Zilvermeeuw
MF'er
Kussens: Ik ben er voor. Met de motor kun je er gewoon langs. M'n koekblik heeft een bredere wielbasis, dus die kan er ook langs (...) . Maar met meer dan 40 km/uur wordt dat wel een kwestie van heeel goed richten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
door middel van asverschuivingen of zo?
begrijp het wel hoor.
Nee, asverschuivingen betekent een slechte(re) doorstroming, hoger brandstof verbruik etc. Bovendien zijn al die kortstondige snelheids remmers slecht voor het milieu (belangrijk punt in een vergadering/ verslag). Verder zijn alle oplossingen die je aandraagt symptoom bestrijders en nemen niet de oorzaak weg.
Gelukkig, iemand met verstand van zakenheel veel
Er is hier al heel veel gezegd over de kussens en andere snelheidsremmers. Vanwege mijn werk adviseer ik geregeld over maatregelen die de verkeersveiligheid moeten bevorderen, dus ik wil graag een paar opmerkingen maken:
1) Het is goed gebruik om geen verticale snelheidsremmers toe te passen op 50 km/h-wegen (vanwege de te grote overlast voor weggebruikers en geluidhinder/trillingshinder voor omwonenden);
2) Als toch verticale snelheidsremmers worden toegepast , dan moeten deze met de toegestane snelheid kunnen worden bereden. Het doel van snelheidsremmers is immers het tegengaan van snelheidsovertredingen;
3) In principe moeten dus in 50 km/h-wegen andere snelheidsremmers worden toegepast, zoals de asverspringing , minimale dimensionering, visuele versmalling, etc.
4) In het rijtje met snelheidsremmers miste ik de 'middengeleider' (eventueel met opstelmogelijkheid voor overstekende voetgangers of fietsers). Deze maatregel is nog enigszins betaalbaar en remt de (gemiddelde) snelheid tot ongeveer 50 km/h.
5) De maatregel van het type 'kussen' wordt vaak aangeduid als 'Maldense drempel'. Zoals in feite al door anderen opgemerkt zijn alle drempels en plateaus met schuine kanten potentieel levensgevaarlijk, ook bij normaal weggebruik! Niet toepassen dus.
6) Er werd in feite al geconcludeerd dat het hele wegbeeld moet worden aangepast, door visueel versmallen. Er zijn uiteraard nog andere mogelijkheden om het wegbeeld aan te passen, zoals door het toepassen van minder comfortabele elementenverharding (wel kostbaar als de weg nog niet aan onderhoud toe is). Een alternatief is streetprint (asfalt met ingedrukt patroon). Heel in het algemeen kan het wegbeeld minder uitnodigen tot hoge snelheden door het tegengaan van visuele lengte-elementen (zoals een kantstreepmarkering) en het toepassen van visuele dwars-elementen (oversteekplaats, banen met afwijkende verharding dwars op de rijrichting (rammelstrookeffect), etc))
Ik kwam een paar keer een vraag tegen over aansprakelijkheid; gemeenten en andere wegbeheerders zijn altijd geheel of gedeeltelijk aansprakelijk voor schade en letsel als gevolg van normaal gebruik van de weg, tenzij de wegbeheerder niet in de gelegenheid was om gebreken tijdig te herstellen, zoals bij zand/diesel die recent en eenmalig op de weg is beland.
Overigens vraag ik me nog steeds af om hoeveel ongevallen het hier gaat, of is de werkelijke aanleiding voor maatregelen een klacht van omwonenden? En hoe hoog liggen de rijsnelheden? Als gesteld wordt dat die te hoog liggen en aanleiding geven tot ongevallen, dan heeft de politie neem ik aan toch snelheidsmetingen verricht? Hoe hoog ligt het 85-percentiel? En gaat het uitsluitend om een wegvak of ook om kruispunten?
Tis een beetje off-topic, hier. Maar hoe kijk jij aan tegen de huidige mode om op provinciale wegen steeds vaker eilanden in het midden te maken bij kruispunten, liefst vooraf gegaan door een stuk verhoogde middenberm.Verhaal
ik ben wel vóór het kussen. Daar kun je tenminste gewoon langs rijden.
Onlangs kwam ik in mook (dacht ik maar toch zeker in de buurt van) en daar had één of andere mongool bedacht dat bultjes op de weg een fraaie drempel zou zijn.... nou als motorrijder breek je zowat alles....ik mocht een fraaie tankslapper meemaken op die bultjes...
enfin dit bedoel ik: http/82.161.31.133/imageserver/images/bultjes.jpg
Wordt t tenminste nog een beetje spannend is dan meer t antwoord wat ik van jou verwacht...De hele weg (optisch) versmallen, bochtig maken en gevoelsmatig onoverzichtelijk.
Creëer de illusie dat het smal en gevaarlijk is en de mensen zullen langzamer rijden ipv sprinten tussen de drempels, plateaux etc.
Doe dan ook gelijk datzelfde even met de rest van de maatschappij...[me]Viccie is van mening dat je beter de algehele verkeersmentaliteit kunt aanpakken ipv overal rare constructies en regeltjes verzinnen.[/me]
Wordt t tenminste nog een beetje spannend is dan meer t antwoord wat ik van jou verwacht...
Overigens vraag ik me nog steeds af om hoeveel ongevallen het hier gaat, of is de werkelijke aanleiding voor maatregelen een klacht van omwonenden? En hoe hoog liggen de rijsnelheden? Als gesteld wordt dat die te hoog liggen en aanleiding geven tot ongevallen, dan heeft de politie neem ik aan toch snelheidsmetingen verricht? Hoe hoog ligt het 85-percentiel? En gaat het uitsluitend om een wegvak of ook om kruispunten?