Ik ben een echte motorrijder geworden

Downunder

bmaps.nl
16 okt 2002
4.078
836
Zuidlimburg
Instagram
dat zeggen ze toch altijd? dat een motorrijder altijd wel eens moet vallen? Ik geloofde het ook nooit, tot gisterenavond.

Ik was met mijn pa tegen een uur of 9 een stukje aan het rijden in slenaken, daar bij die mooie bochtjes van de mergelland route. Het was al zo donker dat we met groot licht moesten rijden, dus met die mooie bochtjes werd het toch al niets..

Met een km of 30 per uur reden we daar rond, totdat ik in een bocht een enorm konijn zag rondhuppelen. Dat beestje wist van schrik niet of ie links of rechts moest wegspringen, en wat doe ik? ik knijp de voorrem in terwijl ik schuin die bocht ben aan het maken :(

Gevolg: ik schuif een meter of 5 over het asfalt en glij dan de berm in, waar ik stil kom te liggen. Ik sta gelijk weer op, til die motor recht, en bekijk de schade:
-koppelingshendel gaat niet vloeiend meer, ik moet hem nu terugduwen
-kuipruit onder de krassen
-koplamp wijst nu naar links
-de valbeugel is doorgebroken
-het stuur is verbogen, het linkerdeel is bij de val in mijn tank gedrukt en heeft een klein deukje achtergelaten :(
-mijn linkerknie lijkt zo dik alsof er 2 knieschijven inzitten :?


Wat hebben we hier van geleerd:
-nooit zonder valbeugel gaan rijden, dat ding heeft me heel wat schade voorkomen :}
-blij dat ik geen kuip had gemonteerd, anders was die nu al stuk geweest :)
-blij dat ik die kuip heb geruild voor een tanktas :) , want die tanktas heeft die klap van het stuur enorm gedempt, anders was die deuk nog groter geweest.
-en tja, wat moet ik zeggen over rijden met een spijkerbroek.. niet doen, ben verstandig, ga lekker zweten in je pak, da's veel veiliger O-)
 
Wat hebben we hier van geleerd:
-nooit zonder valbeugel gaan rijden, dat ding heeft me heel wat schade voorkomen :}
-blij dat ik geen kuip had gemonteerd, anders was die nu al stuk geweest :)
-blij dat ik die kuip heb geruild voor een tanktas :) , want die tanktas heeft die klap van het stuur enorm gedempt, anders was die deuk nog groter geweest.
-en tja, wat moet ik zeggen over rijden met een spijkerbroek.. niet doen, ben verstandig, ga lekker zweten in je pak, da's veel veiliger O-)

Balen joh :(

Leer is dan zo gek nog niet neem :+

Over je leerpunten, je bent er 1 vergeten. Als je zo'n beest ziet of wat dan ook op de weg, kijk er niet (na want dan rij je er juist tegen aan) maar rij gewoon door. De kans dat je zo'n klein beestje raakt is niet zo groot. Als je hem raakt, tja dan bestaat er een kans dat je alsnog onderuit gaat maar met remmen in de bocht weet je dat haast wel zeker.

Succes met het herstel van jezelf en je bike
 
Over je leerpunten, je bent er 1 vergeten. Als je zo'n beest ziet of wat dan ook op de weg, kijk er niet (na want dan rij je er juist tegen aan) maar rij gewoon door. De kans dat je zo'n klein beestje raakt is niet zo groot. Als je hem raakt, tja dan bestaat er een kans dat je alsnog onderuit gaat maar met remmen in de bocht weet je dat haast wel zeker.



Nou van zo konijntje ga je echt niet onderuit. Tijdens de VRO-1 over een autoband heen gereden, en ze leren je daar nooit uitwijken voor dieren gewoon doorrijden, die motor wil alleen maar rechtdoor dus zo hobbeltje kan ie wel hebben. Tja, of je moet het zielig vinden |( .

Succes verder.
 
Ik ben ook niet bang voor konijnen ofzo ;) , maar ik lag aardig schuin in de bocht, en ik weet niet hoe dat zou aflopen door zo'n konijn te raken. Ik zag hem ook pas op het laatste moment omdat het zo donker was, en dan zie je alleen daar waar de koplamp schijnt. Daarbij was het een aardig groot konijn, 't was geen standaard beestje zoals je ze ziet in de dierenwinkel.

Daarbij was het gewoon een stomme schrikreactie, want dat konijn was ws toch wel net op tijd weggeweest als ik niet geremd had.

Als iemand tips heeft over hoe ik het afleer in de bocht de voorrem te gebruiken, houd ik mij aanbevolen :)
 
Nou van zo konijntje ga je echt niet onderuit. Tijdens de VRO-1 over een autoband heen gereden, en ze leren je daar nooit uitwijken voor dieren gewoon doorrijden, die motor wil alleen maar rechtdoor dus zo hobbeltje kan ie wel hebben. Tja, of je moet het zielig vinden |( .

Succes verder.

Hmmm, vraag me toch af wat er gebeurt in een een bocht,.. vro is nl. op een recht stuk...

bovendien smeert zon plat konijn veel beter dan een autoband,..

Anyway, goed klote en succes met de herstel werkzaamheden...
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waar jij je tanktas hebt zitten,
als die de klap opvangt...?!
Een tanktas is toch om bovenop de tank te plaatsen,
niet aan de zijkant?
 
Ik ben ook niet bang voor konijnen ofzo ;) , maar ik lag aardig schuin in de bocht, en ik weet niet hoe dat zou aflopen door zo'n konijn te raken. Ik zag hem ook pas op het laatste moment omdat het zo donker was, en dan zie je alleen daar waar de koplamp schijnt. Daarbij was het een aardig groot konijn, 't was geen standaard beestje zoals je ze ziet in de dierenwinkel.

Daarbij was het gewoon een stomme schrikreactie, want dat konijn was ws toch wel net op tijd weggeweest als ik niet geremd had.

Als iemand tips heeft over hoe ik het afleer in de bocht de voorrem te gebruiken, houd ik mij aanbevolen :)




Gewoon je motor weer rechtop zetten en doorrijden, zelfs een groot konijn ga je niet zo snel van onderuit. Dit kan gewoon namelijk in een bocht wist ik eerst ook niet maar heeft iemand me geleerd.

En ik neem aan dat je het nu wel afgeleerd heb om je voorrem in te knijpen. Ik heb dat zelf ook weleens gedaan bij straatje keren tot iemand in de bocht voor mij stopte, boem toen lag ik. Daarna nooitttttttt meer gedaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
tsja, lullig valpartijtje dus, nog geluk dat de snelheid zo laag was. maar de volgende keer gewoon over dat lieve donzige konijntje met z'n leuke wipneusje heen rijden.
ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar zeggen en doen is natuurlijk wel iets anders, denk dat je toch schrikt als je zo'n beestje ineens voor je wiel krijgt. de enigste manier is oefenen, DUS....... wie heeft er nog een aantal schattige konijntjes over })

ik vind die opmerking dat je pas een echte motorrijder bent nadat je op je bek gegaan bent wel een beetje stupide.
dan ben ik liever een nep motorrijder die 15.000 km per jaar zonder schade probeert te rijden.
 
Die tanktas heeft magneetbevestiging, dus met van die flappen over de tank, die vingen de klap op van het stuur.

B6--> TDM850 -> die topictitle was een beetje spottend bedoeld, ik ben liever een nep rijder zonder schade.

Ik moet nu bijvoorbeeld zien hoe ik dat stuur weer in vorm krijg :(
 
een beest voor je wielen is niet echt prettig.
weet (gelukkig) niet hoe het met de motor voelt, maar heb toen ik mijn eend nog had wel eens een eend (hoe ironisch) met 10 pulletjes voor m'n wielen gekregen op de a2. de neiging om te remmen was groot, de vrachtwagen achter me groter, dus heb gelukkig de remreflex onderdrukt. (exit 2 pulletjes...)
succes met het herstel van de schade en met je knie. (veeeel ijs erop)

van mijn rijinstructeur mag ik overigens pas remmen als een beest het formaat heeft van een koe, de rest moet ik platrijden......
 
Probleem is dat ik gewoon automatisch die voorrem inknijp, ook al weet ik dat dat niet mag. Allemaal napraterij, en ik weet ook wel dat ik door moest rijden, maar het enige wat je ziet, is een obstakel waarvoor ik moest stoppen. Achteraf ben ik nog wel goed vanaf gekomen, zelfs zonder mijn motorbroek :)
 
VRO 2. Remmen in de bocht kan zeer goed. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Aanrader dus....en misschien wordt je dan echt een echte motorrijder. :+

Greetz, Mark
 
Die VRO opleidingen ga ik zeker een keertje doen. Was ik sowieso al eens van plan, met of zonder konijn :)
 
dat zeggen ze toch altijd? dat een motorrijder altijd wel eens moet vallen?
Volgens mij ging het om de 2 soorten motorrijders. Degenen die al eens gevallen zijn en degenen die nog gaan vallen. Ik ben vroeger al eens met mijn 70cc brommer onderuit gegaan, hopelijk telde dat dan ook als motor :+

Maar succes met het herstellen
 
Die VRO opleidingen ga ik zeker een keertje doen. Was ik sowieso al eens van plan, met of zonder konijn :)

konijn meenemen en die ipv de band gebruiken om overheen te rijden. Weet je zeker dat je niet meer remt voor een konijn en heb je nog wat te eten die dag :9
 
Als iemand tips heeft over hoe ik het afleer in de bocht de voorrem te gebruiken, houd ik mij aanbevolen :)
Rondjes rijden in een konijnenhok? O-)

Maarreh, seriously: das mooi balen, natuurlijk. '(

Succes met het opknappen van je fiets. En niet te lang met die knie blijven lopen. Als er echt wat beschadigd is, ben je nog veel verder van huis.
 
Ben al 2x onderuit gegaan. Je moet dus wel heel goed kunnen rijden om dat voorelkaar te krijgen.... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan