Iemand een overzicht/linkje van cw waarden van motorfietsen?

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Zoals de TT aangeeft. Heeft er iemand een linkje of overzichtje van cw waarden en de groottes de frontale oppervlakken van motorfietsen?



grz Thijs
 
Is toch ook een formule van? Hoe ging die ook alweer?

1/2A2endannogwat???

Nee, nu ben je in de war ;). Wat jij bedoelt is de formule voor de luchtweerstand:

Flucht = 1/2 x Afrontaal x cw x rholucht x v2

Daar heb ik em overigens wel voor nodig.

De cw kun je alleen meten in een windtunnel. Ik ben weer eens een beetje aan het pielen met wat sommetjes hier.


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Nee, nu ben je in de war ;). Wat jij bedoelt is de formule voor de luchtweerstand:

Flucht = 1/2 x Afrontaal x cw x rholucht x v2

Daar heb ik em overigens wel voor nodig.

De cw kun je alleen meten in een windtunnel. Ik ben weer eens een beetje aan het pielen


grz Thijs

Oh ja, dat was het!
 
Een motor een Cw waarde toekennen lijkt me eigenlijk vrij nutteloos.....het frontale oppervlak is immers mede afhankelijk van het formaat van de berijder....een motor met een lage Cw waarde kan met een bestuurder uiteindelijk hoger uitvallen als een motor met een hogere Cw waarde met een bestuurder.
 
Is inderdaad knap zinloos. Een bestuurder die een iets andere houding aanneemt of een wijdere jas oid draagt kan die CW waarde al flink laten verschillen.
 
Tuurlijk is het niet zinloos. In de racerij wordt er echt wel gekeken naar de Cw-waarden hoor!

Als er nou érgens goed wordt gekeken naar heel veel andere zaken als de CW waarde, dan is het de racerij wel.

Vraag je eens af waarom een formule 1 auto nooit de CW waarde van een gewone auto haalt.........
 
Als er nou érgens goed wordt gekeken naar heel veel andere zaken als de CW waarde, dan is het de racerij wel.

Vraag je eens af waarom een formule 1 auto nooit de CW waarde van een gewone auto haalt.........

Uhuh... downforce... .. dat ze naar heel veel andere zaken als de CW-waarde kijken wil niet zeggen dat ze NIET naar de CW-waarde kijken, kan ik me niet voorstellen in ieder geval...
 
Voordat er wordt geoordeeld of het zinvol is of niet....
De TS wil er zelf sommetjes mee gaan maken. Heeft die vast een reden voor en ik kan me ook voorstellen dat hij snapt dat de "bouw"van de berijder" invloed heeft op het geheel. Immers....als je dat niet snapt, ga je er ook niet zomaar sommetjes mee maken....
 
Uhuh... downforce... .. dat ze naar heel veel andere zaken als de CW-waarde kijken wil niet zeggen dat ze NIET naar de CW-waarde kijken, kan ik me niet voorstellen in ieder geval...

Klopt uiteraard. Overigens niet alleen downforce maar zeker ook zaken als koeling (heel belangrijk), zijwindgevoeligheid en nog wel wat dingetjes. Veel daarvan verhoudt zich niet tot een ultralage CW waarde, al wordt daar uiteraard ook naar gekeken.

Maar los van de kanttekening bij de racerij, waar de CW waarde zeker niet "de" prioriteit is, is die waarde voor gebruik op de weg nog minder interessant.
 
Voordat er wordt geoordeeld of het zinvol is of niet....
De TS wil er zelf sommetjes mee gaan maken. Heeft die vast een reden voor en ik kan me ook voorstellen dat hij snapt dat de "bouw"van de berijder" invloed heeft op het geheel. Immers....als je dat niet snapt, ga je er ook niet zomaar sommetjes mee maken....

Daar doelde ik in eerste instantie eigenlijk ook op.... de nuttigheid :+ voor TS


Klopt uiteraard. Overigens niet alleen downforce maar zeker ook zaken als koeling (heel belangrijk), zijwindgevoeligheid en nog wel wat dingetjes. Veel daarvan verhoudt zich niet tot een ultralage CW waarde, al wordt daar uiteraard ook naar gekeken.

Maar los van de kanttekening bij de racerij, waar de CW waarde zeker niet "de" prioriteit is, is die waarde voor gebruik op de weg nog minder interessant.

:), wat zullen we hier toch wijs worden met z'n allen.. ooit! *O*
 
Laatst bewerkt:
Een motor een Cw waarde toekennen lijkt me eigenlijk vrij nutteloos.....het frontale oppervlak is immers mede afhankelijk van het formaat van de berijder....een motor met een lage Cw waarde kan met een bestuurder uiteindelijk hoger uitvallen als een motor met een hogere Cw waarde met een bestuurder.

Allicht wordt er wel een Cw waarde bepaald van motorfietsen. Dat die varieert met de berijder spreekt voor zich, vandaar dat ze ook op verschillende manieren meten. Het is niet zo dat de fabrikant "maar wat doet" met de aerodynamica van een motorfiets ;).

Er moet immers ieder jaar verbeterd worden, als in lager gewicht, meer vermogen en minder weerstand. (waaronder de luchtweerstand) Het is niet dat ze maar iets tekenen dat er leuk uitziet en dat maar in productie gooien :P.

Daarbij heeft het frontale oppervlak niets te maken met de Cw. Cw is een (dimensieloze) geleidingsfactor, het frontale oppervlak een grootte.

(immers:
Flucht = 1/2 x Afrontaal x rholucht x Cw x v2
[N] = [kg x m / s2] = 1/2 x [m2] x [kg/m3] x [-] x [m/s] x [m/s] = kg x m4 / m3 x s2 Waarbij de 4 (macht) doorgestreept moet zijn, maar dat lukt niet echt zo op het forum :P)

Ik heb wel een paar waarden gevonden in het boek: "Motorcycle handling and chassis" van Tony Foale, maar daar hebben ze al het product van het frontaal oppervlak met cw bepaald. Maw, daar kan ik niet zo veel mee, los van het feit dat er niet de motor bijstaat die ik moet hebben ;).

Frontaal oppervlak kan ik desnoods met wat hulp zelf bepalen van mijn brommert, maar de cw wordt een heel stukje lastiger ;).

Maar als iemand ergens een lijstje weet, ik hou me nog steeds aanbevolen. Van koekblikken wordt je doodgegooid met die informatie, maar voor motorfietsen vind ik maar weinig :(.


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Cd.jpg
 
Wat wil je er mee?
Dit is de waarde die de luchtweerstand aangeeft in verhouding tot het totale oppervlakte, dus kan goed zijn dat een motor met een Cw waarde van 0,5 minder weerstand heeft dan een motor met een Cw waarde van 0,25

met andere woorden, een fiat multivla kan een lagere CW hebben dan een Ferrari 308, maar toch meer luchtweerstand hebben
 
Wat wil je er mee?
:^

Als ik hier even snel door boeken blader die ik heb liggen staan daar waarden tussen de 0,6 en 0,7 met een rechtop zittende bestuurder. Dat komt dus enigszins overeen met de waarden uit de tabel die scheffers heeft gepost. :)

Edit:
Van welk type motor wil je het weten?
 
Laatst bewerkt:
@Roel, dat lijstje had ik idd gevonden maar daar hebben ze de Cw al met het frontale oppervlak vermenigvuldigd. (en mijn motor staat er niet bij :P)

@Pieter, dat verhaal over de Cw waarden is me wel bekend ja ;). Net zoiets als dat een F1 auto een vele hogere Cw heeft dan de gemiddelde personen auto.

Ik wil er iig een paar berekeningen mee maken.


grz Thijs


edit:

@Tjaps, in die tabel zit het frontale oppervlak al verwerkt. Ik wil het overigens weten van een RF900, maar een overzicht van meerdere motoren zou fijn zijn. (kun je tenminste een beetje vergelijken)
 
Laatst bewerkt:
edit:
@Tjaps, in die tabel zit het frontale oppervlak al verwerkt. Ik wil het overigens weten van een RF900, maar een overzicht van meerdere motoren zou fijn zijn. (kun je tenminste een beetje vergelijken)
Het boek waar ik het uit heb is wel zeker alleen de Cw waarde. Zal bij een gemiddelde motor ook wel ongeveer op het zelfde uitkomen na het vermenigvuldigen met het frontale oppervlak. Aangezien dit niet veel meer zal zijn dan 1m2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan