Iets raars tegengekomen bij vervangen balhoofdlagers

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Ben aardig aan de sleutel aan mijn honda VTR1000 firestorm en heb al een hoop gedaan. Begint ergens op te lijken.

Nou ben ik vandaag begonnen aan mijn balhoofdlagers, niet persee omdat het nodig was maar meer omdat ik het een keer gedaan will hebben. Cups vertonen slijtage:

16834844420403922155667115572375.jpg

Is overigens niet merkbaar tijdens het sturen. Je voelt het wel licht als je met je vinger er overheen gaat. Maar dit is niet waar ik voor ben gekomen.

Na het er uit slaan van mijn onderste lagercup viel mij op dat er bij het monteren van deze cup door de monteur/vorige eigenaar een soort dikke zwarte lijm/substantie is gebruikt. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen, maar foto's spreken duizend woorden:
20230507_202257.jpg

20230507_202311.jpg

Iemand enige idee waarom dit is gedaan? Hoort toch ook helemaal niet die dingen moeten toch droog/met een beetje vet gemonteerd te worden? Het spul zit er redelijk dik op, zeker een MM dik. Ik ben bang als ik dit spul verwijder dat mijn nieuwe lagercup te klein is. De cup die gebruikt is, is overigens wel de goede die bij mijn motor hoort. Ik weet ff niet hoe nu verder.

Ik hoor graag van jullie
 
Oplassen En frezen betekent hele frame los van alles
leuk winterprojectje
Hij kan nu toch al niet meer rijden.. om nu eerst te wachten op de winter ;)
Hup aan het werk, in 2 dagen is alles er vanaf.
Frame naar MVS race enginering (of wat er in zijn buurt zit).
En weer 1 a 2 weken opbouwen dat ding...
Dan moet hij in Juni weer kunnen rijden :t (heb je nog wat aan de zomer _O-)
 
een lager zit droog in de zitting, en is niet 1 fabrikant die deze dingen vastlijmt, zal wel een reden hebben, en dan is niet die 20 eurocent lijm, en vooral in een balhoofd dat is 1 van de dingen die de meeste klappen opvangt en het daaron eigenllijk gevaarllijk is om met rotzooi te gaan lopen kloten , als door de klappen de lijm breekt of scheurt of loslaat er er komt ruimte tussen het balhoofd en het lager en je gaat een bocht in, zou je nog een goede wegliching heben met een paar schuivende lagers, ik zou een paar nieuwe lagers halen, de boel opmeten en een paar pasbussen laten maken/draaien, en als me gedachte me niet in de steek laat volgens een H passing, dan ben je goed bezig en voor jezelf veilig
er is een verschil tussen nieuw en gebruikt, en tussen theorie en praktijk.
hele vliegtuigen worden in mekaar gelijmd. dat fabrikanten nieuw lagers niet vast lijmen weet iedereen, maar soms komen ze los, gaan ze meedraaien en klopt de speling niet meer. speciaal daarvoor is er "cylindrische bevestigingslijm" uitgevonden (Bevestigen met LOCTITE Cilindrische bevestigingsmiddelen). jij mag er van vinden wat je wil, maar dat maakt het niet minder efficient. jij mag het rotzooi vinden, maar daarom is het dat nog niet. jij mag het kloten vinden, voor de meesten is het gewoon een goede herstelling. met pasbussen ben je hier niets, daarvoor moet je eerst een perfect gecenterd rond gat hebben.
en al rijdend loskomen ? door klappen de lijm breken ? lees onderstaande quote van TS nog eens :
Het spul werkt in ieder geval wel want hij zat echt muurvast, ik begon met kleine tikjes maar uiteindelijk werd dat volle kracht rammen en na een minuut begon dat ding pas te bewegen :P
het was meer dan degelijk hersteld, ik zie geen reden om het nu anders te gaan doen.
 
Hoop paniek om niks, ook met een helemaal verrot balhoofdlager verongeluk je niet spontaan, dus dit zal ook wel loslopen.
klopt, zonder remmen verongeluk je ook zo maar niet, een verrot balhoofd draagd niet echt bij aan de wegligging van zo,n ding, en als je ze af en toe ziet rijden denk ik hoe is het mogellijk, en dat gaat ook goed, draagd het allemaal bij, jazeker, ik persoonllijk vind het niet lekker rijden, kost toch wel moeite om het stuur te draaien , dat is het zelfde al met een voorband die aan het cuppen is, verongeluk je hierme, nee niet zo maar, rijd het lekker, nee, goede wegligging, nee zeer zeker niet, de vraag was of het raar is, jazeker en dan een hoop blabla, maar iedereen moet maar doen wat hij wil, max rjid ook met gladde banden
.
 
klopt, zonder remmen verongeluk je ook zo maar niet, een verrot balhoofd draagd niet echt bij aan de wegligging van zo,n ding, en als je ze af en toe ziet rijden denk ik hoe is het mogellijk, en dat gaat ook goed, draagd het allemaal bij, jazeker, ik persoonllijk vind het niet lekker rijden, kost toch wel moeite om het stuur te draaien , dat is het zelfde al met een voorband die aan het cuppen is, verongeluk je hierme, nee niet zo maar, rijd het lekker, nee, goede wegligging, nee zeer zeker niet, de vraag was of het raar is, jazeker en dan een hoop blabla, maar iedereen moet maar doen wat hij wil, max rjid ook met gladde banden
.
Wat is dit nu voor een betoog. Je begon met dat het allemaal goed moest passen en zonder Loctite zou ,moeten en nu ineens alsof alles er niet toe doet.Niemand beweerd dat het lekker rijdt met een kapot lager maar het is heel wat anders dan dat er nu een beetje speling wordt opgelost met een middel wat daar voor bedoeld is en de motor weer veilig en strak sturend de weg op kan..
 
Zou ik me toch even beter laten informeren, balhoofdlagers zijn konische?? lagers, de schaal en het (naald)lagergedeelte, de schaal zit normaal stijf in het balhoofd, en daar valt het conische gedeelte in, en dit bijde stel je af door midel van de kroonplaten/ moer af te stellen, ligt er een beetje aan, maar bij motorfietsen is het vaak dat je de boel aandraaid stuur een beetje schuin en dan er voor zorgd dat het stuur op een gegeven moment zelf verder valt, maar als de schaal los zit in het frame klopt het idd dat er in het lager zelf geen spelling meer zit maar in het lager T O V het balhoofd/frame wel. De schalen zitten af en toe zo vast dat je bv dit nodig hebt, en als de boel toch uit elkaar ligt koop even een m6 vetnippel,gaatje boren , draadje tappen en als de boel weer inelkaar zit het gehele balhoofd vol met vet pompen net zo lang dat het vet er aan de onderkant en bovenkant een klein beetje uitkomt, en dit 1 keer per half jaar herhalen, ben je voor het leven van dit gedoe af, behalve als je veel wheelies maakt en de binentrekker heet, tenminste de mijne kukko 21-5-e
De schaal van het conische lager moet vlak in het balhoofd liggen. Anders draagt het lager niet volledig. Nee, het stuur mag niet vanzelf omvallen, dan heb je teveel speling. Dan slaat het dode punten als je remt. Nadat je het spul gemonteerd hebt trek je het lager lekker strak aan, draait de balhoofdmoer weer los en geeft het lager een voorspanning van 5Nm of zo. Conische lagers houden niet van speling.
Helemaal vol vet pompen zou alleen zin hebben als je vocht moest verdrijven. Een balhoofdlager gaat eeuwig mee met het vet dat je er bij montage in wrijft.
En een slagtrekker is niet nodig voor een balhoofd, je kan er van twee kanten bij.
Ik heb niet de indruk dat je het klusje al eens gedaan hebt.
 
ik denk dat @tribute de oorzaak heeft gevonden. Maakt niet uit, je zit met een ovaal/trapezium gat. Als dat nu links/rechts is dan valt het mee, daar staan geen krachten op. Als het voor/achter is dan kloten, er staan grote krachten op tijdens remmen afhankelijk van je rijstijl
 
ik denk dat @tribute de oorzaak heeft gevonden. Maakt niet uit, je zit met een ovaal/trapezium gat. Als dat nu links/rechts is dan valt het mee, daar staan geen krachten op. Als het voor/achter is dan kloten, er staan grote krachten op tijdens remmen afhankelijk van je rijstijl
Lees nog eens de quote van TS over het verwijderen van het lager
 
Hallo,

Ben aardig aan de sleutel aan mijn honda VTR1000 firestorm en heb al een hoop gedaan. Begint ergens op te lijken.

Nou ben ik vandaag begonnen aan mijn balhoofdlagers, niet persee omdat het nodig was maar meer omdat ik het een keer gedaan will hebben. Cups vertonen slijtage:

Bekijk bijlage 1876789
Is overigens niet merkbaar tijdens het sturen. Je voelt het wel licht als je met je vinger er overheen gaat. Maar dit is niet waar ik voor ben gekomen.

Na het er uit slaan van mijn onderste lagercup viel mij op dat er bij het monteren van deze cup door de monteur/vorige eigenaar een soort dikke zwarte lijm/substantie is gebruikt. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen, maar foto's spreken duizend woorden:
Bekijk bijlage 1876792
Bekijk bijlage 1876795
Iemand enige idee waarom dit is gedaan? Hoort toch ook helemaal niet die dingen moeten toch droog/met een beetje vet gemonteerd te worden? Het spul zit er redelijk dik op, zeker een MM dik. Ik ben bang als ik dit spul verwijder dat mijn nieuwe lagercup te klein is. De cup die gebruikt is, is overigens wel de goede die bij mijn motor hoort. Ik weet ff niet hoe nu verder.

Ik hoor graag van jullie
Als je nog geen WPH hebt dan mag je de mijne ophalen.

Ik heb hem niet meer nodig.

20230511_180625.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan