Iets teveel olie bijgevuld

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik heb bij het olie verversen iets teveel olie erin gedaan. Hij staat op de peilstok zo'n 2mm boven max. (100 a 200 ml teveel denk ik).

Kan dit kwaad?
Hoe kan ik er het makkelijkst weer een klein beetje uit krijgen?
 
Teveel zal idd niet goed zijn (heeft niet voor niks een max), maar olie eruit halen lijkt me best lastig en geklieder.

Er zit totaal 3 liter olie in en het teveel is max 200ml. Nu vraag ik me dus vnl af of dit weinig genoeg is om zo te laten of dat je toch beter elke ml teveel eruit moet halen?
 
En ik maar denken dat er een overdrukslang op ieder carter zit waardoor de druk kan ontsnappen. En eventueel ook overtollige olie. Ik zou me er niet te druk over maken, als het nou een liter was oke... maar 100/200 ml is onzin denk ik.
 
Ik had last van een slippende koppeling, zie mijn topic Koppeling.
Slippende koppeling bij koude motor.


Hulzie schreef:

Kijk eens hoeveel olie je erin hebt?
1 1/2 dl teveel olie geeft dat effect al.
Verkeerde olie kan ook.
Domweg doorijden verbranden je platen + ringen ca 299 euro



Er zat bij mij dus teveel olie in!
 
Ik had last van een slippende koppeling, zie mijn topic Koppeling.
Slippende koppeling bij koude motor.


Hulzie schreef:

Kijk eens hoeveel olie je erin hebt?
1 1/2 dl teveel olie geeft dat effect al.
Verkeerde olie kan ook.
Domweg doorijden verbranden je platen + ringen ca 299 euro



Er zat bij mij dus teveel olie in!

Hahahaha, jij betaald voor platen + ringen, 299? Ik doe het voor de helft en ligt ik je nog voor 80 euro op :)
 
Ik ken iemand wiens blok (ZX12R) volledig in de soep liep na het behoorlijk "overvullen" met olie.
Nieuwe nokkenassen nodig, kleppen, gat in klepdeksel etc... paar duizend euro schade. Verder onderzoek wees uit dat de keerringen kapot/weggedrukt waren.

Het is haast onmogelijk om te bewijzen dat dit het gevolg is van het "overvullen" maar het is wel denkbaar....
 
Ik ken iemand wiens blok (ZX12R) volledig in de soep liep na het behoorlijk "overvullen" met olie.
Nieuwe nokkenassen nodig, kleppen, gat in klepdeksel etc... paar duizend euro schade. Verder onderzoek wees uit dat de keerringen kapot/weggedrukt waren.

Het is haast onmogelijk om te bewijzen dat dit het gevolg is van het "overvullen" maar het is wel denkbaar....

Maar hoeveel olie had ie teveel?
(ik heb t er weliswaar daarnet weer uitgehaald maar) Ben nog steeds benieuwd of beetje olie teveel (100ml op 3 liter) helemaal niet erg is of toch ook een beetje
 
Maar hoeveel olie had ie teveel?
(ik heb t er weliswaar daarnet weer uitgehaald maar) Ben nog steeds benieuwd of beetje olie teveel (100ml op 3 liter) helemaal niet erg is of toch ook een beetje

Hele kijkruitje vol, we hebben er eerst nog om gelachen. Daarna niet meer, toen moesten we wachten op de wegenwacht.......
Maar he, ik kan geen harde relatie aantonen tussen het overvullen en het vastlopen. Kan ook andere oorzaak geweest zijn. (alhoewel.......als de keerringen kapot/weggedrukt zijn)

Ik vul mijn R1 ook altijd wat teveel bij. Ga meestal net boven het max-streepje zitten.
 
Dat snap ik wel... denk alleen dat je beetje genaaid word als jouw dealer zegt 299 voor paten vervangen... maar das bijzaak.


Ik denk dat ik bij n motorzaak ongeveer 84 Euro kwijt ben voor 8 originele friction plates, wat de metalen plain plates kosten, geen idee. Kwas blij dat de koppeling niet meer slipte en ik dus nix hoefde te kopen :+
Maarja 299 / 2 - 80 = niet duur!
 
iets te veel olie mag best............ 8-) .... bijv.: 100cc
een liter teveel ís TEVEEL......
het komt door de klepgeleiders naar buiten, ( rook..rook..rook..uit de pijp).
Pas op tv nog gezien, had een bejaarde koekblikker er 5liter olie BIJ gefl :X kkerd, zat er de dubbele hoeveelheid in, (peilstokmeting).
LAMPIE........

Bij sommige oudere bike's, moet er gewoon de tophoeveelheid in, ivm tekortkomingen v/h smeersysteem.
 
iets te veel olie mag best............ 8-) .... bijv.: 100cc
een liter teveel ís TEVEEL......
het komt door de klepgeleiders naar buiten, ( rook..rook..rook..uit de pijp).
Pas op tv nog gezien, had een bejaarde koekblikker er 5liter olie BIJ gefl :X kkerd, zat er de dubbele hoeveelheid in, (peilstokmeting).
LAMPIE........

Bij sommige oudere bike's, moet er gewoon de tophoeveelheid in, ivm tekortkomingen v/h smeersysteem.


die grap heeft mn broer ook eens uitgehaald bij een VW Diesel...die ging ongecontroleerd op zn eigen olie draaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan