iGO Primo 2.4 Motorcycle Edition

hozzira

Die hard MF'er
27 sep 2010
552
3
Amersfoort
iGO Primo 2.4 Motorcycle Edition

2j2gda0.gif



Wat is iGO Primo Motor Editie?

iGO Primo Motor Editie is een verzameling toevoegingen voor het navigatie programma iGO Primo 2.4 van NNG. Deze software kom je vaak tegen in ingebouwde autonavigatie, maar ook steeds vaker op alternatieve navigatiesystemen voor op de motor. Denk hierbij aan de populaire “Peaklife” en “Rage” (zie topic Mappy mini 330 vs Peaklife chinees) maar ook op de GoRider apparaten en Interphone GPS.

iGO Primo is in de basis zeer geschikt voor op de motor, met functies als het laden en maken van routes (.KML) en het opnemen van rit data en tracks, maar heeft het probleem dat het voornamelijk ontwikkeld is voor gebruik in de auto. Knoppen zijn derhalve vaak te klein, en een hoop functies overbodig, verstopt, of niet echt snel bereikbaar.

Met de iGO Primo Motor Editie heb ik geprobeerd een aantal modificaties bij elkaar te voegen en te bewerken om het pakket geschikt te maken voor gebruik op de motor.
Hierbij heb ik gekeken naar bestaande navigatiesystemen zoals bijvoorbeeld TomTom en geprobeerd een aantal van de features naar iGO Primo te brengen.

Om een aantal veranderingen ten opzichte van de standaard versie van iGO Primo op te noemen:

- Andere kleuren in het navigatiescherm om te helpen bij afleesbaarheid in zonlicht, aanpassen kleuren van datavelden mogelijk.
- Grotere knoppen
- Snelmenu (Quickmenu) beschikbaar door het klikken op de kaart
- Uitgebreider Quickmenu
- Automatisch her berekenen kan uitgeschakeld worden
- Groter toetsenbord
- Minder opties in instellingen menu zodat deze overzichtelijker is.
- Waypoint Mod: In het menu “Extra Instellingen” kun je een radius opgeven voor de knop “Skip Waypoint”. Valt het volgende viapunt binnen de ingestelde radius komt er automatisch een knop in beeld om het volgende viapunt over te slaan. (Zoals ook op de nieuwe TomTom Rider)
- Snellere gps locatie. Mod aanwezig waardoor je minder vaak je GPS signaal verliest. Let wel, mocht je toch vaak je signaal verliezen ligt dit niet altijd aan de software.
- Kleurenschema’s van de kaart voor meer contrast.
- Diverse transparantie instellingen
- Etc etc

Tot nu toe worden de volgende schermresoluties ondersteund:

320x240
480x272
800x480


Hier een aantal screenshots van de navigatie:
29xenpy.gif





DOWNLOADS

*UPDATE 13-4-2015*
“Versie 1.9 is uit!”

De laatste versie van de Motor Editie kun je hier downloaden:
v1.9 (includes English translation): DOWNLOAD

Nederlandse stem, Gonny, aangepast om op tijd instructies te geven (inbegrepen in versie 1.9):
Gonny 2.2: DOWNLOAD

Let op: Ik ben geen programmeur, heb geen financiële belangen bij dit project en doe dit dus puur voor de lol. Het kan natuurlijk voorkomen dat er foutjes in de software zitten. Meldt deze dan hier in het forum en dan zal ik het proberen op te lossen in een volgende release.
Het is altijd verstandig eerst een backup van je huidige installatie te maken voor je de Motor Editie installeert. Zo kun je altijd weer terug naar de originele Primo.

In de download zitten geen iGO Primo programma bestanden, voor deze download heb je dus iGO Primo 2.4 nodig. Andere versies werken NIET!.

Regelmatig krijg ik de vraag om de iGO software en/of kaarten daarvoor aan te leveren. Hier begin ik niet aan. Ik lever alleen een download link naar de Motor Editie.

Nadat je een backup hebt gemaakt, verwijder je "SAVE" folder in \Primo\ en eventueel je UX folder mocht je die hebben. Pak alles daarna uit naar de \Primo\ folder op je unit.

Installatie instructie video:





Tutorials

Je eigen startscherm maken (incl video)
hozzira in "iGO Primo 2.4 Motorcycle Edition"





Tips & Tricks

Bochtige wegen (kronkelroute)
Vanaf versie 1.9 van de Motor Editie zijn er twee nieuwe routemethodes toegevoegd, "Toeristisch" en "Binnendoor". Net als in andere navigatie systemen zijn de resultaten, zeker in Nederland, niet altijd super. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de resultaten aan te passen dan wel te verbeteren:

1. Pas je Quickmenu aan en zet hier de optie "Alternatieve routes" op. Zo kun je snel alternatieve routes berekenen waarbij de 2e en 3e optie vaak wel een leuke route geven als dit in eerste instantie niet het geval is.
2. Pas de maximale snelheid van je voertuig configuratie aan: Ga naar "Instellingen" > "Route Instellingen" > Klik bovenaan op je huidige voertuig, bijv. "Motor" > Klik op het configuratie icoon > Scroll naar onderen, klik op de snelheid, en pas deze aan naar de minimum waarde van 50km/u.
Door bovenstaande uit te voeren wordt er minder snel voor doorgaande wegen gekozen.

Vermijden stedelijk gebied
Wil je zo min mogelijk door de stad rijden? Er is een truckje dat je kunt gebruiken om dit te doen met de routeinstellingen:
Zet de soort route in de routeinstellingen op "Groen". Klik dan, binnen de routeinstellingen op "Voertuig", klik dan op het configuratie icoon bij "Motor" en zet "Brandstof stedelijk" op 1km/l en "Brandstof landelijk" op 40km/l. Omdat de software nu "groen" wil zijn zal deze zoveel mogelijk proberen stedelijk gebied te vermijden.

Eigen routes laden in iGO Primo
Heb je van iemand een route gekregen en wil je deze ook op je unit draaien? Dat kan! Gebruik hiervoor de software "Tyre" of "ITN Converter".
Zet de route over naar een .KML (Google) bestand en zet deze dan op de volgende lokatie op je GPS unit:
\Primo\Content\USERDATA\ROUTE\
Start iGO en open het snelmenu, hier kun je via de optie "Route laden" of "Route opties" de route laden.
Het is altijd verstandig om in de software even te controleren of je route punten wel juist op de weg geplaatst zijn.

Opstarttijd van iGO versnellen
Duurt het langer dan 30 seconden voor de iGO Primo software start? Dan hier wat handige tips:
1. In de tip hierboven staat beschreven waar je je eigen routes neer zet om vervolgens te laden in iGO. Hoe meer routes hier staan, hoe langer het duurt om iGO op te starten. Je kan deze routes verwijderen, maar als je ze wil bewaren kun je ze ook eenmaal laden in iGO en dan weer opslaan. Voordeel is dat je de route een logische naam kan geven, maar ook dat je de route sneller kan laden. Ze worden namelijk nu in je profiel opgeslagen in een ander bestand.
2. Als je geen gebruik maakt van flits informatie zou je de bestanden hiervoor kunnen verwijderen, dit versneld de opstarttijd aanzienlijk. Flits bestanden staan in de map:
\Primo\Content\Speedcam\
Je kunt alle bestanden in die map verwijderen.

Muziekspeler
Gebruik je de muziekspeler en zie je daar ook systeem geluiden tussen staan? Duurt het opstarten van de muziekspeler soms lang omdat hij mappen aan het scannen is?
Hiervoor is een oplossing:
Als je de unit aan je pc hebt aangesloten, ga dan eens naar de \Primo\ folder en open daar het sys.txt bestand. Zet hier het volgende in:

[oasis]
exclude_directories="PICTURE::%myflashdisk%,PICTURE::%sdcard%,MUSIC::%myflashdisk%,MUSIC::%sdcard%"
include_directories="MUSIC::%sdcard%/Music"


sla het bestand dan op.

Maak dan vervolgens op de SD-kaart in je GPS unit een map aan genaamd "Music" en plaatst daar al je muziek bestanden in. De code die hierboven staat voor je sys.txt zorgt er voor dat de muziekspeler alleen kijkt in de map "Music" op je SD-kaart.

Flitsinformatie "verwijderen"
Wil je de flitsinformatie verwijderen omdat je bijvoorbeeld in Frankrijk bent?
Hiervoor is een "onzichtbare" knop aanwezig: Druk minimaal 1 seconde op het scherm precies boven de snelheidsknop. Je krijgt nu de optie om de informatie te verplaatsen of te verwijderen. Bij verwijderen is het ook echt weg, bij verplaatsen wordt de informatie verplaatst en is de informatie niet meer beschikbaar voor iGO. Bij beide keuzes zal iGO Primo zichzelf afsluiten. Start je opnieuw op dan heeft de unit geen flitsinformatie meer. Heb je echter voor verplaatsen gekozen, druk dan op dezelfde plek van het scherm nogmaals minimaal 1 seconde en je krijgt de optie de flitsinformatie weer terug te plaatsen.

Straatnamen weergeven in 2D ipv de standaard 3D ballonnen:
Heb je liever dat straatnamen geplaatst worden in de straat zelf ipv een ballon waar de straatnaam in staat zoals dat standaard het geval is? Plaatst dan het volgende in je sys.txt bestand:

[3d_config]
disable_roadsign_navigation_mode=1 ;0= 3D 1= 2D




FAQ:

"Kan mijn unit ook iGO Primo 2.4 draaien?"
Als je al een oudere versie van iGO hebt draaien, bijvoorbeeld iGO8 of iGO Primo 1.1/2.0 dan kan dat zeker! De unit moet op Windows CE draaien en minimaal de resolutie 320x240 hebben. Garmin en TomTom units zijn niet geschikt voor iGO.
Raadpleeg desnoods de mensen hier of de leverancier van je GPS.

Hier in ieder geval een lijst met motor gps units waarvan ik weet dat ze iGO kunnen draaien of er al standaard op hebben staan:

- de chinese "Peaklife" 3,5 inch gps unit
- de chinese "Rage" 4,3 inch gps unit
- Interphone Bike GPS 3,5 inch gps unit
- GoRider Biker II 3,5 inch gps unit
- GoRider Extensa 4,3 inch gps unit
- GoRider Excalibur 4,3 inch gps unit


"Ik heb iGO Primo op mijn telefoon, kan ik dan ook de Motor Editie installeren?"
Helaas niet, deze modificaties zijn niet geschikt voor de iGO Primo telefoon apps, deze gebruiken andere folders en instellingen.

"Ik vind die Motor Editie helemaal niks en wil weer terug naar standaard, kan dat?"
Zorg voordat je de Motor Editie installeert altijd dat je de originele iGO Primo map naar je pc kopieert. Mocht je weer terug naar je oude versie willen verwijder je gewoon de hele iGO Primo map en zet de originele weer terug vanaf de pc.

"Hoe kom ik aan iGO Primo 2.4 en bijbehorende kaarten?"
Google is your friend: zit de software niet op je unit, dan zijn er diverse sites waar je de software en kaarten kunt kopen. Overigens zijn de meeste mensen hier wat creatiever op internet ;)

"Werkt de Motor Editie ook op andere versies van iGO?"
Nee, de Motor Editie is alleen geschikt voor versie 2.4. Gebruik je een lagere versie dan kan het zijn dat sommige zaken wel werken, maar de kans is groot dat het programma al crashed voor het geladen is. Op iGO8 draait het ook niet.

"Hoe zie ik welke versie van iGO Primo ik heb?"
In iGO ga je naar het Extra menu en dan zoek je de knop "Hulp", kies vervolgens "Over"
en daar staat in het geval van iGO Primo een lang versie nummer, bijv:
9.6.13.351648

Alles lager dan 9.6.13 is niet iGO Primo 2.4 en dus niet geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Naast de rage heb ik hier ook een peaklife liggen. Als je wilt kan ik deze ook testen, vergelijken en blij mee zijn natuurlijk ;)
 
Heb vandaag de Rage meegehad in de auto :o naar m'n werk, en onderweg wat zitten spelen, maar blijft prima en vlot werken. Goed leesbaar ook zo.
 
Hozzira,

Top wat je voor ons doet, bevindingen heb ik via pb gestuurd, werkt zoals het nu lijkt prima :] :}
 
Bedankt voor het testen mensen! Mocht je nog dingen er bij willen hebben (behalve een kronkelroute functie, dat gaat hem helaas echt niet worden) laat het me weten!

Ik ga in ieder geval nog een mooie plek zoeken voor het batterij icoontje
 
Ik ga in ieder geval nog een mooie plek zoeken voor het batterij icoontje
Dat wilde ik net gaan aandragen :P

Verder vandaag helemaal naar tevredenheid gebruikt! Vooral de snelle GPS fix is heerlijk. Herberekenen duurt ook nooit langer dan 3 seconden, waar dat eerst wel eens 10 seconden kon duren.

Wat ik me nog wel afvroeg: als ik bij mij met het balkje ga slepen om de helderheid aan te passen, heeft dit geen daadwerkelijk effect. Zou er iets verkeerds in de sys.txt kunnen staan bijvoorbeeld?
 
Denk dat die optie is gemaakt voor andere systemen dan de rage/peaklife, die hebben de optie er niet inzitten dat je de helderheid kan aanpassen.

Mogelijk andere systemen wel, de Gorider etc.
 
Ik heb voorheen op de peaklife altijd wel de helderheid aan kunnen passen hoor? Had hem in de praktijk altijd op 100% staan, maar goed.
 
Ik zal het vanavond eens testen, op m'n 3,5 inch unit van Interphone werkte het altijd wel, op m'n 4,3 inch unit heeft het nooit gewerkt. Het batterij icoontje zal ik links onder de 2e manouvre plaatsen met een optie deze aan of uit te zetten. Momenteel kun je het wel aanzetten dmv de "infobar" (visuele instellingen). Deze infobar geeft in een aantal gevallen wat problemen en zal ik er uiteindelijk uitslopen. De infobar zat al in de skin die de mod gebruikt maar staat standaard uit.
 
Super Hozzira!

Ik draai nu een paar avonden gesimuleerd. Ik ben er nog niet aan toegekomen om echt te rijden, maar ik ben nog geen bugs tegen gekomen.

Ik heb met eerdere versies van Primo 2.X problemen gehad met geheugenruimte en vastlopers en ik gebruikte daarom een basisversie. De motoreditie draait echter soepel met 3D gebouwen en hoogteverschillen in het landschap.

:)
 
Mijn Rage draait iGo beter dan ooit tevoren, heb nog geen bug kunnen vinden!

Perfect hozzira!
 
mijn peaklife gaf net aan dat de batterij voor 684823474% gevuld was. Wat is dat nou weer voor iets :P

de verbinding met de PC vervalt ook steeds. Heb helaas geen ander kabeltje liggen die ik ff kan proberen.
 
Laatst bewerkt:
Heb op de terugreis nog even met een tussenpunt toevoegen/overslaan gespeeld, gaat ook zonder problemen op de Rage ;) (met de laatste mods incl quickmenu)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb één bug gevonden. Als ik op het icoontje picture viewer klik, geeft de Rage een foutmelding en loopt hij vast. Geen echt probleem omdat ik het apparaat niet gebruik om foto's te laten zien.

Ik krijg de volgende melding.

Out of memory.
Requested: 17564720
Cache: 66240

Verder heb ik zelf een regel aan sys.txt toegevoegd zodat de Rage niet automatisch afsluit als de stroom onderbroken wordt.

[interface]
shutdown_time=0
 
Ik heb één bug gevonden. Als ik op het icoontje picture viewer klik, geeft de Rage een foutmelding en loopt hij vast. Geen echt probleem omdat ik het apparaat niet gebruik om foto's te laten zien.

Ik krijg de volgende melding.

Out of memory.
Requested: 17564720
Cache: 66240

Verder heb ik zelf een regel aan sys.txt toegevoegd zodat de Rage niet automatisch afsluit als de stroom onderbroken wordt.

[interface]
shutdown_time=0

handig! precies wat ik zocht!

En Hozzira nogmaals thnx voor de MOD :}

net nog even de Rage in de auto gehad en alles werkte prima, ik moet nog wel even updaten naar de laatste Moto versie, autoskip waypoint pakte hij niet, maar een button is net zo prettig :]

EDIT:
ps. hoe lang gaat bij jullie een acculading mee van de Rage? ik vind die van mij vrij snel leeg lopen namelijk...met een uurtje is hij wel leeg.
 
Laatst bewerkt:
mijn peaklife gaf net aan dat de batterij voor 684823474% gevuld was. Wat is dat nou weer voor iets :P

de verbinding met de PC vervalt ook steeds. Heb helaas geen ander kabeltje liggen die ik ff kan proberen.
pfff nu wil ie helemaal niet meer aan. Ding hangt nu een uur aan de oplader. Lampje brandt wel, maar aan gaan ho maar.
 
mijn peaklife gaf net aan dat de batterij voor 684823474% gevuld was. Wat is dat nou weer voor iets :P

de verbinding met de PC vervalt ook steeds. Heb helaas geen ander kabeltje liggen die ik ff kan proberen.


Gaf hij dat percentage aan in iGO of in de interface van de unit zelf? Zou toch even een ander kabeltje proberen wanneer je de mogelijkheid hebt.

Ik heb één bug gevonden. Als ik op het icoontje picture viewer klik, geeft de Rage een foutmelding en loopt hij vast. Geen echt probleem omdat ik het apparaat niet gebruik om foto's te laten zien.

Ik krijg de volgende melding.

Out of memory.
Requested: 17564720
Cache: 66240

Verder heb ik zelf een regel aan sys.txt toegevoegd zodat de Rage niet automatisch afsluit als de stroom onderbroken wordt.

[interface]
shutdown_time=0

Heb je de sys.txt uit de download gebruikt of je eigen sys.txt? In de sys.txt uit de download staan namelijk wat geheugen instellingen. De Rage zou ook 128mb intern geheugen moeten hebben, dat heeft mijn unit ook en gek genoeg krijg ik (nog) geen foutmelding.

Goed idee van die shutdown_time=0 zal dat gelijk opnemen in de sys.txt
 
Kleine update van de Waypoint Mod voor die mensen die de testversie hebben van de Motor Editie:
https://www.mediafire.com/?9uhirjdadjr99q4

De plek om de Waypoint Radius in te stellen aangepast:
stond eerst onderin het "Extra Instellingen" menu, staat nu in het menu "Instellingen visuele begeleiding"
Tevens extra afstand toegevoegd en afstanden hernoemd:

xnxfme.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wanneer verwacht je de definitieve versie gereed te hebben?testen gaat 'm helaas niet worden maar ik ben wel geïnteresseerd in deze versie.
Knap werk :}
 
Ik heb overigens nog een vraag over de content folder:

vanwege de 'snelheid' van laden van mijn voorgaande 'normale' versie heb ik nu in de map directory alleen een aantal fbl bestanden staan (dus alle andere types niet)
1) kan ik de overige types weer terugzetten? zoja wat doen ze? :P
2) kan ik de mappen 'building' 'histspeed' 'phoneme' en 'poi' zonder meer plaatsen?
 
Wanneer verwacht je de definitieve versie gereed te hebben?testen gaat 'm helaas niet worden maar ik ben wel geïnteresseerd in deze versie.
Knap werk :}

Zeker nog wel een week of 2, moet nog een hoop code opschonen, wat zaken aanpassen en er zijn nog mensen aan het testen ;)

Ik heb overigens nog een vraag over de content folder:

vanwege de 'snelheid' van laden van mijn voorgaande 'normale' versie heb ik nu in de map directory alleen een aantal fbl bestanden staan (dus alle andere types niet)
1) kan ik de overige types weer terugzetten? zoja wat doen ze? :P
2) kan ik de mappen 'building' 'histspeed' 'phoneme' en 'poi' zonder meer plaatsen?


1) ja die kan je terugzetten, geven eigenlijk geen vertraging. de .ftr bestanden wel weglaten, gewoon omdat ze nutteloos zijn (vrachtwagen restrictie gegevens). FBL zijn de kaart bestanden, HNR is volgens mij voornamelijk voor het sneller berekenen als je de grens over gaat, FPA is iets met adresgegevens etc etc. Normaal heb je aan de FBL dus genoeg, maar de rest heeft echt niet zo veel impact op de performance.

2) Ja die mappen kun je terugplaatsen, zelf gebruik ik die "BUILDING" folder niet, die 3d gebouwen zijn leuk, maar werken tijdens het navigeren soms vertragend en zijn eigenlijk gewoon voor de sier.
Gebruik je TomTom kaarten of NavTeq kaarten? Als je TomTom kaarten gebruikt, kun je de hispeed map ook weglaten, die werkt alleen met NavTeq. hispeed staat voor historical speed, eigenlijk hetzelfde als de IQRoutes van TomTom: historische snelheids gegevens om betere tijdprognose te geven. Phoneme folder zou ik ook weglaten, is iets met dialecten voor bepaalde talen. POI wil je uiteraard wel hebben, hier staan alle Points of Interest in, of te wel, alle tankstations etc.
Mocht je ook nog de folder DEM hebben, dit staat voor Digital Elevation Maps, geeft hoogteverschillen weer op de kaart.

Zelf maak ik mij niet zo heel erg zorgen over de laadtijd van het programma, als je gaat rijden start je dat ding toch niet telkens op? Vind de performance tijdens het navigeren veel belangrijker. Maar goed, wat ECHT veel vertraging oplevert tijdens het laden is eigen routes in \Primo\CONTENT\USERDATA\ROUTE
Als ik daar bijvoorbeeld 2 routes heb staan duurt het laden soms wel 13 seconden langer.
Wat ook voor veel vertraging zorgt tijdens het laden is als er veel in je speedcam folder staat. Ik gebruik geen flitsers, dus heb er geen last van, maar zet er een flits database neer en het laden duurt al langer dan wanneer je de map leeghaalt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de sys.txt uit de download gebruikt of je eigen sys.txt? In de sys.txt uit de download staan namelijk wat geheugen instellingen. De Rage zou ook 128mb intern geheugen moeten hebben, dat heeft mijn unit ook en gek genoeg krijg ik (nog) geen foutmelding.

Ik gebruik jouw sys.txt. Met de volgende geheugeninstellingen:
max_memory=40000000
reserve_memory="1500000" (maken die tussen haakjes tekens nog wat uit?)

Ik heb al langer last van crashes i.v.m. geheugen, mogelijk door minder werkgeheugen. Waar kan ik zien of ik een 128 mb versie van de Rage heb?
 
Oh nee, dat heb ik eens eerder gezien. Maatje van me had een navi, uit China, voor in de auto uit gekocht. Er zou 128mb in zitten maar bleek uiteindelijk maar 64mb te zijn.

Maar goed, je kan toch ook andere programma's opstarten op de Rage toch? Als in, je kan snelkoppelingen aanpassen?

Download even http://werner.keilholz.free.fr/downloads/MyBoot.zip

Koppel de Rage aan je pc, maak op de schijf van de Rage even een map aan, MyBoot bijvoorbeeld, en plaats de bestanden uit de zip download daarin.

Start je Rage op, wijzig de snelkoppeling naar je navi en verwijs deze naar de MyBoot.exe.
Start MyBoot op door op de snelkoppeling te drukken, klik 1x op de knop Windows en je komt in Windows CE. Ga nu naar Start > Settings > Control Panel.
Start daar de snelkoppeling "System" en rechts zie je hoeveel geheugen je hebt. Daar zou iets moeten staat als 121600 KB, kan iets meer of minder zijn, maar als het ONDER de 100000 is heb je te weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan