ijzerschilfers in oliefilter goed of fout ?????

Kokkie

MF veteraan
8 mei 2002
2.079
1
Beste MF er's

Ben ik net het klein oliefilterje aan het vervangen van mijn Yamaha yz 400, vindt ik er allemaal kleine stukjes ijzer( nog dunner dan aluminiumfolie) in :?

Nu is dit de eerste keer dat ik het zelf een oliefilter vervang, maar volgens mij is dit niet goed, wie kan mij vertellen wat dat is, en of dit kwaad kan.

Bedankt kokkie
 
Tja, daar is het filtertje voor. Het filtert die overtollige troep zodat het geen extra schade aan kan richten.

Als het een oud filtertje is (veel km's) en de schilfers zijn klein dan zou ik me niet teveel zorgen gaan maken hoor, doe ik iig niet.
 
Ik denk dat je een groot probleem gaat krijgen want dat is mi niet goed
tap je olie eens af met warme motor en bekijk de olie eens plus je carterplug
daar zal ook het één en ander aanzitten (olie bekijken door een lamp onder een doorzichtig potje houden)
als daar ook troep in zit heb je een groot probleem
 
Toen ik de eerste keer olie verving van me 620 zat de magnetische aftapplug ook helemaal vol, 2e keer al een stuk minder, dus waarschijnlijk zat de olie er al een tijd in, maar nooit problemen mee gehad.
En wat wil je anders doen, preventief reviseren??
reviseren kan je ook doen als die vastloopt. :)
 
? Zichtbare schilfers in je oliefilter lijkt me toch een heel sterk teken dat er iets mis is; da's volgens mij nooit normale slijtage...
Maar wat is dan wel normaal...en wat is verantwoord...het zijn volgens TS flinterdunne stukjes...heb ik iig wel vaker gehad, maar wat moet je doen. Zijn er mensen die dit nooit aantreffen vraag ik me nu vrij sterk af...

Kzou ook wel een piccie wilen zien :?
 
Ben bij 4 dealers geweest (noem geen namen verderop zal het echt niet beter zijn op een enkeling na )zeggen alle 4 dat bij verversen van de olie hun regelmatig metalen deeltjes in de olie vinden bij sommige motoren jong of oud.Mijn vraag wat doen jullie eraan? niks slijtage zeggen ze meeste komt van je bak af , we gaan pas repareren als er vreemde geluiden zich voordoen.Ik dacht nou breekt mijn klomp als je zelf met het verhaal aan komt er zit metaal in de olie dan is het van nou we willen wel eens kijken er mag niet teveel in zitten hoor.(kassaaaaa)
Volgens mij kijken de meesten niet eens en dumpen ze de olie direkt in een groot afvalvat en het filter donderen ze weg.
Over de vraag wat is toelaatbaar? antwoord tja tja dat is voor iedere motor verschillend ligt hoe je er mee omgegaan bent.Ik heb het idee dat ze het zelf niet echt weten.Dus ik zou zeggen hou het in de gaten doe er nieuwe olie in en filter en kijk nogeens na 1000 km ,zit het weer vol met troep dan aktie.
 
Tja, daar is het filtertje voor. Het filtert die overtollige troep zodat het geen extra schade aan kan richten.

Als het een oud filtertje is (veel km's) en de schilfers zijn klein dan zou ik me niet teveel zorgen gaan maken hoor, doe ik iig niet.

De motor heb ik pas gekocht, maar aan de kleur van de olie te zien zat ie er al een tijdje in.
 
Ik heb wel eens behoorlijk wat metaalschilfers in de olie vaneen cb 750 blok aangetroffen, de oorzaak was een niet gespannen nokkenasketting. Die vrat het blok vanbinnen op. Het was net zwarte metalliclak wat er uit het blok kwam stromen.
 
Dit soort schilfertjes lijkt van metaal op metaal schrapen te komen. Als je motor stilstaat loopt alle olie naar het laagste punt.
Gooi TSL bij je olie en je stelt de grote klapper uit!

Mijn vorige auto was een Mercedes uit 1972 met god weet hoeveel kilometers op de teller. De oliedrukmeter gaf bij stationair toerental 2 bar oliedruk aan. Nadat ik TSL erbij gedaan had was de oliedruk hoger en draaide de motor lekkerder. Dit is natuurlijk een onderbuikgevoel, maar toch.
Ik gebruik het nu in een CB1 en in een Transalp, die loopen heerlijk soepel.
Kijk maar een sop de site van de importeur. http://www.lare.nl/
Ga een skijken bij gebruikerservaringen. Ik heb voor de gein eens een bedrijf gebeld om te vragen of het wel of niet werkte, degene die ik sprak was inderdaad erg te spreken over het spul.
TSL wordt ook veel verkocht op oldtimerbeurzen en op de motorbeurs in Utrecht.


Veel succes ermee!
 
Hé Motorbeer,

Ik hoorde toevallig hetzelfde van mijn buurman, die gooit het ook in zijn auto, en raadde mij aan om in het motorblok te gieten.
Ik ga het zeker proberen, alleen de beurs van Utrecht is nog een beetje ver weg ;(
dus ga ik op zoek waar je dat spul nog meer kan kopen, het enige wat ik weet dat het niet echt goedkoop was.

Groetjes en bedankt voor de goede tip Kokkie



Dit soort schilfertjes lijkt van metaal op metaal schrapen te komen. Als je motor stilstaat loopt alle olie naar het laagste punt.
Gooi TSL bij je olie en je stelt de grote klapper uit!

Mijn vorige auto was een Mercedes uit 1972 met god weet hoeveel kilometers op de teller. De oliedrukmeter gaf bij stationair toerental 2 bar oliedruk aan. Nadat ik TSL erbij gedaan had was de oliedruk hoger en draaide de motor lekkerder. Dit is natuurlijk een onderbuikgevoel, maar toch.
Ik gebruik het nu in een CB1 en in een Transalp, die loopen heerlijk soepel.
Kijk maar een sop de site van de importeur. http://www.lare.nl/
Ga een skijken bij gebruikerservaringen. Ik heb voor de gein eens een bedrijf gebeld om te vragen of het wel of niet werkte, degene die ik sprak was inderdaad erg te spreken over het spul.
TSL wordt ook veel verkocht op oldtimerbeurzen en op de motorbeurs in Utrecht.


Veel succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan