Ik ben Bart en ik heb wat vragen over mijn nieuwe ouwe TDM

muzbart

Rookie
7 aug 2005
28
0
Purmerend
Hallo,
Ik ben Bart en ik heb net een TDM 850 gekocht uit 1991 en ik heb wat vraagjes:

1: Wat is de werkwijze om te tank eraf te halen? Ik heb de bouten onder de kuip al ontdekt. Maar hoe haal ik de tank weg zonder dat er een plas van 15 liter op de grond komt? Zit er ergens een kraan?

2: Ik heb voor twee verschillende remklauwen. Kan dit kwaad?
DSC00906-640.jpg

DSC00905-640.jpg


3: Waarvoor is dit tankje en heeft iemand een dop voor me?
DSC00908-640.jpg


4: Dry-sump, Hmmm, hoe peil ik olie? Motor lopen of motor uit? peilen met peilstok ingedraait of peilstok niet ingedraait?

5: De rechter koplamp zit een rare lamp in. Het zat er trouwens ingelijmt. Hoort die erin? Heeft iemand nog een lampvastzetklem voor me?
DSC00915-640.jpg


6: Zijn er nog specifieke TDM dingen die ik moet checken?

7: staat er ergens op het internet een handleiding en/of werkplaatshandboek? Of heeft iemand die over?

groeten Bart
 
Dat tankje lijkt het expantievaatje van de koelvloeistof. Die remklauwen... wat bedoel je met 2 verschillende? Er zitten verschillende remblokpennen in iig, misschien was 1 setje een keer kapot en hebben ze die vervangen door anderen.
 
Dat tankje lijkt het expantievaatje van de koelvloeistof. Die remklauwen... wat bedoel je met 2 verschillende? Er zitten verschillende remblokpennen in iig, misschien was 1 setje een keer kapot en hebben ze die vervangen door anderen.
:^ die pennen van die onderste klauw zijn niet origineel, de van de bovenste horen er in te zitten bij dat type remklauw.

edit: en aan de andere kant van de klauw zijn ze geborgd met een soort splitpennetje
 
Laatst bewerkt:
Er staat me iets van bij dat ik die tank wel eens met kraan en al er af heb getild. Maar ik weet ff niet meer of dat bij mijn 3vd was of bij de 4tx. Overigens, onderhoud is een beetje geklooi, omdat bij het minste of geringste die hele bliksemse zooi er af moet. En dan heb ik het nog niet eens over die kl*te propjes waar die m5 boutjes in moeten. Ik heb drie van die apparaten gehad. Wel geweldige machines trouwens, om op te rijden. Om aan te sleutelen :N

gr
hans
 
Hallo,
Ik ben Bart en ik heb net een TDM 850 gekocht uit 1991 en ik heb wat vraagjes:

1: Wat is de werkwijze om te tank eraf te halen? Ik heb de bouten onder de kuip al ontdekt. Maar hoe haal ik de tank weg zonder dat er een plas van 15 liter op de grond komt? Zit er ergens een kraan?

2: Ik heb voor twee verschillende remklauwen. Kan dit kwaad?
[afbeelding]
[afbeelding]

3: Waarvoor is dit tankje en heeft iemand een dop voor me?
[afbeelding]

4: Dry-sump, Hmmm, hoe peil ik olie? Motor lopen of motor uit? peilen met peilstok ingedraait of peilstok niet ingedraait?

5: De rechter koplamp zit een rare lamp in. Het zat er trouwens ingelijmt. Hoort die erin? Heeft iemand nog een lampvastzetklem voor me?
[afbeelding]

6: Zijn er nog specifieke TDM dingen die ik moet checken?

7: staat er ergens op het internet een handleiding en/of werkplaatshandboek? Of heeft iemand die over?

groeten Bart

1. haal eerst de benzine leiding voorzichtig los, dan weet je of de boel gaat stromen of niet. Hieronder staat een tekening van je benzine tank met alles erop en eraan.

Het is sowieso handig als je een werkplaatshandboek in je bezit krijgt (gebruik even de zoekfunctie binnen MF, dan heb je het zo gevonden). Daarin staat ook stap voor stap beschreven hoe je onderdelen kunt demonteren ed.

fuel-tank-tdm850d-1992_bigYAU1181E-12.gif


2. zien er qua model idd anders uit, maar als ze goed remmen en goed gemonteerd zijn, is het toch prima? Zo zien de originele van een '92 model er uit:
front-brake-caliper-tdm850d-1992_bigYAU1181F-6.gif


3. Lijkt mij ook een expansietankje van je koelsysteem: bestel maar dop bij de dealer, zal echt niet veel kosten.

4. Zie het wphb. Motor uit.

5. Zo ziet de koplamp er in totaal uit. Vastlijmen is sowieso niet goed. Maar zo te zien is het niet H4 wat er in hoort. H1 of H7? Lampzitting kun je ook zo bij dealer bestellen.
headlight-tdm850d-1992_bigYAU1181H-3.gif


6. geen idee
7. zoeken! :) Hier vind je er één van een '96 model, hier een lijst vanuit de zoekopdracht in MF
 
Bedankt, mensen. :}
Ik ga maar eens een verlangslijstje samenstellen en dan naar de dealer. Haal ik ook gelijk maar een wpboek. Zit liever te bladeren dan op een schermpje te turen

schermpje turen gaat langer mee als je een keer vette vingers heb.

Let ook op dat je bij een dry-sump niet in 1 keer alle olie er in kan douwen, af en toe moet je olie toevoegen , draaien, wachten, olie toevoegen, herhaal.
 
Dat zou kunnen, maar gezien de aard van de vragen en de daarbij getoonde gebrek aan technische kennis is dit IN MIJN OGEN wat onwaarschijnlijker.

Nou, dat valt wel mee hoor, al zeg ik het zelf. O-)
Het tankje wat ik vroeg blijkt geen expensietank te zijn, maar een olieopvangtank. En ik vind het geen rare vraag hoe het handigst de benzinetank te verwijderen. Bij de thundercat van mijn broer zit een verborgen kraan onder de tank. Die kan je eraf halen zonder eerst de tank te legen. Ik verwachte niet dat de tdm tank eerst geleegt moet worden alvorens te verwijderen. Schijnbaar wel dus...

Achterstallig onderhoud? Niet verwacht, maar zeker en vast!
De vorige eigenaar had hem regelmatig in onderhoud bij een motorzaak. Ik weet niet wat ze daar allemaal eraan hebben gedaan, maar veel was het niet. Vandaar de vorige eigenaar zei dat die motorzaak zo goedkoop is met onderhoud! _O-

Volgens mij zit de orginele remolie er nog in. Het leek wel frituurvet. De kruiskopschroefjes waarmee het rempotje dicht zit, zaten muurvast. Zelfs een slagschroevendraaier kreeg ze niet los! Moest ze uitboren. En er zaten geen sporen op de kruiskopjes wat erop wijst dat er eerder een schroevendraaier in gestoken is. Nog nooit open geweest?
De ontluchtingsnippels van de remklauwen vóór zaten ook muurvast, maar uiteindelijk gingen ze los. De ontluchtingnippels achter zijn niet los te krijgen. Nog meer kracht gebruiken en ze breken af. Ze weken nu in de kruipolie. Het lijkt wel of er nog nooit iets gedaan is met de remmen. De remblokken zijn trouwens ook ver over de limiet versleten.

Voortandwiel is ook van het model zaagblad.
Ben benieuwd wat voor ellende ik onder de tank aantref. luchtfilter bougies.

Maar ach, ik sleutel graag

Motortje loopt wel erg mooi. Start goed. Geen bijgeluiden.
 
Nou, dat valt wel mee hoor, al zeg ik het zelf. O-)
Het tankje wat ik vroeg blijkt geen expensietank te zijn, maar een olieopvangtank. En ik vind het geen rare vraag hoe het handigst de benzinetank te verwijderen. Bij de thundercat van mijn broer zit een verborgen kraan onder de tank. Die kan je eraf halen zonder eerst de tank te legen. Ik verwachte niet dat de tdm tank eerst geleegt moet worden alvorens te verwijderen. Schijnbaar wel dus...

Achterstallig onderhoud? Niet verwacht, maar zeker en vast!
De vorige eigenaar had hem regelmatig in onderhoud bij een motorzaak. Ik weet niet wat ze daar allemaal eraan hebben gedaan, maar veel was het niet. Vandaar de vorige eigenaar zei dat die motorzaak zo goedkoop is met onderhoud! _O-

Volgens mij zit de orginele remolie er nog in. Het leek wel frituurvet. De kruiskopschroefjes waarmee het rempotje dicht zit, zaten muurvast. Zelfs een slagschroevendraaier kreeg ze niet los! Moest ze uitboren. En er zaten geen sporen op de kruiskopjes wat erop wijst dat er eerder een schroevendraaier in gestoken is. Nog nooit open geweest?
De ontluchtingsnippels van de remklauwen vóór zaten ook muurvast, maar uiteindelijk gingen ze los. De ontluchtingnippels achter zijn niet los te krijgen. Nog meer kracht gebruiken en ze breken af. Ze weken nu in de kruipolie. Het lijkt wel of er nog nooit iets gedaan is met de remmen. De remblokken zijn trouwens ook ver over de limiet versleten.

Voortandwiel is ook van het model zaagblad.
Ben benieuwd wat voor ellende ik onder de tank aantref. luchtfilter bougies.

Maar ach, ik sleutel graag

Motortje loopt wel erg mooi. Start goed. Geen bijgeluiden.
Mooi project toch! Die rem-nippels kunnen idd goed vast zitten, een paar nachtjes laten weken en dan proberen los te draaien. Liever 1 nachtje te lang laten weken dan 1 te kort.
 
Nou, dat valt wel mee hoor, al zeg ik het zelf. O-)
Het tankje wat ik vroeg blijkt geen expensietank te zijn, maar een olieopvangtank. En ik vind het geen rare vraag hoe het handigst de benzinetank te verwijderen. Bij de thundercat van mijn broer zit een verborgen kraan onder de tank. Die kan je eraf halen zonder eerst de tank te legen. Ik verwachte niet dat de tdm tank eerst geleegt moet worden alvorens te verwijderen. Schijnbaar wel dus...

Dat lijkt mij toch heel erg een koelvloeistofreservoir op de foto, als daar (veel) olie in zit, heeft imho je koppakking zijn baan opgezegd.

En wat Rambabbel zegt en mijn (latere) TDM ook heeft, er zit hoogstwaarschijnlijk een extra kraan onder de tank. Tenminste bij een nieuwe, gezien de foto's hoeft dat bij die van jou helaas niet zo te zijn :X

succes
 
Dat lijkt mij toch heel erg een koelvloeistofreservoir op de foto, als daar (veel) olie in zit, heeft imho je koppakking zijn baan opgezegd.

En wat Rambabbel zegt en mijn (latere) TDM ook heeft, er zit hoogstwaarschijnlijk een extra kraan onder de tank. Tenminste bij een nieuwe, gezien de foto's hoeft dat bij die van jou helaas niet zo te zijn :X

succes

Ik zit fout en jullie hebben gelijk. Was in de war omdat dat tankje staat afgebeeld op het fiche van de olietank. En op een expansietank verwacht ik een niet zo'n lullig dopje. Er komt toch druk op te staan?

oil-tank-tdm850d-1992_bigYAU1181E-11.gif
 
wat is de km-stand van deze 3VD?
Zo te zien is een en ander nogal aangetast door de tand der tijd?!

remklauwen zouden zomaar van een Thundercat of FZR kunnen passen, Yamaha gebruikt deze klauwen op meerdere modellen...
Ik zou iig niet met twee verschillende klauwen op 1 wiel willen rijden, aangezien de remkracht per klauw ook zou kunnen verschillen. Twee andere erop en je bent op dat gebied weer veilig bezig....
 
Steek van die klauwen is hoogstwaarschijnlijk 10cm. Even waarschijnlijk passen allebei de typen bluespot klauwen met axiale bevestiging. Het type dat er nu op zit is origineel TDM tot volgens mij ergens 2000/2001.

En diezelfde klauwen zaten ook op mijn FZR600R
 
Steek van die klauwen is hoogstwaarschijnlijk 10cm. Even waarschijnlijk passen allebei de typen bluespot klauwen met axiale bevestiging. Het type dat er nu op zit is origineel TDM tot volgens mij ergens 2000/2001.

En diezelfde klauwen zaten ook op mijn FZR600R
:^
Dat van die steek weet ik niet, maar inderdaad passen de standaard 'blauwe klauwen' ook op een 850. Voor zover ik weet zijn alle 850 modellen (dus inderdaad tot en met 2001, 2002 kwam de 900) uitgerust met deze remklauwen, maar veel rijders vervangen ze door de blauwe die ook op de 900 en (oudere) R1 zitten vanwege de betere performance van deze klauwen.
 
:^
Dat van die steek weet ik niet, maar inderdaad passen de standaard 'blauwe klauwen' ook op een 850. Voor zover ik weet zijn alle 850 modellen (dus inderdaad tot en met 2001, 2002 kwam de 900) uitgerust met deze remklauwen, maar veel rijders vervangen ze door de blauwe die ook op de 900 en (oudere) R1 zitten vanwege de betere performance van deze klauwen.

"Liever blauwe klauwen dan blauwe ballen"
 
Terug
Bovenaan Onderaan