ideeen gevraagd voor het loskrijgen van afgebroken stukje

mestyle

Die hard MF'er
25 mei 2010
498
0
drenthe
hallo,
ik weet dat het eigenlijk niet op dit forum gaat maar weet geen ander forum waar ik dit neer kan zetten. wij zijn thuis bezig met het opknappen van een oude trekker. maar nu is er in het motorblok een stukje afgbroken zie foto


2ns5g9f.jpg

gaat omdat kleine gaatje wat er zit

dit is iets waar een slangtje opkomt vanaf de radiator dus helemaal uitboren en helcoil is geen oplossing. linkse tap zijn we nou niet echt een fan van ( stukje wat afgebroken is zit er al meer dan 50 jaar in) helemaal uitboren en grotere draad in tappen is misschien wel een oplossing maar dan moet er weer een verloopstukje speciaal gedraait worden

dus zou ik graag weten wat jullie zouden doen

we hebben las apparaat tot beschikking maar dat is eigenlijk wel het laatste wat we willen doen
 
Laatst bewerkt:
Als je geen helicol wilt gebruiken, geen verloopstukje wilt draaien en niet zo een fan bent van lassen op je blok dan zou ik t ook niet weten |(





een verloopstukje wil ik opzich best draaien/ laten draaien maar het is ook een best karwei om er in te boren het is knetter hard staal. helicoil is mij verteld niet goed genoeg waterdicht te zijn ( kan zijn dat dit niet zo is ) en we willen het lassen eigenlijk pas als laatste doen maar als iemand hier iets weet wat wellicht zou kunnen werken.

en als er een linkse tap in afbreekt moeten we het dicht lassen en dat is ook wat minder want we willen dit wel behouden
 
Heb je ook een foto van het deel wat afgebroken is?
Weet je zeker dat dit er met schroefdraad in zat of zou het ook een tuitje kunnen zijn die er ingeperst was?
 
helicoil is mij verteld,... niet goed genoeg waterdicht te zijn ( kan zijn dat dit niet zo is )



dat laatste klopt!

kwestie van de juiste lijm gebruiken,..--> loctite...
De ene om de helicoil vast te zetten ( bijv. 243)
en de ander om gas/vloeistof-dicht te maken (bijv. 577)
Of wellicht gewoon allebei, met dezelfde muurvast,.. de 2-componenten loctite
 
Het enige wat ik kan bedenken is, linksdraaiend dun boortje; vrij vaak kreeg ik op die manier een afgebroken draadeind(je) naar buiten, samenspel van wrijving/hitte en de juiste draairichting.
 
dat laatste klopt!

kwestie van de juiste lijm gebruiken,..--> loctite...
De ene om de helicoil vast te zetten ( bijv. 243)
en de ander om gas/vloeistof-dicht te maken (bijv. 577)
Of wellicht gewoon allebei, met dezelfde muurvast,.. de 2-componenten loctite


ok dan kan het zijn dat die niet gaat lekken maar bedacht mij zo juist in helcoil een streepje waar je hem op vast pakt en er mee indraait. maar ik denk dan dat je de waterstroom belemert want dit gat is dus voor als de waterpomp het begeeft dat het water hierdoor langs stroomt het gat is hierop berekent zodat de motor net niet oververhit raakt als je dan de stroming gaat belemmeren kan die alsnog oververhitten of zie ik dit verkeerd ??
 
bedoel je niet een links tap ?

Bedoelt hij volgensmij niet. Een links boortje zou goed kunnen werken, alleen moet je dan wel weten van voor schroefdraad er in zit. Je moet dan net de diameter boor hebben zodat het originele schroefdraad niet weg geboort wordt.
Ben alleen bang dat het zo in elkaar zit gerot dat het niet mee naar buiten komt. (het is wel een oude trekker, werd vroeger nog wel is water in het koelsysteem gebruikt met roest als gevolg)

Ik zou een nieuw tuitje maken en dan gewoon uitboren en een maatje groter schroefdraad tappen. Met een helicoil haal je je alleen maar meer gedoe aan.
 
Linkse tap :N
Breekt gegarandeerd af, ben je nog verder van huis.....

Er is ook een draad reparatie set van Würth, gebaseerd op een indraai-busje.
Dus geen klein stukje wat blijft zitten of wat je af moet breken (en in het gat valt).

Wel eens gebruikt voor bougie gat reparatie.

Lassen?? is het geen giet ijzer?
 
Gesteld dat je met een klein linksdraaiend boortje niet het stukje naar buiten krijgt, dan is het gaatje dat je gemaakt heb evengoed toch wel geschikt om het alsnog met een linkse tap te proberen?
 
we gaan het waaschijnlijk steeds met 0.1 opboren om de kans op afbreken van een boor te beperken en dan tot de binnen maat van het stukje schroefdraad ( dit heb ik kunnen opmeten van het nieuwe stukje wat we al hebben ) en dan heb je uitendelijk nog maar zo weinig zitten dat het er hoe dan ook wel met alles uit kan komen
 
we gaan het waaschijnlijk steeds met 0.1 opboren om de kans op afbreken van een boor te beperken en dan tot de binnen maat van het stukje schroefdraad ( dit heb ik kunnen opmeten van het nieuwe stukje wat we al hebben ) en dan heb je uitendelijk nog maar zo weinig zitten dat het er hoe dan ook wel met alles uit kan komen
En doe dat met LINKSdraaiende boortjes .... gun jezelf de kans op "het mazzeltje" dat het brokje dan spontaan naar buiten komt.
 
Ja ja, elke keer 0,1 mm opboren _O-


dat staal dat hierin zit is wel even wat harder als wat het tegenwordig is ook al is het verroerst. we gingen laatst een gat van is opboren met moeite gelukt, als dat met staal van tegenwoordig was geweest vlieg je er door. en we willen gewoon niet dat het afbreekt maar me 0.2 of 0.3 per keer wil ook wel denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan