iedereen reageren aub. kussen of niet?

Rijbaankussens plaatsen?

  • ja, kan moto snel langs

    Stemmen: 45 24,9%
  • liever plateau

    Stemmen: 11 6,1%
  • liever drempel

    Stemmen: 4 2,2%
  • liever asverschuiving

    Stemmen: 6 3,3%
  • liever rammelstrook

    Stemmen: 1 0,6%
  • liever ongelukken

    Stemmen: 4 2,2%
  • nee, veel te gevaarlijk

    Stemmen: 110 60,8%

  • Totaal aantal stemmers
    181
Ben altijd benieuwd hoe dit wordt 'geconstateerd'. Gaat het hier om ongelukken waarbij een hoge snelheid is geconstateerd? In mijn ogen is dit niet altijd de oorzaak van het ongeluk.

Simpel voorbeeld.
Als ik 120 rij en gooi mijn auto naar links, terwijl er iemand met 160 aan komt rijden en die klapt er achter op, is dit een ongeluk doordat de ander met 160 reed of is dat een ongeluk doordat ik niet goed heb gekeken?

Zou graag willen weten hoe jullie tot die conclusie zijn gekomen.

Verder.. wtf zijn 'rijbaankussens'?!?!


wanneer op een plaats 50 mag gereden worden, en men aan die snelheid op die plaats andere weggebruikers tijdig kan zien, gebeuren ongevallen veelal door het overschrijden van deze snelheid en de aldus ontstane gevaarlijke situatie. Andere remmers zijn eenvoudig nodig om de verkeersleefbaarheid te verhogen (vrachtwagens - auto's met te hoge snelheid in bebouwde kom)
Het instellen van een bepaalde maximum snelheid heeft geen nut als de inrichting van de weg de weggebruiker aanzet tot hogere snelheid.
 
Hmmm, ben bij nader inzien geen fan meer van kussens (hoopte dat het zo'n bowlingbaan-vangrail kussen zou zijn). Waarom niet gewoon beetje zig-zag bochtjes in de weg maken? Is veel beter voor de auto en veel leuker voor de motorrijder :) .
Greetz
Martian
 
Liever een rijbaankussen dan een plateau of drempel, tenzij zo'n kussen in een onoverzichtelijke (en dus risicovolle) bocht wordt geplaatst. Ik rij altijd liever langs die dingen, dan eroverheen. Echt gevaarlijk vind ik ze niet.

Als je de snelheid substantieel wilt terugdringen raad ik je toch echt aan om een drempel of plateau te plaatsen, zodat ook motorrijders moeten remmen.

daar komt het uitgewerkte voorstel op neer.


Bij het toch invoeren van kussens zou verlichting 's nachts van groot belang zijn voor veiligheid.
 
Hmmm, ben bij nader inzien geen fan meer van kussens (hoopte dat het zo'n bowlingbaan-vangrail kussen zou zijn). Waarom niet gewoon beetje zig-zag bochtjes in de weg maken? Is veel beter voor de auto en veel leuker voor de motorrijder :) .
Greetz
Martian


openbaar vervoer is niet zeer happig op 'comfortgebrek' van asverschuivingen met voorrangverlening op rechte straten (niet nabij kruispunten dus)
Auto's kunnen in het midden van de baan nog steeds snel rijden - slalommen
 
Laatst bewerkt:
Op de zandvoortselaan (Heemstede-Zandvoort) ter hoogte van Bentveld hebben ze ze weggehaald zag ik en vervangen door drempels...

Vind ze alletwee eerlijk gezegd redelijk irritant. drempel kun je alleen bijna niet schuin oprijden en dus zal je (iets) minder snel op je bek gaan..
 
Ik vind dat de volgende dingen gedaan zouden moeten worden:

In de buitenkant van bochten op boomrijke provinciaalwegen en snelwegen vangrails met zo'n lage "motorvanger" eronder.

Op trajecten waar snelheden tot gevaarlijke ongelukken gebeuren, op kruipunten drempels en flitspalen plaatsen, en deze aankondigen. Een ieder gaat dan op die gevaarlijke punten rustig rijden.

Op plekken/snelwegen waar steeds veel files zijn, tijdens de spitsen een algehele 80kmh snelheid handhaven als min en max snelheid, en doormiddel van trajectcontroles handhaven, en ook deze aangeven.

Door een gelijken en constante snelheid van alle voertuigen (vandaar 80, i.v.m. vrachtwagens en aanhangers) verkom je het gas/rem effect, voorkomt daarmee kop/staart botsingen, en verminderd en voorkomt daarmee files. De radarhandhaving is daar nodig, want door de enkeling die te hard rijd, krijg je weer van die gas/rem situaties. eventueel snelheidsaanduiden doormiddel van volglichten (een lampenrijd, waarbij het licht van lamp naar lamp met snelheid van 80 kmh gaat), en lijnen op de weg om de afstand aan te geven (een 3 tal lijnen, waarbij alle 3 steeds zichtbaar moeten zijn (en als er maar 2 zichtbaar zijn, is het duidelijk hoeveel te dicht op een ander je zit). Dit laatste zie je nogwel eens op de snelweg in oostenrijk, met pijlvormige lijntjes.

En wat ook belangrijk is, is de verplichting voor iedereen om overdag met lichten aan te rijden. Bij het dragen van zonnebril met dit mooie weer zijn in de schaduwen van bomen op provinciewegen tegenliggers zonder licht bijna niet waarneembaar, wat gevaarlijk kan zijn.
 
Als je de snelheid substantieel wil terug dringen moet je een fliskastje neerzetten. En dat heel erg zichtbaar.
 
Hmmm, ben bij nader inzien geen fan meer van kussens (hoopte dat het zo'n bowlingbaan-vangrail kussen zou zijn). Waarom niet gewoon beetje zig-zag bochtjes in de weg maken? Is veel beter voor de auto en veel leuker voor de motorrijder :) .
Greetz
Martian
't Is natuurlijk wel een geweldig idee: vangrailkussens! Dan is de schade aan voertuig(ook auto's), lijf en leden nog kleiner dan wanneer je tegen de huidige metalen motorveilige vangrail schuift. Door rommel op de weg, niet wegens snelheidsovertredingen uiteraard...

Verder vind ik kussens wel een goede oplossing. Mijn ervaring is dat ik ook met de motor vertraag als ik erlangs rijd, om niet onverhoeds toch op die schuine kant te belanden. Voordeel: het "kussen" is vriendelijker dan een drempel.
 
Ondingen zijn het. B|

[me]Orpheus is al eens behoorlijk hard over zo'n ding heen gestuiterd omdat ie 'm niet gezien had toen ie achter een vrachtauto reed die er wel gewoon met 50 overheen knalde. B|
[/me]


Of ik had beter op moeten letten. O-)
 
Ondingen zijn het. B|

[me]Orpheus is al eens behoorlijk hard over zo'n ding heen gestuiterd omdat ie 'm niet gezien had toen ie achter een vrachtauto reed die er wel gewoon met 50 overheen knalde. B|
[/me]


Of ik had beter op moeten letten. O-)
Of meer afstand moeten bewaren :)
 
Of meer afstand moeten bewaren :)
Is anderhalve meter niet genoeg, dan? O-)

[Seriously]
Ik hou over het algemeen ruim afstand en nu ook. Ik was alleen net op het verkeerde moment ff afgeleid. En ja, ik weet dat ik in die tijd ook op die vrachtauto had kunnen knallen. ;)

Maar ik prefereer toch een gewone drempel boven zo'n kussen. Bij een gewone drempel remt tenminste iedereen af. Waarom mag een vrachtauto of bus met een megagewicht en remweg wel met 50 erdoorheen knallen en ik moet ik met mijn blikkie terug naar de 30?
En die kussens kunnen nog wel es glad zijn bij regen ook. Ik heb die dingen ook wel eens van staal gezien.
 
Ik heb zoiets van: Doe dan gewoon een verkeersheuvel, dan weet je waar je aan toe bent. Bordje er bij, en een lantaarn voor 's nachts en je bent klaar. Geen rare, schuine randen en whatnot. Maarja, daar hebben de buspassagiers last van, en de vrachtwagenchauffeurs. Aan de andere kant, die moeten toch ook gewoon afremmen, of mogen die wel met 80 door een gebied waar wij 50 moeten rijden?

Natuurlijk, wij moeten ook afremmen voor een drempel, terwijl we gewoon langs zo'n kussen kunnen tuffen. Maar het is toch raar dat bussen, vrachtwagens, busjes, motorrijders, grote jeeps, brommers en ga zo maar door gewoon door kunnen racen, terwijl wel automobilisten af moeten remmen? Doe dan gewoon niets aan snelheidsvermindering...

Ik heb niet alles gelezen, dus als ik nu weer een domme opmerking heb gemaakt, sorry.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets van: Doe dan gewoon een verkeersheuvel, dan weet je waar je aan toe bent. Bordje er bij, en een lantaarn voor 's nachts en je bent klaar. Geen rare, schuine randen en whatnot. Maarja, daar hebben de buspassagiers last van, en de vrachtwagenchauffeurs. Aan de andere kant, die moeten toch ook gewoon afremmen, of mogen die wel met 80 door een gebied waar wij 50 moeten rijden?

Ik heb niet alles gelezen, dus als ik nu weer een domme opmerking heb gemaakt, sorry.
Nee, maar een beetje een naprater ben je wel... B|

:P
 
Bij eventueel toch over het kussen rijden ontstaat gevaar, daar de schuine kanten vooraan en opzij redelijk steil zijn, en niet in zeer stroef materiaal.


je zegt zelf al dat het gevaarlijk is? Waarom zou je er dan uberhaupt mee doorgaan?


[me]Viccie is van mening dat je beter de algehele verkeersmentaliteit kunt aanpakken ipv overal rare constructies en regeltjes verzinnen.[/me]
 
wtf.. waarom al die hindernissen
Plant er dan een paal neer, gaat de snelheid er ook uit en misschien wel veiliger ook.
 
die kussens zijn pleures dingen :( Ik ben d'r eens loeihard overheen gereden
met als gevolg dat m'n ballen ergens onder m'n oksels zaten B|

dus: GEEN :( kussentjes.....dank u

Auwwwww. Dat heb ik ook gehad. Dat ding kon je niet goed zien omdat het dezelfde kleur had als het asfalt en geen markeringen...

Ik dacht... hmm waarom gaan die anderen nou naar de zijkant?!

..KADENG!!!... '(



Ik zeg ook... drempels!
 
gevaarlijke dingen die kussens, vooral als het weer wat minder wordt.
Of als er een rij auto's voor je rijd, want erg zichtbaar zijn ze niet. En in the middle of night zie je die dingen helemaal niet!!!

kortom: ONDINGEN!
 
Ik vind het erg handig van die dingen dat je er zo langs kan rijden, maar ze moeten gewoon ruim van te voren aangegeven worden. Bij Abcoude ligt ook zo'n ding, in het donker, de "reflecterende" strepen helemaal verweerd, geen bord oid, daar zie je geen reet van als je niet weet dat 'ie er ligt.
En misschien van gewoon asfalt maken ipv dat zwarte spul. Geeft iig meer grip.
 
aha een kussne heet zo'n onding dus!

Daar heb ik laatst mn beide achterschokbrekers op lek gereden.
dat kussen had zo ongeveer de zelfde kleur als het wegdek, en ik zag m te laat (eigen schuld)
daardoor reed ik met ongeveer 50 tegen de behoorlijk stijle kanten van dat ding op.
mn vriendin die achterop zat en ikzelf ook bijna gelanceerd. later voelde de motor al wat vreemd aan wanneer ik langzaam over drempels ging. Thuis gekomen alles gechecked, en wat bleek, mijn beide schokbrekers achter naar de kloten (lek) heb toen ff weer de originele(langere) gemonteerd. en alles was weer normaal!

Dus wat mij betreft mogen ze alles doen om de nelheid te beperken, maar niet die ONDINGEN.
 
Ik heb veel te gevaarlijk gestemd.
Ik zie veel te veel gestunt op de weg waar wel brokken van moeten komen.
Ook motoren die op de vluchtstrook echt helemaal plat gaan, en dan niet degelijk en gecontroleerd maar houterig en onzeker (telkens correcties enzo).
Het moet dus een mentaliteits kwestie zijn.
En wat echt ernstig is in mijn ogen is ;hoe serieus wordt het verkeer en de risico's die het verkeer met zich meebrengt genomen.
Er rijdt ook vanalles rond; onervaren, lakse, domme, stoere (denken ze), eikels, verstrooide, bejaarde bestuurders.....

Waar ik wel voor ben is bezig zijn met de vraag,
Hoe beschermen we in godsnaam onze kinderen voor deze kwelling (verkeersonveiligheid).

Rondje nederland toert rustig 240km/uur naar z'n werk. (supervroeg s'morgens).
 
De hele weg (optisch) versmallen, bochtig maken en gevoelsmatig onoverzichtelijk.

Creëer de illusie dat het smal en gevaarlijk is en de mensen zullen langzamer rijden ipv sprinten tussen de drempels, plateaux etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan