Iets met file, motor en autospiegel..

Status
Niet open voor verdere reacties.
En overigens: een normale Smart is inderdaad niet zo spannend (het is een soort rijdens reclamebord die standaard nog niet beplakt is), maar de Roadster is gewoon een leuke auto (met, ja, wel een wat hoger speelgoedgehalte.. maar niets leukers dan met de kap open te toeren met mooi weer).

Je bent hier op een forum voor motoren he..
Vandaar de naam :P

Koekblik blijft koekblik en dus noodzakelijk kwaad op natte dagen....
 
Maar aan iedereen die hier brult dat "de koekblikker" het wel aan zichzelf zou hebben te danken: sta eens stil wat je zegt man. Stel, ik vind dat jouw motor even in mijn weg staat. Mag ik dan gewoon zomaar even mijn autosleutel op je lak zetten? Als we die richting op gaan is het einde zoek.
Dus je stond in de weg?
 
Het is een Smart Roadster, deze is wat breder dan de normale Smart. Overigens stond ik van de klap direct op mijn rem, en ik stond gewoon netjes op mijn rijbaan. Misschien iets te veel naar links voor jullie motor rijders, maar meer omdat ik kort ervoor even door de bocht wou kijken of het verderop iets beter ging (dan alleen stil staan).

Maar aan iedereen die hier brult dat "de koekblikker" het wel aan zichzelf zou hebben te danken: sta eens stil wat je zegt man. Stel, ik vind dat jouw motor even in mijn weg staat. Mag ik dan gewoon zomaar even mijn autosleutel op je lak zetten? Als we die richting op gaan is het einde zoek.

En wat een ander zij: als het per ongeluk is ga je samen even op de vluchtstrook het netjes regelen; daarvoor is je verzekering.

Overigens scheer ik niemand over 1 kam. Het gros van de motor-rijders vind ik gewoon keurig: netjes zachtjes tussen de file doorzoeven. Daarom begin ik binnenkort ook met mijn motor-rijlessen, want dat wil ik ook wel. En net als met alles heb je er rotte appels tussenzitten, en ik denk dat ik een vrij forse vanmiddag ben tegengekomen.

Zie je wel dat hij naar links ging.

Dat meen je gewoon niet. Laats nog een vriend van mij gevallen op de A1 door zo een grapje.

Zo de vang railing in geduwd. Motor stuk, pak stuk, helm stuk, en gekneusde nek (whiplash).

En dan nog afvragen waarom zijn spiegel eraf ligt. :N :N :N :N :N :N

Jij bent gewoon de schrik van iedere motorrijder die door de file heen rijdt. |( |( |( |( |( |(
 
Zie je wel dat hij naar links ging.

Ik stond niet teveel links, dat maak jij ervan. En al helemaal niet dat ik naar links stuurde, au contraire: recht vooruit.

Maar gelukkig rijden jullie stapvoets, precies zoals het gedoogd wordt om tussen de banen in te rijden. Toch? :)
 
Zie je wel dat hij naar links ging.

Dat meen je gewoon niet. Laats nog een vriend van mij gevallen op de A1 door zo een grapje.

Zo de vang railing in geduwd. Motor stuk, pak stuk, helm stuk, en gekneusde nek (whiplash).

En dan nog afvragen waarom zijn spiegel eraf ligt. :N :N :N :N :N :N

Jij bent gewoon de schrik van iedere motorrijder die door de file heen rijdt. |( |( |( |( |( |(

Ben ik met je eens maar spiegel aftrappen is gewoon laag, zoiets doe je gewoon niet. Houd de eer gewoon aan jezelf als motorrijder want er zijn ook automobilisten die wat de rotte appels tussen ons doen afreageren op de motorrijders die zich wel netjes gedragen en die situatie wil je voorkomen, evengoed andersom.

Maareh probeer anders het waarborgfonds, grote kans dat je de schade gewoon vergoed krijgt. De dader is immers niet bekend.

Ik weet trouwens niet op welke weg het was? Anders hangen er misschien ook camera's die het kenteken van de motorrijder hebben geregistreerd dus ik zou hoe dan ook aangfite gaan doen.
 
Tsjah, 2 mogelijkheden.
1. De motorrijder had haast, zag geen kans om jouw brede auto die misschien iets teveel naar links stond te ontwijken en ramde op die manier je spiegeltje.
2. De motorrijder heeft hem bewust omgeklapt tijdens het passeren omdat hij al 10 minuten achter je zat, zichzelf opvretend dat notabene een smart zichzelf nog zo breed weet te maken dat ie niet lekker door de file kan tuffen.

Ik heb mezelf wel eens schuldig gemaakt aan het omklappen van een spiegel, echter heb ik dat dan wel altijd met nodig respect voor andermans eigendom gedaan.

Trouwens voor wat betreft het respect voor andermans eigendommen. Er staan genoeg topics op dit forum van motorrijders wier motoren mishandeld zijn door automobilisten omdat die vonden dat ze er wel ff op mochten gaan zitten, of hem wel ff konden verplaatsen.
 
Ik stond niet teveel links, dat maak jij ervan. En al helemaal niet dat ik naar links stuurde, au contraire: recht vooruit.

Maar gelukkig rijden jullie stapvoets, precies zoals het gedoogd wordt om tussen de banen in te rijden. Toch? :)
Word niet gedoogd , is toegestaan. Iets wat is toegestaan kan je niet gedogen. Iets wat verboden is kan je gedogen
 
Ik stond niet teveel links, dat maak jij ervan. En al helemaal niet dat ik naar links stuurde, au contraire: recht vooruit.

Maar gelukkig rijden jullie stapvoets, precies zoals het gedoogd wordt om tussen de banen in te rijden. Toch? :)


Ik weet het niet hoor, maar net schreef je volgens mij toch echt:

Misschien iets te veel naar links voor jullie motor rijders, maar meer omdat ik kort ervoor even door de bocht wou kijken of het verderop iets beter ging (dan alleen stil staan).

Maar hier staat toch echt dat je wellicht teveel naar links stond.
 
Het is een Smart Roadster, deze is wat breder dan de normale Smart. Overigens stond ik van de klap direct op mijn rem, en ik stond gewoon netjes op mijn rijbaan. Misschien iets te veel naar links voor jullie motor rijders, maar meer omdat ik kort ervoor even door de bocht wou kijken of het verderop iets beter ging (dan alleen stil staan).

Maar aan iedereen die hier brult dat "de koekblikker" het wel aan zichzelf zou hebben te danken: sta eens stil wat je zegt man. Stel, ik vind dat jouw motor even in mijn weg staat. Mag ik dan gewoon zomaar even mijn autosleutel op je lak zetten? Als we die richting op gaan is het einde zoek.

En wat een ander zij: als het per ongeluk is ga je samen even op de vluchtstrook het netjes regelen; daarvoor is je verzekering.

Overigens scheer ik niemand over 1 kam. Het gros van de motor-rijders vind ik gewoon keurig: netjes zachtjes tussen de file doorzoeven. Daarom begin ik binnenkort ook met mijn motor-rijlessen, want dat wil ik ook wel. En net als met alles heb je er rotte appels tussenzitten, en ik denk dat ik een vrij forse vanmiddag ben tegengekomen.

Idd, malloten heb je overal. Jij bent die ene-in-blik. B|

Ga vooral rijles nemen, dan is ineens duidelijk waarom er hier op een bepaalde manier gereageerd wordt!!
 
Marve: misschien is dat wel een goed plan. Het terugkijken van video-beelden is allicht teveel voor de flitsmaffia, maar het proberen waard.

Net wel met mijn verzekering gesproken, en gelukkig is het gedekt. Loopt het toch nog met een sissertje af, kost het alleen wat tijd. Kan het geld wat ik niet kwijt ben mooi in motorlessen, haha.
 
Ben ik met je eens maar spiegel aftrappen is gewoon laag, zoiets doe je gewoon niet. Houd de eer gewoon aan jezelf als motorrijder want er zijn ook automobilisten die wat de rotte appels tussen ons doen afreageren op de motorrijders die zich wel netjes gedragen en die situatie wil je voorkomen, evengoed andersom.

Maareh probeer anders het waarborgfonds, grote kans dat je de schade gewoon vergoed krijgt. De dader is immers niet bekend.

Ik weet trouwens niet op welke weg het was? Anders hangen er misschien ook camera's die het kenteken van de motorrijder hebben geregistreerd dus ik zou hoe dan ook aangfite gaan doen.


Ik zou persoonlijk ook niet iemand zijn spiegel eraf trappen of slaan.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat het er per ongeluk tegen aan is gereden, omdat hij/zij de smart niet kon ontwijken.
 
Maar gelukkig rijden jullie stapvoets, precies zoals het gedoogd wordt om tussen de banen in te rijden. Toch? :)

Jaja en jullie gooien peuken uit het raam, koffiebekers, klokhuizen, blikjes. Dan krijg ik af en toe nog een gratis douche van een ruitensproeier en heel soms word ik gewoon helemaal niet gezien en bijna van de weg afgereden.

Als we moeten gaan discussieren wat motorrijders en automobilisten tov elkaar fout doen gaan wij het toch winnen denk ik.
 
Marve: misschien is dat wel een goed plan. Het terugkijken van video-beelden is allicht teveel voor de flitsmaffia, maar het proberen waard.

Net wel met mijn verzekering gesproken, en gelukkig is het gedekt. Loopt het toch nog met een sissertje af, kost het alleen wat tijd. Kan het geld wat ik niet kwijt ben mooi in motorlessen, haha.

Goed idee, neem eens een proefles dan zie je hoe wij ons ons voelen tussen de ingeblikte medemens ;)

Gelukkig is het opgelost :)
 
Spelregels motorrijder

Ook motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet er rekening mee worden gehouden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten de snelheid van de motor slecht inschatten.

1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:

* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

Spelregels automobilist
Aandacht en ruimte voor motorrijders kunt u op de volgende wijze geven:

1. Bekijk het verkeer achter u
Motorrijders worden door automobilisten vaak over het hoofd gezien. Regelmatig gebruik van uw spiegels is een hulpmiddel om tijdig rekening te houden met achteropkomend verkeer. Dit geldt ook voor stilstaand fileverkeer waarbij de automobilist geneigd is zijn aandacht te verleggen (agenda, telefoon). Een blik naar achteren is vaak het verschil tussen onopgemerkt een ongeval krijgen of er goed vanaf komen door te ontwijken of anders te reageren.

2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. Motorrijders passeren in principe tussen de rijstroken in, vlak langs de onderbroken streep. Natuurlijk helpt het als u ze wat meer ruimte biedt door naar rechts uitte wijken als u op de rechterstrook zit, of naar links als u op linkerstrook rijdt.

3. Wisselen van rijstrook?
Automobilisten die van rijstrook wisselen zonder op het achterliggende verkeer letten, vormen voor motorrijders de meest gevaarlijke bedreiging. Kijk als automobilist altijd vóór het wisselen van strook in de spiegel en denk daarbij ook aan motoren die - soms in de dode hoek van uw spiegel - tussen de achterliggende file kunnen rijden en waarschuw het achterop komend verkeer door richting aan te geven.

4. Alleen bij noodzaak portier openen
Een file op een warme dag betekent dat automobilisten of passagiers wel eens een portier openzetten. Voor een motorrijder kan dit ernstige gevolgen hebben. Open tijdens een rit alleen het portier als het noodzakelijk is. Kijk in ieder geval altijd van tevoren of er geen achterliggers zijn die u gaan passeren. Voor verkoeling gebruikt u ramen of airconditioning.
De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen.
 
Vandaag stond ik met mijn auto in de dagelijkse file op de A9, net voor het invoegen op de A1 bij Amsterdam. Op semi-automatische piloot trek ik zachtjes op omdat mijn voorganger zojuist weer 2 meter vooruit is opgeschoven.

Opeens hoor ik een loeiharde knal links van me, en zie een motor rijder verder rijden de file in. Nadat het adrenaline-gehalte in mijn bloed weer wat lager is zie ik dat de motor rijder zo leuk is geweest mijn spiegel bruut om te klappen. Zo bruut dat deze losgeraakt is en de bevestiging gescheurd is.

Morgen kan ik dus naar het Smart Center, om me een paar honder euro lichter te laten maken. Het gebeurde zo snel dat ik helaas geen nummerbord heb gezien, laat staan onthouden.

De kans is natuurlijk vrijwel 100% dat de ziekelijke veroorzaker dit niet leest, maar ik wil het wel met jullie delen. We zitten met zijn allen op een overvolle weg, en je dient gewoon rekening met elkaar te houden. Wellicht deed de rijder het ofwel uit baldadigheid, of als "waarschuwing" dat ik meer naar rechts moest. Maar voorop moet staan dat je met je tengeltjes van andermans bezig af blijft, en al helemaal niet beschadigd.

Daarom: dank.

gewoon rechts houden heb je nergens last van. :W
 
Ik stond niet teveel links, dat maak jij ervan. En al helemaal niet dat ik naar links stuurde, au contraire: recht vooruit.

Maar gelukkig rijden jullie stapvoets, precies zoals het gedoogd wordt om tussen de banen in te rijden. Toch? :)

Nee klojo. Er wordt niets gedoogd. Het is gewoon toegestaan sinds 1991 of 92

Spiegels trappen klopt overigens niet. Met je poten van andermans spullen afblijven !
 
Als ik op iets als dit kijk:

http://www.gratistheorie.nl/Motor/praktijk/p25.htm

Staat er:

Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een gepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.

Ik kon zo snel niet anders vinden, maar ik denk dat jullie op niet echt iets anders dan dat uitkomen.

Als je spiegeltjes expres gaat omklappen dan ben je dus wel van mening recht te hebben om een deel van de rijstrook.

Enfin, dit wordt een ja-nee discussie. Wel leuk om te lezen dat toch weer een vooroordeel bewezen is: er zijn redelijk wat asociale motor rijders, die vinden dat het slopen van andermans eigendom normaal is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan