Iemand ervaring met computers???

KullY

MF'er
29 nov 2002
40
0
Lelystad
Hallo daar!

Ik heb een kwestie, de computer in mn motor moet worden vervangen :( (ik heb een suzuki gsx-r 750 srad uit '98 (Injectie dus!)) Ik wil graag weten of dit simpelweg stekker uit de oude computer trekken en de nieuwe erin pluggen is of dat er een aantal belangrijke dingen zijn die ik niet mag vergeten.

Is er iemand die ooit een computer heeft vervangen? Bestaat er kans dat een computer niet goed meer is? (gezien het eigenlijk alleen maar electronica is)

Als iemand mij hiermee kan helpen, graag! :}

Greetz!
 
Hmmm, als je eraan twijfelt of zo'n computer eigenlijk wel kapot kan gaan, hoe kom je dan tot de conclusie dat hij moet worden vervangen? Of heeft iemand jou dit verteld?

Ik kan me zo voorstellen dat een en ander nog moet worden afgeregeld door de fiets op een testbank te zetten met de nieuwe unit aangesloten... Is dit niet meer een werkje voor een bedrijfje dat er echt verstand van heeft?
 
ik weet dat met auto's er verschil in zit, ik had een turbo blok uit 91 ingebouwd en met een comp uit 88 ded ie niks, omgeruild voor model 89 en rijden maar.
maar voor de rest plug en play
 
Lijkt me ook dat dit iets is voor de echte dealer.

Redenen:
1. Zij hebben specialistische uitleesapparatuur waar ze de juiste diagnoses mee kunnen maken. Hoe ben jij eigenlijk tot de 'juiste' diagnose gekomen? Of kan het ook niet zo zijn dat je een carburateur of ontstekingsprobleem hebt?

2. Ik kan me indenken dat de software goed afgesteld moet worden. En dat kun jij niet, zij wel. Of plaats jij ook zo een nieuwe carb in je motor in de veronderstelling dat die ook perfect afgesteld staat?

Helaas is dit dus een zaakje voor de dealer. Dat is een nadeel van die high-tech motoren met boordcomputers. Maar wil je zekerheid hebben en het er goed in laten zetten: dealer.
 
Check het nummer. Zijn de identiek, dan kun je ze vervangen. Zijn ze verschillend, dan is de kans groot dat je problemen krijgt, bijv door een andere sensor die vanaf een bepaald moment gemonteerd is.

De injectiecontroller kun je niet afregelen, ook niet door de dealer; daar is een PowerCommander voor.
 
Het zit zo: ik heb een motor gekocht, dit blijkt een duitse motor te zijn die op 100 pk afgestemd is geweest. Ik heb de motor bij een dealer gekocht, hij heeft mij gegarandeerd dat het een 135 pk versie was. Na een Dyno test bleek dat de motor 109 pk aan het acherwiel heeft (meer dan 100pk maar minder dan 135 aan de kruk)

Dit vond ik allemaal erg vreemd dus ik heb de Nimag gebeld, zij hebben mij verteld dat de motoren die in duitsland op 100pk worden afgeleverd af fabriek, er zit dan namelijk een andere computer en andere inlaatspruitstukken in. Ik heb dus het onderdeelnummer opgevraagd van de computer die oorspronkelijk in mij motor zou moeten zitten, en die wijkt met 1 cijfer af van de computer die ik er momenteel in heb zitten.

Ik ben nu dus op zoek naar een computer die dus goed is (dus voor 135pk's) en als ik weet wie zo een te koop heeft, dan mag de dealer het verder uitzoeken!

Dus zo zit mijn verhaal een beetje in elkaar, ik laat het allemaal dus door een dealer doen (zelfs betalen! *D )
 
geeft geen probleem, aansluitingen zitten altijd op de zelfde plaats
in stekker weet alleen niet hoe het zit met eventuele startblokkering
die orgineel op de motor zit als dit uberhaupt al op een motor zit.
als dit wel het geval is kan je computer niet overbouwen alleen een
nieuwe en die moet dan ook nog ingelezen worden.
 
computer kan je zo overprikken, als het de juiste cdi unit is.
Wel tegerlijkertijd vervangen met spruitstuk, en niet apart of andersom, het zou namelijk kunnen gebeuren dat als je maar 1 van de 2 doet, dat je motor te arm of te rijk komt te staan, te rijk is niet zo erg, te arm kan schade aanrichten.

succes
 
Vraag eens na bij Ruud Frederiks in Goes, dit is de importeur van dynojet. Hij heeft erg veel verstand van dit soort zaken

Wil NIMAG de importeur je ook niet verder helpen?

Succes Jan

Nimag zou misschien wel willen helpen, maar dat zou dan betekenen dat ikzelf een nieuwe computer bij ze zou moeten kopen (a 1500 Euro's :? ) en het is het pakkie aan van de dealer waar ik 'm gekocht heb, en die zegt gewoon als het 1500 euro's gaat kosten dat ie hem terug neemt. En dan ben ik mn motor kwijt! (NEEEEEEEEEJJ ;) )
 
Nimag zou misschien wel willen helpen, maar dat zou dan betekenen dat ikzelf een nieuwe computer bij ze zou moeten kopen (a 1500 Euro's :? ) en het is het pakkie aan van de dealer waar ik 'm gekocht heb, en die zegt gewoon als het 1500 euro's gaat kosten dat ie hem terug neemt. En dan ben ik mn motor kwijt! (NEEEEEEEEEJJ ;) )


Mij lijkt zo'n ding gewoon te vervangen zonder moeilijke instellingen. In een chip van een computer (EEPROM o.i.d.) zit een programma wat onder alle omstandigheden zijn werk doet. Hiermee bedoel ik buitentemperatuur, luchtvochtigheid, gasklepstand, hoeveelheid aangezogen lucht, motortemperatuur en andere factoren die de injectie van brandstof beinvloeden.
Het is mogelijk om een exacte afstelling voor de motor te laten doen, hierdoor is er vermogen te winnen. Een power commander doet zoiets.

Mischien is het mogelijk om de unit te herprogrammeren. Fredriks of andere tuners zouden dit moeten weten. Ook wat de kosten zijn.
Een andere unit op de kop tikken is ook een mogelijkheid, reken alleen wel op prijzen in de vorm van helft van nieuw. Probeer er dus eentje van een schademotor aan te komen, ruil desnoods om met een schademotor die als wrak verkocht gaat worden. Zullen er genoeg staan in het land. En er is vast wel een handelaar bereid om jou een paar pk-tjes extra te geven.

Je had het trouwens over 109Pk op het achterwiel. Had je voor de test run een schoon luchtfilter, carbs goed synchroon staan, de ketting en tandwielen waren goed en gesmeerd???
Hier gaat ook al gauw 15% van je vermogen verloren. Dat wordt nogal eens vergeten.
Maar 109 + 15% is nog aanzienlijk minder dan 135Pk aan de krukas.
 
De motor had 12.500 kilometer gelopen, en een beurt gehad. Ketting was zo vet als bagger (de dealer moest helaas extra veel zwarte vet gebruiken, niet zo fijn voor mn witte velgen) Wat de luchtfilter en de carbs betreft, ik heb geen carbs (injectie) en de luchtfilter weet ik niet of die in de beurt schoongemaakt is.
 
Gezien het feit dat je om en de nabij de 125 pk's aan de krukas uitkomt, zou het mischien niet zo kunnen zijn dat 1 van de 2 al vervangen is?? (computer of spruitstuk)
Anders zou hij toch veel minder pk's moeten hebben? :?
 
je zou anders is op powercommander.com moeten kijken

je computer die regeld je ontsteking en je injectie(hoeveel hij inspuit bij welk toeren enzo)
dus heb je een tammere "ecu" (zo heet dat volgesmij) er in zitten waardoor je pk's te kort komt, en de orginele kost 1500 euro (toch?)

dan zou je beter bij die site kunnen kijken want daar hebben ze regelbare ecu's voor je motor (??) ja regelbaar

je kan dan zelf je ontstekingstijdstippen en injectie regelen!

(JAMAAR IK WEET NIET HOE DAT MOET!)
geeft niet want er zitten kant en klare mappen bij die je er in kan laden dus je hoeft zelf nix te af te stellen

(so whot, waarom moet je dan een ding hebben wat je kan afstellen?)
zo'n ding is volgesmij wat goedkoper dan de orginele ecu + als je ooit nog eens de behoefte heb voor een andere uitlaat of vervangings filter, dan heb je daar ook kant en klare maps voor (bijv lazer hotcam met k&n filter type x ofzo)
om in te laden dus dan is je injectie helemaal afgesteld op de airflow van je nieuwe uitlaat en filter

(ja, dan moeje zeker al die stekkers gaan zitten omgooien?!)
nee hoor volgesmij kan je gewoon de ene computer deruit halen en die powercommander er tussen op de zelfde aansluitingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan