Iemand ervaring met Technoweld?

El_Sayal

Die hard MF'er
13 dec 2008
392
0
Nieuw-Lekkerland
technoweld-fusion.com -&nbsptechnoweld-fusion Resources and Information.

Een lastechniek waarvoor je enkel een klein propaanbrandertje nodig hebt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil enkel een paar stripjes aluminium in vorm buigen en aan elkaar lassen. Het is een klein projectje, met misschien een paar lasnaadjes van 30 cm bij elkaar totaal. Vind het een beetje zonde om hier een Mig/Mag/Tig las apparaat voor te kopen. |(
 
Ik heb met een soortgenoot gewerkt (durafix , what's in a name). Als je met een hobbybrander aan de slag gaat, koop er dan maar een twee bij om de zaak heet te stoken.
Autogeenset gaat veel beter, maar je moet opletten dat de hele zaak niet smelt.
En die las wordt echt knokenhard.

Proefsoldering:
full
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is het punt inderdaad, wil niet teveel geld betalen voor een lassetje die ik maar 1 keer ga gebruiken.

However: ik ben wel aircomonteur, en heb dus een soldeersetje staan om koper te solderen (koper smelt bij 1083 graden) zou ik dan ook aluminium aan elkaar kunnen bakken? En welk soldeer zou ik dan moeten hebben?
 
Nee dat is het punt inderdaad, wil niet teveel geld betalen voor een lassetje die ik maar 1 keer ga gebruiken.

However: ik ben wel aircomonteur, en heb dus een soldeersetje staan om koper te solderen (koper smelt bij 1083 graden) zou ik dan ook aluminium aan elkaar kunnen bakken? En welk soldeer zou ik dan moeten hebben?

Als je aircomonteur bent dan gebruik je toch autogeen met het hardsolderen,dus een autogeenset heb je dus al en die kun je er mooi voor gebruiken. Misschien een ander type brander op het handvat plaatsen?
 
ik heb zelf alutite hierzo.

op de beurs zag het er heel simpel uit, maar om zelf met een propaan brander het materiaal tot 380graden te krijgen valt nog niet mee..

met 2 branders duurt het evengoed nog heel lang.
verder heb je een goede scherpe kraspen nodig omdat je in de 'las' de oxidatie laag moet door krassen. daarna smelt het pas goed samen.

heb het nog niet met een actyleen brander geprobeert, maar ik ga ervanuit dat dat stukken beter werkt :)
 
ik heb zelf alutite hierzo.

op de beurs zag het er heel simpel uit, maar om zelf met een propaan brander het materiaal tot 380graden te krijgen valt nog niet mee..

met 2 branders duurt het evengoed nog heel lang.
verder heb je een goede scherpe kraspen nodig omdat je in de 'las' de oxidatie laag moet door krassen. daarna smelt het pas goed samen.

heb het nog niet met een actyleen brander geprobeert, maar ik ga ervanuit dat dat stukken beter werkt :)
Zal ook heel afhankelijk zijn van de dikte (en oppervlakte) van het te solderen werkstuk kan ik me zo voorstellen. Kleine stukken kun je ook eerst voorverhitten tot zo'n 200 graden in moeders' keukenoven ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan