(Ideale) Beginners motor

Zou vooral ook de funduro niet overslaan als je gaat proefrijden,je zal verbaasd zijn hoe goed die rijden voor een 1 cilinder,
en het is vrij simpele techniek,ook kan je er bv een topkoffer op zetten wat je wens aan bagage kunnen meenemen voldoet.
Een beetje in het zelfde kader zou een transalp ook een goede keuze zijn,nog wat meer vermogen dan een funduro en
ook de mogelijkheid bagage mee te nemen.Voor de langere mensen is de Transalp wat meer geschikt,die is 4cm hoger dan
de Funduro.
 
Laatst bewerkt:
Qua topkoffer zou ik goed overwegen wat je wilt. Op mijn Diversion stond de topkoffer bijna compleet achter het achterwiel en had daardoor behoorlijk veel invloed op het rijgedrag. Op mijn Vstrom echter staat hij recht boven mijn achterwiel en is die invloed een stuk minder.
 
Mijn topkoffer ga ik pas voelen boven 200. Wordt de motor 'zweverig'.
Maar 200 is in NL al ver voorbij invordering. Dus in NL sowieso nooit last.
Maw voor toertochten en vakanties merk ik er helemaal NIETS van.
 
Mijn topkoffer ga ik pas voelen boven 200. Wordt de motor 'zweverig'.
Maar 200 is in NL al ver voorbij invordering. Dus in NL sowieso nooit last.
Maw voor toertochten en vakanties merk ik er helemaal NIETS van.

Ik vernam het wel behoorlijk merkte ik toen ik van motor wisselde. Wellicht maakt het postuur van de bestuurder nog uit... Ben zelf een klein kutkereltje van net 80kilo en 1,72m
 
Ik vernam het wel behoorlijk merkte ik toen ik van motor wisselde. Wellicht maakt het postuur van de bestuurder nog uit...
Ben zelf een klein kutkereltje van net 80kilo en 1,72m
Motortype, postuur en positie van de koffer op de motor maakt zeker veel uit.

Ik moest 3 jaar terug mijn vakantie afbreken aan de Poolse grens. Slijmbeursontsteking, is heel pijnlijk!
Had er dus flink de balen van. In Noord Duitsland is de Autobahn heel, heel stil. Toen effe gas open.
Omdat vakantie had ik een dikke rolbag direct achter me op de buddy. Maw het gat tussen mij en de koffer was opgevuld.
Daarom geen winddruk tegen de voorzijde van de koffer. Hoogste waarde op de GPS was 237 met de volle vakantiebagage achterop.
Mijn KM-teller stond met de wijzer tegen de achterkant van de NUL. (orig Japanse import-motor, deze teller wijst maar max 180 aan)
De koffer gaf geen krimp. (in de koffer zelf staat een sticker met max 120?????) Zelfs met deze Duitse snelheden geen last gehad van zweven.
Met een paar uurtjes was ik Duitsland door!

Kom je in Groningen over de grens en mag je nog maar 100.
Dan krijg je het idee dat je tijdens het rijden gewoon kan afstappen!
 
Wederom bedankt voor de nuttige reacties.

@Duckati wel leuk om de ervaringen te horen van iemand met zowel een Jap als een Italiaan en over beiden positief :t Ik dacht dat je in de motor wereld moest zweren bij een bepaalde herkomst van motoren (grappie). Ik vind persoonlijk de italiaanse motoren wel onwijs mooi en uniek ogen. Alleen hoor je vaak van de horror verhalen als t gaat om betrouwbaarheid. Zelf heb ik 2 ervaringen met italiaanse voertuigen. Een scooter die het meest probleemloos en lekker lopende ooit was, en een auto die de grootste ramp was die ik ooit heb gekocht haha. Hoe t in de werkelijkheid bij die motoren zit 🤷‍♂️ ?

Over Italiaanse makelaardij gesproken, ik vind de Aprillia Pegaso 650 ook wel wat hebben, ik heb gelezen ook dat ie motorisch t zelfde is als de BMW F650?

@Full_J thanks voor de tip van cycle-ergo. Vind t nu nog allemaal op elkaar lijken haha en de cijfertjes van hoeken zeggen me weinig maar je kan wel een beetje zien wat de houding is dus dat is wel handig.
Misschien is het een kwestie van wennen hoor, maar ik heb t idee/gevoel op de les motor (Honda CB650F) dat ik nogal krap zit met mn benen en daardoor wat beperkt voel als t gaat om bewegingsvrijheid. Kan misschien ook komen door dat ik niet helemaal optimaal zit wellicht maar wie zal t zeggen. Vandaar dat ik eigenlijk in mn OP aangaf 1.90 te zijn en dat ik het idee had dat t wel iets uitmaakt. Maar t kan ook ff wennen zijn.

@SadBunny en bedankt he _O- ik dacht dat een minimale vereiste om een nerd te zijn een diploma en een baan in de ICT te hebben waren. Maar dan moet ik je dus teleurstellen ;). Toch, het is inderdaad wel een goede "indicatie". Ik zal sowieso nog wel wat rondjes willen rijden op een aantal motoren voor ik weet wat lekker zit en rijdt.

@Kawa_Fan Wat motorrijden voor mij is weet ik dus nog niet. Maar voor wat ik nu aan ervaringen heb vind ik t gevoel van vrijheid en wendbaarheid en de acceleratie wel echt heel lekker. Verder wil ik een motor gewoon puur voor er bij en de hobby. Af en toe een keer een lange rit maken maar niet wekelijks ofzo.

@mean-machine Ja precies dat dus. Als ik er tijd en zin in heb is t helemaal geen probleem en juist wel lekker om bezig te zijn met iets. Voelt vaak ook een stuk fijner als je klaar bent met iets en weet dat je t zelf hebt gedaan. Maar als je allerlei ritjes wilt gaan doen maar t kan niet omdat je nog wat moet maken, dan wordt t vervelend.

En voor de rest over de top koffers. Ik ben niet van plan om de eerste periodes dat ik motor rij al gelijk 200+ te gaan blazen. Top koffer is handig, maar ook handig dat ie er niet op hoeft mocht ik er 1 hebben. Dus dat komt wel goed :t:]
 
Bij een Ducati zit je bij de oude luchtgekoelde 2-kleppers wel goed. Die dingen zijn oerbetrouwbaar, ze reden er zelfs Parijs-Dakar mee (als Cagiva). Het onderhoud valt ook heel erg mee.
 
Bij een Ducati zit je bij de oude luchtgekoelde 2-kleppers wel goed. Die dingen zijn oerbetrouwbaar, ze reden er zelfs Parijs-Dakar mee (als Cagiva).
Het onderhoud valt ook heel erg mee.
Er gaat ALTIJD wel eens iets stuk. Zelfs bij een Jap.
Maar hoe is 't met het verkrijgen van Italiaanse onderdelen?
Wel eens vernomen dat een Italiaan de halve zomer stil stond omdat het nodige onderdeel niet te leveren zou zijn.
Gaat er in mei een belangrijk onderdeel stuk, dan is voor jou het seizoen al beëindigd. :X :X
 
Nog geen last van gehad. Wel bij m’n oude Honda. Uiteindelijk maar een onderdeel van de sloop gemonteerd.
 
Nog geen last van gehad. Wel bij m’n oude Honda. Uiteindelijk maar een onderdeel van de sloop gemonteerd.
Dan moet 't haast wel een HEEL oude Honda zijn??
Voor mijn 1985 FZ kan ik iha nog wel aan onderdelen komen. Je merkt wel dat 't minder gaat worden.
Wat langzamerhand echt een probleem is, dat zijn de kuipdelen.
 
De importeur had wat veranderd mbt leverantie aan kleine garages, net een waar ik het besteld had. Cardanonderdelen zijn bijvoorbeeld niet meer te krijgen voor een oude ST1100, dat zie dus ook al aan de prijzen voor gebruikte onderdelen.
 
Bij een Ducati zit je bij de oude luchtgekoelde 2-kleppers wel goed. Die dingen zijn oerbetrouwbaar, ze reden er zelfs Parijs-Dakar mee (als Cagiva). Het onderhoud valt ook heel erg mee.
Oude Ducati,s oerbetrouwbaar 🤭 ,bij het juiste onderhoud wel,maar daar ligt nu juist het probleem,ik ken diverse mensen die oude Duc,s hebben of gehad hebben,en probleemloos zijn ze zeker niet,ik kan je vele horror verhalen vertellen over die 2 kleppers.
Ik zou zo,n 2 klepper nooit kopen als er niet een zeer uitgebreide onderhoud historie bij zit,en dan nog het liefst van Biggelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan