Iemand ervaring met Navigatie op Telefoon?

Tun-C

MF veteraan
16 jul 2005
1.134
0
Zaandam
Beste MFers,

Ik ben van plan om een nieuwe (evt 2ehandse) telefoon te kopen.
En omdat ik zo nu en dan een eind moet rijden en het een beetje vervelend kaart lezen vind vanuit mijn tanktas, dacht ik er aan om een telefoon aan te schaffen met navigatie.

Heeft iemand ervaring met tel. navigatie?
En zo ja, werkt het ook een beetje op de motor met oordopjes?

Groetjes,

Tun-C


(ik heb btw geen interresse in TomTom rider omdat ik het nou ook weer niet zo vaak ga gebruiken)
 
Beste MFers,

Ik ben van plan om een nieuwe (evt 2ehandse) telefoon te kopen.
En omdat ik zo nu en dan een eind moet rijden en het een beetje vervelend kaart lezen vind vanuit mijn tanktas, dacht ik er aan om een telefoon aan te schaffen met navigatie.

Heeft iemand ervaring met tel. navigatie?
En zo ja, werkt het ook een beetje op de motor met oordopjes?

Groetjes,

Tun-C


(ik heb btw geen interresse in TomTom rider omdat ik het nou ook weer niet zo vaak ga gebruiken)

Ik heb mijn telefoon in mijn zak en oordopjes in.. je hoort boven de 120 vrij weinig.. maar in de stad is het echt SUPERhandig.. eventueel kan je je telefoon gewoon in de tanktas doen.. dan heb je en kaart en geluid..
 
Ik heb een mda van t-mobile (zo'n pda met telefoon) en dat werkt perfect zelfs op de snelweg hoor ik alles goed.
Heeft ook 2 minpuntjes, krijg tomtom niet goed aant werken dus route 66 staat erop en na een uurtje beginnen de oordopjes behoorlijk pijn te doen en ik heb nog geen andere passende dopjes gevonden.

Mijn moeder heeft zo'n navi telefoon van mio, daar ben ik minder tevreden over.
Die hoorde ik op een 80km weg al niet meer.
 
Ik heb een mda van t-mobile (zo'n pda met telefoon) en dat werkt perfect zelfs op de snelweg hoor ik alles goed.
Heeft ook 2 minpuntjes, krijg tomtom niet goed aant werken dus route 66 staat erop en na een uurtje beginnen de oordopjes behoorlijk pijn te doen en ik heb nog geen andere passende dopjes gevonden.

Mijn moeder heeft zo'n navi telefoon van mio, daar ben ik minder tevreden over.
Die hoorde ik op een 80km weg al niet meer.



Heb de Qtek 9100 (mda vario heet ie geloof ik bij T-mobile) met TTnavigator, gaat super :Y
 
Ik heb een nokia n73, hiervoor een nokia 6600 gehad, allebei met tomtom.
De n73 heeft stereo geluid de 6600 mono.

Ik heb in-ear plugjes erbij gekocht (creative) en ik moet zeggen dat dat onder je helm beter zit dan de standaard oordopjes.(scheelt ook windruis)
Het geluid van de n73 is prima, 6600 uiteraard wat minder.

Ik navigeer met de telefoon in de binnenzak, dus alleen op geluid.
Dit kan in de grote drukke stad soms wat onduidelijkheden opleveren, door de vele zijstraten(welke straat nou precies afslaan??), buiten de stad gaat het prima.
Je kan zelfs motor-routes downloaden en volgen.

Op de n73 is het zelfs mogelijk mp3 of radio tegelijkertijd met de tomtom te luisteren al vind ik dit niet nodig als ik aan het rijden ben. (mijn motor maakt zelf al prachtige muziek).

groet,
Raymond
 
Ik heb een nokia n73, hiervoor een nokia 6600 gehad, allebei met tomtom.
De n73 heeft stereo geluid de 6600 mono.

Ik heb in-ear plugjes erbij gekocht (creative) en ik moet zeggen dat dat onder je helm beter zit dan de standaard oordopjes.(scheelt ook windruis)
Het geluid van de n73 is prima, 6600 uiteraard wat minder.

Ik navigeer met de telefoon in de binnenzak, dus alleen op geluid.
Dit kan in de grote drukke stad soms wat onduidelijkheden opleveren, door de vele zijstraten(welke straat nou precies afslaan??), buiten de stad gaat het prima.
Je kan zelfs motor-routes downloaden en volgen.

Op de n73 is het zelfs mogelijk mp3 of radio tegelijkertijd met de tomtom te luisteren al vind ik dit niet nodig als ik aan het rijden ben. (mijn motor maakt zelf al prachtige muziek).

groet,
Raymond

ik heb een nokia 6600 , wil een N73 ,, presteerd die camera een beetje ??

de ene draaid toch op tomtom5 en de ander op 6 ??

het lijkt me wel handig ,, heb een tanktas kan ie mooi onder...

heb een BT setje maar die past niet onder de helm , heb ook oordoppen in tegen de herrie en mijn oren de beschermen ,, er zal toch wel een set zijn met een cradle ?
kan je met een on rout een route uitzetten op tomtom ?
 
Ik heb ook een n73 music edition met tomtom 6, werkt super, geluid is inderdaad iets minder boven de 120 door windgeruis maar met bijv 100 km/u goed te verstaan.

De camera werkt prima, alleen even stilhouden nadat je hem afdrukt, op het scherm van het toestel zijn de foto's minder als op het scherm van de pc, ben erg tevreden over het toestel en zijn mogenlijkheden.
 
ik heb een nokia 6600 , wil een N73 ,, presteerd die camera een beetje ??

de ene draaid toch op tomtom5 en de ander op 6 ??

het lijkt me wel handig ,, heb een tanktas kan ie mooi onder...

heb een BT setje maar die past niet onder de helm , heb ook oordoppen in tegen de herrie en mijn oren de beschermen ,, er zal toch wel een set zijn met een cradle ?
kan je met een on rout een route uitzetten op tomtom ?



De camera van de n73 is een 3.2 megapixel, een wereld van verschil met de 6600. Maar die is dan ook 0,3mpixel dacht ik.

Ik ben behoorlijk tevreden met de camera, maar ik ben dan ook geen foto-expert.
Er zit zelfs een klein flitsertje op, voor in het donker en dichtbij wel ok, maar je moet niet teveel van verwachten.
Ik geloof dat de camera op de sony-ericson(ben t type ff kwijt) wel iets beter presteerd. De musicplayer schijnt er ook iets beter te presteren, maar die telefoon kan geen navigatie draaien.
ttt5 op de 6600 en tt6 op de n73, dat klopt
Wat ik in ieder geval een enorme winst vind, is het display van de telefoon. Het is zoveel beter en groter dan op de 6600. Nadeel daarvan zijn de krassen, maar daar heb je weer protectors voor.
Zelf routes uitzetten heb ik geen ervaring mee, ik kopieer ze meestal van anderen.
 
Ik zelf heb een nokia E65 met tomtom 6 werkt perfect goed hart zetten en boven de 120 hoor je het ook goed :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nokia n73, hiervoor een nokia 6600 gehad, allebei met tomtom.
De n73 heeft stereo geluid de 6600 mono.

Ik heb in-ear plugjes erbij gekocht (creative) en ik moet zeggen dat dat onder je helm beter zit dan de standaard oordopjes.(scheelt ook windruis)
Het geluid van de n73 is prima, 6600 uiteraard wat minder.

Ik navigeer met de telefoon in de binnenzak, dus alleen op geluid.
Dit kan in de grote drukke stad soms wat onduidelijkheden opleveren, door de vele zijstraten(welke straat nou precies afslaan??), buiten de stad gaat het prima.
Je kan zelfs motor-routes downloaden en volgen.

Op de n73 is het zelfs mogelijk mp3 of radio tegelijkertijd met de tomtom te luisteren al vind ik dit niet nodig als ik aan het rijden ben. (mijn motor maakt zelf al prachtige muziek).

groet,
Raymond

In ear, heeft Creative oordoppen met pop port (brede stekker van nokia)?

Zo ja, waar heb je die dan gehaald?
mijn telefoon N70 heeft nl geen jackplugaansluiting.
 
In ear, heeft Creative oordoppen met pop port (brede stekker van nokia)?

Zo ja, waar heb je die dan gehaald?
mijn telefoon N70 heeft nl geen jackplugaansluiting.


Je kan wel een pop naar 3.5mm jack kabel kopen. AD41 is dit van Nokia en kost zo'n €24,99... ik heb hier nog wel een goedkoper alternatief (niet van Nokia zelf en iets simpeler uitgevoerd) liggen hier past dan wle elke 3.5mm jack aansluiting op. Mail maar als je intesse hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's!

dus je hebt er wel iets aan op de motor.

Nu heb ik een nokia N70 op t oog. met TomTom.
Kan je evt. ook makkelijk software vernieuwen? Bijv, een nieuwere versie TT er opzetten?
of ben je gebonden aan 1?

En nog een vraag, Staan de flitspalen er ook op? O-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's!

dus je hebt er wel iets aan op de motor.

Nu heb ik een nokia N70 op t oog. met TomTom.
Kan je evt. ook makkelijk software vernieuwen? Bijv, een nieuwere versie TT er opzetten?
of ben je gebonden aan 1?

En nog een vraag, Staan de flitspalen er ook op? O-)


Dit kan wel, dan moet je eeen programma downloaden, ik heb het wel eens gedaan en het werkte goed.
Op mijn nieuwere telefoon heb ik het niet.

dan moet je tzt maar even googlen naar flitservice voor tom tom
 
Of de nieuwste tomtom navigator 6 op een n70 past weet ik niet uit m'n hoofd, dan moet je even kijken op de tomtom-site en kijken of n70 compatible is.

Flitspalen erop is een kwestie van zoeken op internet idd. Ik heb het er wel opstaan namelijk. Maar het schijnt in de meeste landen in europa verboden te zijn. Dus voor eigen risico!

Mijn oude nokia 6600 met tt5 wordt nog weleens gebruikt door het vrouwtje in de auto, zolang de map nog uptodate is werkt ie prima
 
Laatst bewerkt:
zolang de map nog uptodate is werkt ie prima

Wat bedoel je daar precies mee? zolang er geen nieuwe straten bij zijn gekomen ofzo? (heb geen ervaring met dit soort dingen)



Ik ga waarschijnlijk een 2ehands N70 kopen, waar TomTom 5.0 opstaat.
Als ik een nieuwe versie TT wil, kan ik die dan gewoon downloaden en erop zetten???
 
Wat bedoel je daar precies mee? zolang er geen nieuwe straten bij zijn gekomen ofzo? (heb geen ervaring met dit soort dingen)



Ik ga waarschijnlijk een 2ehands N70 kopen, waar TomTom 5.0 opstaat.
Als ik een nieuwe versie TT wil, kan ik die dan gewoon downloaden en erop zetten???


de software zelf installeren zit een zeker risco aan ,, maar de kaarten geen probleem
die doen het wel of niet , wel is het mogelijk dat vanaf een bepaalde datum kaarten een bepaalde revisie software nodig hebben om te kunnen werken....

dat rsico is voor standalone tomtom het hoogst en voor pda/telefoon laag.....
 
Heb de Qtek 9100 (mda vario heet ie geloof ik bij T-mobile) met TTnavigator, gaat super :Y

het zelfde toestel hier... in de auto perfect, en ben bezig oortjes te vinden (zijn besteld) die ik onder een helm kan dragen. Tanktas heb ik ook al en anders telefoon in de broekzak of jaszak :)

edit, tomtom navigator met kaart van volledig europa gedownload en er op gezet, werkt perfect hier
 
Laatst bewerkt:
voor de n73ers onder ons, hebbie ook nog een gps ontvanger nodig voor de navi???
anders moeten we die maar is gaan shoppen :P
 
Ja die heb je nodig.

Er zijn mensen die succesvol zo'n goedkope nemerixding gebruiken van ca. 60 euro, zo'n adapt300 imitatie.

Bij mij deed die het een week bij autogebruik, daarna niks meer. Kwaliteit ervan vind ik maar matig.

Ik heb nu de tomtom ontvanger (die vind je ook wel goedkoper her en der), veel beter gemaakt, heeft een snellere fix ook. Die paar tientjes meer is ie waard wat mij betreft.
 
Ik heb een HTC P3300 (bij T-mobile: MDA Compact III), dat is een soort pda met touchscreen en ingebouwde gps.
werkt goed met TT6. Dit dingetje neemt aardige 2mb fotos, en speelt daarnaast mp3, video en fm-radio.

Ik gebruik de navigatie zowel op de motor als in de auto.

Op de brommert gebruik ik sennheiser c300 in-ears, die beschermen een beetje tegen het windgeruis, en het geluid is heel goed, zelfs bij 160. (ook voor muziek btw)

Ik heb de gps-poort gedeeld met Franson gps-gate, zodat ik gelijktijdig TT6 en reperion kan gebruiken.
Reperion is een gps trace, zodat je achteraf je gereden route kan bekijken in bv. google maps.

Een route plannen doe ik met Google earth/maps en Tyre

Verder heb ik er Spb Mobile shell op staan, en Contactmanager, waardoor het een soort iPhone achtige mobiel wordt.

Als je toch voor een ander mobiel abo gaat, dan is dit een leuke low-budget oplossing.
Het is wel windows wat er op staat, dus je moet niet bang zijn om er zelf aan te knutselen om het voor elkaar te krijgen.
Aan de andere kant is er veel software voor te krijgen, en makkelijker aan de praat te krijgen als bv. de Nokia N70.

Met Poiedit zet ik alle flitspalen en MacDonalds erop, en met Flitsnav van flitsservice worden elk half uur de actuele meldingen gedownload terwijl je rijd.

Ongetwijfeld is Garmin veel mooier/beter, maar heeft ook een ander prijskaartje.

Navigatie is goed te doen, als
- je de telefoon in je binnenzak doet:
meestal is de spraakinstructie voldoende, maar soms zijn er twijfels over welke afslag enzo, of als je verkeerd rijd, en de route herberekend wordt. dat is het fijn om het display te kunnen zien.
Anders dan bij een Garmin of een Rider, sta je soms bij vertrek even te pielen om de route in te stellen, instellingen, en je oortjes in doen etc.

- als je het display wilt zien:
zorg voor een waterdichte en schokvrije houder-- een telefoon/pda is snel kapot.

Ik rij ongeveer 3-4 uur op de batterijen, daarbij moet de energiesaver uit (anders valt ie in slaap), en het display licht op de laagste stand.

Al-met-al werkt het prima, ook al moet je soms wel even pielen en knutselen.
ik heb al heel wat routes gereden en onbekend terrein verkend, en als het eenmaal werkt, gaat het prima!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind routes inladen met tomtom reisplanner voor geen meter werken. Altijd gedoe met waar hij vraagt heen te moeten rijden en er zitten vaak van die onzinnige rondjes in om maar een waypoint gehad te hebben. Voor mij dus geen onroute en gpstracks routes etc meer. :N

Ik heb het in Frankrijk echter gedaan door met de wegenkaart er naast van dorp naar dorp het reisplan op te stellen (dus terplekke op de pda ipv een vooraf berekende route) en dat ging eigenlijk stukken beter. :) Geen rare rondjes meer etc.
 
ik heb dat met gedownloade routes ook vaak gehad.

maar met de routes die ik zelf plan heb ik daar geen last van.
je moet wel weten dat TT ondanks de routepunten altijd zelf probeert zo snel mogelijk van A naar B probeert te komen.
Je kan ook nog spelen met de instelling "zo snel mogelijk, snelwegen vermijden" etc.

Soms maak ik er ook gebruik van, om bv. door een dorp te gaan, en routepunten ervoor en erna te zetten.

Ook een nadeel van TT is dat zodra je routepunten mist, hij de rest voor het gemak ook maar vergeet. In dat opzicht zal een Garmin beter zijn, denk ik.
ook de limiet van 50 routepunten is soms wel lastig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan