Iemand ervaring met Dunlop 208GP banden?

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
heeft iemand ervaring met de Dunlop 208 Gp banden. Nee, niet de 207, maar de 208!!

Ik reed al een rijdje met de voorband van deze serie, maar toen had ik nog een Supercorsa achterop liggen. Nu is deze vervangen door ook een GP. De temperatuur van deze achterband is niet meer normaal (2,1 bar koud). Als je even aan het gas zit, dan bereikt ie waarden, waarbij je je hand niet meer op de band kan houden. Zo warm zijn bij mij de bandjes nog nooit geweest. Je verbrand je fikken. Ik ben overigens niet harder (ook niet zachter) gaan rijden...

Is dit kenmerkent voor deze band?
 
Dat kan ik je vertellen wanneer ik ze deze week (of vandaag nog) eens goed aan de tand voel.

Ze rijden in ieder geval super (omleggen in de bochten, maar dat heeft meer te maken met het feit dat deze nog mooi rond zijn en geen recht loopvlak heeft zoals mijn SC's op het laatst).

Vooralsnog gisteren even op half-nat wegdek gereden, dus nog even geen halsbrekende toeren in de bochten uitgehaald op de fiets. Vandaag weet ik meer. Misschien nog even naar de Baars...
 
Ik vroeg de dealer vorige week naar die 208 banden. Leverbaar vanaf plusminus eind augustus/ begin september :( Neemt die dealer mij nu in de maling :?

Ik wilde die 208 namelijk proberen en moet binnen 2 weken een nieuwe achterband.
 
Ja, wat zal ik zeggen van de 208's;

Zeker geen slechte band. Blijft bloedheet worden bij extreme belasting. Gek genoeg geen enkel spoortje van ribbels te bekennen. Ook niet na een paar klaverblaadjes met de gang erin. Dit in tegenstelling tot de SC's die meteen opruwen en aanvoelen als kauwgom bij hogere temperaturen.

Klein minpuntje; ik heb niet de vertrouwde feedback bij de 208's die ik wel had bij de SC's. Nu kan dit een kwestie van wennen zijn, maar de Dunlop is wel een heel andere band. Bij een haakse bocht (stoplicht) fors op het gas, resulteerde meteen in een stapje opzij. Ga morgen even kijken of ie hier een zwart spoortje getrokken heeft, maar helemaal lekker was het zeker niet.

Als ik deze banden een cijfer zou moeten geven (NU), dan geef ik ze een 8. Terwijl ik de SC een 9 zou geven. Maar het kan goed zijn dat ik later meer vertrouwen krijg in deze band. Ik zit nu te wachten op de banden die Maximum nog zou afleveren deze week. Dat zijn Metzeler Rennsports RS1 banden. Deze hebben hele goede referenties. Daar kijk ik naar uit.

Ik ben zeker nog geen Dunlop fan geworden, alhowel ik al geruime tijd rijd met een 208 voorband, die wel goed aanvoelt (feedback).

Ik denk niet dat de gemiddelde rijder het verschil met een andere band zal merken, maar ik heb wel duidelijk voorkeuren.

All time favorit (op dit moment) zijn voor mij nog steeds de Michelin Hi-sport Race en de Pirelli SC's. Enig nadeel van de Hi-sports was dat ze erg traag op temperatuur komen, dus niet echt geschikt zijn voor straatgebruik. De SC's zijn echte superplakkers, en ik denk dat de 208 GP's echt op hun lazer moeten krijgen willen ze ook zo stroperig worden (en dus maximale grip leveren). En dat terwijl ze nu al erg heet worden. Kennelijk nog niet genoeg. Morgen nog maar eens de limiet opzoeken van deze banden.

I'll keep you posted.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu SC 2's en inderdaad ze plakken echt als een gek vind deze al super alleen als de weg vochtig is (natte plekken) en je rijd dan op klaverblad dan willen ze wel gaan glijden. Maar inderdaad na een paar klaverblad zie je toch een beetje ruw rubber. Ben benieuwd hoelang me sc 2's mee gaan.

Maar de supercorsa's koop ik voor 275 euro per set incl montage denk dat de D208 gp's wat duurder zullen zijn.
 
Ben benieuwd hoelang me sc 2's mee gaan.

Bij mij is de achterband zo'n 3000 km meegegaan. Nu was ie niet echt nieuw, maar had wel nog veel profiel over de hele breedte. Met name bij het oefenen van wheelies heeft ie erg veel geleden. Lange tijd sleet ik de band even snel aan de zijkanten af als in het midden. De laatste 500 km heb ik het profiel in het midden volledig eraf gereden. Zonder burn-out wel te verstaan.....Hier kan een SC dus minder goed tegen.
 
ik heb er nou al zo'n 800 km mee gereden en 2 keer daarvan klaverblad van 30 min per keer maar ik zie nog weinig slijtage, maar hoe zie je als de zijkant versleten is want daar zit niet echt profiel. (door klaverbald bv)
 
je kan aan de bolling van de band enigzins opmaken of ie in het midden harder slijt dan aan de zijkanten. Hoe ronder de bolling van je band hoe beter zeg ik maar, anders krijg je dat je als het ware in de bocht omvalt, in plaats van dat je de motor omlegt. Er zit dan een knikje in je band net naast het midden, waar je overheen moet als je plat wil gaan. Dit voelt klote. Ik rijdt daarom ook zo weinig mogelijk rechte lange stukken, alleen al om deze reden. Je zal zo nu en dan een afslagje moeten nemen om de boel mooi rond te houden. Het is niet anders. Circuitdagen wil ook nog wel eens helpen......
 
Zeg Jack, als je band in het midden half versleten is (te zien aan het profiel) en de band loopt wel nog mooi rond, hoeveel is dan je zijkant versleten?

Daarnaast kan je aan de SC's goed zien hoeveel rubber ie nog heeft aan de zijkanten, door simpelweg te beoordelen hoeveel rubber er nog zit daar waar het profiel ophoud aan de zijkanten. Neem van mij aan dat de zijkanten meestal nog vele malen meer rubber bevatten dan het midden van je band. TENZIJ........je een hele middag klaverblaadjes trekt, dan is je rechterzijkant zo weg. Maar ook dat zie je dan meteen aan de vorm (bolling) van je band. Dit ziet er dan niet meer uit....


Maar ben ik hier soms de ENIGE die rijdt met 208's ? Ik wil weten wie nog meer rijdt met deze krengen en wat de ervaring hiermee is...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er vorig jaar mee gereden en waren onwijs "flickable" dus omgooierig zeg maar.
Alleen de rechtuit stabiliteit viel mij erg tegen,op de R1 durfde ik haast niet boven de 200km/u.
Grip was ook goed,maar geef mij maar de SC's-RS's.
Ik had Max.vanavond gebeld,maar nam niet op.....
Bij heavy gebruik gaan de 208's eerder glijen dan de sc's-rs's,maar goed controleerbaar!
Gaat er nog iemand reageren op het banden-topic in "gezocht en gevonden",van mijn Metzeler aanbieding?
Oja,die Dunlop's "cuppen" wel erg.
d.w.z. die hoogte/dikte verschillen in het profiel.
Afgelopen ONK,reed John Janssen er ook mee en heeft ze helemaal aan flarden gereden.(eigenlijk had hij er een nieuw setje om moeten leggen,dan had hij ook NK-punten gehad)
 
Laatst bewerkt:
ja je bent de enige met D208 GP's want ze zijn bijna nergens leverbaar.

Niet leverbaar? Ik heb mijn set al sinds oktober vorig jaar in huis, echter pas later op mijn fiets gegooid. Ik weet wel dat ze afkomstig zijn van een R6 rijder in de ONK klasse die met racen stopte, dus wellicht op het circuit makkelijker verkrijgbaar? Bel anders eens met Edwin Ott Motoren in Uitgeest. Als HIJ ze niet kan leveren, vergeet het dan maar.

http://www.supersport600.nl (onder Sponsors vindt je Edwin Ott's homepage...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan