Iemand tip over welke scooter voor stad en snelweg!

RM125freak

MF'er
7 jul 2014
34
0
Ik heb me motorrijbewijs.
En wil een motorscooter zo compact mogelijk.
Aangezien ik voor naar me werk wil gebruiken op een neer....

Nou heb ik al een runner 180cc sp.
MAAR die heb helemaal geen wegligging op de snelweg en echte kilometers zijn minder dan ze zeggen ervan.
Ik ga over de 140km/h op de teller maar 128km/h op me tomtom(GPS)
En er komen nog al ongure figuren op de motorrunner af.
Leuk voor in de stad, maar snelweg? nee!!

Nou ben ik verder aan het kijken en vond ik dus:

Aprillia leonardo 125/150 en 250cc

De 125 en 150cc zien er leuk compact uit.

Maar zat te denken aan de 250cc

Is dit wat?

En kom ook piaggio 500cc motorscooters tegen ze lijken op de fly
Zijn dat heerlijke scooters?

Kan iemand me wat op weg helpen?

Alvast bedankt!
 
Ik heb me motorrijbewijs.
En wil een motorscooter zo compact mogelijk.
Aangezien ik voor naar me werk wil gebruiken op een neer....

Nou heb ik al een runner 180cc sp.
MAAR die heb helemaal geen wegligging op de snelweg en echte kilometers zijn minder dan ze zeggen ervan.
Ik ga over de 140km/h op de teller maar 128km/h op me tomtom(GPS)
En er komen nog al ongure figuren op de motorrunner af.
Leuk voor in de stad, maar snelweg? nee!!

Nou ben ik verder aan het kijken en vond ik dus:

Aprillia leonardo 125/150 en 250cc


De 125 en 150cc zien er leuk compact uit.

Maar zat te denken aan de 250cc

Is dit wat?

En kom ook piaggio 500cc motorscooters tegen ze lijken op de fly
Zijn dat heerlijke scooters?

Kan iemand me wat op weg helpen?

Alvast bedankt!

Dat je met een dergelijke beheersing van je eigen taal toch werk kan vinden.. :}
 
Reageer nuttig of praat gewoon niet!

Krijg ineens nog een vraag.....

Zitten er altijd van die onnuttige personen op dit forum?

Kraak jou toch ook niet af op je lelijke voertuig of gewoon je lelijke kop?

Je kan mensen ook gewoon in hun waarden laten. Zo niet? dan ben je gewoon echt een sukkel, die geen respect voor mensen kan hebben ;)

Om zo te leven dat vind ik echt zielig.... heb gewoon respect voor de medemens.
En beter nog help de medemens dat doet je goed en veel beter dan mensen afkraken want zo maak jij geen vrienden!
 
Laatst bewerkt:
Als je een 120-130 km/u GPS snelheid wil halen op de autosnelweg neem je best minstens een 400cc.
Je kan genoeg merken vinden hier op MF, maar om je even wat wegwijs te maken :
Honda, Suzuki, Kymco en SYM zijn heel comfortabele en goeie kwaliteits-maxiscooters in dit segment.
Wil je ook lange afstanden gaan toeren met veel autosnelweg aan die zelfde snelheden of hoger, ga dan voor 600cc of meer.
Je hebt natuurlijk ook Piaggio 500, maar als je lange afstand wil rijden, en zeker met een bijrijder achterop of veel bagage wil mee kunnen nemen of gemakkelijk 1 of 2 integraal-helmen kwijt wil, neem je toch best de vorige merken.
In de +600cc cathegorie heb kom je dezelfde merken tegen maar ook BMW, Gilera en GP.
En dan moet je je nog de vraag stellen, welk budget heb je voor die aankoop ? Ga je nieuw kopen of 2de-hands ?
Wel, voor elke merk en type heb je hier genoeg info op MF onder de hoofdrubriek Motorscooters.
Veel succes met je keuze, en ... als je kan ga eerst eens proefrijden, want wat telt is dat hij voor jou goed zit en is wat je wil.
Groeten van Old-SF.
 
Honda Forza 300,
Honda NC700 integra
Honda NC700X DCT Automaat

Yamaha X-max 400
Yamaha T-max 530

Kijk ook naar het gewicht van de scooter..

Een 125cc die 100kg weegt lijkt me niet echt fijn rijden op de snelweg.
 
Bedankt voor je info!

Hier heb ik wat aan :)
Ik dacht zelf aan een gebruikte.
Hier en daar heb je motorzaken die hele knappe heb staan voor redelijke prijsjes.

Wat een pre is, dat die compact moet zijn.
Zoals een hexagon 150cc 2takt dat is al net even te lomp. (heb ik ook al gehad)

Leonardo 250cc is net een leuk formaat..
Ik moet 27 kilometert over de snelweg heen.
Het hoeft niet heel ruig te zijn, maar wel natuurlijk een beetje lekker met het verkeer mee gaan.
En moet de afrit knap kunnen nemen!
 
2 takt kan je beter niet nemen.
Een viertakt rijdt veel zuiniger en is lekkerder op snelweg.

Ikzelf heb n aprilia sr 300 en die rijdt 140-145 op teller en 125 op gps. Ligt als n blok op de weg en heeft n heel goede windbescherming.
Ik kan met 1 hand in mn zij op de snelweg rijden.
Ook heb ik weinig last van zijwind, terwijl n lichte 125 cc daar veel last van heeft.
 
Aprillia SR Stoer uiterlijk redelijk compact vergeleken met die grote burgman dingen etc.....
Hooeveel pk hebben ze?
En trekt die hard op?

Ik ga daarvoor kijken!

Ik kwam ook leonardo 300cc tegen.
 
Als je mee wil rijden met het verkeer op de snelweg dan heb een scooter nodig die ongeveer 137km/per uur @ GPS rijd.
De scooters die die snelheid halen wegen allemaal rond de 175 kilo. en zijn over het algemeen +/- 300cc (soms ook 50cc meer)

Hier onder een aantal van die scooters die behoorlijk betrouwbaar zijn en ook
enigszins vriendelijk om aan te sleutelen.

* Honda SH 300
* Bev 350
* Kawasaki J300
* Kymco DownTown

Japanners en Taiwanese voeren voornamelijk de boventoon qua betrouwbaarheid, Yamaha hoort er ook bij maar ik weet even niet welk model onder de 400cc in staat is om boven de 130 @ gps uit te komen.
400cc scooters ga ik niet opnoemen want voor je het weet is het hek van de dam en lees je hier dat je ook maar eens een Gilera GP of Aprilia SRV mee moet nemen in je overweging.
Ik twijfel trouwens om er een Aprilia Sport City Cube 300cc bij te zetten, ik weet namelijk nauwelijks iets van die scooter.

Succes gewenst met je keuze

p.s.
Bev 350 is super rap :]
 
Laatst bewerkt:
Sportcity 300 is wel het formaat wat hij zoekt, en is rap met optrekken, top is rond 140 km op de teller.
zelfde 300cc motor als de vespa 300, scarabeo 300, carnaby 300 en sr-max 300.
honda sh 300cc ook compact en wat rapper. Ze kunnen allemaal wel 120 a 130 km/u blijven rijden en vind ik , kunnen overal goed mee komen. ( op 130 km wegen krap zeker tegen wind)
yamaha 250 cc net iets minder snel.
 
Laatst bewerkt:
Welkom!

Ik heb 4 Leonardo's gehad, achtereenvolgens 125 - 125 - 150 - 250 en daarna mn oude 150 weer teruggekocht. Daarna Sportcity 300.

De Leonardo's liggen goed op de weg maar zijn niet bijzonder snel. Voor op de snelweg krap aan in ieder geval. De 125 heeft een Rotax blok met 12pk en haalt zo'n 100km/u. De 150 heeft ook een Rotax blok, maar met 14pk en die haalt met wat moeite 110km/u. De 250 heeft een Yamaha blok met 17pk en die haalt met wat moeite 120km/u. Kortom, je Runnertje is sneller, maar als dat niet écht uitmaakt zou ik je de Leonardo 150cc aanraden. Je bent wel verdoemd tot de rechterbaan, maar vrachtwagens kun je gemakkelijk inhalen.

De Sportcity 300 was ik zelf niet helemaal gelukkig mee. Het Piaggio blokje met 22pk hielp 'm naar 125kmu en dat was snel genoeg, maar het blok is opgehangen in rubbers en dat vond ik al met al minder stabiel dan ik verwachtte.

Jan heeft hieronder al een lijstje geplaatst met de wat rappere kandidaten. Als ik jouw verhaal zo lees lijkt de Honda SH300 me het meeste geschikt, maat alle andere typen die Jan oppert zijn prima.

Als je mee wil rijden met het verkeer op de snelweg dan heb een scooter nodig die ongeveer 137km/per uur @ GPS rijd.
De scooters die die snelheid halen wegen allemaal rond de 175 kilo. en zijn over het algemeen +/- 300cc (soms ook 50cc meer)

Hier onder een aantal van die scooters die behoorlijk betrouwbaar zijn en ook
enigszins vriendelijk om aan te sleutelen.

* Honda SH 300
* Bev 350
* Kawasaki J300
* Kymco DownTown

Japanners en Taiwanese voeren voornamelijk de boventoon qua betrouwbaarheid, Yamaha hoort er ook bij maar ik weet even niet welk model onder de 400cc in staat is om boven de 130 @ gps uit te komen.
400cc scooters ga ik niet opnoemen want voor je het weet is het hek van de dam en lees je hier dat je ook maar eens een Gilera GP of Aprilia SRV mee moet nemen in je overweging.
Ik twijfel trouwens om er een Aprilia Sport City Cube 300cc bij te zetten, ik weet namelijk nauwelijks iets van die scooter.

Succes gewenst met je keuze

p.s.
Bev 350 is super rap :]
 
Sportcity 300 Vind ik een mooie!!! die kon ik nog niet...

De bev 350 vind ik minder mooi maar is ook een leuke!
En de honda sh300 ook die lijkt er een beetje op.

En karl is me runner echt sneller dan de 250cc leonardo?
En raad je eerder 150cc dan 250cc aan?

en het gaat 1 van deze worden....
Ik ga eens rondkijken en wat testrijden.

Op me runner vind ik het nog wel eens leuk om een wheelie te trekken als er de gelegenheid voor is op de weg.

Welke scooter kan dat ook makkelijk van deze lijst:

Sportcity 300
bev 350
Honda sh300
leonardo misschien nog 250cc testrijden en proberen..
 
Aprilia sportcity 300 of cube 300 is dezelfde.
een wheelie zal denk niet meevallen misschien met andere tandwiel verhoudingen en andere vario.
de kawa en kymco zijn niet echt compact meer, wel meer pk en geschikter voor de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
zal heel moeilijk worden om een wheelie te trekken met een van die je daar opnoemt...overigens ook met andere scooters!
Ik gok dat het misschien met de bev350 lukt maar dan moet je wel o.a. de koppeling aanpassen, en dan moet je alsnog flink werken om dat voor elkaar te krijgen, je bent dan ook gelijk aardig op weg om je scooter te slopen, balhoofd en CVT krijgen te veel voor hun kiezen.
Om een echte wheelie tijdens het rijden te trekken kun je waarschijnlijk beter een in-board CVT scooter nemen met andere vertanding dan kun hem tijdens het rijden ook enigszins omhoog gooien, maar daar heb je wel een 6 a 800cc scooter voor nodig, die je dan dus ook nog eens moet aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Aprillia SR Stoer uiterlijk redelijk compact vergeleken met die grote burgman dingen etc.....
Hooeveel pk hebben ze?
En trekt die hard op?

Ik ga daarvoor kijken!

Ik kwam ook leonardo 300cc tegen.

Er zit bij mij n malossi vario op en daarmee trekt hij echt snel op.
Ikzelf vind m ideaal, zeer wendbaar in de stad maar ook heel stabiel op de grote wegen.
Rijdt 1:30 origineel en 1:25 met de malossi.

Inderdaad stoer uiterlijk. Zelfs motorrijders groeten me lol
 
zal heel moeilijk worden om een wheelie te trekken met een van die je daar opnoemt...overigens ook met andere scooters!
Ik gok dat het misschien met de bev350 lukt maar dan moet je wel o.a. de koppeling aanpassen, en dan moet je alsnog flink werken om dat voor elkaar te krijgen, je bent dan ook gelijk aardig op weg om je scooter te slopen, balhoofd en CVT krijgen te veel voor hun kiezen.
Om een echte wheelie tijdens het rijden te trekken kun je waarschijnlijk beter een in-board CVT scooter nemen met andere vertanding dan kun hem tijdens het rijden ook enigszins omhoog gooien, maar daar heb je wel een 6 a 800cc scooter voor nodig, die je dan dus ook nog eens moet aanpassen.

Met die ik noem zal het misschien moeilijker worden.
Maar met andere motoren dat is onzin, met mijn Gilera runner 180cc blijft die gaan met 90km/h trek ik hem nog omhoog.

En was even youtube aan het kijken, mensen trekken op leonardo 250cc ook wheely's.
En aangezien ik al 8jaar ervaring met wheely's heb zal het me wel lukken.
Het moet niet te groot niet te lomp en snel trekken.

Echte Snelgas werkt ook wel zodat je sneller meer gas en sneller wegtrekt.

Maar goed ik heb nu wat types...
En denk dat ik motorzaken afga om even rond te kijken en test rijden van verschillende.
Weet nu naar welke ik moet kijken.
 
kymco People gt 300 ziet er leuk uit ook compact!

En al voor 4000 nieuw?
Nou dan moet een knappe gebruikte in een motorzaak een leuk prijskaartje hebben,
 
Ha ha waar ben ik aan begonnen om mee te gaan in de whoopi whappie wheelie shisnizz 8-)
 
Laatst bewerkt:
Reageer nuttig of praat gewoon niet!

Krijg ineens nog een vraag.....

Zitten er altijd van die onnuttige personen op dit forum?

Kraak jou toch ook niet af op je lelijke voertuig of gewoon je lelijke kop?

Je kan mensen ook gewoon in hun waarden laten. Zo niet? dan ben je gewoon echt een sukkel, die geen respect voor mensen kan hebben ;)

Om zo te leven dat vind ik echt zielig.... heb gewoon respect voor de medemens.
En beter nog help de medemens dat doet je goed en veel beter dan mensen afkraken want zo maak jij geen vrienden!


Je bedoeld dat jij hier het goede voorbeeld geeft ??
 
Heb zelf een Kymco People GT300i (niet te verwarren met de minder krachtige People S300) en dat is een ideaal compromis voor de stad en de snelweg. Loopt hard zat (samen met de SH300 de krachtigste 300cc!) maar wheelies.... nee, niet echt! Het is tenslotte wel een viertakt die het explosieve van een tweetakt mist. Dan kun je beter een off-roadje kopen. Met een beetje power ook geschikt voor de stad en op de snelweg.

Ik verwacht wel dat de Kymco minder in trek is bij de boefjes. Tweedehands zijn er niet zoveel te krijgen, zolang zijn ze er nog niet. Ik weet er wel een van een half jaar oud voor 3000 euro (bij de dealer) maar die heeft een geschiedenis. Even in het GT300 draadje kijken!!!

De Beverly 350 is een prachtig ding met nog meer power en een heel geavanceerde koppeling maar ze zijn, helaas, prijzig. Anders had ik er wel een gehad. Fraai, veel power en bagageruimte, wat wil je nog meer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan