ijzel

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Had wel eens gedacht aan ijzel, maar had het nooit geidentificeerd in het echt tijdens het motorrijden. Wel op de fiets vroeger.
Bij bijv. 1 graad boven nul (lucht temperatuur), dan zal de bodem temperatuur net wel / niet 0 graden zijn. Afhankelijk van de lucht aanvoer heb je wel / niet ijzel.
Vorige jaar doorgereden, maar geen last gehad van ijzel gelukkig. Ten bleef de temperatuur ook hangen rond de 1~2 graden.

Welke tips hebben jullie voor het doorrijden tijden de winter als het nog niet heeft gesneeuwd?
 
ik loop ff naar buiten , kijk rond ,voel met m n voet aan de klinkers ,niet glad , gaaaaaan :]
vorig jaar 1x niet goed gevoeld , plat ! t ding weer opgebeurd en doorrr
 
  • Haha
Waarderingen: OSJ
Tips....

Nadenken als je op de motor stapt...doorgaande wegen zullen met slechte/gladde weersomstandigheden goed te doen zijn.

Rij je een wijk in dan is het heel erg opletten.
 
Voornamelijk je kop gebruiken, extra voorzichtig zijn.
Ik rij normaal altijd binnendoor met de motor naar het werk, vriest het ga ik de snelweg op. Daar wordt beter gestrooid en meer gereden dan op de binnendoor weggetjes.
Gepaste snelheid bij rotondes etc.
 
Bandenspanning iets lager kan ook een beetje helpen.

Gladde gedeelten herken je wel aan de spiegeling.
Als je ver genoeg vooruit kijkt kun je er wellicht omheen.
En anders vooral niet te krampachtig gaan zitten,
laat de motor zn weg maar zoeken.
Als het echt glad is heeft sturen toch geen zin.
 
Voornamelijk je kop gebruiken, extra voorzichtig zijn.
Vooral dit.
Vergeet iedere vorm van "vlot doorrijden" wegens irrelevant en zorg dat je ontspannen kan blijven rijden zodat je indien nodig iets op kunt vangen. Parkeer iedere vorm van "ego": thuis achter de spreekwoordelijke geraniums: bij gladheid is heel aankomen veel belangrijker dan snel aankomen, dus vergeet vlot optrekken of "de optimale bochtenlijn" (die ligt bij glad wegdek daar waar je niet op je bek gaat, dus stapvoets een autoband-spoor met goed ingereden pekel volgen is soms de optimale bochtlijn). Voor de variatie is vierkant de bocht door niet erg. ;)
Bij gladheid komt alles neer op "vloeiend" en "anticiperen". Rustig/soepel optrekken en remmen minimaal gebruiken (vooral uitrollen).
 
Laatst bewerkt:
Voornamelijk je kop gebruiken, extra voorzichtig zijn.
Ik rij normaal altijd binnendoor met de motor naar het werk, vriest het ga ik de snelweg op. Daar wordt beter gestrooid en meer gereden dan op de binnendoor weggetjes.
Gepaste snelheid bij rotondes etc.
Dit dus. In 2014 nog. Ik pakte normaal altijd de snelweg, vanwege koude vingertjes ging ik via binnendoor over een dijkweggetje. Wordt niet gestrooid, en ook niet vaak bereden. Ik ging goed op mijn plaat daar.
 
Als het echt ijzelt; niet rijden.
In mijn ervaring gaat het altijd ijzelen als je naar huis moet, dan heb je niet veel keuze, dan ga je gewoon. De binnenwegen heb je meestal wel grip op aangevroren sneeuw, de snelweg is meestal goed bijgehouden.
Het ijzelt namelijk nooit als het stervenskoud is ('s nachts) het ijzelt pas als het begint te dooien en de weg is nog koud. Dus naar je werk rij je over droge wit uitgebeten wegen.
 
Oh, ja,
dat is natuurlijk wel het beste *D

Maar soms overvalt het je onderweg toch wel.
Dan is het handig om te weten wat wel je en vooral niet moet doen.
Stoppen langs te kant; even wachten tot het ijzel weg is.. je gaat geheid op je plaat als het echt ijzelt.
Dan vriest alles meteen vast op het wegdek en is het spek en spekglad..
 
Mischien deze ook: niet als een speedy Gonzales (Cartoon karakter 1953. Echt leuk trouwens) van weghelft wisselen. Veel langzamer bewegen waardoor zijwaarde krachten veel kleiner zijn. Teveel kracht zijwaarts betekent voorwiel of achterwiel onderuit je motor. Als het glad is wil je op een ijzel stukje rechtdoorgaan zoals de motor stabiel staat. Als dat toevallig in een bocht is, hmmm ik denk, corrigeer mij indien, nodig, laat hem gaan tenzij het een ravijn is....
 
Als er ijs ligt ben je kansloos.
Als het gewoon glad is inderdaad voorzichtig gas geven, niet remmen en zo weinig mogelijk sturen.
Ik heb op een gladde baan met een motor met zijwieltjes geremd. Ik lag gelijk op het steunwieltje.
Beter is: thuis blijven.
 
Vooral dit.
Vergeet iedere vorm van "vlot doorrijden" wegens irrelevant en zorg dat je ontspannen kan blijven rijden zodat je indien nodig iets op kunt vangen. Parkeer iedere vorm van "ego": thuis achter de spreekwoordelijke geraniums: bij gladheid is heel aankomen veel belangrijker dan snel aankomen, dus vergeet vlot optrekken of "de optimale bochtenlijn" (die ligt bij glad wegdek daar waar je niet op je bek gaat, dus stapvoets een autoband-spoor met goed ingereden pekel volgen is soms de optimale bochtlijn). Voor de variatie is vierkant de bocht door niet erg. ;)
Bij gladheid komt alles neer op "vloeiend" en "anticiperen". Rustig/soepel optrekken en remmen minimaal gebruiken (vooral uitrollen).

Beter nog, parkeer jezelf ernaast met een borrel.
Schijnt dat het OV lekker rustig is op het moment.
de elfstedentocht tijd is waarschijnlijk wel geweest, maar als het nog , of alweer, donker is zie je alles zo slecht.
 
Simpel, met ijs op asfalt kan je niet rijden met een 2-wieler.
Beste is nog de berm op te zoeken, maar daar wordt je ook niet echt vrolijk van vermoed ik.
Vele jaren 18-wieler ervaring in Canada heeft me geleerd bij ijs voorzichtig een goed heenkomen te zoeken, de gordijnen dicht te trekken en de luiken te sluiten.
Sneeuw is een ander verhaal en hoe kouder het is, hoe beter.
Sneeuw tot zeg maar -5C is vele malen verraderlijker dan sneeuw bij temperaturen > -15C.
Dan wordt sneeuw als het ware een soort droge stof waarop het gas vol open kan, ware het niet dat het zicht dan behoorlijk slecht kan zijn.
Hoe dan ook, bij sneeuw en ijs zie je mij niet op 2 wielen :)
 
Alles kan, sneeuw best te doen, niet onmogelijk de eerste jaren bij gebrek aan verstand en ervaring dan ook gedaan, alles rustig aan, vergeet "aankomstijd" en houd het op "aankomst". ijzel is gewoon niet grappig, Zorg voor valbeugels, scheelt met optillen en repareren. Word je na een paar keer best moe van. Berm is vaak meer grip dan gladde weg als t egt nie anders kan.

Probeer eens een slipcursus, word je geen superman van maar erg leuk om te doen. En je leert beetje herkennen wat wel en niet kan (gecontroleerd beide wielen blokeren en uitwijken is mogelijk met goeie balans en vooral veel geluk, gaat in verkeer niet lukken)
 
Had wel eens gedacht aan ijzel, maar had het nooit geidentificeerd in het echt tijdens het motorrijden. Wel op de fiets vroeger.
Bij bijv. 1 graad boven nul (lucht temperatuur), dan zal de bodem temperatuur net wel / niet 0 graden zijn. Afhankelijk van de lucht aanvoer heb je wel / niet ijzel.
Vorige jaar doorgereden, maar geen last gehad van ijzel gelukkig. Ten bleef de temperatuur ook hangen rond de 1~2 graden.

Welke tips hebben jullie voor het doorrijden tijden de winter als het nog niet heeft gesneeuwd?
even je terminology corrigeren. ijzel is regen die al onder nul is maar nog niet bevroren. bij aanraking met een koud voorwerp bevriest het direct. als je dat tijdens het rijden hebt zie je dat meteen op je vizier. voor het wegrijden zie dat goed aan bevroren druppels op planten, deurknoppen, je motorslot en wegmeubilair. en als het echt ijzel is zou ik je aanraden om niet te rijden. en ook als er op de radio al gewaarschuwd wordt ijzel (ook al is het nog niet bij jouw) zou ik het rijden gewoon even overslaan zelfs al heb je een auto ter beschikking. maar je hebt 1 voordeel ijzel komt niet vaak voor.
wat veel vaker voorkomt is opvriezing van natte weggedeelten. daar zie je niet eerst regen naar beneden komen dat kan ook condens zijn of regen die een tijdje geleden is gevallen maar noch niet verdampt en dat kan ook heel lokaal zijn. zo rij je op een weg en heb je prima grip en dan rij je over een viaduct of brug of over een plekje dat lange tijd in de schaduw heeft gelegen en dan is het plotseling spekglad. het enige dat je in dat soort omstandigheden kan doen is hopen dat je voldoende veiligheidsmarges hebt ingebouwd (in afstand en snelheid) en niet verkrampen maar blijven sturen waar je heen wilt maar ook dat is niet altijd genoeg al beperkt dat wel de gevolgen.
paar jaar geleden ging ik 's nacht naar huis en de hele weg geen problemen (en ja ik wist dat ik gladheid kon verwachten via buienradar grondtemperatuur kaart) geen regen niks. ik zet de motor neer voor de garage en bij het afstappen ga ik (niet mijn motor) onderuit door opvriezing van mijn eigen oprit. de straat zelf was niet glad maar de oprit licht iets hoger en heeft ander materiaal bestratingen die was spekglad. na het openen van de garage zag ik dat de oprit onder mijn motor een andere kleur had gekregen door de warmte van de motor voor die tijd kon je het ijs echt niet zien.
als noodmaatregel om meer grip te krijgen in gladde omstandigheden waar je weg moet voor de veiligheid kan je de achterband heel erg zacht maken en dan heel voorzichtig rijden. ideaal is het niet maar je kan bij voorbeeld van de snelweg afkomen om een veilige plek op te zoeken.
 
Wat zijn eigenlijk de beste banden voor winterse omstandigheden?

Kan me bij beide banden voor en nadelen bedenken..

- Een touringband (Bijv een Pilot road 4)

1461c682730a5aca20bc8facfbb892d60998b62b_2014_04_04130558_3.jpg


- Een "Winterband", dus een band met een wat grover profiel (Geen compleet noppenband).. in dit geval bijv. een Heidenau Snowtex.. zijn schijnbaar zelfs speciale winterbanden. Heidenau Snowtex: Winterbanden voor motorfietsen

Heidenau_Motorwinterbanden.jpg
 
Beter nog, parkeer jezelf ernaast met een borrel.
Schijnt dat het OV lekker rustig is op het moment.
de elfstedentocht tijd is waarschijnlijk wel geweest, maar als het nog , of alweer, donker is zie je alles zo slecht.

Kan kloppen

Want als het geen weer is om met de motor te rijden, houden de treinen en bussen er meestal ook mee op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan