Identificatie oude Mikuni Carb

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Ik heb een oude Mikuni carb waar ik niet veel over kan vinden.
Het lijkt erg op een VM maar is het niet.
Diameter aan de motor zijde is 38mm.
Naar wat gegoogle lijkt het erg op een carb die op een Kawasaki Tecate 4 heeft gezeten maar dat was een kleinere (32 en 34 mm).
Iemand enig idee wat ik hier heb.
20201030 01.jpg 20201030 02.jpg 20201030 03.jpg 20201030 04.jpg
20201030 05.jpg

Nog wat eigenaardigheden:
De carb heeft geen luchtstelschroef.
De vlotters zijn links en rechts individueel en zitten 'vast' in de vlotterbak waar ze op palletjes heen en weer bewegen.
Gasnaald zit op een andere manier vast dan bij VM carbs
Op 1 zijkant staat 167 en daaronder 7 (lijkt meer te refereren naar het model sproeiers)
Op de andere zijkant staat heel slecht leesbaar denk ik T2 9 1,
Hier op googlen levert niet veel op.
 
Laatst bewerkt:
op deze manier heb je het voordeel van een kleinere gasgschuif voor goede respons bij kleine gasopenningen, en het voordeel van een grote doorlaat bij grote gasopenningen voor veel topvermogen.
Da's inderdaad een goeie.

Ik zit alleen nog steeds te denken met die "mismaakte" venturi?
Bij een normale venturi word het mengsel naar het middelpunt gedwongen, en daarna krijg je wat wervelingen.
Bij een ovale krijg je gelijk wervelingen, en veel meer.
Maar misschien denk ik wel veel te moeilijk en compenseren de voordelen die jij noemt dit nadeeltje.
 
Die oval bores zijn wel grappig.
Hier wat info over het hoe en waarom (betere gas reactie bij kleinere gasstanden, wel vol gas veel flow)
Er bestaan zelfs oval inserts voor je carb (maar die snap ik dan weer niet helemaal want dat maakt wel je totale doorstroom oppervlakte significant kleiner, kan me niet voorstellen dat dat opweegt tegen de positieve effecten van de oval bore tenzij je start met een (veel) te grote carb.
Ook nog een formule gevonden om beter de oppervlakte te berekenen en kom voor mijn carb dan toch uit op 34mm dus lijkt dan toch wel heel erg op een VM34SS zoals ik op sommige amerikaanse crosser websites had gevonden (ondanks dat je inmiddels andere resultaten krijgt als je zoekt op VM34SS.

Uiteindelijk lijkt de carb het meeste op een KDX200 carb (denk ik) waarbij sommige amerikaanse modellen nog een extra vacuum aansluiting lijken te hebben. Misschien omdat rond die periode bijna alle amerikaanse motoren een vacuum benzinekraan hadden ivm Safety vs Stupid people terwijl wij in Europa gewoon een aan/uit/reserve kraantje hadden
 
Laatst bewerkt:
Carb gaat niet helemaal lekker werken op mijn FT dus is te koop!
Hoef er niet de wereld voor te hebben dus als iemand er iets in ziet, stuur maar even een PMetje.
Hij is helemaal schoon gemaakt en alle delen zijn nog in zeer goede staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan