Idiote verlichting?

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.035
852
Ik reed vandaag op een niet al te drukke A7 en zag in mijn spiegel een motor met fel knipperende lampen.Dacht een motoragent met haast en ging keurig naar de rechterbaan.Was het een BMW rijder met fluo-vestje en lampen op de valbeugels.Aan beide kanten lampen en ook nog eens boven elkaar en ze knipperden beurtelings van links naar rechts en van onder naar boven.
Toen ie wat dichterbij kwam werd ik er kierewiet van en ben er maar ver achter gebleven.
Is dit de nieuwe manier van zichtbaar zijn?

Lijkt me verre van legaal dit?
 
Lijkt het niet alsof ze knipperen door het trillen ?, ma snap wat je bedoelt zie het smorgens wel is vaker op toer fietsen zie je ze eerst ver in de spiegel en even later zie je nixx meer ben je verblind via de spiegel.
 
Hiij valt op, jij merkt op. Allebei lekker bezig en niemand heeft er verder last van
 
Lijkt me verre van legaal dit?
Is ook niet legaal, verre van zelfs. Maar wat doe je eraan?
Hiij valt op, jij merkt op. Allebei lekker bezig en niemand heeft er verder last van
Klopt. Maar soms kan het hinderlijk zijn, en misleidend.
Als het zover komt dat anderen aan de kant gaan vind ik het persoonlijk misleidend te noemen.

Je mag geen andere verlichting aanbrengen dan de originele, oftewel opnieuw laten keuren. Althans, zo is het volgens de letter van de wet.

Maar er wordt wel heel wat gedoogd*.
Zeker als je het doet in een aannemelijke mate, en op een manier dat het niet misleidt, irriteert of verblind, zal er niemand iets van zeggen, ook een agent niet.

Ik had op mijn laatste motor de enkele H koplamp ook vervangen door 2 bi-xenon projectors, en op de vorkopten LED DRL's bij geplaatst. Niet legaal dus, maar alles was wel goed afgesteld.

Ga ik bij mijn volgende motor ook weer doen. Maar met pinkende lampen ga ik niet beginnen, en er hoeft ook geen zee van verlichting op te staan.

* bijvoorbeeld de kerstboomverlichting op een Goldwing, en die hopen lampjes op vrachtwagens mogen ook niet. Wordt gedoogd zolang het niet hinderd.
Nota Bene: als je ook sierlichtjes plaats, in België zeker géén blauw gebruiken, dat wordt niet gedoogd, tenzij het heel miniem is.


Als het met stijl gedaan is, vind ik het persoonlijk ook heel mooi :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dubbel ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf twee ledstrips op mijn radiator. Dagrijverlichting. Je zult er versteld van staan wat een verschil dat maakt qua zichtbaarheid overdag. Vooral op N wegen waar een automobilist linksaf de weg op draait.

Als ze kijken, zien ze je gewoon veel eerder en duidelijker.
 
Ik zie werkelijk het nut niet in van dagrijlichten als je gewoon je dimlichten voert. Bij auto's is de combinatie dan ook verboden, zal vast wel een reden voor zijn.
Wat betreft die pipo's met extra knipperlichten, die hebben een chronisch aandachtstekort. Als er al zo een filtert in de file waarin ik sta ga ik daar zeker al niet voor aan de kant.
 
In de USA zag ik veel motoren met knipperende remlichten. Ik vond dat bijzonder irritant als ik er achter reed.

@Hollender Dagrijlichten branden feller dan dimlichten en verstrooien het licht meer. Dat zou beter zichtbaar moeten zijn dan dimlichten.

Dagrijlicht op auto’s waarbij de achterlichten niet branden, dat vind ik dan weer dom van de ontwerpers/wetgever want dat leidt er toe dat mensen vergeten de verlichting aan te doen als dat niet automatisch gaat.

Ik heb op mijn motor het dagrijlicht uit staan, want de combinatie met extra lampjes is verboden en daarvan is nu juist aangetoond dat automobilisten de driehoek beter waarnemen dan een enkele lamp. Dus ik voer dimlicht in combinatie met twee ondersteunende lampjes.
 
1. fake-popo-rides-again ?
2. te veel kerstboom-verlichting wekt agressie.
3. die knipper-remlichten (of zelfs gewoon knipper-achterlichten) vind ik ook rete-irritant. En vanwege de nieuwheid loop je risico van target-fixatie... Hopelijk slaat dat niet aan, maar is op andere plekken (US, Azie) al ingesleten.


Dit gezegd: mn dimlicht is weer stuk (elke 10K km, zucht) dus ik draag even Grootlicht..
en verrek, de koekblikken gaan wat beter opzij, linkerbaan-vegen gaat beter ?? ook wel lekker...

Ook een vakantievierende oosterbuur voor/naast/achter me die me er bij 2 achtereenvolgende stoplichten met veel misbaar op wees dat ik te veel licht draag. Hij bedoeld het zo goed, en hij is moe van de lange rit, ik ook...
Jah, Dankeschon.
(moest me nu toch echt in houden voor opmerkingen als Fahrrad-zuruck en Da-ist-der-Bahnhof, of sterker)
 
Die knipper-remlichten: In 1975 zette men een of de lefrijders twee mistlampen parallel aan de remlichten op de hoedenplank, daar kreeg je toen het leuk begon te worden een prent voor (da's gewoon in NL). Nu krijg je een prent als het extra remlicht het niet doet. De ontwikkeling van die knipperdingen zal ook nog wel zo kunnen gaan lopen. Niemand zegt trouwens dat je niet eerst 4 keer op de rem mag trappen voordat je hem op de bodem trapt...
 
Laatst bewerkt:
Die knipper-remlichten: In 1975 zette men een of de lefrijders twee mistlampen parallel aan de remlichten op de hoedenplank, daar kreeg je toen het leuk begon te worden een prent voor (da's gewoon in NL). Nu krijg je een prent als het extra remlicht het niet doet. De ontwikkeling van die knipperdingen zal ook nog wel zo kunnen gaan lopen. Niemand zegt trouwens dat je niet eerst 4 keer op de rem mag trappen voordat je hem op de bodem trapt...

Mooie tijden waren dat. :')
 
In de USA zag ik veel motoren met knipperende remlichten. Ik vond dat bijzonder irritant als ik er achter reed.
Auto's doen er niet voor onder. De bizarre dingen soms. Laatst achter zo'n ding met verlopende richtingaanwijzers. Beginnen aan de middenkant en "lopen" dan naar de buitenkant toe. Als of je niet kunt raden welke kant ie uitwil zonder dat dat beweegt -O-
 
Auto's doen er niet voor onder. De bizarre dingen soms. Laatst achter zo'n ding met verlopende richtingaanwijzers. Beginnen aan de middenkant en "lopen" dan naar de buitenkant toe. Als of je niet kunt raden welke kant ie uitwil zonder dat dat beweegt -O-
Mooi he die techniek achter zulk soort verlichting
 
Dit soort topics verzanden altijd in hetzelfde: Huilies die willen dat mensen zich aan de wet houden op het autistische af en tokkies die vinden dat de wet niet voor hun geldt. Niemand die zich in dit topic laat overtuigen van een andere mening dan die van zichzelf. Glas plas was. Ga lekker rijden ipv shitposten in te laat vrijdag topic zou ik zeggen.
 
full
 
Dit soort topics verzanden altijd in hetzelfde: Huilies die willen dat mensen zich aan de wet houden op het autistische af en tokkies die vinden dat de wet niet voor hun geldt. Niemand die zich in dit topic laat overtuigen van een andere mening dan die van zichzelf. Glas plas was. Ga lekker rijden ipv shitposten in te laat vrijdag topic zou ik zeggen.
Ik voel me niet aangesproken... mijn reactie was van gands andere aard
 
Terug
Bovenaan Onderaan