- (in het uitzonderlijk geval kan er nog wel €500,- boven op). Dit omdat ik gewoon niet een kapitaal wil uitgeven aan mn eerste motor. Waar het leren rijden waarschijnlijk pas echt op begint.

Zoals ik zei, heb er al aardig wat op het oog maar als ik de ene motorrijder hoor over merk x is het troep, de ander zweert er heilig bij. Ik vroeg me gewoon af wat jullie er van vinden en welke ik sowieso op mn lijstje moet houden en welke ik het beste kan schrappen. Of juist een model waar ik zeker nog naar moet gaan kijken.
Sleutel ervaring aan motoren heb ik niet, wel kon ik (net iets meer dan) regulier onderhoud op mijn auto's, en scooters. Ik wil wel liever rijden dan sleutelen haha.

Misschien handig om er bij te vertellen, ik ben 1.90m lang, dus misschien is niet alles even praktisch.

Mijn oog is onder andere gevallen op:

* BMW:
- K serie (75,100,1100 etc)
- F650 funduro
- Rxxxx RT

* Ducati
- Monster (M600)

* Cagiva
- Canyon (500)

* Honda
- CB600F (Hornet)
- CBR (F of RR)
- Transalp 600
- VTR

* Suzuki
- GSX ... F
- GSF (Bandit?)
- GSXR
- SV650 (S of N)
- GS500


* Yamaha
- FZS 600 (Fazer)
- R6, R1
- FZR
- TDM 850/900
- XJ xxx Diversion

* Kawasaki
- ZX6R / ZX9R

Ik zou jullie mening, tips of toevoegingen erg waarderen!

Gr. Michael
Dikgedrukt wat een goed idee is.
 

Duckati

De geur van warme motorolie 🏍
3 apr 2015
5.961
1.540
Grunn
Een oude Suzuki GSX 600 F, kosten geen drol en het zijn best goede motoren.

ik heb zelf een Monster 600, je lengte is het probleem niet zo, maar voor een goede moet je op een vraagprijs van ca. €2.500 rekenen.
 

Michielo1976

MF veteraan
21 mei 2016
4.794
5.976
Nijmegen
Ik denk niet dat je je motor heel snel zult laten stuiteren vanwege je lengte... De keren dat de motoren bij mij omgevallen zijn waren eigenlijk allemaal terug te voeren op het feit dat ik met de tippen van mijn tenen praktisch tegen de motor aan niet genoeg in mijn kracht stond om hem terug overeind te zetten. Waarschijnlijk zal dat in jouw geval een stuk makkelijker zijn omdat je bijna wijdbeens met de voeten plat op de grond staat bij sommige motoren. Het enige dat mij lukte bij het omvallen was gecontroleerd neerleggen.
 

***Mous***

Onaanstootgevend
22 feb 2012
5.038
3.553
Assen
Ik heb met mijn lengte van 1.93 meter goede ervaringen met een Triumph sprint/trophy (T300). Oerbetrouwbaar, geschikt voor langere mensen, in jouw prijsklasse en de 3 cilinders rijden erg prettig.
klikkerdeklik
 

SadBunny

HappyKoala
Donateur
22 jan 2012
8.672
3.027
Amsterdam
Over de lengte: RR heeft gelijk, 1m90 is een prima lengte.
Over dat stuiteren: ja, als je wat langer bent, en vooral ook wat steviger (ik ben 1m85 en ongeveer 120 kilo) wordt het natuurlijk makkelijker om een wegzakkende motor tegen te houden. Maar een beetje spierkracht maakt toch ook wel veel uit denk ik :) Anyway, het gaat natuurlijk niet alleen om omvallen bij stilstand - de kans dat je een keer wat mist qua anticipatie en dat je jezelf per ongeluk toch onderuit remt of wegglijdt is gewoon flink groter bij beginners. (Been there, done that.) Niks mis mee verder, maar je moet gewoon rekening houden met de kans.
 

Michael150

Rookie
30 jun 2020
20
20
Zoetermeer
Bedankt voor de reacties heren :t
Ik probeer in deze reactie gelijk op zoveel mogelijk reacties te reageren haha.

O dat ik aangaf liever te rijden dan te sleutelen betekent niet dat ik het niet kan. Ik heb alleen geen zin in een motor waar ik de eerste weken een boel op kan gaan vervangen voor hij een beetje te rijden is. Verder ben ik wel redelijk handig. Zaken als uitwendige onderdelen vervangen (of repareren) moet wel lukken :t door in het verleden wel regelmatig met auto's en scooters bezig te zijn heb ik er wel vertrouwen in dat de meeste onderdelen wel zelf te doen zijn. Ik ga alleen niet beginnen aan versnellingsbakken en inwendige delen in t blok etc.

Ik heb nu wel een iets duidelijker beeld waar en in welke hoek ik het moet zoeken.
Op dit moment heb ik niet echt een eisen lijst over de opties en extras waar de motor over moet beschikken, iets waar een beetje bagage op meegenomen kan worden zou handig zijn, maar tegenwoordig kan je inderdaad ook universele tanktassen topkoffers rugtassen etc. dus daar maak ik me niet zo druk over. Als ik veel bagage moet sjouwen dan pak ik toch de auto waarschijnlijk ;)

Wel een goed idee om wat handelaren te vragen of ik meerdere modellen zou mogen rijden op een dag, ik weet niet of elke budget bike handelaar daar op zit te wachten maar ik kan het altijd proberen.

Ik durf wel te zeggen dat ik denk al redelijk goede kleding enz te hebben voor de omstandigheden waar ik in wil en ga rijden (Schuberth C4 helm, Bering Tiberius jas, Bowtex long johns standard, en 2 paar lederen handschoenen voor zomer en winter), misschien dat ik in de toekomst wat meer aanschaf voor de verschillende weersomstandigheden in ons kikkerlandje. Maar ik denk dat dit een goede basis is. Ook het geld voor onderhoud heb ik al mee gerekent vandaar dat ik in mn OP ook aangaf dat ik misschien nog t budget met €500,- kan oprekken maar dat is dus eigenlijk de €500,- die ik voor de directe onderhoud en reparaties apart heb na aankoop.

En ja t blijft een gok met alle motorisch aangedreven voertuigen... 2e hands (lees 5e hands) voertuigen van 20+ jaar oud... Er zullen een hoop slechte exemplaren tussen zitten. Dit blijft altijd wel een gok helaas, maar t is niet anders. 5k uitgeven aan een 10 jaar oude bike en er dan achter komen dat t totaal niet mn ding is of mijn hobby niet is, is nog duurder haha.

En over het (om) laten vallen bedoelde ik meer de momenten als terug in de berging parkeren etc. Waar mijn motor komt te staan is namelijk een smalle deur opening (Waar motor en ik niet tegelijk door een deur kunnen), met een drempel van ongv 15-20cm en nauwelijks draai ruimte aan de straat kant (die na de stoep direct stijl afloopt). M'n scooter is daar ook al een keer omgevallen haha, ik hoop natuurlijk de motor niet (iets met ezels en 2x stoten) maar de kans is aanwezig. Of door stommiteiten in een andere situatie.
Bang dat ik de motor niet kan houden als ik er op zit ben ik ook niet hoor :t ;)

Verder maak ik op dat dus de meeste jappen wel technisch goed gebouwde producten zijn. En een hoop verkochte exemplaren ( = dus veel onderdelen beschikbaar).

Ik hoor trouwens niemand (op 1 reactie na) over Europese motoren? Persoonlijk vind ik bv de BMW's wel saai ogen... Maar ik krijg het idee dat ze toch wel degelijk zijn? Triumph had ik me verder nog niet in verdiept maar ik vind de Triumph Trophy die in een reactie hier boven stond ook wel wat hebben :t

Nogmaals bedankt voor de reacties en jullie tijd :t het kan zijn dat ik ben vergeten te reageren op iemand zn opmerking. Maar ik heb sowieso alles gelezen en zo goed als alles is nuttige info.

Gr. Michael
 

SadBunny

HappyKoala
Donateur
22 jan 2012
8.672
3.027
Amsterdam
Wel een goed idee om wat handelaren te vragen of ik meerdere modellen zou mogen rijden op een dag, ik weet niet of elke budget bike handelaar daar op zit te wachten maar ik kan het altijd proberen.
Vragen staat vrij. Vriendelijk zijn, eerlijk erbij zeggen of je wel of niet de intentie hebt om ook een motor aan te gaan schaffen, en vooruit aangeven dat je best de lunch wilt sponsoren, zeker als je besluit niet te kopen (hoeft al niet, vind ik wel netjes) kan allicht helpen met de goodwill.

Waar mijn motor komt te staan is namelijk een (moeilijk moeilijk etc.)
 

Duckati

De geur van warme motorolie 🏍
3 apr 2015
5.961
1.540
Grunn
Wat betreft de vraag over Europese motoren, een BMW K75 is gewoon goed, mijn ervaring met de Monster 600, gewoon een heerlijk sturende motor en het ding heeft me in de 5 jaar dat ik het heb nog nooit laten staan. Naast de Duc heb ik nog een 6e hands import Honda Pan European met ca 1,5 ton op de klok. Die laatste gebruik ik voor woon-werk en er mankeert eigenlijk ook niets aan. Zelfs niet aan de achterbrug en de cardan, die zijn nog perfect. De Honda viel overigens prijs-technisch perfect in je budget.
 
Laatst bewerkt:

Full_J

Euro 98
26 jul 2017
29
8
Uit dit lijstje persoonlijk de SV650 of 600 Hornet. Ben circa drie jaar geleden op een Hornet begonnen, leuke fiets maar had waarschijnlijk achteraf liever een tweecilinder gekozen ivm koppel onderaf. Zou sowieso een naked (kan van alles een beetje) nemen om te beginnen om te ontdekken wat jouw rijstijl is en wat jij wilt halen uit het motorrijden. Daarna kun je verder kijken naar een meer specifieke categorie (sport, adventure etc.).
 

Duckati

De geur van warme motorolie 🏍
3 apr 2015
5.961
1.540
Grunn
1,90m icm een SV gaat niet makkelijk , die dingen zijn erg klein.
 

Full_J

Euro 98
26 jul 2017
29
8
Ah 1,90m is inderdaad wat lastiger op die fiets. Ik ben zelf dan geneigd om dan gelijk naar de Transalp te kijken (mocht je een goede vinden voor jouw budget)... vergeet trouwens niet alvast op Cycle-Ergo een indicatie te krijgen hoe jouw lichaamslengte/type op een bepaalde fiets zit.
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.128
304
Nijmegen
Ik zie in je potentiële motoren heel wat verschillende modellen staan.
Wat is motorrijden voor jou?

Wil je alleen files ontlopen voor woon-werk?
Moet je hart er sneller van gaan kloppen?
Waar ga je hem voor gebruiken dus eigenlijk...

Persoonlijk zou ik geen motor kopen waar je helemaal geen gevoel bij hebt, puur alleen omdat het de verstandigste keuze is. Daarmee zeg ik niet dat ik de meest onbetrouwbare exotische zou kiezen, omdat ik die het mooist vind...
 

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
6.888
2.413
Veluwe
Ik zie in je potentiële motoren heel wat verschillende modellen staan.
Wat is motorrijden voor jou?
Mijn overbuurvrouw is na vele jaren weer opgestapt.
Ze is superblij met haar Suzuki Intruder VX700. Prima!!
Ik zou er niet aan moeten denken om op zo'n gek ding te moeten rijden. Zij is er hartstikke blij mee!
Vanavond weer een rondje gedaan met allemaal motoren die veel meer power hebben dan ik.
Mijn ouwe FZ kan toch nog prima mee!! (het oude beessie moet dan wel hard werken)
Dus voor de motor die je wilt: Zoveel mensen met zoveel wensen!!
Bedankt voor de reacties heren :t
O dat ik aangaf liever te rijden dan te sleutelen betekent niet dat ik het niet kan.
Ik heb alleen geen zin in een motor waar ik de eerste weken een boel op kan gaan vervangen voor hij een beetje te rijden is.
De motor heb je natuurlijk vooral om te rijden, niet sleutelen. :]
Toch vind ik vaak sleutelen net zo leuk als rijden. Vooral belangrijk is dat 't niet direct MOET!!
Een flinke sleutelklus die ik kan plannen voor de wintermaanden is voor mij OKE!
Nee, niet midden in de zomer dat als er iets is stukgegaan, dat je aan de bak MOET! Dan is het niet zo leuk!!
(Onderdelen voor FZ niet altijd meer makkelijk te verkrijgen. Mede daarom heb ik nu ook een Blackbird. Kom ik ZEKER niet stil te staan!)

Op dit moment heb ik (spoedig?) met de FZ 3 klussen te doen.
Nieuwe kettingset- nieuwe koppelingsplaten/+veren-balhoofdlager vervangen.
Kettingset is niet zo moeilijk. Enkele schakels die niet 100% lekker gaan. =>als ik een keer tijd heb
Koppeling begint iets te slippen bij 'volle bak', Dat gaat eraan komen. =>winterklus.
Balhoofd kreunt bij draaien. Nu nog geen vast punt. Droog lager? =>winterklus
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan