Ik ga een zijspan bouwen

Burning Rubber

MF veteraan
7 sep 2006
12.880
227
Arnhem
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een tijdje een Jawa 640 voor erbij en dat bevalt me stiekem best goed. Als eerste motor heb ik een GS500E maar die gaat de deur uit omdat ik er niet zo veel op rijd, duur, wegenbelasting... boetes... :P

Dus ga ik aan de knutsel met mijn jawa.

Het plan: Belastingvrije zijspan bouwen.

Waarom een zijspan? Omdat het me leuk lijkt, het rijd volgens mij voor geen meter maar voor de lol en de bekijks is het geweldig.

De 640 die ik nu heb is van 1995 en voorlopig nog niet belastingvrij. Ik ben momenteel bezig met onderhandelen voor een Jawa 634 frame uit 1970 ongeveer, met kenteken want ik heb niet zo'n zin in dat gedoe met keuren e.d.
Als ik dit frame bemachtigd heb ga ik de motor en rijwielgedeelte van de 640 overzetten in het belastingvrije frame.

Daarna op zoek en sparen voor een mooi velorex span.


Ik zit op de HTS Autotechniek, nu in het eerste jaar dus ik heb nog niet zo gek veel kennis maar er is wel een docent bereid mij te helpen. Dhr Zwart, zo heet hij, heeft zelf ook meerdere spans gebouwd en vind mijn idee geweldig.

Bedoeling is dat ik over een jaar toch wel klaar ben. :]
Maar omdat ik in de stad woon moet het ook mogelijk zijn de span vrij simpel af te koppelen zodat ik solo tussen de auto's door kan. Anders kan ik beter een auto kopen. ;)
 
Laatst bewerkt:
suc6 :+

let wel bij overzetten bijvoorbeeld op voorvork (balhoofd) of en wat daar aan aangepast moet worden (kan nogal een duur geintje worden)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat niet nodig, als ik me niet vergis zijn alle onderdelen behalve de tank en zadel zo over te zetten. :)
 
een zijspan rijd geweldig :}
het is niet te vergelijken met solo rijden, je stapt in een andere, zeer verslavende dimensie.

een jawa is een prima fiets om mee te beginnen (hoewel een MZ beter is) :X
hij is vanaf fabriek geschikt voor zijspan rijden.
als je er een velorex aan hangt is het plug and play.

maar pas op, als je eenmaal zijspan kan rijden wil je meer *O*
 
Ik heb een frame! Of, de meneer die hem mij gaat verkopen heeft er 1 voor me. Jawa 634 frame van '75 voor 140 euro, incl kenteken. Beetje duur maar lijkt me wel fair?

@ halflive, weet jij me te vertellen vanaf hoeveel eypo ik moet rekenen op een mooi bakkie?
 
Brandend rubber *O*

Vet hoor, zo'n zijspan aan je jawa! Bel maar als je bezig gaat, dan kom ik ff langs ;)
 
een oude bruikbare velorex koop je voor zo'n 250 euro.
er adverteert op MP al heel lang iemand met een hele mooie voor meer als 1000 euro, dat is duidelijk te duur.
dan moet je nog kogels aan de motor kopen, dat zal ook wel een 100 euro kosten.
 
Bedankt voor de positieve reacties allemaal!

Gefeliciteerd met je plan om een span te bouwen, ik kan je zeggen dat ik het leuker vind dat solo rijden.Wat bedoel je hier eigenlijk mee?

Ik had een optie op een frame zonder kenteken, dan zou ik er een kenteken bij krijgen dmv plaatje overslaan maar dat zag ik niet 100% zitten. De man vertelde dat het opnieuw gekeurd moest worden, ofzo.. :P

Verder ben ik natuurlijk heel benieuwd hoe dat rijdt met zo'n span! Voor het rijden ben ik ook (nog) niet bezig, het gaat me om de looks. Zijspan is gewoon rete vet! })

een oude bruikbare velorex koop je voor zo'n 250 euro.
er adverteert op MP al heel lang iemand met een hele mooie voor meer als 1000 euro, dat is duidelijk te duur.
dan moet je nog kogels aan de motor kopen, dat zal ook wel een 100 euro kosten.

Ah, thanks. Op marktplaats zijn er inderdaad een aantal te vinden maar 1000 euro is natuurlijk veel te duur voor mijn studentenproject. Even ter vergelijking: De jawa heeft mij 100 euro gekost bij de aanschaf en het enige wat ik vervangen heb tot nu toe (1500 km mee gereden nu) zijn de bougies en de achterband. 140 euro voor een frame vond ik dus al veel. :P
 
Laatst bewerkt:
er adverteert op MP al heel lang iemand met een hele mooie voor meer als 1000 euro, dat is duidelijk te duur.

Bedoel je die glimmende zwarte? Die vind ik namelijk niet geschikt, ik ben op zoek naar een wat oudere. Of in ieder geval qua vorm, zo'n ronde, liefst nog van canvas ook. :P
 
deze
is niet degene die ik bedoel, die andere staat op de foto naast een haag.
het is wel het type dat ik bedoel.
dit type is speciaal voor jawa gemaakt type 562
er is ook nog een type 700, dat is wat hoger en lelijker.

op MP adverteerd ook regelmatig een handelaar in oostblokspannetjes, ook met het oudere type velorex met die bolle neus.
 
Hier Home - Verstegen Motors staan de Velorex modelletjes.

Kijk ook eens in het zijspan-fotoboek. Staat ook een Jawa 640 met Velorex 700 zijspan.

Staan een paar schitterende moderne motoren en dan een bakkie eraan met 'ouwerwetse' spaakvelgen :X
 
Laatst bewerkt:
Goh, dat rijden gaat nog wel een uitdaging worden! *D

Heb nu alleen wel last van insufficient funds.. Ik kon nieteens de stofringen die ik had besteld bij de dealer mee nemen voor mn zoefzoekie... ;(
 
Goh, dat rijden gaat nog wel een uitdaging worden! *D

Heb nu alleen wel last van insufficient funds.. Ik kon niet eens de stofringen die ik had besteld bij de dealer mee nemen voor mn zoefzoekie... ;(
dan heb je het zijspannen nog niet helemaal begrepen.
een zijspan is zo'n beetje de slechtste en meest onverantwoorde aanschaf die je kan doen.
volgens mij schrijven amerikaanse auto's nog niet zoveel af.
 
dan heb je het zijspannen nog niet helemaal begrepen.
een zijspan is zo'n beetje de slechtste en meest onverantwoorde aanschaf die je kan doen.
volgens mij schrijven amerikaanse auto's nog niet zoveel af.


Hmmm... volgens mij heb je dan toch iets verkeerd gedaan.... :P
 
dan heb je het zijspannen nog niet helemaal begrepen.
een zijspan is zo'n beetje de slechtste en meest onverantwoorde aanschaf die je kan doen.
volgens mij schrijven amerikaanse auto's nog niet zoveel af.


Dat kan ik nog niet met je eens zijn. Als je zijspan er netjes bijstaat is het een goede investering. Ik kocht mijn Honda Sabre in 2002 en kreeg er in 2008 ongeveer de zelfde centen voor terug. Hij was dan ook netter dan bij de aanschaf in 2002. Ik heb hem laten taxeren en hij werd getaxeerd op 5800,- euro. Terwijl een zelfde Sabre uit 85 solo nog geen 1000,- oplevert.

Hoe dit bij mijn nu lopende project afloopt, daar ben ik nog niet zo gerust op. Maar ach, Een ander koopt voor die centen een koekblik wat een jaar later al 2000,- afschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Hoe dit bij mijn nu lopende project afloopt, daar ben ik nog niet zo gerust op. Maar ach, Een ander koopt voor die centen een koekblik wat een jaar later al 2000,- afschrijft.
dat is ook wat ik bedoel, een auto schrijft ook stompzinnig af en dat is niet eens leuk om te hebben.
je moet natuurlijk niet uitgaan van die spannetjes van ons met 15 tot 25 jaar oude motoren.
kijk eens wat een nieuwe EZS of EML combinatie kost.
je kan zo 40.000 euro aftikken.
een jaar later is hij nog maar de helft waard :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan