ideale klepspeling GSXR600 1999

Sniper

MF veteraan
13 dec 2001
2.453
0
België / Bornem
Nu zaterdag doe ik een groot onderhoud op m'n gixxer, alle vloeistoffen worden vervangen, filters, bougies, etc...
Daarna ook ineens effe de carbu's laten synchroniseren, maar voor ik dit doe wil ik wel eerst de kleppen eens controleren.
Wat is de ideale klepspeling voor deze gixxer? (die van het boekje?(als het er tenminste instaat))
 
Heb net eens gekeken hoe je eigenlijk die speling moet controleren, maar in het instructieboekje staat dus echt niet hierover... :(
Heb ondertussen effe de onderste kappen verwijderd en zo eens gekeken, maar jeezes, je moet de halve motor uiteenvijzen om alleen al aan die kleppen te geraken... |(
Misschien toch maar door de dealer laten doen of ik moet de 23é misschien met de fiets komen...
 
Hoezoo ideale klepspeling. Als die binnen de tolerantie zit is het oke.

Meestal is er een standaard klepspeling, zoals hier het geval is, maar natuurlijk is er altijd een betere en verfijndere afstelling mogelijk van de kleppen om zo een nog beter resultaat te hebben van je motor. En die zocht ik dus ... :)
Je kan 'em natuurlijk zoals bijna iedereen std. afstellen, maar als er een betere en verfijndere afstelling bestaat die het rendement van de motor alleen maar verbeterd, is de keuze voor mij echt niet moeilijk te maken... :]
 
Er is een ideale klepspelling. De nokkenastiming is afhankelijk van de klepspeling, als de klepspeling groter wordt zullen de kleppen later openen en eerder sluiten wat nadelig is voor het vermogen maar je krijgt er wel meer koppel voor terug.
De nokkenas timing is door de fabrikaant bepaald met een bepaalde klepspelling, stel 18 voor inlaat en 22 voor uitlaat. Hoe dichter je bij die klepspeling af kan stellen hoe beter de motor presteert. Echter de klepspelling waarbij de nokkenastiming is vastgesteld wordt niet vermeld door de fabrikanten.
Belangrijk is dus wel om alle in- cq. uitlaatkleppen dezelfde speling te geven zodat de kleptiming voor alle cylinders hetzelfde is.

john.
 
Terug
Bovenaan Onderaan