iemand achterop

fietsertje

MF veteraan
10 okt 2002
6.158
9
zuid holland
heloha,
wat ik me nou afvroeg, rijdt t nou heel erg anders met iemand achterop? ja dat je merkt okee, maar als je bijv. net rijdt is t dan moeilijker?
groetjes nienke
 
Ik vind het remmen (vooral als je hard remt natuurlijk) met iemand achterop echt zwaar kut op een beetje sport motor (waar de passagier zich behalve aan jou niet vast kan houden). Je krijgt zoveel druk op je armen. Tevens lopen de bochten minder vlot, zeker als die ander niet mee werkt!
 
Je moet met de volgende zaken rekening houden:

Je bent zwaarder:

- Langere remweg
- Je kunt minder snel uitwijken
- De persoon die achterop zit kan schrikken als je erg schuin door de bocht gaat, en gaan verzitten, waardoor je ineens 70 kg gewicht verplaatst.
- Banden dienen harder opgepompt te worden om onnodige slijtage te voorkomen.
- Vering dient wat strakker gezet te worden (kan op de meeste moderne motoren vrij snel gebeuren)

Gewoon rustiger rijden met iemand achterop (voor zijn en jouw veiligheid). Spaart bovendien je motor! Die heeft het toch een stuk zwaarder met extra gewicht erop.

Greetz,
Vinz
 
Lukic:

Degene achterop moet juist ontspannen zitten. Dat kun je mijns inziens alleen maar bereiken door in het begin rustig te rijden zodat de persoon wat meer op zijn gemak komt en ontspant.

Overigens op mijn XJ900 nooit problemen met passagier, maar die is er ook wel ideaal voor moet ik zeggen.

Het leukste rijden blijf ik toch wel solo rijden vinden hoor! :)

Greetz,
Vinz
 
Rij vaak met mijn vriendin.
Het is weer ff wennen als ze een tijdje niet meer achterop heeft gezeten.

Remmen is anders.
De bochten nemen voelt anders aan.
Wheelies gaan heel makkelijk.

De topsnelheid met 2 personen erop is wat minder.
Met acceleren merk je toch wel dat je wat meer gewicht erbij hebt zitten.

Alles is anders.
 
Eigenlijk is dat ook waar. Je moet niet te snel rijden maar gewoon lekker ontspannen zodat diegene achterop ook lekker ontspant. Ik denk dat je dan wel lekker kan rijden maar hoe dan ook. Het hangt ook heel erg af van je motor. Bij sommige race motoren zit de passagier ook achterop de rug van de rijder als een koalabeertje. Nu zijn dit soort motoren daar ook niet erg voor bedoelt maar toch!
 
Ander vraagje mbt het meenemen van passagiers.

Zijn deze in geval van een ongeluk verzekerd? Of moet je net als bij een auto een extra in(op)zittende verzekering afsluiten?
 
Ander vraagje mbt het meenemen van passagiers.

Zijn deze in geval van een ongeluk verzekerd? Of moet je net als bij een auto een extra in(op)zittende verzekering afsluiten?
Ik heb een extra opzittende verzekering afgesloten.
Is maar een paar euro per maand extra.

Daar bespaar je een heleboel gekloot mee als je met zijn tweeen valt
 
Ander vraagje mbt het meenemen van passagiers.

Zijn deze in geval van een ongeluk verzekerd? Of moet je net als bij een auto een extra in(op)zittende verzekering afsluiten?

ja dat lijkt me wel verstandig...
let wel op niet alle verzekeringen verzekeren je duopassagier!
laatst wilde ik mn verzekering overzetten naar een ander en in die polis voorwaarden stond dus dak niet mn duo mee kon verzekeren...
lees goed de voorwaarden dus..
 
Ik vind het af en toe wel lachen om met iemand achterop te rijden. Maar dan moet het natuurlijk wel iemand zijn die niet bang is en gaat zitten tegenhangen en knijpen enzo.

Het verschil (voor mij) met duorijden is dat ik niet ga verzitten, iets rustiger instuur en rekening hou met een langere remweg en het sneller naar de hemel staan van je voorwiel bij accelleratie. Verder moet je er natuurlijk altijd op letten dat je wat minder wendbaar bent. Het verschil in bochtensnelheid valt trouwens reuze mee: in bochten waar ik normaal gesproken iets van 115/120 km/h uitkom in mijn eentje, red ik met zo'n 105 met zijn tweeen.

Altijd belangrijk: zorg ervoor dat je duo net als jijzelf voorzien is van beschermende kleding. Je ziet maar al te vaak dat vriendinlief in een leuk stretchbroekje en spijkerjackie achterop zit..... als er dan wat mis gaat vergeef je het jezelf nooit.
 
Lukic schreef:
Eigenlijk is dat ook waar. Je moet niet te snel rijden maar gewoon lekker ontspannen zodat diegene achterop ook lekker ontspant. Ik denk dat je dan wel lekker kan rijden maar hoe dan ook. Het hangt ook heel erg af van je motor. Bij sommige race motoren zit de passagier ook achterop de rug van de rijder als een koalabeertje. Nu zijn dit soort motoren daar ook niet erg voor bedoelt maar toch!

Van de zomer een chick achterop een Yamaha R1 zien zitten zonder beschermende kleding (string string string :) Zag er op zich niet verkeerd uit, maar ben het met je eens dat een supersport niet ideaal is voor een passagier. Kun je beter een andere motor voor gebruiken.
 
(Met sommige motors & sommige duopassagiers gaan de bochten juist makkelijker. & Waarschijnlijk wheelies idem. ;) )

Inderdaad op mijn VTR1000F kon ik met iemand achterop makkelijker wheelies maken :9
alleen zij vond het niet zo leuk ik schork de eerste keer ook wel

dus wees gewaarschuwd
(een gewaarschuwd mens telt voor twee, en dus kan je lekker makkelijk wheelies maken }) )
 
Ik ben altijd weer blij als ik er alleen op zit.
Heb soms m'n dochter(11) en soms m'n zoon achterop en heeel soms m'n vrouw (..).
Je weet toch nooit helemaal zeker wat er achter je gebeurdt.
 
Bij mij speelt mijn verantwoordelijkheid altijd op als ik iemand achterop neem. Ik voel me zo verantwoordelijk om iemand een veilige rit te bezorgen, dat ik er heel rustig door ga rijden. Daarnaast zorg ik zover mogelijk altijd voor beschermende kleding. Mijn vriendin heeft dan ook een beschermende jas. Een broek is in bestelling.

Als je pas je rijbewijs hebt is het gewoon een kwestie van doen. Na 5 minuten rijden ben je er al redelijk aan gewent en dan kun je kijken of je alle situatie aankunt (binnenstad, file rijden, snelweg, bochten etc) Mijn ervaring is dat de duo passagier zich het minst gemakkelijk voelt bij scherpe bochten op de snelweg. Zo gauw ze borden met rode pijlen zien weten ze dat er een scherpe bocht aankomt en dat is reden voor meer spanning.

Hopelijk heb je wat aan het bovenstaand.

Gr,

Mark
 
Als je hard remt kan de passagier zich met z,n handen tegenhouden tegen de tank.
Is best fijn anders zit ie helemaal in je rug en krijg je het best zwaar op je armen. Moet alleen niet onverwachts gas geven. :9
 
Als je hard remt kan de passagier zich met z,n handen tegenhouden tegen de tank.
Is best fijn anders zit ie helemaal in je rug en krijg je het best zwaar op je armen. Moet alleen niet onverwachts gas geven. :9


Toen ik mijn motorrijbewijs nog niet had.... ging ik bij een maat achterop... op zijn r6'je

maar bij zo'n motor moet je inderdaad je handen op de tank houden..... en onverwachts gas geven is niet leuk (als je achterop zit dan he!) Ik vloog er bijna af...


nu neem ik zelf wel eens iemand mee achterop... maar dat merk je heel erg goed.
ik merk...dat je makkelijk met een passagier kan rijden die motor ervaring heeft...

die leunt een beetj mee in de bochten ipv tegen leunen en van dat soort dingen

sander
 
ja, nou voorwiel los van de grond en achterwiel los van de grond hebben we al meegemaakt meerijdend. blijft lachen :)
alleen ook al weles bijna achtergelegen toen ik ff nie zat op te letten bij stoplicht, gelukkig had ie dat door hehe.
voetsteuntjes zouden wat hoger moeten zitten bij yamaha fazer, ten minste voor mijn pootjes want bij optrekken moet ik me dus echt goed vasthouden. en met remmen.... tsja. ik probeer wel altijd mee te hangen in de bochten, voelt ook meteen stuk beter, anders krijg je idd zo'n gespannen gedoe. maar als je lang stuk over de snelweg moet ga je vanzelf na poosje ontspannen en wat relaxeder zitten.
groetjes nienke
 
heloha,
wat ik me nou afvroeg, rijdt t nou heel erg anders met iemand achterop? ja dat je merkt okee, maar als je bijv. net rijdt is t dan moeilijker?
groetjes nienke

Het ligt ook wel aan de motor die je hebt. Op mijn Deauville had ik er meer "last" van, dan op mijn BMW. Op de Honda voelde het allemaal wat zwaarder aan met duo, terwijl met de BMW, die zelf een flink stuk zwaarder is dan de Honda, merk ik het minder als ik met zijn tweeën rij.

CU
D *D *D V
 
Vorige week donderdag geslaagd voor m'n rijbewijs, vorige week vrijdag voor het eerst met m'n zoon (13) achterop gereden en 's-avonds met m'n vrouw achterop.
Als je het rustig aan doet is het prima te doen. Wel zorgen dat de passagier over
de goeie schouder in de bocht meekijkt, dan leunen ze vanzelf de goeie kant op.
En volledig in het (motor) pak! Kost wel wat extra, maar je hoeft maar één keer te vallen!
Maar het blijft een feit, alleen rijden is lekkerder!

Veel plezier
8-)
 
is ook wel handig als je passagier zich afzet tegen de tank, word je zelf niet door je tank gedrukt met je ballen als je plotseling moet remmen. verder heb ik er nooit problemen mee, rijd bijna altijd met vriendin achterop, nergens last van, maar ze weegt ook niet veel. En wij gaan gewoon met z'n tweeen met steppie aan de grond.
 
Als je een beetje sportief rijd en de passagier heeft geen sterke nekspieren :? Dan knal je constant met de helmen tegen elkaar '( daarom vind ik het al niet fijn om met twee te rijden, plus mijn vrouw wil niet achterop :+ dus volgende fiets kan niemand achterop })
 
Terug
Bovenaan Onderaan