Iemand ervaring met kevlar remblokken?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Ik heb nieuwe schijven & blokken op mijn brommer geknoopt. Schijven RVS, blokken zijn kevlar (fabriktaat EBC). Betekent dit dat het frictiemateriaal van kevlar is?

En over de werking: de motor remt nu minder hard dan eerst. Zal deels nieuwigheid zijn, maar hoe snel is het spul op elkaar "ingesleten"?

Remmen zijn wel goed ontlucht, remleidingen zijn authentiek duitsch rubber, maar dat was hiervoor ook al zo en toen leek ie toch harder te remmen.
 
Ik heb nieuwe schijven & blokken op mijn brommer geknoopt. Schijven RVS, blokken zijn kevlar (fabriktaat EBC). Betekent dit dat het frictiemateriaal van kevlar is?

En over de werking: de motor remt nu minder hard dan eerst. Zal deels nieuwigheid zijn, maar hoe snel is het spul op elkaar "ingesleten"?

Remmen zijn wel goed ontlucht, remleidingen zijn authentiek duitsch rubber, maar dat was hiervoor ook al zo en toen leek ie toch harder te remmen.

Dat betekent dat er kevlar verwerkt is in het frictiemateriaal.

Normaal gesproken (afwisselend verkeer) kun je rekenen op zo'n 300 tot 500 km voordat blokken en schijven op elkaar in gesleten beginnen te raken.

Ik heb zeer goede ervaringen met de HH blokken van EBC, de zgn. gesinterde blokken. Met deze blokken is het net of je remankers uitgegooid hebt; zelfs al direct na montage!
 
Dat betekent dat er kevlar verwerkt is in het frictiemateriaal.

Normaal gesproken (afwisselend verkeer) kun je rekenen op zo'n 300 tot 500 km voordat blokken en schijven op elkaar in gesleten beginnen te raken.

Ik heb zeer goede ervaringen met de HH blokken van EBC, de zgn. gesinterde blokken. Met deze blokken is het net of je remankers uitgegooid hebt; zelfs al direct na montage!

Normaal heb ik standaard BMW-blokkies, maar die krengen zijn vrij duur, dus vandaar dat ik EBC gekocht heb.
De HH-blokken zijn meer zoals de standaard BMW blokken toch (zelfde opbouw e.d.)?
Die BMW blokken remmen wel erg goed in ieder geval, maar ik dacht laat ik dit ook maar eens proberen.
Bedankt voor de tips iig. :}
 
Yup,

de blokken grijpen pas echt goed aan als ze warm zijn, het is dus ook meer iets voor de racerij,
je kan beter wat zachtere blokken kiezen voor je motor, slijten wel iets harden maarjah, die ankeren wel stukken beter,

Ciao
Thijs
 
Je hebt verschillende soorten EBC blokken. Rood is racerij, groen is hard rijdende weg gebruikers, etc. (die kleuren houden ze zo voor de auto aan)

Denk eraan dat je met die remblokken je remschijven finaal krom krijgt en bekrast en blauw/zwart van de hitte. Dus let erop hoe je er mee om gaat.
 
Die van mij zijn gewoon zwart, maar er stond wel "kevlar" op de verpakking. Het lijkt me sterk dat de Hobbyist (BMW-postorderaar) echte race-blokken verkoopt, zoveel racende BMW's rijden van 20 jaar oud rijden er nu ook weer niet rond. Ik denk daarom dat het wel degelijk gewone "straat"blokken zijn.

Kromme remschijven hoef ik niet, heb ik al gehad en beviel niet erg goed.

Ze beginnen al beter te werken trouwens!
 
Die van mij zijn gewoon zwart, maar er stond wel "kevlar" op de verpakking. Het lijkt me sterk dat de Hobbyist (BMW-postorderaar) echte race-blokken verkoopt, zoveel racende BMW's rijden van 20 jaar oud rijden er nu ook weer niet rond. Ik denk daarom dat het wel degelijk gewone "straat"blokken zijn.

Kromme remschijven hoef ik niet, heb ik al gehad en beviel niet erg goed.

Ze beginnen al beter te werken trouwens!

heb je ze al ingereden ? straks krijg je, als ze goed zijn ingereden, ook wat betere kracht verdeling... als je je rem 1/5 induwt bevoorbeeld normaliter dan remt ie beetje en blijft ie doen.. een ebc begint dan automatisch wat harder te remmen.. of andersom..weet ut niet precies meer.
 
heb je ze al ingereden ? straks krijg je, als ze goed zijn ingereden, ook wat betere kracht verdeling... als je je rem 1/5 induwt bevoorbeeld normaliter dan remt ie beetje en blijft ie doen.. een ebc begint dan automatisch wat harder te remmen.. of andersom..weet ut niet precies meer.


Ben nog bezig met inrijden, zoals hierboven gezegd gaat hij al beter remmen :} :}
 
Kijk je wel eens naar de races van Ford Focus ofzo, met Collin McRae ?
[me]CyberJ kon even niet op de juiste benaming van deze races komen.. |(
[/me]

Daar zie je in het donker dat de remschijven rood gloeien. Pas dan, (oke, iets eerder ook wel) werken de kevlar remblokken erg goed. Schijnen echt gemaakt te zijn voor het racen, waarbij de remmen verschrikkelijk warm worden.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat zo'n auto (als hij nog niet gereden heeft die dag) bijna niet kan remmen omdat de blokken dan nog niet warm genoeg zijn.
 
Kijk je wel eens naar de races van Ford Focus ofzo, met Collin McRae ?
[me]CyberJ kon even niet op de juiste benaming van deze races komen.. |(
[/me]

Daar zie je in het donker dat de remschijven rood gloeien. Pas dan, (oke, iets eerder ook wel) werken de kevlar remblokken erg goed. Schijnen echt gemaakt te zijn voor het racen, waarbij de remmen verschrikkelijk warm worden.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat zo'n auto (als hij nog niet gereden heeft die dag) bijna niet kan remmen omdat de blokken dan nog niet warm genoeg zijn.

Dat klopt ja! Ik ben ooit op bezoek geweest bij (de overblijfselen van) Team Lotus. Mega interessant!!!! Daar vertelde men over de koolstofvezel remschijven. Die dingen zouden natuurlijk perfect zijn op je auto: licht, dus weinig onafgeveerd gewicht en zeer goede remvertraging. Alleen heb je er voor straatgebruik niets aan omdat wij met onze straatauto's nooit de temperatuur in de schijven krijgen waarop ze gaan werken. In de blokjes voor straatgebruik zit dus hooguit wat kevlar verwerkt.

Overigens heel verbazingwekkend spul dat Kevlar! Je hebt een vrij groot ding in handen (de neus van een formule 1 auto of een push-rod) en dat weegt zo veel minder dan je ogen zeggen dat het zou moeten wegen! Heel apart!
 
Terug
Bovenaan Onderaan