Ik ben Bart en ik heb wat vragen over mijn nieuwe ouwe TDM

muzbart

Rookie
7 aug 2005
28
0
Purmerend
Hallo,
Ik ben Bart en ik heb net een TDM 850 gekocht uit 1991 en ik heb wat vraagjes:

1: Wat is de werkwijze om te tank eraf te halen? Ik heb de bouten onder de kuip al ontdekt. Maar hoe haal ik de tank weg zonder dat er een plas van 15 liter op de grond komt? Zit er ergens een kraan?

2: Ik heb voor twee verschillende remklauwen. Kan dit kwaad?
DSC00906-640.jpg

DSC00905-640.jpg


3: Waarvoor is dit tankje en heeft iemand een dop voor me?
DSC00908-640.jpg


4: Dry-sump, Hmmm, hoe peil ik olie? Motor lopen of motor uit? peilen met peilstok ingedraait of peilstok niet ingedraait?

5: De rechter koplamp zit een rare lamp in. Het zat er trouwens ingelijmt. Hoort die erin? Heeft iemand nog een lampvastzetklem voor me?
DSC00915-640.jpg


6: Zijn er nog specifieke TDM dingen die ik moet checken?

7: staat er ergens op het internet een handleiding en/of werkplaatshandboek? Of heeft iemand die over?

groeten Bart
 
Ik heb voor twee verschillende remklauwen. Kan dit kwaad?
DSC00906-640.jpg

DSC00905-640.jpg

Ik heb de remklauwen uit elkaar gehaald, en ik zie dat er verschil zit in de diameters van de zuigers.
De ene heeft 30 en 34 mm (fzr600r?)
de andere heeft 2x 32mm (orgineel tdm?)

Wat is het onderdeel nummer voor seals voor de fzr600r remklauw?


Dat van die steek weet ik niet, maar inderdaad passen de standaard 'blauwe klauwen' ook op een 850. Voor zover ik weet zijn alle 850 modellen (dus inderdaad tot en met 2001, 2002 kwam de 900) uitgerust met deze remklauwen, maar veel rijders vervangen ze door de blauwe die ook op de 900 en (oudere) R1 zitten vanwege de betere performance van deze klauwen.

Als ik deze klauwen erop zet, moete er dan andere remslangen op? Heb namelijk net nieuwe remslangen gekocht........
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de remklauwen uit elkaar gehaald, en ik zie dat er verschil zit in de diameters van de zuigers.
De ene heeft 30 en 34 mm (fzr600r?)
de andere heeft 2x 32mm (orgineel tdm?)

Wat is het onderdeel nummer voor seals voor de fzr600r remklauw?Als ik deze klauwen erop zet, moete er dan andere remslangen op? Heb namelijk net nieuwe remslangen gekocht........

Remrevisiesetje FZR

Slangen en aansluitingen zijn redelijk universeel. Als het past, hoef je niet nog eens nieuwe slangen te kopen.

Ik zou me meer zorgen maken over het verschil in diameter tussen de cilinders, hoewel bij de ene klauw het gemiddelde weer hetzelfde is als bij de ander.

Het risico zit er in dat de ene klauw meer druk krijgt/vraagt bij remmen, dan de ander. En daarmee ongelijke slijtage en remkracht.

Misschien dat iemand dit kan onderbouwen of ontkrachten?
 
Bij die bluespot klauwen is de aansluiting t.o.v. jouw klauwen wel een kwart slag gedraaid, maar dat heeft bij mijn wissel acties nooit problemen opgeleverd.

Als je de huidige klauwen wil blijven gebruiken dan kan je ze het beste meenemen als je de seals gaat bestellen. Volgens mij zijn ze niet alleen geleverd op een FZR600R, maar ook op o.a. de (latere?) V-maxen.
 
De bovenste klauw is van een TRX of een vroege TDM (waarschijnlijk de originele), de onderste van de latere TDM. Ik zou op eBay uitkijken voor een vervanging van de ene of de andere zodat je een passend paar hebt. Da's waarschijnlijk niet zo duur. Daarna zou ik de zuigers en seals vervangen. Dat is helaas wel vrij duur, maar het effect is een erg goede voorrem met knalhard drukpunt (net zelf gedaan op mijn Mk2a, inclusief nieuwe staal-leiding en Dunlopad blokken). Een betere investering dan een stel gebruikte blue-spots (die wellicht ook een revisie nodig hebben) omdat de verhouding van de TDM rempomp niet optimaal is. Behalve als je die ook zou vervangen natuurlijk. :P
De Bluespots zijn erg goed maar de standaard Sumitomos zijn meer dan goed genoeg op de TDM, je kan de motor er met 1 vinger op z'n neus mee zetten voorop gesteld dat ze in goede conditie zijn; het grootste probleem is dat ze wat meer gevoelig zijn voor vuil en corossie en beginnen te klemmen.
Het is niet een populair concept onder motorrijders maar een optimale conditie van originele onderdelen geeft meestal het beste resultaat. :+
 
Hmm,
Als ik een andere remklauw moet kopen om twee dezelfde te krijgen, kan ik net zo goed de bluespots kopen. Er staan er genoeg op engelse ebay. Maar inderdaad kunnen die ook waarschijnlijk nieuwe seals gebruiken.....

Deze zijn van een tunderace en hebben de slangen op dezelfde plek zitten.
06e1_1.JPG
 
Als je helemaal de blits wilt maken, er zijn ook nog redspots en goldspots.....wat het verschil is? Geen idee....

In ieder geval met 2 dezelfde klauwen op 1 wiel rijden....

en ja, de nieuw model tdm remmen zitten ook op de latere V-maxen (tot 2007) en remmen dat ze doen.....blokkerend voorwiel komt regelmatig voor...
 
...en silver-spots niet te vergeten.

Die blue-spots in het plaatje zien er goed uit omdat de rem-pomp er bij zit. Controleer alleen hoe de zuigers er aan toe zijn en of alles vrij beweegt, Yamaha rem-zuigers en seals zijn schokkend duur en er zijn er 8 in totaal...

Moah, wel wat geld, maar echt duur?

Remrevisie set BCF-212
€65.00
Complete set voor 2 remklauwen
 
bij motorradteilemarkt.com
BCF-212 €52.00 en €7,90 verzenden.

Heb net toch maar een setje fzr remklauwen gekocht. :N :Y

Ik had ook zo maar de eerste de beste gepakt, ter indicatie. Maar goedkoper voor hetzelfde is altijd leuker *O*

Enne: wel lekker he, twee verse en gelijke klauwtjes.
 
Moah, wel wat geld, maar echt duur?

Remrevisie set BCF-212
€65.00
Complete set voor 2 remklauwen
Ik weet niet waar die delen vandaan komen? Ik kreeg een quote van bijna £80 (120 euro, destijds in ieder geval :+) voor 4 sets originele seals (stof en vloeistof), en voor £130 voor zuigers met diezelfde seals er bij. Die laatste optie leek een relatief koopje dus daar maar voor gegaan.
De Brembo onderdelen voor mijn Ducs waren altijd een stuk goedkoper en die remmen kon je gewoon in de winter rijden zonder zorgen over klemmende zuigertjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan