Iemand tips voor mij?

Soesaful

Rookie
6 mrt 2021
25
40
Hilversum
Hoi allen, ik heb hulp nodig!
Ik heb volgende week hopelijk mijn rijbewijs na veel uitstel van het avd examen.
Nu wil ik direct daarna een eigen motor kopen. Ik ben verliefd geworden op de Suzuki GSX 650 F.
In mijn directe omgeving rijdt vrijwel niemand motor dus bij eventuele koop van een nieuwe motor ga ik alleen. Ik merk dat ik het heel spannend vind om iets alleen te kopen als vrouw van 29 compleet nieuw in de motorwereld. Ik ben bang dat ik niet heel serieus genomen ga worden. Bij motordealers check ik de reviews via Google en ik lees veel op het internet waar ik op kan letten bij kopen van een motor.
Hebben jullie daarnaast voor mij nog een gouden tip (niet iemand meenemen want ik heb niemand om mee te nemen dus haha🥲)
 
Als je zelf helemaal geen idee hebt zou ik toch zoeken naar iemand die mee gaat, het hoeft niet eens een heel technisch persoon te zijn.
Maar iemand die gewoon zijn ogen open houd, want zelf heb je snel je "roze bril" op als je een motor gaat kijken, en lijkt alles fantastisch.

Je geeft zelf al verliefd te zijn geworden op een bepaalde motor, en probeer dat toch naast je neer te leggen. Gewoon objectief kijken of de motor netjes is, en of het iets voor jou is.

Als een motorzaak je niet serieus neemt gewoon ergens anders gaan kijken, het is echt niet zo'n mannenwereld dat het abnormaal is dat je als vrouw een motor koopt. Als je er zelf weinig kijk op hebt zou ik wel bij de grotere (merk) dealers kopen, met garantie. Dat geeft dan toch het extra stukje zekerheid.

Je kunt ook digitaal altijd wat mensen van hier mee laten kijken. Als je een linkje plaatst naar de motor die je voor ogen hebt.


Klein tipje, als je de regio waar de vandaan komt er hier bij zet, kun je misschien zelfs wel iemand meekrijgen van hier uit. Zo lang er koekjes bij de koffie geserveerd worden is er al snel animo :Y
 
Als je zelf helemaal geen idee hebt zou ik toch zoeken naar iemand die mee gaat, het hoeft niet eens een heel technisch persoon te zijn.
Maar iemand die gewoon zijn ogen open houd, want zelf heb je snel je "roze bril" op als je een motor gaat kijken, en lijkt alles fantastisch.

Je geeft zelf al verliefd te zijn geworden op een bepaalde motor, en probeer dat toch naast je neer te leggen. Gewoon objectief kijken of de motor netjes is, en of het iets voor jou is.

Als een motorzaak je niet serieus neemt gewoon ergens anders gaan kijken, het is echt niet zo'n mannenwereld dat het abnormaal is dat je als vrouw een motor koopt. Als je er zelf weinig kijk op hebt zou ik wel bij de grotere (merk) dealers kopen, met garantie. Dat geeft dan toch het extra stukje zekerheid.

Je kunt ook digitaal altijd wat mensen van hier mee laten kijken. Als je een linkje plaatst naar de motor die je voor ogen hebt.


Klein tipje, als je de regio waar de vandaan komt er hier bij zet, kun je misschien zelfs wel iemand meekrijgen van hier uit. Zo lang er koekjes bij de koffie geserveerd worden is er al snel animo :Y
Dank voor je reactie Maarten!! Ik heb al wat op het oog maar wacht even met kijken
tot ik daadwerkelijk dat rijbewijs op zak heb en kan proefrijden. Die roze bril wat je zegt ben ik ook beetje bang voor inderdaad. Ik kan niet wachten namelijk!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn van hier die mee willen kijken eventueel haha. Koekjes bij de koffie kan geregeld worden🤣. Ik woon in Hilversum dus kijk in een straal van 50 km van Hilversum.
 
Wellicht dat als je vanuit Hilversum richting de kant van Amsterdam naar een motor gaat kijken, dat je nog een aankoopkeuring kunt laten doen bij @Super Blackbird

Die heeft een motorzaak ergens in die buurt (geen idee of hij aankoopkeuringen doet)

Maar er zitten wellicht nog wel meer motorfietsmonteurs in jouw buurt. Als je zelf geen technische kennis hebt, en ook persoonlijk niemand kent die dit heeft is het altijd verstandig om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen. Kost je misschien een paar tientjes, maar kan wel voorkomen dat je een kat in de zak koopt.
 
Wellicht dat als je vanuit Hilversum richting de kant van Amsterdam naar een motor gaat kijken, dat je nog een aankoopkeuring kunt laten doen bij @Super Blackbird

Die heeft een motorzaak ergens in die buurt (geen idee of hij aankoopkeuringen doet)

Maar er zitten wellicht nog wel meer motorfietsmonteurs in jouw buurt. Als je zelf geen technische kennis hebt, en ook persoonlijk niemand kent die dit heeft is het altijd verstandig om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen. Kost je misschien een paar tientjes, maar kan wel voorkomen dat je een kat in de zak koopt.
Een aankoopkeuring, dat hoor ik voor het eerst! Ik ga mij hier ook eens in verdiepen thanks !
 
Als ik toevallig tijd heb wil ik t.z.t. best een keer mee om motortjes te kijken, maar als je al e.e.a op het oog hebt dan is mss net zo handig als je even de linkjes naar de advertenties deelt.
Ga ik onthouden, merci! :-) Donderdag rijbewijs halen en daarna ga ik linkjes delen. Wil het niet jinxen haha
 
Wellicht dat als je vanuit Hilversum richting de kant van Amsterdam naar een motor gaat kijken, dat je nog een aankoopkeuring kunt laten doen bij @Super Blackbird

Die heeft een motorzaak ergens in die buurt (geen idee of hij aankoopkeuringen doet)

Maar er zitten wellicht nog wel meer motorfietsmonteurs in jouw buurt. Als je zelf geen technische kennis hebt, en ook persoonlijk niemand kent die dit heeft is het altijd verstandig om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen. Kost je misschien een paar tientjes, maar kan wel voorkomen dat je een kat in de zak koopt.
@Zot zit volgens mij nog dichterbij.

Overigens vind ik het mannenwereldje wel meevallen. Vaak zat dat ik geholpen wordt door de vrouw van de monteur in een motorzaak.
 
Check van Heerdt Motoren in Hilversum en geef op voorhand je onzekerheid aan zoals je dat ook in je posting hebt gedaan.
VHM is nog een relatief kleine motorzaak zonder gladde verkopers die vooral oog hebben voor de provisie.
Weet zeker dat ze je daar geen oor aan zullen naaien.
 
Check van Heerdt Motoren in Hilversum en geef op voorhand je onzekerheid aan zoals je dat ook in je posting hebt gedaan.
VHM is nog een relatief kleine motorzaak zonder gladde verkopers die vooral oog hebben voor de provisie.
Weet zeker dat ze je daar geen oor aan zullen naaien.
Goede tip, dankjewel!!
 
Verliefd worden op één bepaalde motor snappen we allemaal. Maar voordat je een testrit hebt gedaan (of een paar maanden eigenaarschap) kun je nog niet inschatten of die motor daadwerkelijk de beste keus voor jou is. Comfort, ergonomie en rijeigenschappen kun je niet inschatten zonder te rijden, en sommige dingen beginnen pas op te vallen op langere termijn. Mijn liefde ging uit op 1000cc supersport raketten maar ik ben met mijn 1m91 toch echt te lang. Ik ben behoorlijk lenig en sportief, maar het was na een uur in het zadel toch echt ronduit onprettig als je niet constant 150+ kon doen. En dat gaat je irriteren op den duur. Of de vering geeft je weinig vertrouwen. Of de remmen voelen te zwak aan. Dit zijn vooral subjectieve dingen die je als beginner nog niet degelijk kan beoordelen omdat je geen ervaring hebt - maar als je je goed erop voelt, dan is dat ook zo.

Oftewel, houd rekening met de mogelijkheid dat een andere motor een betere keuze is en laat je overtuigen.
 
Zoals al meerdere gemeld hebben...staar je niet blind op 1 type motor, ondanks dat je hem mooi vind.
Ga eens proefrijden op een paar verschillende.
Ga ook goed na wat je er mee wil doen.
Een motor puur voor mooi weer en enkel tourtjes is wat anders dan dagelijks gebruik.
 
Leuke motor. Verliefd zijn is leuk, maar neem iemand mee die niet verliefd is.
Maak een proefrit en maak ook een proefrit met een ander type motor zoals bijvoorbeeld een Suzuki DL650 V-Strom. Misschien vind je die op het eerste gezicht minder leuk, maar als je er op rijdt kun je tot de ontdekking komen dat je die veel lekkerder vindt rijden.
Aankoopkeuring is verstandig.

Veel plezier!
 
Toch is de beste tip om iemand mee te nemen. Dat kan best een wildvreemde hier van MF zijn die de rol van kritische vader of broer/zus op zich neemt. Iemand die als jij helemaal verliefd op de Suuz nog even naar die Honda wijst en bij je uiteindelijke keuze nog even een nagel langs de remschijven haalt of naar de datum van de banden kijkt.
A. om te voorkomen dat je op een rze wolk een miskoop doet.
B. om bij je aankoop kritisch naar de voorwaarden kijkt. Het is altijd prettig om niet met een ketting op 50% of oude banden te beginnen.
Het hoeft niet eens een oude rot te zijn, gewoon iemand om tegenaan te lullen en als bliksemafleider voor snelle verkopers.
 
Ik snap wat je bedoeld. Ik ging op m’n 24e op zoek naar een supersport als vrouw zijnde. Gelukkig heb ik een vriendin die al een supersport rijd, en zij ging dan ook mee. En zij is ook niet technisch hoor, maar ze reed al een stuk langer als ik dus wist ze waar ze op moest letten tijdens de proefrit (heb haar er ook op laten rijden).

Ik had niet zo’n last van dat ze me niet serieus namen (al heb ik van horen en zeggen dat dit wel gebeurd, wat schandalig is). Maar ik ben dan ook niet op mijn mondje gevallen. Ik had dan ook al wel van te voren met ze gebeld, dus dan voel je de vibe wel. Als het van die vrouwen haters zijn, hoor je dat toch al aan de telefoon. En dan gewoon niet daar kopen vind ik. Meestal krijg je bij een dealer ook garantie mee, en vind ik dat het gevoel moet goed zitten.

En de gouden tip... waarschijnlijk heb je al veel kunnen vinden op het internet, maar hetgeen wat ik vergat (en blijkbaar vaker wordt vergeten), is vragen hoe oud de accu is. Ik mocht de accu na een jaar vervangen namelijk. Nu is dat niet zo duur of moeilijk, maar het scheelt weer een aantal tientjes :t
 
Verliefd worden op één bepaalde motor snappen we allemaal. Maar voordat je een testrit hebt gedaan (of een paar maanden eigenaarschap) kun je nog niet inschatten of die motor daadwerkelijk de beste keus voor jou is. Comfort, ergonomie en rijeigenschappen kun je niet inschatten zonder te rijden, en sommige dingen beginnen pas op te vallen op langere termijn. Mijn liefde ging uit op 1000cc supersport raketten maar ik ben met mijn 1m91 toch echt te lang. Ik ben behoorlijk lenig en sportief, maar het was na een uur in het zadel toch echt ronduit onprettig als je niet constant 150+ kon doen. En dat gaat je irriteren op den duur. Of de vering geeft je weinig vertrouwen. Of de remmen voelen te zwak aan. Dit zijn vooral subjectieve dingen die je als beginner nog niet degelijk kan beoordelen omdat je geen ervaring hebt - maar als je je goed erop voelt, dan is dat ook zo.

Oftewel, houd rekening met de mogelijkheid dat een andere motor een betere keuze is en laat je overtuigen.
Ja daar sluit ik mij volledig op aan hoor! Daarom wil ik super graag die proefrit eerst doen voor ik ga kopen. Ik stond namelijk op het punt om m al te kopen zonder erop gereden te hebben ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan