Iemand ervaring met Huybers in Schijndel?

Hoi! Ik ben naast nieuw op dit forum ook een nieuwe motorrijder. Naast het delen van mijn ervaring bij Huybers zou ik daarom ook graag jullie advies willen vragen. De situatie is als volgt:

Ik heb een paar maanden geleden een occasion motor bij Huybers gekocht. Als nieuweling heb toen vrij veel vertrouwen gestopt in de verkoper (de ontzettend vriendelijke zoon van de eigenaar) en heb ik een Bandit uit 2010 gekocht met 24k op de teller en met zes maanden garantie. Recentelijk bleek echter dat het bouwjaar niet, zoals expliciet werd aangegeven, 2010 is maar 2007. Daarnaast kwam ik er achter dat de achterband tien jaar oud is, waarbij zelfs de maker van de band (Michelin) op hun website zegt dat dat niet veilig is. Verder bleek de 24k onderhoudsbeurt (kleppen stellen en dat soort zaken) niet te zijn uitgevoerd, terwijl dat mij wel verteld is.

Ik heb contact gezocht met de eigenaar en dit aangegeven, maar die vond het allemaal maar onzin en wil dus absoluut niks doen. Volgens hem is de datum van eerste Nederlandse registratie (wat inderdaad 2010 is) hetzelfde als een bouwjaar en is een achterband van tien jaar oud nog prima om op te rijden. Bij gebrek aan referentie kan ik dit niet met zekerheid zeggen, maar dit klopt toch van geen kant? Is dit een normale gang van zaken bij motorbedrijven?

Hoe weet je dat?

Voor wat het bouwjaar aangaat, als het model niet gewijzigd is maakt dat in principe niet uit. Als het model in die jaren wel is gewijzigd had je dat zelf ook kunnen zien. Men spreekt in advertenties vaak over bouwjaar, terwijl de juiste benaming datum 1e toelating is. Vroeger stond er ook bouwjaar op het kentekenbewijs.....
 
Je hebt een bepaalde onderzoeksplicht bij de aankoop van een motor. Geen idee of het bouwjaar en een "valse" grote beurt daaronder vallen. Banden van 10 jaar oud zou ik echter zeker weten zeggen van wel...
 
Een "normale gang van zaken" wil ik het niet noemen, maar het komt wel zeer regelmatig voor.
Het korte antwoord is dat je helaas geen poot hebt om op te staan. Als ze niet willen krijg je dit niet afgedwongen. Ook de koper heeft een onderzoeksplicht, dus oude bandjes had je zelf kunnen en moeten zien.
En als het kleppenstellen niet vermeld is als zijnde gedaan kan jij nooit bewijzen (of heb je een getuige?), en dus is ook dat niet af te dwingen.
Jammer, maar zie het maar als onderdeel van je motor-opleiding. Door schade en schande wordt men wijs....
Dat mag je zeggen...
Niet een heel leuk begin van je motorcarrière, maar een les is het zeker

Hoe weet je dat?

Voor wat het bouwjaar aangaat, als het model niet gewijzigd is maakt dat in principe niet uit. Als het model in die jaren wel is gewijzigd had je dat zelf ook kunnen zien. Men spreekt in advertenties vaak over bouwjaar, terwijl de juiste benaming datum 1e toelating is. Vroeger stond er ook bouwjaar op het kentekenbewijs.....
Dat heeft ie zelf toegegeven toen ik er om vroeg. En hoewel de verschillen tussen de jaren niet heel groot zijn, zijn ze er wel degelijk. Ik kwam hier namelijk achter doordat ik een nieuw zadel had gekocht specifiek voor dit bouwjaar en die dus niet bleek te passen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog wel een dingetje qua waarde van de motor.

Je hebt een bepaalde onderzoeksplicht bij de aankoop van een motor. Geen idee of het bouwjaar en een "valse" grote beurt daaronder vallen. Banden van 10 jaar oud zou ik echter zeker weten zeggen van wel...
Dat zijn inderdaad dingen om de volgende keer rekening mee te houden. Toch voelt het krom dat een zaak zonder daar iets over te zeggen een motor verkoopt waarvan ze weten dat die als niet veilig wordt beschouwd, zelfs al vinden ze zelf van niet.


Bedankt allen voor de reacties. Als iemand nog een briljant idee heeft hoor ik dat graag!
 
Dat mag je zeggen...
Niet een heel leuk begin van je motorcarrière, maar een les is het zeker


Dat heeft ie zelf toegegeven toen ik er om vroeg. En hoewel de verschillen tussen de jaren niet heel groot zijn, zijn ze er wel degelijk. Ik kwam hier namelijk achter doordat ik een nieuw zadel had gekocht specifiek voor dit bouwjaar en die dus niet bleek te passen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog wel een dingetje qua waarde van de motor.


Dat zijn inderdaad dingen om de volgende keer rekening mee te houden. Toch voelt het krom dat een zaak zonder daar iets over te zeggen een motor verkoopt waarvan ze weten dat die als niet veilig wordt beschouwd, zelfs al vinden ze zelf van niet.


Bedankt allen voor de reacties. Als iemand nog een briljant idee heeft hoor ik dat graag!
Heeft hij ook toegegeven dat 24000 beurt nietis uitgevoerd?
 
Met het kopen van een motor heb ik geen ervaring. Met onderdelen, banden en beurten wel. Ben er goed over te spreken. Gewoon bellen of aangaan, afspraken maken en klaar.
 
Schijndel zei je? 🤨

9C9A2B15-F2EB-405A-ABF6-0AF1EA0A325A.jpeg
 
Dat mag je zeggen...
Niet een heel leuk begin van je motorcarrière, maar een les is het zeker


Dat heeft ie zelf toegegeven toen ik er om vroeg. En hoewel de verschillen tussen de jaren niet heel groot zijn, zijn ze er wel degelijk. Ik kwam hier namelijk achter doordat ik een nieuw zadel had gekocht specifiek voor dit bouwjaar en die dus niet bleek te passen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog wel een dingetje qua waarde van de motor.


Dat zijn inderdaad dingen om de volgende keer rekening mee te houden. Toch voelt het krom dat een zaak zonder daar iets over te zeggen een motor verkoopt waarvan ze weten dat die als niet veilig wordt beschouwd, zelfs al vinden ze zelf van niet.


Bedankt allen voor de reacties. Als iemand nog een briljant idee heeft hoor ik dat graag!

Het meeste is al gezegd.

Lullig voor je dat meen ik echt.

Het klopt dat je er verder niet veel aan kunt doen, ik vind het zeker niet netjes van Huybers.
Er zit een verschil in wat wettelijk correct is en wat een nette verkoop is zodat verkoper en klant beiden tevreden zijn.
Wettelijk zit Huybers goed, jij zit nu met een rot gevoel.

Ik zou het achter me laten.
Je hebt die motor gekocht omdat je hem mooi vond en bij je vond passen neem ik aan.
Je was er waarschijnlijk zeer blij mee als eerste motor.

De motor is verder niet veranderd (alleen jou gevoel is beinvloed door de gang van zaken er omheen) Je had hem misschien anders ook gekocht alleen "wat" minder betaald. Dat stukje is dus leergeld geworden helaas.

Kortom, Hubers verder links laten liggen, zo'n zaak was ik ook snel klaar mee. Het is kansloos en ook zonde van je tijd nu verder.
En, lekker gaan rijden en genieten van je motor :]
 
Het meeste is al gezegd.

Lullig voor je dat meen ik echt.

Het klopt dat je er verder niet veel aan kunt doen, ik vind het zeker niet netjes van Huybers.
Er zit een verschil in wat wettelijk correct is en wat een nette verkoop is zodat verkoper en klant beiden tevreden zijn.
Wettelijk zit Huybers goed, jij zit nu met een rot gevoel.

Ik zou het achter me laten.
Je hebt die motor gekocht omdat je hem mooi vond en bij je vond passen neem ik aan.
Je was er waarschijnlijk zeer blij mee als eerste motor.

De motor is verder niet veranderd (alleen jou gevoel is beinvloed door de gang van zaken er omheen) Je had hem misschien anders ook gekocht alleen "wat" minder betaald. Dat stukje is dus leergeld geworden helaas.

Kortom, Hubers verder links laten liggen, zo'n zaak was ik ook snel klaar mee. Het is kansloos en ook zonde van je tijd nu verder.
En, lekker gaan rijden en genieten van je motor :]
Er bestaat ook nog zoiets als meldplicht voor een verkoper, en zeker bij een motorzaak weegt dat zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper.
 
En motoren "met een verhaal" moet je altijd links laten liggen. Als de verkoper met een verhaal komt, gelijk weglopen.
 
Er bestaat ook nog zoiets als meldplicht voor een verkoper, en zeker bij een motorzaak weegt dat zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper.

Dat is waar, misschien dat je met de banden wat kunt. Bouwjaar is zo ingeburgerd als afgifte rdw dat dat kansloos is.

Maar hoeveel energie en moeite moet je daar in steken?
Dat mag @BierNaWijn zelf bepalen. Zal veel moeite kosten maar misschien heeft hij het er wel voor over.
Ik zou het niet doen, verlies nemen en door.

Maar dat is persoonlijk en ligt aan de situatie. Dat is elke keer en voor iedereen anders
 
Dat is waar, misschien dat je met de banden wat kunt. Bouwjaar is zo ingeburgerd als afgifte rdw dat dat kansloos is.

Maar hoeveel energie en moeite moet je daar in steken?
Dat mag @BierNaWijn zelf bepalen. Zal veel moeite kosten maar misschien heeft hij het er wel voor over.
Ik zou het niet doen, verlies nemen en door.

Maar dat is persoonlijk en ligt aan de situatie. Dat is elke keer en voor iedereen anders
Je zou de koop ongedaan kunnen maken. Maar de verkoper weet, al tijdens het vertellen van zijn "verhaal", dat de koper de motor al als de zijne beschouwt.
 
Ik leer in ieder geval veel hier, nogmaals dank. Ik hoop dat ik hiermee ook meteen anderen deze les kan besparen en kan waarschuwen voor dit bedrijf (of het verkoopdeel daarvan). Als er moedwillig gelogen wordt over de motoren door de eigenaar lijkt me dat genoeg reden om er met een grote boog omheen te gaan...

Dat is waar, misschien dat je met de banden wat kunt. Bouwjaar is zo ingeburgerd als afgifte rdw dat dat kansloos is.

Maar hoeveel energie en moeite moet je daar in steken?
Dat mag @BierNaWijn zelf bepalen. Zal veel moeite kosten maar misschien heeft hij het er wel voor over.
Ik zou het niet doen, verlies nemen en door.

Maar dat is persoonlijk en ligt aan de situatie. Dat is elke keer en voor iedereen anders
Ik heb ondertussen juridisch advies gekregen, waarbij werd bevestigd dat het in dit geval de moeite kan zijn om het aan te vechten. Ik ga dus zeker even kijken hoe ver ik kom!

Maar geeft hij ook aan dat bij de verkoop iets anders is gezegd? En heb je daar een getuige van?

In dit geval is jouw nickname wel toepasselijk..... Bier na wijn geeft koppijn..... Jammer.
Mijn vader die mee was, maar ik vermoed zomaar dat hij niet gezien zal worden als een betrouwbare getuige.
 
Heb zelf eens een testrit gedaan bij Huybers en een setje banden laten monteren op m'n NC.
Goede ervaring verder.. maar dit is (als het zo gelopen is als hier beschreven) niet netjes nee.

Geeft toch weer aan hoe belangrijk het is voor nieuwe motorrijders om iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft.
Nieuwe motorrijders vinden alles geweldig en zien helaas niet de minpunten van een motor of zien dingen over het hoofd.
(zoals in dit geval een ouder bouwjaar, versleten achterband en niet gedaan onderhoud).

Zie het als een wijze les voor de volgende motor en hopelijk heb je een aantal (beginnende) motorrijders hiermee geholpen die zich aan het oriënteren zijn op een motor.

Wat ik me nu bedenk; waarom worden dit soort dingen niet besproken bij rijscholen? Een folder die je meegeeft aan je student waarin staat "Hoe koop ik een motor op de juiste manier" met een checklist / aandachtspunten etc. Dan voorkom je dit soort dingen voor nieuwe motorrijders en hebben sommige motorzaken geen kans meer om dit soort dingen te flikken.
 
Omdat dat geen eis is bij je rijbewijs. Ik ben blij dat ik niet verplicht was om een instructeur 45 euro per uur te betalen om dit uit te leggen. Helemaal geen behoefte aan, ik kwam daar voor m'n rijbewijs en niks anders.
 
Omdat dat geen eis is bij je rijbewijs. Ik ben blij dat ik niet verplicht was om een instructeur 45 euro per uur te betalen om dit uit te leggen. Helemaal geen behoefte aan, ik kwam daar voor m'n rijbewijs en niks anders.

Is ook bedoeld voor mensen die hun rijbewijs nog aan het halen zijn.. jij weet natuurlijk alles al 😉
 
Jazeker, dat deed ik. Voor een taalfout.

:+
Als we dan toch helemaal correct gaan mierenneuken, 14 jaar later...
Hier nog een klein lesje *D:Y:Y

Er kan onderscheid worden gemaakt tussen drie verschillende soorten fouten: typfouten, spelfouten en taalfouten. Hieronder wordt elk soort uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden.


Typfouten​


Je bent bezig met een verslag, je let even niet op en typt ‘generen’ in plaats van ‘genereren’ of ‘odner’ in plaat van ‘onder’. Het verschil met spel- en taalfouten is dat typfouten per ongeluk gemaakt worden en dat men weet dat het woord anders geschreven hoort te worden. Met de ingebouwde spellingcontrole in Word kun je typfouten eenvoudig opsporen.


Let op: Word controleert alleen niet-bestaande woorden, zoals ‘odner’. Het woord ‘generen’ wat ook verlegen maken betekent, zal Word niet als typfout markeren en kun je dan ook niet opsporen.


Spelfouten​


Bij spelfouten weet iemand vaak niet dat het woord anders geschreven hoort te worden. De meeste spelfouten worden gemaakt in samenstellingen. Dit zijn twee of drie woorden die aan elkaar worden geschreven. Denk aan ‘veelgemaakte’, ‘tekortkomen’, ‘ervan uitgaan’ en ‘van tevoren’. Maar ook in woorden die geen samenstelling vormen: kostenloos (kosteloos), categoriën (categorieën) en allebij (allebei).


Taalfouten​


Wanneer woorden in een verkeerde volgorde staan of niet voldoen aan de grammaticale regels, spreek je van taalfouten. Hierbij kun je denken aan d/t-fouten (het gebeurt weleens / het is gebeurd), verwijswoorden (die/dat), stijlfouten (een groep demonstranten hielden/hield borden omhoog) en persoonlijke voornaamwoorden (hun/hen).


Heb je als feedback gekregen dat jouw scriptie of verslag taaltechnisch nog niet in orde is? Dan raden we je aan om jouw document door een van onze taalkundigen te laten redigeren. De taalkundige corrigeert niet alleen alle typ- spel- en taalfouten, maar levert ook uitgebreide feedback waarin de belangrijkste wijzigingen uitgelegd worden. Op deze manier leer je van jouw fouten zodat je ze in het vervolg kunt voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan