ijkingsrapport opvragen

belsj

MF veteraan
13 feb 2003
1.196
0
Heeft iemand ervaring hoe je een ijkingsrapport moet opvragen. Het gaat om de snelheidsmeter van een politiemotor.
 
Die zit er toch gewoon bij als je hem meekrijgt?
 
Ik heb t ook wel eens geprobeerd, een ijkrapport opvragen, maar de officier van justitie geeft een standaard antwoord dat het wettelijk niet nodig is dit aan het verbaal toe te voegen. Je krijgt het dan ook niet.
Heb op internet ook wel eens iets gelezen over een flitsfoto, waarbij het kenteken op een bepaalde plek in het plaatje moet zitten, omdat je anders kunt aangeven dat de flitsapparatuur niet juist stond opgesteld (en dus een foute snelheid heeft vastgelegd) maar hiermee heb ik verder geen ervaring.
Meestal trek je aan het kortste eind. Je weet zelf vast heel goed dat je ook echt te hard hebt gereden.
Verder kan het toch lonen een lulsmoes op te hangen en een bezwaar in te dienen. Als het druk is bij de officier, en ze halen het niet om binnen de wettelijke (dacht) 6 weken te reageren, zal de bekeuring kwijtgescholden worden.
Maar reken er maar op dat je toch moet betalen.... volgende keer beter opletten, of je aan de regels houden O-)
 
Ben toch nu wel nieuwsgierig geworden. Wat is er gebeurd? Je reed te hard... en toen...
Vertel. Jij boos, agent boos, beetje dwarsliggen nu? We zijn gek op anekdotes .
 
Laatst bewerkt:
Ben toch nu wel nieuwsgierig geworden. Wat is er gebeurd? Je reed te hard... en toen...
Vertel. Jij boos, agent boos, beetje dwarsliggen nu? We zijn gek op anekdotes .
Hohoho Adriano, allemaal aannames.
TS kan ook stil hebben gestaan en dat de aarde heel snel onder hem door ging.
;)

Ik vermoed een verschil van mening over de gereden snelheid....?
 
ff uitleggen,

ik reed 60 te hard op een 80 km weg, geen zijwegen etc.

Ik reed volgens de agent 140 tijdens het inhalen, het is een 2 baansweg.

Van de 60 km te hard is er 2x een correctie vanaf gegaan omdat hij de snelheid heeft gebaseerd op zijn kilometerteller/snelheidsmeter.

Ik wist wel dat ik te hard ging maar 140.....


Maar opzich is het toch vreemd dat je geen toegang krijgt tot informatie waar je recht op hebt. Als de apparatuur te laat is geijkt/gecalibreerd, dan is er toch sprake van een ongeldige meting. En nu kun je hier niet achter komen.
 
ff uitleggen,

ik reed 60 te hard op een 80 km weg, geen zijwegen etc.

Ik reed volgens de agent 140 tijdens het inhalen, het is een 2 baansweg.

Van de 60 km te hard is er 2x een correctie vanaf gegaan omdat hij de snelheid heeft gebaseerd op zijn kilometerteller/snelheidsmeter.

Ik wist wel dat ik te hard ging maar 140.....


Maar opzich is het toch vreemd dat je geen toegang krijgt tot informatie waar je recht op hebt. Als de apparatuur te laat is geijkt/gecalibreerd, dan is er toch sprake van een ongeldige meting. En nu kun je hier niet achter komen.
een agent mag zelfs nog op het oog een schatting doen van de snelheid, er moet dan wel een dikke correctie af...
(van zijn snelheids meting zal een10% afwijking afgaan ofzo)
 
ff uitleggen,

ik reed 60 te hard op een 80 km weg, geen zijwegen etc.

Ik reed volgens de agent 140 tijdens het inhalen, het is een 2 baansweg.

Van de 60 km te hard is er 2x een correctie vanaf gegaan omdat hij de snelheid heeft gebaseerd op zijn kilometerteller/snelheidsmeter.

Ik wist wel dat ik te hard ging maar 140.....


Maar opzich is het toch vreemd dat je geen toegang krijgt tot informatie waar je recht op hebt. Als de apparatuur te laat is geijkt/gecalibreerd, dan is er toch sprake van een ongeldige meting. En nu kun je hier niet achter komen.

60 + 80 = 140

Klopt precies! :j
 
volgens de agent, zelf weet ik niet wat toendertijd heb gereden. omdat ik niet elke 5 sec. op mijn telller kijk.

Maar zou het nog zin hebben? als ik 16 mei al naar den bosch moet gaan :X .
 
volgens de agent, zelf weet ik niet wat toendertijd heb gereden. omdat ik niet elke 5 sec. op mijn telller kijk.

Maar zou het nog zin hebben? als ik 16 mei al naar den bosch moet gaan :X .

Ik zou zeker bezwaar indienen dat je het niet eens bent met de opsporingsmethode en dat het tijdens een snelle inhaalaktie was waarbij de agent nooit gelijk met jou heeft kunnen rijden.

Post deze vraag anders even op [NORML]www.flitsservice.nl[/NORML], daar weten ze exact wat je moet doen. Ik denk dat je in dit geval de rechter nog wel kunt overtuigen, of iig tot zover dat de boete verzacht wordt en je niet je RBW kwijt bent.
 
Ik zou zeker bezwaar indienen dat je het niet eens bent met de opsporingsmethode en dat het tijdens een snelle inhaalaktie was waarbij de agent nooit gelijk met jou heeft kunnen rijden.

Dat zou ik dus zeker niet doen, want dat is bij voorbaat een kansloze zaak, zeker omdat je eerst informatie nodig hebt om iets te kunnen zeggen over de opsporingsmethode en wat de agent in questie wel en niet heeft kunnen doen. Wat je dus wel kan doen is documentatie opvragen om je eventuele zaak voor te bereiden. Pas als je die informatie hebt heb je mogelijk een zaak.

Post deze vraag anders even op [NORML]www.flitsservice.nl[/NORML], daar weten ze exact wat je moet doen.

:^

Ik denk dat je in dit geval de rechter nog wel kunt overtuigen, of iig tot zover dat de boete verzacht wordt en je niet je RBW kwijt bent.

_O- :N :W
 
Gewoon zeggen ik wilde vlot inhalen en dan moet de snelheid ff omhoog. Toen ik ingehaald hat ging ik weer de normale snelheid rijden.
 
Mijn ervaring met motoragent was.....ik reed in A'dam veeeeeeels te hard (eigenlijk inname RWB)...

Agent zei dat ik veels te hard reed, en dat hij het op de spits kon drijven blablabla....uiteindelijk volgens een lijstje wat aan de binnenkant van zn koffer zat geplakt 80km van gemaakt incl correctie reed ik 72 waar ik 50 mocht.....

Dus zo kan het ook terwijl ik op me snelheidsmeter 120reed binnen de bebouwde kom (Spaklerweg, A'dam) snachts om 1uur....

Hangt alles hoe je je opstelt naar de beste mna/vrouw, ik wist dat ik hard ging en mocht op me knieen danken dat ik em RWB mocht houden.....

Dus wees een man en gewoon betalen, iets van wie zich brandt etc etc O-)
 
@TS: heb precies het zelfde als jou gehad 140 op een 80 weg ook gemeten door een motor agent.
Zijn teller snelheid was 140 en na correctie bleef 129 over ( O-) ).
Dus er gaan nog aardig wat kilometers af, voor mij was dat mn redding en mocht mn rijbewijs houden.
 


Waarschijnlijk heb je gelijk idd. Hieronder uitkomen is een grote illusie. Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die onder een hele dikke prent uitkwam, wat doet het OM dan?
Precies, dan gaan ze in hoger beroep bij een pro Kot$ $p€€ rechter en ben je alsnog de lul.
Verwacht maar geen eerlijk proces.
 
ff uitleggen,

ik reed 60 te hard op een 80 km weg, geen zijwegen etc.

Ik reed volgens de agent 140 tijdens het inhalen, het is een 2 baansweg.

Van de 60 km te hard is er 2x een correctie vanaf gegaan omdat hij de snelheid heeft gebaseerd op zijn kilometerteller/snelheidsmeter.

Ik wist wel dat ik te hard ging maar 140.....


Maar opzich is het toch vreemd dat je geen toegang krijgt tot informatie waar je recht op hebt. Als de apparatuur te laat is geijkt/gecalibreerd, dan is er toch sprake van een ongeldige meting. En nu kun je hier niet achter komen.


Wat loop je toch te janken man, je reed 60 te hard. Of wou je er nog van tussen muizen?
 
Waarschijnlijk heb je gelijk idd. Hieronder uitkomen is een grote illusie. Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die onder een hele dikke prent uitkwam, wat doet het OM dan?
Precies, dan gaan ze in hoger beroep bij een pro Kot$ $p€€ rechter en ben je alsnog de lul.
Verwacht maar geen eerlijk proces.

Waarom zou het proces nou niet eerlijk zijn?
Dat er wat anders uitkomt dan je wenst, wil toch niet zeggen dat het oneerlijk gegaan is? Hoger beroep is ook gewoon volgens de wet en volkomen eerlijk, dat recht heeft de andere partij ook.
 
D.m.v. een wob-verzoek kun je inderdaad deze gegevens (ijkingsrapport, foto e.d.) opvragen. Ik heb dit zelf gedaan nadat ik staande was gehouden op de snelweg. Tijdens mijn staandehouding had de (nogal narrige) agent het over 128 km/h waar 100 is toegestaan. Echter stond er op de boete en op het gele papiertje 138 km/h. (ik weet vrijwel zeker dat ik geen 138 gecorrigeerde kilometers per uur heb gereden, maar goed)

Helaas kreeg ik keurig het hele pakket opgestuurd, incl . ijkingsrapport. Ik heb het er maar bij gelaten. Ik had waarschijnlijk geen gelijk gekregen. Wel heb ik geleerd altijd dat mooie gele bonnetje te bekijken alvorens de agent ervandoor te laten gaan. ;)
 
Ik heb in december een bekeuring gekregen, heb alle ijkingsrapporten van de lasergun opgevraagd en 2 dagen later in huis.. Heb ze opgevraagd bij de regio politie nadat ik bij het CJIB van het kastje naar de muur ben gestuurd.
 
Als het op de kilometerteller is gebaseerd is er toch niks te ijken? Daarom is er 2x correctie afgegaan, omdat de teller niet geijkt was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan