Iedere 2 jaar de master brake cylinder vervangen?

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ola!

Sinds enige tijd heb ik een fzs600 en doe het onderhoud al lerende zelf.
De motor heeft net de 30k aangetikt en in het wphb staat -
Every 16,000 miles (24,000 km) or two years (whichever comes sooner)
Replace the brake master cylinder and caliper seals.

Doen jullie dit? Ik zie hier bijna geen topics over, weinig video’s op YT en veel oude modellen welke online worden aangeboden wat dan weinig zin heeft.
 
-
Every 16,000 miles (24,000 km) or two years (whichever comes sooner)
Replace the brake master cylinder and caliper seals.

Doen jullie dit? Ik zie hier bijna geen topics over, weinig video’s op YT en veel oude modellen welke online worden aangeboden wat dan weinig zin heeft.

Er staat dat je de seals moet vervangen..... da's net ff anders dan de calipers vervangen zoals in de titel staat.

Er zal ook vermeld staan hoe vaak je remvloeistof vervangen zou moeten worden.
Goed kans dat je die termijn makkelijk kunt verdubbelen. Of dat het spul tientallen jaren blijft zitten en alles nog steeds werkt.
Ik denk dat om de 2 jaar vervangen van die seals zeker niet altijd zal gebeuren.

Wil je altijd zeker zijn dat wat er ook gebeurd, het niet het gevolg is van slecht onderhoud dan hou je het schema van de fabrikant aan.
 
@MeanBlueMan doelde meer op het eerste gedeelte, de brake master cylinder. Kan me bijna niet voorstellen dat je die iedere 2 jaar moet vervangen. En zie online zo vlug ook geen nieuwe setjes maar alleen revisie setjes wat mijn vermoeden doet versterken dat het niet gebruikelijk is om dit iedere 2 jaar te vernieuwen.
 
@MeanBlueMan doelde meer op het eerste gedeelte, de brake master cylinder. Kan me bijna niet voorstellen dat je die iedere 2 jaar moet vervangen. En zie online zo vlug ook geen nieuwe setjes maar alleen revisie setjes wat mijn vermoeden doet versterken dat het niet gebruikelijk is om dit iedere 2 jaar te vernieuwen.
master cylinder and caliper seals.

Master cylinder seals en caliper seals.

( Master cylinder and caliper ) seals

De SEALS van de master cylinder en van de caliper.

Zoiets dan ?
 
Dat klinkt logischer, als ik het hoofdstuk doorblader wat over remmen gaat dan geven ze aan dat je de brake master cylinder zelf niet vervangt maar hooguit een overhaul/revisie doet zodra je problemen krijgt of vanwege onderhoud. En dan kom je inderdaad bij de revisie setjes uit met rubbertjes, veer en dergelijk klein spul.
Het is denk ik wat ongelukkig verwoord of ik moet niet om 1 uur ‘s nachts een wphb voor de lol lezen :X

Bedankt voor het meedenken!
 
Zelfs laat op de avond nog de goede conclusie................... :9

Lekker nix aan doen totdat er problemen zijn of dreigen.
Als je remblokken vervangt, dan altijd extra check op hele systeem.
Alles opfrissen en gangbaar maken. Nieuwe hydro-olie. Weer klaar voor 30k?

Tijdens rijden merk je vanzelf als de rem wat minder lekker gaat. Sluimerend proces!
Dan is er nog tijd zat om in te grijpen. Het is echt niet dat je in 1x ineens totaal geen rem meer hebt.
Oke, als je een reis naar Verweggistan wilt maken, kan extra check vooraf geen kwaad.
Verder niet te veel zorgen over maken.

Mijn seals in mijn FZ zitten er nu 100k en 9 jr in.
(wrs nog veel langer/ dat is echter voor mijn tijd)
Wel al paar keer remblokken. Werkt nog als een tierelier!
 
Alle seals en vaste rem onderdelen van mn '96 YZF1000R zijn volgens mij gewoon nog de fabrieksonderdelen.
Gekocht met 40k en nu met 70k+ km nog steeds nergens last van.
 
Het is wat ambigu geschreven, dan kun je het op meer manieren opvatten.

Da's nou het nut van leestekens op de goede plek :+

Da's hetzelfde als dit:

Hij zat op haar schoot, en rustte uit.

Hij zat op haar, schoot, en rustte uit.


Hier worden master cylinder seals bedoeld inderdaad ;) maar ik snap het misverstand :P Zou goed zijn voor de aftermarket _O-
 
Laatst bewerkt:
Het is wat ambigu geschreven, dan kun je het op meer manieren opvatten.

Da's nou het nut van leestekens op de goede plek :+

Da's hetzelfde als dit:

Hij zat op haar schoot, en rustte uit.

Hij zat op haar, schoot, en rustte uit.


Hier worden master cylinder deals bedoeld inderdaad ;) maar ik snap het misverstand :P Zou goed zijn voor de aftermarket _O-
Is dat zoiets als een cokedeal alleen dan met rempompen,nu we toch bezig zijn.
 
Het is wat ambigu geschreven, dan kun je het op meer manieren opvatten.

Da's nou het nut van leestekens op de goede plek :+

Da's hetzelfde als dit:

Hij zat op haar schoot, en rustte uit.

Hij zat op haar, schoot, en rustte uit.


Hier worden master cylinder deals bedoeld inderdaad ;) maar ik snap het misverstand :P Zou goed zijn voor de aftermarket _O-
je gaat iets uitleggen over taal en je 4e woord wat je gebruikt is ambigu :P
 
Het is wat ambigu geschreven, dan kun je het op meer manieren opvatten.

Da's nou het nut van leestekens op de goede plek :+

Da's hetzelfde als dit:

Hij zat op haar schoot, en rustte uit.

Hij zat op haar, schoot, en rustte uit.


Hier worden master cylinder seals bedoeld inderdaad ;) maar ik snap het misverstand :P Zou goed zijn voor de aftermarket _O-

Ik weet niet of het dan helpt om om het jaar je rubbers in te vetten. Maar ik denk dat TS wel een antwoord heeft inmiddels ;)

dr gebeurt nog niet veel met die pijltjes om iets omhoog of naar beneden te stemmen he ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan