Iemand tips voor mij?

@Soesaful er zijn wat opties om risico's af te dekken:
Er zijn bedrijven die in opdracht keuringen doen. Zo weet je een stuk beter waar je aan toe bent.
Een andere optie is garantie bij te kopen, voor een half jaar of een jaar.

Of dat het waard is, dat is uiteindelijk een afweging.
Als je een motor bij een bedrijf koopt heb je garantie. En je wil geen garantie, je wil een goede motor.
 
Je hebt altijd garantie.
Is dat zo? Ik snap je niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld 4 jaar garantie op mijn motor. Daar heb ik geld voor moeten betalen. Dus jij wilt zeggen als jij een motor bij een dealer weghaalt dat je zonder te betalen ook 4 jaar garantie krijgt.
 
Is dat zo? Ik snap je niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld 4 jaar garantie op mijn motor. Daar heb ik geld voor moeten betalen. Dus jij wilt zeggen als jij een motor bij een dealer weghaalt dat je zonder te betalen ook 4 jaar garantie krijgt.

Wettelijke garantie (Non-conformiteit)

Wanneer u een product koopt, zoals een auto, dan moet dat product beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten is bij een tweedehands auto afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan, het bouwjaar van de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.

Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag u natuurlijk minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s (ongeacht bouw jaar en kilometerstand) geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren als gevolg van een gebrek dat niet op eenvoudige wijze ontdekt en hersteld kan worden. Dat heeft de Hoge Raad in 1994 al bepaald en die uitspraak geldt nog steeds. Hier zijn wel weer uitzonderingen op bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van het gebrek heeft aanvaard.

Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet vaststaan dat de auto het (verborgen) gebrek al had toen u de auto kocht. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk aan te tonen. In de wet is dan ook een bewijsvermoeden opgenomen wanneer het gaat om een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als particulier een auto heeft gekocht bij een bedrijf. In dat geval geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen zes maanden vertoont. Het bedrijf dat u de auto heeft verkocht moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto aan u werd verkocht.

(Verborgen) gebreken

Er is niet altijd sprake van een (verborgen) gebrek als de auto na aankoop bepaalde gebreken vertoont. Of er sprake is van een (verborgen) gebrek is onder andere afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan over de auto, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Auto’s hebben nu eenmaal onderhoud nodig en het kan zijn dat u een tweedehands auto heeft gekocht waarvan enige tijd na de aankoop een slijtageonderdeel vervangen moet worden. Ook wanneer dit binnen de termijn van zes maanden het geval is hoeft er niet altijd sprake te zijn van non-conformiteit.




Lang verhaal kort: product moet aan de verwachtingen voldoen, al geldt dit natuurlijk niet voor een termijn van 4 jaar waar jij het over hebt.
 

Wettelijke garantie (Non-conformiteit)

Wanneer u een product koopt, zoals een auto, dan moet dat product beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten is bij een tweedehands auto afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan, het bouwjaar van de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.

Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag u natuurlijk minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s (ongeacht bouw jaar en kilometerstand) geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren als gevolg van een gebrek dat niet op eenvoudige wijze ontdekt en hersteld kan worden. Dat heeft de Hoge Raad in 1994 al bepaald en die uitspraak geldt nog steeds. Hier zijn wel weer uitzonderingen op bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van het gebrek heeft aanvaard.

Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet vaststaan dat de auto het (verborgen) gebrek al had toen u de auto kocht. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk aan te tonen. In de wet is dan ook een bewijsvermoeden opgenomen wanneer het gaat om een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als particulier een auto heeft gekocht bij een bedrijf. In dat geval geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen zes maanden vertoont. Het bedrijf dat u de auto heeft verkocht moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto aan u werd verkocht.

(Verborgen) gebreken

Er is niet altijd sprake van een (verborgen) gebrek als de auto na aankoop bepaalde gebreken vertoont. Of er sprake is van een (verborgen) gebrek is onder andere afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan over de auto, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Auto’s hebben nu eenmaal onderhoud nodig en het kan zijn dat u een tweedehands auto heeft gekocht waarvan enige tijd na de aankoop een slijtageonderdeel vervangen moet worden. Ook wanneer dit binnen de termijn van zes maanden het geval is hoeft er niet altijd sprake te zijn van non-conformiteit.




Lang verhaal kort: product moet aan de verwachtingen voldoen, al geldt dit natuurlijk niet voor een termijn van 4 jaar waar jij het over hebt.
Als je zin hebt om te gaan rechten heb je wat aan deze garantie ,anders is het een wassen neus
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Als je zin hebt om te gaan rechten heb je wat aan deze garantie ,anders is het een wassen neus

Een fatsoenlijk bedrijf zoekt altijd een passende oplossing, ook als het "zonder garantie" is gekocht.


Zelf ook meerdere keren meegemaakt, klant auto zonder garantie gekocht, week later een defect, bijv een kapotte accu oid.

Dit word dan gewoon opgelost, die klant kan er niks aan doen dat die accu na een week kapot gaat, dit moet je als fatsoenlijk bedrijf zijnde dan gewoon incasseren en oplossen.
 

Wettelijke garantie (Non-conformiteit)

Wanneer u een product koopt, zoals een auto, dan moet dat product beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten is bij een tweedehands auto afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan, het bouwjaar van de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.

Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag u natuurlijk minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s (ongeacht bouw jaar en kilometerstand) geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren als gevolg van een gebrek dat niet op eenvoudige wijze ontdekt en hersteld kan worden. Dat heeft de Hoge Raad in 1994 al bepaald en die uitspraak geldt nog steeds. Hier zijn wel weer uitzonderingen op bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van het gebrek heeft aanvaard.

Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet vaststaan dat de auto het (verborgen) gebrek al had toen u de auto kocht. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk aan te tonen. In de wet is dan ook een bewijsvermoeden opgenomen wanneer het gaat om een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als particulier een auto heeft gekocht bij een bedrijf. In dat geval geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen zes maanden vertoont. Het bedrijf dat u de auto heeft verkocht moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto aan u werd verkocht.

(Verborgen) gebreken

Er is niet altijd sprake van een (verborgen) gebrek als de auto na aankoop bepaalde gebreken vertoont. Of er sprake is van een (verborgen) gebrek is onder andere afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan over de auto, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Auto’s hebben nu eenmaal onderhoud nodig en het kan zijn dat u een tweedehands auto heeft gekocht waarvan enige tijd na de aankoop een slijtageonderdeel vervangen moet worden. Ook wanneer dit binnen de termijn van zes maanden het geval is hoeft er niet altijd sprake te zijn van non-conformiteit.




Lang verhaal kort: product moet aan de verwachtingen voldoen, al geldt dit natuurlijk niet voor een termijn van 4 jaar waar jij het over hebt.
Ik zie het als extra stok achter de deur. De wegen om je gelijk te halen is wat makkelijker in mijn ogen. Niet iedereen heeft een aankoopraport van de huidige staat van het voertuig. Een garage zou het probleem op moeten lossen inderdaad. Alleen zit de wereld helaas niet altijd zo in elkaar helaas. Voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik zie het als extra stok achter de deur. De wegen om je gelijk te halen is wat makkelijker in mijn ogen. Niet iedereen heeft een aankoopraport van de huidige staat van het voertuig. Een garage zou het probleem op moeten lossen inderdaad. Alleen zit de wereld helaas niet altijd zo in elkaar helaas. Voorkomen is beter dan genezen.
Helemaal mee eens,toevallig zaterdag een andere auto gekocht,en extra garantie bijgekocht
Nu een jaar garantie standaard een half jaar
Plus dat hij nu een grote beurt heeft gehad helemaal nagelopen is en apk voor twee jaar
 
Helemaal mee eens,toevallig zaterdag een andere auto gekocht,en extra garantie bijgekocht
Nu een jaar garantie standaard een half jaar
Plus dat hij nu een grote beurt heeft gehad helemaal nagelopen is en apk voor twee jaar
Gefeliciteerd haha. Ik heb zowel met mijn auto als motor aanspraak gemaakt op de garantie. Van mijn motor zijn al onderdelen vervangen ter waarde van 1200 euro. Ik kon garantie bijkopen voor 300 euro voor 2 jaar. Ik hoor de bekende media markt slogan al op de achtergrond.🤣🤣
 
Allemaal leuk en aardig, dat conformiteitsbeginsel, maar een Suzuki GSX650F zal - afhankelijk van het budget dat TS zoal in gedachten heeft - nabij een jaar of tien oud zijn, meerdere eigenaren (m/v/x) hebben gehad, die er al of niet kundig mee om gingen, en diverse km’s en monteurs achter de kiezen hebben. Dus wat kun je daar zoal van verwachten?

Als-ie aantoonbaar 1000 km gereden heeft en nooit schade gehad, dan is het een praktisch nieuwe motor, dat kun je dan ook zien als het goed is, en toch kun je er kosten aan gaan krijgen i.v.m. langdurige stilstand. Hoeft niet, maar het kan wel.

Als-ie - meer gangbaar - ergens tussen de 20 en 80k km heeft gereden, dan is de vraag: oeps, wat heeft-ie zoal meegemaakt? Dat zul je echter nooit te weten komen. Dus dan is het gokken - zoals altijd met het kopen van een gebruikte motor waarvan je de historie niet kent - en dan geldt: klopt de prijs die ik gevraagd wordt ervoor te betalen met hetgeen ik koop.

En i.r.t. dat conformiteitsbeginsel heeft zelfs een particuliere consument gewoon een onderzoeksplicht. Opletten dus. Zoek b.v. naar sporen van verdoezelde schade (praktisch elke oudere gebruikte motor heeft schade gehad, dat hoeft niet erg te zijn, zolang het maar vakkundig werd gerepareerd). En natuurlijk telt de actuele staat van onderhoud: dat is je eerste verdienste tenslotte. Liever die ketting pas vervangen als je er zelf een jaar mee gereden hebt, dan een week na aankoop. Tenzij de prijs die je betaalde ernaar was natuurlijk, en ruimte liet voor het vervangen van versleten onderdelen... vaak is dat waar de onderhandelingsruimte zit. Sowieso, als je een oudere gebruikte motor koopt, mag je ervan uit gaan dat er eerder wel dan geen kosten bij komen, dus herken de staat van slijtageonderdelen, calculeer dat in, en kijk of je het met de verkoper eens kunt worden. Motorrijden kost geld, dat is een feit.

Een aankoopkeuring kan op zich heel verstandig zijn, maar kost wel een boel geld, zeker als je besluit om de motor niet te kopen. Bijvoorbeeld omdat je het met de verkoper niet eens kunt worden over de n.a.v. die keuring “geadviseerde“ prijs. Dat kun je een paar keer doen, en dan heb je mss geen geld meer om een motor te kopen, althans, in de prijsklasse van een gebruikte GSX650F.

Iemand meenemen kan best nuttig zijn - vooropgesteld dat die iemand verstand van zaken heeft, kaf van koren kan scheiden, en vooral gewoon bot genoeg is om te volharden in een “nee, dat moet je niet doen trut :+ ”. Maar per saldo draagt het kopen van gebruikte spullen een risico in zich, en dat risico is - zelfs i.g.v. een betaalde aankoopkeuring - voor de koper. Het voordeel van een aankoopkeuring is dat je gewezen wordt op gebreken die je zelf ook had kunnen zien als je oplette, maar vooral dat je gemakkelijk kunt aantonen aan je onderzoeksplicht te hebben voldaan, in het geval je ooit voor een rechter mocht komen te staan (onaannemelijke combinatie trouwens, dat laatste...).

Om voor een rechter (voor een oude accu ga je niet naar de rechter...) succesvol beroep te kunnen doen op non-conformiteit bij een nabij 10 jaar oude motor... dan moet het ding zo’n beetje volledig in de soep draaien, binnen pakweg 2 uur na aankoop, en zelfs dan moet je nog een klein beetje geluk hebben, en (aantoonbaar) de juiste bijdehandte vragen hebben gesteld. Gelukkig is een Suzuki GSX650F een hele robuuste motor (een gewone Bandit in essentie, met iets van een Gixxer-look), die met regulier onderhoud probleemloos bizar hoge kilometerstanden kan bereiken, en imho een prima fiets om mee te beginnen, te reizen, te racen, etc. (al is er genoeg soortgelijks te koop natuurlijk).

Ik mis in dit topic trouwens informatie omtrent het budget dat TS in gedachten heeft, en wat ze zoal met de motor wil gaan doen. Er is nogal een verschil tussen jaarlijks 2000 km rondjes rond kerken rijden, of 30-40k km jaarlijks intensief recreatief rijden combineren met allerlei functioneel gebruik, of iets ertussenin. Immers, als ik weet dat ik 40k jaarlijks ga rijden, dan zou Ik persoonlijk geen motor kopen van rondom 5-6k€ die er b.v. al 60k of meer op heeft zitten, want dan kan ik over een jaar weer zo’n zelfde bedrag neerleggen voor iets anders. Alhoewel, een dergelijk bedrag ligt natuurlijk wel in lijn met wat je met zo’n kilometrage zou afschrijven op een splinternieuwe. Maar goed, als ik alleen maar een beetje om kerken heen ga toeren, dan is die km stand natuurlijk veel minder belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

Wettelijke garantie (Non-conformiteit)

Wanneer u een product koopt, zoals een auto, dan moet dat product beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten is bij een tweedehands auto afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan, het bouwjaar van de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.

Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag u natuurlijk minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s (ongeacht bouw jaar en kilometerstand) geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren als gevolg van een gebrek dat niet op eenvoudige wijze ontdekt en hersteld kan worden. Dat heeft de Hoge Raad in 1994 al bepaald en die uitspraak geldt nog steeds. Hier zijn wel weer uitzonderingen op bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van het gebrek heeft aanvaard.

Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet vaststaan dat de auto het (verborgen) gebrek al had toen u de auto kocht. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk aan te tonen. In de wet is dan ook een bewijsvermoeden opgenomen wanneer het gaat om een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als particulier een auto heeft gekocht bij een bedrijf. In dat geval geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen zes maanden vertoont. Het bedrijf dat u de auto heeft verkocht moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto aan u werd verkocht.

(Verborgen) gebreken

Er is niet altijd sprake van een (verborgen) gebrek als de auto na aankoop bepaalde gebreken vertoont. Of er sprake is van een (verborgen) gebrek is onder andere afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan over de auto, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Auto’s hebben nu eenmaal onderhoud nodig en het kan zijn dat u een tweedehands auto heeft gekocht waarvan enige tijd na de aankoop een slijtageonderdeel vervangen moet worden. Ook wanneer dit binnen de termijn van zes maanden het geval is hoeft er niet altijd sprake te zijn van non-conformiteit.




Lang verhaal kort: product moet aan de verwachtingen voldoen, al geldt dit natuurlijk niet voor een termijn van 4 jaar waar jij het over hebt.

Been there, done that. Met een auto weliswaar. Zonder garantie, géén rechtsbijstand!
De verkoper wilde niks, kort geding draaide uit op een schikking die mij onder de streep 5k heeft gekost. Alternatief was doorvechten met een bodemprocedure, iets wat makkelijk 2 jaar kan duren. Op het moment van het kort geding stond de auto al een maand kapot voor de deur.

Geloof me, dit wil je niet.



Als je een motor bij een bedrijf koopt heb je garantie. En je wil geen garantie, je wil een goede motor.

Dat is ieders keuze. Wanneer je weinig tot geen kennis van zaken hebt is dit een prima manier om een stuk risico af te dekken.

En het feit dat je gebruik kunt maken van rechtsbijstand.
 
Been there, done that. Met een auto weliswaar. Zonder garantie, géén rechtsbijstand!
De verkoper wilde niks, kort geding draaide uit op een schikking die mij onder de streep 5k heeft gekost. Alternatief was doorvechten met een bodemprocedure, iets wat makkelijk 2 jaar kan duren. Op het moment van het kort geding stond de auto al een maand kapot voor de deur.

Geloof me, dit wil je niet.





Dat is ieders keuze. Wanneer je weinig tot geen kennis van zaken hebt is dit een prima manier om een stuk risico af te dekken.

En het feit dat je gebruik kunt maken van rechtsbijstand.

Bij wat voor bedrijf heb je de auto gekocht? En wat was er kapot binnen welk tijdsbestek? ;)
 
Been there, done that. Met een auto weliswaar. Zonder garantie, géén rechtsbijstand!
De verkoper wilde niks, kort geding draaide uit op een schikking die mij onder de streep 5k heeft gekost. Alternatief was doorvechten met een bodemprocedure, iets wat makkelijk 2 jaar kan duren. Op het moment van het kort geding stond de auto al een maand kapot voor de deur.

Geloof me, dit wil je niet.





Dat is ieders keuze. Wanneer je weinig tot geen kennis van zaken hebt is dit een prima manier om een stuk risico af te dekken.

En het feit dat je gebruik kunt maken van rechtsbijstand.
Hoezo wanneer je weinig tot geen kennis van zaken hebt is het een prima manier om een stuk risico af te dekken? Ik ken genoeg monteurs en handelaren die ook weleens de mist in zijn gegaan.
 
Bij wat voor bedrijf heb je de auto gekocht? En wat was er kapot binnen welk tijdsbestek? ;)

Een autogarage met showroom.
Binnen een maand / anderhalve maand was het olieverbruik duidelijk: Meer dan 1 liter per 600km/tankbeurt. Ik kwam er achter toen het motorblok begon te tikken -O-. De auto had onderhoud gehad. En dan ga je er niet van uit dat er zoveel olie verdwijnt dat je binnen een maand tijd het blok kapot rijdt.

Hoezo wanneer je weinig tot geen kennis van zaken hebt is het een prima manier om een stuk risico af te dekken? Ik ken genoeg monteurs en handelaren die ook weleens de mist in zijn gegaan.

Je mist het punt.
 
Laatst bewerkt:
Hier in de buurt zitten ook veel 'autogarages met showroom' waar je met een hele grote boog omheen moet lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan