iets teveel olie erin gedaan. erg???

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Ik heb iets teveel olie in mijn motor gedaan is dit erg om mee te rijden of moet ik er wat uit halen?
Alvast bedankt.
 
Wat is iets te veel ?

Verstandigst lijkt me om even wat er af te laten lopen totdat hij minimaal onder het maximum staat
 
Hangt er wel een beetje vanaf hoeveel teveel. Ik hoor vaak dat het funest voor je keerringen is, maar ik heb het bij milde overvullingen nog nooit meegemaakt.

Ook niet bij m'n BMW en als ik de verhalen mag geloven lekt de keering van de uitgaande as naar de versnellings bak al als de wind een beetje verkeerd staat. Die was overigens afgeleverd (door de BMW dealer) met zoveel olie er in dat het pas na een kilometer of 1500 zover gezakt was dat je een streepje lucht in het peilglaasje zag (en toen nam ie nog 1:5000 ofzo, opv de 1:15000 van nu).

De GPZ600R laat ook nog steeds geen lucht zien als ie horizontaal staat.

Dus: beetje olie teveel = geen probleem (de fabrieksbobo's bouwen écht wel wat marge in). Liter (oid) teveel = toch maar wat er uit halen.
 
Ik denk dat er ongeveer een glas teveel in zit meer zal het niet zijn. Als ik de motor ongeveer 3 cm uit de standaard van de grond til en als je dan kijkt dan zie je de olie op het juiste niveau. De motor kan dan nog ongeveer 5 cm omhoog voor hij recht staat.
 
Better safe than sorry zeg ik altijd maar.

Kan je wel zeggen dat de bouwers de marge inbouwen maar volgens mij is dat de ruimte tussen je minimum en maximum streepje, dat zit er niet voor niets zou ik zeggen.
 
Iets te veel kan echt zoveel kwaad niet.
De motor VX800 werdt altijd tsokvol met olie afgeleverd na een onderhoudsbeurt.
Op mijn vraag of dat wel kwaad kon was het antw. neg.
Inderdaad heeft de motor nooit olie gelekt.
 
Koppelingsplaten draaien sowieso in de olie, dus dat die zouden gaan slippen van teveel olie is onwaarschijnlijk.

En wat die marge betreft, die is echt wel groter dan de afstand tussen min en max. Ik heb eens op een oliezuipend brik rondgereden en daar viel de oliedruk pas weg als er nog een dikke liter van de normaal 3 in het blok zat. iets van anderhalve liter nodig om het peil weer op het midden te krijgen.

Als er echt teveel in zit zal het eerder via de carterontluchting het luchtfilter in geblazen worden. Hoe dan ook, het is niet veel werk om er wat olie uit te zuigen, zoals hier al aangegeven. Voor een beetje teveel zou ik het niet doen, maar better safe then sorry dus :)
 
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan