..Thijs..
MF veteraan
Zoals de TT aangeeft. Heeft er iemand een linkje of overzichtje van cw waarden en de groottes de frontale oppervlakken van motorfietsen?
grz Thijs
grz Thijs
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Geen overzicht, meen alleen dat de BMW K1 op 0.34 zat.
Is toch ook een formule van? Hoe ging die ook alweer?
1/2A2endannogwat???
Nee, nu ben je in de war . Wat jij bedoelt is de formule voor de luchtweerstand:
Flucht = 1/2 x Afrontaal x cw x rholucht x v2
Daar heb ik em overigens wel voor nodig.
De cw kun je alleen meten in een windtunnel. Ik ben weer eens een beetje aan het pielen
grz Thijs
Tuurlijk is het niet zinloos. In de racerij wordt er echt wel gekeken naar de Cw-waarden hoor!
zijn allemaal kleine mannetjes met een leren overall
zit er geen eentje tussen met textiel en 200 kilo schoon aan de haak
Tuurlijk is het niet zinloos. In de racerij wordt er echt wel gekeken naar de Cw-waarden hoor!
Als er nou érgens goed wordt gekeken naar heel veel andere zaken als de CW waarde, dan is het de racerij wel.
Vraag je eens af waarom een formule 1 auto nooit de CW waarde van een gewone auto haalt.........
Uhuh... downforce... .. dat ze naar heel veel andere zaken als de CW-waarde kijken wil niet zeggen dat ze NIET naar de CW-waarde kijken, kan ik me niet voorstellen in ieder geval...
Voordat er wordt geoordeeld of het zinvol is of niet....
De TS wil er zelf sommetjes mee gaan maken. Heeft die vast een reden voor en ik kan me ook voorstellen dat hij snapt dat de "bouw"van de berijder" invloed heeft op het geheel. Immers....als je dat niet snapt, ga je er ook niet zomaar sommetjes mee maken....
Klopt uiteraard. Overigens niet alleen downforce maar zeker ook zaken als koeling (heel belangrijk), zijwindgevoeligheid en nog wel wat dingetjes. Veel daarvan verhoudt zich niet tot een ultralage CW waarde, al wordt daar uiteraard ook naar gekeken.
Maar los van de kanttekening bij de racerij, waar de CW waarde zeker niet "de" prioriteit is, is die waarde voor gebruik op de weg nog minder interessant.
Een motor een Cw waarde toekennen lijkt me eigenlijk vrij nutteloos.....het frontale oppervlak is immers mede afhankelijk van het formaat van de berijder....een motor met een lage Cw waarde kan met een bestuurder uiteindelijk hoger uitvallen als een motor met een hogere Cw waarde met een bestuurder.
Maar als iemand ergens een lijstje weet, ik hou me nog steeds aanbevolen. Van koekblikken wordt je doodgegooid met die informatie, maar voor motorfietsen vind ik maar weinig .
grz Thijs
Tegen dat probleem loop ik ook aan.... ookal in het Duits gezocht?
Wat wil je er mee?
Het boek waar ik het uit heb is wel zeker alleen de Cw waarde. Zal bij een gemiddelde motor ook wel ongeveer op het zelfde uitkomen na het vermenigvuldigen met het frontale oppervlak. Aangezien dit niet veel meer zal zijn dan 1m2.edit:
@Tjaps, in die tabel zit het frontale oppervlak al verwerkt. Ik wil het overigens weten van een RF900, maar een overzicht van meerdere motoren zou fijn zijn. (kun je tenminste een beetje vergelijken)