Iemand ervaring met een Husqvarna SM450R ?

Sharky_Capas

MF veteraan
13 mrt 2003
2.229
1
Noord Holland
Hey Guys,

Ik wil mischien mijn Xr650 inruilen en dan inversteren op een Husqvarna SM450R.(model 2004)
Persoonlijk vind ik het een pracht motor en in mijn ogen lijkt hij redelijk af.

Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met een Husqvarna SM450R en wat zijn bevindingen over deze motor zijn?.
Wat is het verschil tussen mijn Xr (680 cc) en een Husq 450?
Is er iemand die op beide gereden heeft?

Ik heb de test op de site van Motormaniacs al gelezen (49 pk op het achterwiel) en daar komt hij redelijk goed uit.
Tevens ben ik benieuwd naar het onderhoud, de betrouwbaarheid etc.

Ik ga binnenkort een proefritje maken.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
greetzz
:9
 
Gisteren toevallig een klein stukje opgereden bij MotorXtra, toen mijne op de testbank ging :P .

Tja rijd geweldig, stuurt als een scheermes, vermogen zat, 't is dat ik net niet genoeg geld bij me had anders had ik 'm meegenomen :D
 
Hey Guys,

Ik wil mischien mijn Xr650 inruilen en dan inversteren op een Husqvarna SM450R.(model 2004)
Persoonlijk vind ik het een pracht motor en in mijn ogen lijkt hij redelijk af.

Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met een Husqvarna SM450R en wat zijn bevindingen over deze motor zijn?.
Wat is het verschil tussen mijn Xr (680 cc) en een Husq 450?
Is er iemand die op beide gereden heeft?

Ik heb de test op de site van Motormaniacs al gelezen (49 pk op het achterwiel) en daar komt hij redelijk goed uit.
Tevens ben ik benieuwd naar het onderhoud, de betrouwbaarheid etc.

Ik ga binnenkort een proefritje maken.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
greetzz
:9

Zal eens reageren dan, ik heb er dus 1 :)
Ten eerste, ik heb zelf nooit op een XR650 gereden dus ik kan niet vergelijken.
Nu over de husky dan, ik heb m nu iets meer dan een jaar (nieuw gekocht bij bon) en ben er echt heel tevreden over. Er staat nu ongeveer 6500 km op de teller en ik heb er nog niks mee gehad, dus met de betrouwbaarheid zit t tot nu toe wel goed. De motor heeft een beurt gehad bij 1000 km en 5000 km, dus zo vaak heb je geen onderhoud. Daarom snap ik ook niet dat sommige hier om de 500 km olie verversen. Je kan er zo hard mee gooien en smijten, is echt fun, tis ook zo'n lichte fiets. Wheely's in tweede en derde versnelling, stoppie's geen probleem. Ben nu zelf ook een beetje aan t proberen om te sliden, en je voelt precies wat de motor wil. Je kan m zo corrigeren heb ik t gevoel.
Wat ook zeker een belangrijk punt is waarom ik deze motor heb gekocht is de 2 jaar garantie die je krijgt. Ik zou echt geen nieuwe motor kopen waar geen garantie op zit, je praat toch over bijna 10.000 euro.
Zijn er nog nadelen? ja een paar kleine. Je hebt geen contactslot, dus iedereen kan m starten.
Er zit ook geen kijkglaasje in t blok, dus om je olie pijl te checken moet je er een schroefje uitdraaien.
Rijden op de snelweg is helemaal niks, maar daar koop je m ook niet voor.

Misschien dat je hier wat aan hebt, als er nog meer vragen zijn hoor ik t wel.

Dus ga maar snel proefrijden :]

De groeten
 
Ik heb ook op de 450 gereden (zie Motorfreaks: Husqvarna SM450R).

Het is net wat je wilt. De 450 is messcherp en erg licht, maar ook wat minder vermogen. Ik heb gekozen voor de KTM 660, zwaardere machine maar met meer koppel/vermogen.
Ik kan dus wel op de snelweg rijden als het moet...
 
Hey Guys,

Ik wil mischien mijn Xr650 inruilen en dan inversteren op een Husqvarna SM450R.(model 2004)
Persoonlijk vind ik het een pracht motor en in mijn ogen lijkt hij redelijk af.

Ik heb zelf een XR650SM en gebruik die als "gewone" motor (even naar de stad, beetje posen in de stad en af en toe eens een toertochtje over fijn bochtige B-wegen maar soms ook een kilometer of 50 snelweg) en daarbij heb je meer aan een vet koppel en wat meer PK's dan aan een wedstrijd vedergewicht. Sowieso zegt kaal gewicht in de folder niks over de rijeigenschappen van een motor: de XR650R is zwaarder dan de XR600R maar als je er op rijdt, voelt ie wel 40 kilo lichter aan en dáár gaat het om! Ik ken de Husqvarna 450SM niet maar als jij jezelf herkent in mijn motorgebruik, dan zou ik gewoon zorgen dat je de XR nog dit voorjaar gerepareerd krijgt - overleg anders met Bon of je het niet bij een ander laat doen, hij snapt ook best wel dat je nu eens wilt rijden - en rijd er eens een jaartje op. Kun je daarna verder kijken. Verdorie zeg, vette 680cc HRC kit heb je er toch op? Ik denk dat er weinig motoren even krachtig en betrouwbaar zijn als deze.
 
Bedankt voor de reacties,

Ik ga aankomende zaterdag even een testrit maken en dan kan ik daarna altijd nog zien wat ik wil.
Mijn huidige Xr staat nog steeds in delen bij de dealer en er moet heel wat geld tegen aan wil ik hem weer rijdbaar maken (en een beetje getuned) Voor iets meer geld kan ik ook meteen gaan voor die Husq sm450.
Dan heb ik wel een nieuwe motor met garantie ! in plaats van een 5 jaar oude xr

In mijn ogen op zich een goede deal, bovendien is de Xr nog niet naar mijn smaak. wat moet er na mijn reparatie nog op mijn XR?, andere uitlaat, mikunie andere voorvork,electrische starter etc terwijl de Husq standaard al veel beter is uitgerust.

Eerst maar eens testrijden dan oveleg met het vrouwtje en dan horen jullie wel wat mijn beslissing word.
;)
 
Het is net wat je wilt. De 450 is messcherp en erg licht, maar ook wat minder vermogen. Ik heb gekozen voor de KTM 660, zwaardere machine maar met meer koppel/vermogen.
Ik kan dus wel op de snelweg rijden als het moet...
Overigens ben ik van mening dat mijn 525 een stuk rustiger 120 rijdt dan mijn oude 620 LC4. Die 6 bak en betere balansas helpen een heel stuk

On Topic: Bon heeft volgens mij nog een model 2004 Husq450 voor een hele aantrekkelijke prijs staan. Als je zoiets zoekt dan zou ik daar zeker even gaan kijken.
 
Kom maar langs. Koffie staat klaar.

Hey Zot,
Stond er op de motorbeurs in Utrecht ook niet iemand met folders van MotorXtra?
Daar probeerde iemand mij een SM450 te verkopen.
Deze vertelde mij ook dat mijn Xr hoe getuned ook nooit te vergelijken is met een Sm450.
En hij gaf mij een zeer redelijk prijs voor een model 2004, dat is de reden dat ik even verder ben gaan kijken dan mijn Xr

Verkoop jij ook Sm dan?
greetz
;)
 
bovendien is de Xr nog niet naar mijn smaak. wat moet er na mijn reparatie nog op mijn XR?, andere uitlaat, mikunie andere voorvork,electrische starter etc

Echte kerels klagen niet over kicken: kom op zeg! En waar heb je een andere voorvork voor nodig als je klaarblijkelijk toch geen bikkel bent :P


P.S. maar je hebt gelijk hoor, je hebt pech gehad met dat ding en als je hem met weinig bijbetalen kunt lozen voor een nieuwe dan moet je het niet laten. Maar als je die vette 680 daarna gerepareerd voorbij ziet ronken mag je niet piepen!
 
Op de beurs in utrecht stond de huskie voor 8000€!!!!
Hij stond op de stand van de importeur,lijkt me zeer weinig geld voor een zeer mooie motorfiets...(ik wil hem wel zo top omruilen :X )
 
Echte kerels klagen niet over kicken: kom op zeg! En waar heb je een andere voorvork voor nodig als je klaarblijkelijk toch geen bikkel bent :P


P.S. maar je hebt gelijk hoor, je hebt pech gehad met dat ding en als je hem met weinig bijbetalen kunt lozen voor een nieuwe dan moet je het niet laten. Maar als je die vette 680 daarna gerepareerd voorbij ziet ronken mag je niet piepen!


Nee Dutchboy, je hebt helemaal gelijk. Ik ben een watje! :?
En ik ben inderdaad bang dat als mijn 680 af is het een bijzonder motor word.
Daarom ga ik ook een testrit doen he!
Ik ga er vanuit dat die Husq mij compleet overhaald.

En inderdaad stond er een Husq sm450 2004 voor maar 8000 euro op de Beurs.
Ben blij dat die prijzen zo omlaag gegaan zijn, daarom kan ik mischien een goede deal sluiten.
;)
 
Het gaat er natuurlijk wel om wat je erbij moet doen.
Voordeel van een husky t.o.v de Honda is het gewicht. Ervaring met Husky,s heb ik niet, Bedenk wel dat als je de XR klaar laat maken je een zo goed als nieuwe machine hebt met bijna 700cc :9~ Kan me aan de andere kant wel voorstellen dat je nu een keer wil gaan gummen.
 
Het gaat er natuurlijk wel om wat je erbij moet doen.
Voordeel van een husky t.o.v de Honda is het gewicht. Ervaring met Husky,s heb ik niet, Bedenk wel dat als je de XR klaar laat maken je een zo goed als nieuwe machine hebt met bijna 700cc :9~ Kan me aan de andere kant wel voorstellen dat je nu een keer wil gaan gummen.


En dan nog blijf ik erbij: gewicht op papier zegt echt niet alles. Evenals maximum koppel en PK's. Tenminste als je hem als "gewone" motor op de weg berijdt. Een goed gebalanceerde zwaardere fiets kan zelfs beter rijden dan een lichter exemplaar met een minder gebalanceerd ontwerp. Ik heb mijn XR voor de ombouw in offroad trim gereden en me echt verbaasd hoe licht hij tijdens het rijden voelt. Pas als je hem in de garage op z'n plaats moet tillen, voel je ineens wat een blok beton het is. En gemakshalve vergeet iedereen altijd om te kijken bij hoeveel toeren dat indrukwekkende koppel en die PK's worden bereikt. Bij gewoon straatgebruik is het erg prettig dat het koppel lekker diep al loskomt: ik hoef geen toeren te jagen voor een goeie pants off op mijn XR *D en juist dát geeft het gevoel van kracht onder je kont!

Eigenlijk heb ik maar één goede reden waarom ik iets anders zou willen: het uiterlijk. Nu vind ik dat ik de mijne aardig mooi heb omgebouwd maar Honda speelt het echt voormekaar om een standaard XR er zo ontzettend suf uit te laten zien: waarom gewoon geen CR650 ervan maken en dan eens in iets spannender kleuren dan rood :9~
 
Even over de SM450R op de motorbeurs bij MotorXtra. Ik stond daar met 2 vrienden te kijken (ik vnl. naar de SM510R) en mijn maat begon een beetje te handelen over die 450, er ging gelijk al 500 euro af. Voor dat geld kan je hem bijna niet laten lopen.

Ik zit zelf dus sterk aan zo'n 510 te denken, maar ben ook bang dat ik het koppel van mijn KTM 660 SMC ga missen. Kan ook niet proefrijden op een 510, wel op een '04 450.
Moet het toch maar eens gaan proberen.
 
Hahaha Begint meer op een Xr pleidooi te lijken!

Zoals ik al zei, een testrit zal invloed hebben op mijn besluit.


:P

Nou ja het gaat mij er een beetje om dat ik wel stevige stoplichtsprintkracht heb in de stad zonder meteen gillend in de toeren hoeven te gaan met een blèrpijp die op 130 decibel "pak me, pak me" tegen de wouten roept. Misschien dat jij van wat collegiale coulance kunt profiteren, maar ik als gewone sterfeling niet :]

Maar verder mooie brom hoor, die Husqvarna, hoewel ik qua complete afwerking zelf sneller bij KTM zou gaan kijken (o.a. mooi cockpitje enzo)
 
Een Husqvarna 510 heb ik ook een tijdje aan zitten denken. Ik rij nu op een KTM 525 EXC en reed eerst op een KTM 620 LC4 (met Full Akra). Ik kan je in ieder geval zeggen dat je zo'n modernere lichtere 4 takt zeker niet moet onderschatten. De LC4 is wel meer een doorbuffelaar maar de 525 is zeker spannender rijden en veel meer wheely-en. Op lage snelheden is ie zeker een stuk feller en sneller. Ik denk dat een Husqvarna 510 ongeveer te vergelijken zal zijn met een KTM 525.

Wheely-en kan ik niet, kon het vroeger op de fiets ook al niet en heb geen zin om het te leren. Ga liever een stukje rijden (en dat kan ik eigenlijk ook niet zo goed, vandaar het hek op Emmen :+ ) over de dijk. Het motorvermogen zal zeker voldoende zijn.
 
wat is dat toch?het lijkt wel of iedereen ze xr650 weg doet en overgaat op husky.tuurlijk is het erg balen als je ellende heb met je blok maar daarna heb je wel een heftig en redelijk unieke xr680.ook wat waard lijkt me.
zou iig wachten met een 450 voordat je op je eigen 680 hebt gereden.
 
Hey Zot,
Stond er op de motorbeurs in Utrecht ook niet iemand met folders van MotorXtra?
Daar probeerde iemand mij een SM450 te verkopen.
Deze vertelde mij ook dat mijn Xr hoe getuned ook nooit te vergelijken is met een Sm450.
En hij gaf mij een zeer redelijk prijs voor een model 2004, dat is de reden dat ik even verder ben gaan kijken dan mijn Xr

Verkoop jij ook Sm dan?
greetz
;)

Dat was op de stand van MotorXtra. We zijn Husky SM dealer en we hebben een demo SMR450 staan ook. Misschien heb je mij wel gesproken (eigenlijk weet ik dat wel zeker).
 
Even over de SM450R op de motorbeurs bij MotorXtra. Ik stond daar met 2 vrienden te kijken (ik vnl. naar de SM510R) en mijn maat begon een beetje te handelen over die 450, er ging gelijk al 500 euro af.
vreemd
Ik zit zelf dus sterk aan zo'n 510 te denken, maar ben ook bang dat ik het koppel van mijn KTM 660 SMC ga missen. Kan ook niet proefrijden op een 510, wel op een '04 450.
Moet het toch maar eens gaan proberen.

full
26 maart is de dag. Zie ondertitel.
 
26 maart is de dag. Zie ondertitel.

Dan sta ik op de lange latten in Andorra...(samen met "KTM man" Johan van de Wal), kan daar dus helaas niet bij zijn.

Die prijs werd gegeven door degene die volgens mij Sander heet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan