Iemand ervaring met rijden/kamperen in Polen?

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
19.982
11.379
Zuid-Limburg
Instagram
Ik wil misschien (Ja ook nog) die kant op. Een aantal monumenten (voormalige concentratiekampen) uit WW II bezoeken, dus dan rij ik tot de oostgrens van Polen.

En weer eens wat anders dan Frankrijk e.d.

Situatie schijnt wel verbeterd tov vroeger te zijn maar toch maar de volgende vragen (en andere info is uiteraard ook welkom:

- Hoe zijn de wegen
- Frequentie van benzinepompen
- Politiecontroles
- Zijn er nog wachttijden aan de grens
- Kampeermogelijkheden
- Criminaliteit?

m.n. de laatste is voor mij een groot struikelblok. Een aantal jaar geleden moest je echt niet met een nieuwe motor die kant op gaan, en al helemaal niet in combinatie met kamperen. Vraag me af hoe het nu is.
 
Hmm, hier zou ik dan wel een antwoord op moeten kunnen geven aangzien ik er regelmatig kom.

- Wegen zijn slecht, zeker voor motorrijders. Veel gaten en asfalt niet van goede kwaliteit. Wel zie je redelijk veel nieuwe wegen die goed zijn. Het is maar de vraag wat je aantreft. Het rijden is zoiezo anders, elk land heeft zijn eigen onbeschreven verkeersregels en zo ook in Polen. Het is veel hectischer dan in Nederland. Vaak heb je een rijstrook met een grote vluchtstrook. Auto`s halen elkaar dan in en het is dan de bedoeling dan de tegenligger naar rechts gaat. Ik heb er al enkele duizenden km`er gereden en het werkt allemaal wel goed, alleen moet je er `in komen`.

- Over benzinepompen moet je je geen zorgen om maken. Die staan en in grote aantallen, zeker bij de grote wegen

-Poliitiecontroles, die zijn er wel, regelmatig zelfs. Dan moet ik zeggen dat men zich ove het alegemeen niet aan de snelheid houdt. Ze staan vaak aan het begin van een dorp met een lasergun. Het voordeel dat die gasten corrupt zijn, dus als je 30 euro ofzo geeft zal het wel goed zijn. Zeker als buitenlander. Let wel, ze hebben daar tegewoordig ook poltieauto`s in burgen met camera`s.

- Wachttijden aan de grens zijn er wel. Het varriert echter behoorlijk. Soms rij ik er binnen 15 min. door en soms sta ik een uur te wachten. Meestal gaat het wel vlot tegenwoordig.

-Over kampeermogelijkheden weet ik niet zo veel. Soms worden er kamers verhuurd gewoon bij mensen thuis. Staat er vaak: Zimmer vrei, misschien een goed altetnatief.

-Criminaliteit : Tja, het is er wel. Moet eerlijk bij zeggen dat ik niet echt mee geconfronteerd ben geworden. Vertrouw niemand op weg. Zeker niet als iemand bijvoorbeeld naar je band wijst. Bedoeling is dat je dan stopt en ze met je motor vandoor gaan. Ook als iemand die je niet vertrouwt aan de kant staat ofo, gewoon doorrijden. `s Avonds kan het misschien wel tricky zijn. Handig zou het zijn om ergens bij iemand je motor te stallen ofzo.

Voor ze ver, mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. Naarmate je dichter bij de oostgrens komt zou het allemaal wel minder worden.
 
Ik ben een paar jaar geleden tot aan de russische grens gereden.
De provinciale wegen vond ik kwalitetief helemaal niet tegenvallen. Belgie is erger (serieus).
Kamperen doe je het best bij een boer ofzo.
Je motor zou ik maar niet uit het oog laten, anders ist-ie weg.
Belangrijk!; mijdt de snelweg richting oosten, daar regeerd de maffia en snijden ze je keel af voor je handschoenen.
Ook opvallend: Zoals in NL je bij elke pomp sigaretten kunt kopen, verkopen ze daar wodka. Een vrachtwagenchauffeur met een hand aan het stuur en in zijn andere een fles, is niet echt zeldzaam.

Trouwens wel een eeeeerg prachtige streek, het oosten
 
Zijn jullie er met de auto of met de motor geweest?


Mmmm, allemaal nog niet helemaal zuiver dus....
Rij gelukkig niet op een supersport dus slechte wegen kan ik wel een beetje hebben (gebied heeft natuurlijk ook z'n charmes), maar maffia en andere duistere lui heb ik minder zin in...

Misschien dat Maximum mee wilt rijden als bodyguard ;)

Maar het lijkt me wel leuk om een keer te rijden (naast het feit dat ik eea. wil bezoeken), zou dan ongeveer rondje Berlijn, Gdansk, Warschau, Lublin, Krakow, Dresden rijden denk ik...zal de kaart er eens bijpakken hoe lang dat is... afstanden zijn wel enorm in dat land.
 
Let op bij spoorwegovergangen. Daar mag je maar 20km/u. Ik bedoel, daar kun je maar 20km/u. Wegdek en spoor liggen soms niet op het hetzelfde niveau.

Ik ben er geweest toen het gordijn er nog hing. Sjemig wat een jaren 50 sfeer.
Hopelijk is dat wel een beetje verbeterd want het is een prachtig land.

O, ja, Ik mis nog wat van mijn kampeeruitrusting toen ze mijn auto open braken. Maar ja, dat kan je in Amsterdam ook overkomen.
 
Kom er meerdere keren per jaar (met de auto). Met de motor zou ik er nog niet naar toe gaan. Als je wel gaat hou dan rekening met het volgende:

Wegen zijn slecht (moet voor de derde keer al mijn velgen laten repareren), maar worden de laatste tijd wel steeds beter. Je moet dus bijzonder alert zijn tijdens het rijden.

Het verkeer is behoorlijk rommelig.

Veel snelheidscontroles (lasergun), dus nooit meer dan 60 tot 80 zloty in je wallet.

Voor de rest erg mooi land, veel natuur en veel rijplezier. Geen lange rechte wegen.

zie ook het Polen forum op www.pagina.nl.
 
Ik ben er het afgelopen jaar 8 keer geweest en wel aan de russische grens. Met de auto. ik wil ook graag eens op de motor maar ik begin er niet aan. In mijn ogen is het gewoon te link! zomaar kuilen en gaten in de wegen, spoorvorming van zeker 20 cm diep (niet overdreven), vrachtwagens met wielen die eraf lijken te vallen, en chafeurs die geen enkel risico uit de weg gaan. Daarbij komt de criminaliteit nog zo'n motor uit 't westen zie je daar echt niet vaak! Nee ik zou echt voor een ander land kiezen. ik weet niet met hoeveel mensen je gaat maar als je gaat ga dan met een groepje en ga nooit alleen. Zeker in de grens streek! De criminelen staan daar gewoon westelingen op te wachten. Ga je verder het land in dan valt het allemaal wel mee, alleen diefstal is nog steeds een probleem! Verder voor dat je gaat, bel je verzekering of je wel verzekerd bent in Polen omdat een paar jaar geleden bijna geen enkele verzekering Polen dekte.

Aan de grens moet je soms echt heel lang wachten! ik heb in vakantie tijd 4 uur wachttijd gehad! maar op de motor?????? })

Wat ik altijd deed was twee portomonee's mee nemen 1 voor bekeuringen en 1 voor mij zelf. De politie heeft er daar een handje van om de hoogte van het verbaal af te laten hangen van het geen wat je in je portomonee zit! hou daar rekening mee!

Verder is het een leuk vakantie land zeker rond Suwalki. Mensen zijn altijd erg hartelijk en er wordt van je geeist dat je mee eet. Je hebt er veel restaurantjes waar het goed eten is. En slaapplaatsen geen gebrek en erg goedkoop. voor 12,5 euro een lux appartement met ligbad. Campings zijn er ook genoeg maar dan zit je wel weer met het stallen van je motor. In de meeste steden is wel een bewaakte pakeer gelegenheid.

Mijn ervaring is met de auto, en dat bevalt goed! Niet al te nieuwe auto en ze laten hem wel staan. Dan kun je ook eens rustig gaan wandelen of een stad in. Ben je met de motor heb je altijd een probleem..... waar laat je hem! Maar er zijn mensen die het gedaan hebben dus ik zou zeggen als je gaat heel veel plezier! wat mij vooral op gevallen is zij de vele nieuwe kerken. Men zet daat de meest futuristische gebouwen neer, planten er een kruis op en kerk is klaar. Best een raar gezicht aangezien hier in ons kikkerlandje een kerk bijna altijd een toren heeft en vaak erg oud is. Het is een leuke ervaring zeker als je gewoon bij een boer blijft slapen...... Die mensen zijn nog blij met iets kleins!

Verder nog een tip. Sommige mensen leven daar heel erg primitief, en bezitten weinig of niets. laat deze mensen in hun waarde! en hoe moeilijk het ook is ga ze geen geld of iets dergelijks geven. En als je dat al doet geef het nooit aan de boer of boeren zoon maar aan de boerin. Want voor jij met je ogen kunt knipperen staan ze in de slijterij! Neem beslist geen wodka aan van mensen die je niet goed kent! Men wil nog wel eens spiritus mengen met water. of het is slechte wodka uit rusland... Hier kun je erg ziek van worden (blind of nog erger is daar bekend)

Nou dat was het wel zo'n beetje hier nog een bruikbare link:
http://www.pnkv.nl/nl/index_nl.htm
 
Laatst bewerkt:
Ik zou idd in m'n 1tje gaan (wie wil er nou tenslotte monumenten bezoeken?).

Wacht nog ff geloof ik '( ...avontuurtje ga ik niet uit de weg maar het moet wel leuk blijven.
 
Overigens zou ik als ik richtingen de Alpen ga waarschijnlijk ook eea. gaan bezoeken (alleen op de heenweg). Meerijders zijn dus gewaarschuwd }) ... maar er kan natuurlijk ook ergens in Oostenrijk afgesproken worden :) .
 
Huh? In je eentje? Gaat Spider niet mee dan?
Enne... zijn er dan nog landen op de aardbol waar je NIET bent geweest?
 
Jemig, da's balen zeg!
En hoezo zou zij Polen niet leuk vinden dan? Ik moet bekennen dat Polen mij nou ook niet echt zou trekken...
Mail ons even jullie adres, dan kunnen we de billen van Spider aan jullie opsturen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan