Iemand bekend met Bilstein schokbrekers

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.574
61
Eindhoven
Is er hier iemand bekend met 'Bilstein' schokdempers voor op de motor? Is dat wat?

full
 
biltstein leverde de dempers voor de wat oudere bmw r serie (ik weet dat de r80gs er eentje had, zou kunnen dat ze ook leverden voor de k serie (k75,k100, maar daar ben ik niet zeker van)

wat ik wel weet is dat DIE dempers van bmw maar matig van kwaliteit waren. Niet instelbaar, lekken snel olie en vaak is de demping maar matig...

maar goed..deze worden nu gemaakt..en kunnen dus veel beter zijn.. (bmw beknibbelde op de dempers gewoon een hoop geld, bleek ook bij latere modellen)
 
Laatst bewerkt:
biltstein leverde de dempers voor de wat oudere bmw r serie (ik weet dat de r80gs er eentje had, zou kunnen dat ze ook leverden voor de k serie (k75,k100, maar daar ben ik niet zeker van)

wat ik wel weet is dat DIE dempers van bmw maar matig van kwaliteit waren. Niet instelbaar, lekken snel olie en vaak is de demping maar matig...

maar goed..deze worden nu gemaakt..en kunnen dus veel beter zijn.. (bmw beknibbelde op de dempers gewoon een hoop geld, bleek ook bij latere modellen)
Onder de K-serie zat Boge, inderdaad niet de kwaliteit die je zou verwachten, mijne was na 30.00km al stuk.
De demping kan je een mening over hebben, volgens BMW moet een wiel het wegdek volgen en moet de demping dus soepel zijn.
 
Onder de K-serie zat Boge, inderdaad niet de kwaliteit die je zou verwachten, mijne was na 30.00km al stuk.
De demping kan je een mening over hebben, volgens BMW moet een wiel het wegdek volgen en moet de demping dus soepel zijn.

Ook BMW probeert het uiteindelijke prijskaartje zo laag mogelijk te houden, en dat gaat altijd ten koste van de vering. Op ieder model, bij iedere fabrikant.

Waarom denk je dat een "Special" of "Factory" edition altijd 1-3000 euro duurder is? Precies! :)
 
Laatst bewerkt:
Google doet ut gelukkig nog bij mij en ik weet er zelfs een beetje mee om te gaan. Ik kan de dempers wel vinden, maar wat ik niet kan vinden is of iemand hier bekend is met het spul en of het wat is. Derhalve de vraag.

Samengevat is het momenteel topspul voor onder de auto en was het vroeger rommel voor aan de motorfiets.

Er vanuit gaande dat hun motorspul nu net zo goed is als het autospul, ga ik eens een gokje wagen.

Dank voor de reacties *O*
 
Dag oma :W

ik heb ze inmiddels gemonteerd en vanmorgen een proefritje gemaakt. Het was te kort om er uitgebreid wat over te zeggen, maar lang genoeg om te voelen dat het zponzige gevoel van de originele schokbrekers weg is. Bij het uitrijden van de uitrit (bochtje + drempel) voelde ik het gelijk: hard, stijf, strak en meer van die dubbelzinnige synonymen :)

Nu nog wat dikkere olie in de voorvork, wat poetswerk en ik kan het voorjaar weer in :]
 
Dag oma :W

ik heb ze inmiddels gemonteerd en vanmorgen een proefritje gemaakt. Het was te kort om er uitgebreid wat over te zeggen, maar lang genoeg om te voelen dat het zponzige gevoel van de originele schokbrekers weg is. Bij het uitrijden van de uitrit (bochtje + drempel) voelde ik het gelijk: hard, stijf, strak en meer van die dubbelzinnige synonymen :)

Nu nog wat dikkere olie in de voorvork, wat poetswerk en ik kan het voorjaar weer in :]

Olie regelt alleen demping, is de voorvork echt te slap, dan kan je dat alleen verhelpen door de voorspanning te verhogen of de veren te vervangen. :)
 
Olie regelt alleen demping, is de voorvork echt te slap, dan kan je dat alleen verhelpen door de voorspanning te verhogen of de veren te vervangen. :)
Door de voorspanning te verhogen maak je de veer niet stijver. Je stelt de negatieve slag er uit. Prima als je ook het gewicht verhoogt.
Het is het dilemma van een telescoop. Je wilt een soepele vork die alle oneffenheden volgt. Als je dat voor elkaar hebt staat de motor op zijn kop als je remt, dat wil je weer niet.
 
Sorry dat ik er zo tussen spring maar door dikkere olie in de voor vork te gebruiken veert ie inderdaad iets minder makkelijk in.
Maar het is ten eerste bedoeld voor de demping; dus dat de voorvork rustig terug veert en de vork een minder springerig karakter heeft.
Is de voorvork werkelijk te slap dan moet je inderdaad de veren vervangen.
Het merk Bilstein werd vroeger vooral op crossmotoren gebruikt voor zover ik weet.
 
Sorry dat ik er zo tussen spring maar door dikkere olie in de voor vork te gebruiken veert ie inderdaad iets minder makkelijk in.
Maar het is ten eerste bedoeld voor de demping; dus dat de voorvork rustig terug veert en de vork een minder springerig karakter heeft.
Is de voorvork werkelijk te slap dan moet je inderdaad de veren vervangen.
Het merk Bilstein werd vroeger vooral op crossmotoren gebruikt voor zover ik weet.

De voorvork komt uit een KTM Duke LC4. Die weegt ongeveer de helft van een Vmax :$ . Het hoeft niet allemaal oppietoppie te zijn, want een circuitbochtenridder zal het toch nooit worden. Als het voor mij maar lekker aanvoelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan