Iemand handig met solderen en LED’s?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.603
36.134
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Ik heb een 4SR maatpak met Alpinestars Tech Air Race airbag erin. De status is vervolgens met led op je mouw uit te lezen.

Nadeel, ga je verkeerd op je bek zijn de led naar de klote.

Er zit een rood, geel en groene led in, iemand die hier handig/kundig mee is kan die vast vervangen. Ik heb alleen geen idee welke led erin zit? En of er uberhaubt verschil is. De diameter is voor mij het enige van belang ivm de montage.
(En lage kosten, nieuw kabeltje is 35 euro.

Of gevalletje voor 35,- niet de moeite, pleur weg?


8BFE64AF-1457-4A88-A042-9EEA18CEE02E.jpeg

B10648BD-1D88-411E-8085-D11EEDAF08FD.jpeg
50A287D4-891A-48B2-8875-FE832EC68CA1.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
heb je al gekeken of die buitenste witte ringen geen kleine houders zijn en de leds daar in bevestigd zitten ?
Soort steek leds bedoel je? Ff met een tang een nuk geven? Nog niet geprobeerd.
Dat is geen hexenwerk, daar vind je wel iemand voor. Ledjes zijn alleen verschillend van kleur. Die koop je voor een paar dubbeltjes bij de Conrad.
Ja draadje aan elkaar solderen lukt wel, dit is ff te fijn voor mijn kwaliteiten.
 
Kan moeilijk inschatten hoe klein het precies is, maar zou in eerste instantie zeggen dat dit prima te doen moet zijn met een beetje fijne punt. Wat is de diameter van de leds? 3mm?
 
Meestal zetten ze 3 mm afstandbusjes onder zo'n led. Past precies op de 2.54 mm steek van de aansluitdraden.

Als het mislukt met al de andere aanbieders wil ik ook voor je solderen, Ledjes heb ik liggen
 
Waarschijnlijk ten overvloede; ff opletten dat het LEDje er goed ingaat...kathode anode.
Vervangen geen probleem. Ik zou het ook kunnen doen. Heb alleen geen heldere kleurenleds liggen.
:^

Ik heb die heldere LED’s wel liggen (iets met brandweerpanen :+ )

Ik zag dat er al mensen zijn die hulp aangeboden dus waarschijnlijk niet meer nodig maar mocht het nodig zijn mag @Roy "R"acing hem wel opsturen, dan prop ik er even nieuwe LEDs in.
 
heb je al gekeken of die buitenste witte ringen geen kleine houders zijn en de leds daar in bevestigd zitten ?
Even met de hand licht getrokken maar zoals @HCx al zegt zitten ze gesoldeerd. Leek me ook maar nu zeker.

Kan moeilijk inschatten hoe klein het precies is, maar zou in eerste instantie zeggen dat dit prima te doen moet zijn met een beetje fijne punt. Wat is de diameter van de leds? 3mm?
Bredere onderste ring is 3.5mm diameter en 1mm hoog. De bovenste punt 3mm diameter en nu nog 3mm hoog, normaal nog iets meer aangezien dat door mijn pak heen steekt. Dat onderste mat is gewoon een versteviging voor de LED. De hoogte is nu nog 7.3mm vanaf de printplaat gemeten. Lengte is ook enigszins van belang omdat ze wel zichtbaar moeten zijn in het pak. Ik probeer nog een plaatje te vinden van een nieuwe niet gemonteerde kabel.
8A49FD1F-0806-4536-85A0-C96B5CA18B33.jpeg


Ja hoor, geen probleem. Ik heb wel de soldeer skills (micro fpv drones gevlogen) dus breng maar een keer langs, kan het altijd proberen :) (stuk is ie toch al)

Zo'n ledje vervangen is niet zo moeilijk. Wil ik wel even doen maar ik zie dat Kars het ook al aangeboden heeft.

Ik woon in de achterhoek, mocht dat nodig zijn ben je welkom voor een bak koffie en soldeer ik ze er wel even voor je in!:)

Meestal zetten ze 3 mm afstandbusjes onder zo'n led. Past precies op de 2.54 mm steek van de aansluitdraden.

Als het mislukt met al de andere aanbieders wil ik ook voor je solderen, Ledjes heb ik liggen

:^

Ik heb die heldere LED’s wel liggen (iets met brandweerpanen :+ )

Ik zag dat er al mensen zijn die hulp aangeboden dus waarschijnlijk niet meer nodig maar mocht het nodig zijn mag @Roy "R"acing hem wel opsturen, dan prop ik er even nieuwe LEDs in.
Blijkbaar ben ik de enige gek die dit niet kan/durf te proberen _O-

Omdat het verzenden van 3 LED wss meer kost dan de LED zelf, @Kars @JBWesterveld @Nightwishgek heeft 1 van jullie die LED zelfs liggen?
(En hoeft natuurlijk niet voor niets he)
 
ga eerst even meten welke weerstand voor de led zit. Dat noemt men een voorschakelweerstand. Deze is nodig om te spanning te verdelen tussen weerstand en led. Weet je de waarde van de weerstand dan kan je goed uitrekenen welke led je precies moet hebben.

Een weerstand is de meest grove manier om de stroom door de LED te beperken. Werkt wel. Voor een led is het namelijk belangrijk de stroom stabiel op een bepaalde waarde te houden....
 
ga eerst even meten welke weerstand voor de led zit. Dat noemt men een voorschakelweerstand. Deze is nodig om te spanning te verdelen tussen weerstand en led. Weet je de waarde van de weerstand dan kan je goed uitrekenen welke led je precies moet hebben.

Een weerstand is de meest grove manier om de stroom door de LED te beperken. Werkt wel. Voor een led is het namelijk belangrijk de stroom stabiel op een bepaalde waarde te houden....
Wat een bullshit.....de specificaties van de LED en de voedingsspanning bepalen de weerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan