Ik ga een zijspan bouwen

Thanks mannen! *D

Alleen... ja, hmm... Ik weet nog niet. Die bak komt er hoe dan ook aan, alleen kan het nog wel ff duren. En dat achterspatbord ik weet niet. Ik ben geen chroom liefhebber hoor maar dit ding is eigenlijk te mooi om te verknoeien dus ik ga nog ff denken wat ik er mee ga doen. :P

Dr zit zelfs nog zo'n ouderwetse NL sticker op, echt een heeel oude!
 
Het begint wat te worden! :)
Morgen de koppeling aansluiten (heb bij de bromfietswinkel een hevel + houder? gekocht en een nieuwe binnenkabel), brandstofkraantje monteren en een remlichtschakelaar maken. Dat ik in ieder geval bij een rem ook remlicht krijg.
full


Overigens, ik zit nog te dubben of ik er van die visstaart uitlaten onder wil. Dat lijkt me ook wel leuk namelijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Overigens, ik zit nog te dubben of ik er van die visstaart uitlaten onder wil. Dat lijkt me ook wel leuk namelijk. :)

uitlaten zijn een essentieel onderdeel van de tuning van een tweetakt. als je van plan bent er willekeurige uitlaten op te zetten kan je zomaar een hoop pk's weggooien.
 
uitlaten zijn een essentieel onderdeel van de tuning van een tweetakt. als je van plan bent er willekeurige uitlaten op te zetten kan je zomaar een hoop pk's weggooien.

Bij tweetakt wel ja, jawa... dat weet ik niet. Je kent de jawa 640 en 641?

Jawa 640 heeft gewone pijpjes en de 641 mooie expansiepijpjes maar volgens de fabrieksopgave hebben ze evenveel vermogen en koppel. :P
 
ze hebben allebei een typekeuring. het uiterlijk kan verschillen maar de demping, de trajectlengte en bochten/kamers zijn van belang.

nu is Jawa niet echt competitief geweest met tweetakt, daar hadden ze ESO voor met de viertakten. de uitlaten zullen dus wel voor verbetering vatbaar zijn. maar om er zomaar willekeurige dempers op te zetten voor het uiterlijk vind ik wel zonde van het spaarzame vermogen.
 
Ik snap wel waarom jawa nauwelijks expansie pijpjes gebruikt, dat is om het allemaal duurzaam te houden. Het motortje is niet kapot te krijgen. :) Maar zoals DAF400 zegt, misschien gaat ie dan wel sneller, dat moet ik dan maar researchen.
Ben al wat blij dat ik zo ver ben nu.

De koppeling zit er nu op en werkt naar behoren, helaas heeft deze een kleinere hevel waardoor het ontkoppelen vrij zwaar is dus ga ik de originele hevel in de nieuwe bevestiging pas maken.
Daarna moet de fitting van het achterlicht even gesoldeerd worden. Er zit een duplo lampje in en een van de contactjes werkt niet meer. Klein werkje. :)

Nu de motor bijna af is moet ik toch echt eens op zoek gaan naar een mooi span voor er naast. Anders heb ik straks niets meer te doen. Haha. :P

http://link.marktplaats.nl/240828675 < Dat is wel een geschikte lijkt me.
 
Zo, net even gereden. Het is wel weer even wennen aan het gezwabber en ontbreken van de linker spiegel. Maar het was wel ff lekker. Ondanks dat het een 19pk monster is lijkt het veel sneller dan met een koekblik. :P

Alleen viel hij vlak bij huis ineens uit alsof hij te weinig brandstof kreeg. Dat moet nog even opgelost worden dus.
full
 
het gaat goed :}
de biedingen voor die velorex vind ik wel riant. deze oranje 562's waren bedoeld voor Rusland en werden niet afgenomen na de val van de muur in 1989. ze zijn op de West-Europese markt gedumpt. Verstegen verkocht ze nieuw voor 1600 gulden, dus zo'n 750 euro. de kwaliteit is minder als de westerse modellen.

positief is dat dit model voor de jawa bedoeld is, aanbouwen is dus appeltje-eitje. maar 300 euro lijkt me duur zat.
 
Jaja.. Volgende week weer loon, maar dat gaat op aan een 32" Full-HD LCD tv. :+

Overigens, een span is leuk hoor maar tot nu toe ben ik gekken tegen gekomen die 500 euro willen voor een afgeragde bak en roestige ophanging. Roest e.d. vind ik helemaal niet erg, maar het is me ook geen 500 euro waard. :P Dus ik ben nog niet de goede tegen gekomen. Misschien ga ik zelf wel een frame maken in solidworks dan kan m'n pa het wel in de werkplaats laten maken. :P
 
Ohja, heb ook nog een nieuw knipperlichtrelais nodig. Die heb ik opgeblazen of het was gewoon tijd om te gaan... er kwam bruine smurrie uit, vermoedelijk een geknapte condensator dus. :+

IPV te meten dacht ik, ik houd het relais wel tegen me oor en dan hoor ik wel of hij nog goed is of niet: Klik, BRRRRrrrrrrrr en toen geborrel en het werd warm... Ies niet goet! :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma!

Knippers werken nu beter dan ooit. Mag ook wel met een relais van 17 euro!!! Afzetters! :( :( Maarja.. De verlichting is dus goed, achterlicht en remlicht (duplo) werken nu ook goed.

Op naar de volgende klus, de achterrem goed zien te maken want dit is dramatisch. Het rempedaal zit nog los, ik mis een veertje en de schoenen zijn opperdepop.
Maar eerst met de auto bezig, schokdempers zijn verrot en moeten vervangen worden, hier zal ik echter het forum niet verder mee vervuilen en ik post nog wel eens een ploatje als ik expansie pijpjes heb. O-)
 
al vooruitgang geboekt?

Ik zit er ook weer aan te denken om een jawa te kopen (jaja, ik blijf bezig:P) en hem dan
om te bouwen naar een caferacer van eigen smaak:)
 
*Update!*

'Nieuwe' voorband gemonteerd. Met dank aan MrOi die het bandje ergens van een zolder heeft gehaald. Als ik het goed begrijp is het een Vee Rubber (pride of thailand :? ) bandje uit 2001. Nieteens zo heel oud dus, helaas wel met een vooroorlogs profiel. De band heeft meer weg van een autoband dan een motorband. :P

Geen probleem verder, ik kan er ook nu de voetsteunen mee aan de grond rijden. Regenrijden heb ik nog niet geprobeerd en daar kijk ik ook niet erg naar vooruit. Heel gek. :z

Waar ik wel naar uitkijk is donderdag. Ik ga met iemand die ik in de motorzaak heb ontmoet naar een sleutel-uurtje in de buurt. Iemand daar zou misschien een mooi span voor mijn jawa hebben.

Dusch, wordt vervolgd! :)

Heb overigens ook even de velgen ontdaan van roest nadat ik commentaar kreeg van de motorboer die de band heeft verwisseld voor mij. :P
imag0847.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma,

even tussendoor..

1000420.jpg


Ik heb wat meuk gekocht om hem wat netter te maken. Harmonica rubbers om de voorpoten, ze zijn net iets te kort. ;( En een enorm chromen voorspatbord, deze staat niet op de foto want ik moet hem nog pas maken.

Ook gekocht: 634 tellerbehuizing, met ronde klokjes dus. Ik kan de meters gewoon overzetten alleen zit er geen behuizing bij voor het contactslot. Dat moet ik zelf gaan prutsen dus. :)
 
wanneer komt er nu een zijspan aan?

Ja, goeie. :P Ik had er wel eentje op het oog maar daar zou ik dan bij de koop ook gelijk de trekker er bij krijgen die er nog aan zit. Verder heb ik er een tijdje niets van gehoord, volgende week ga ik maar eens kijken (was trouwens een MZ).

En ik ben deze week begonnen met een nieuwe studie (hbo informatica) wat betekend minder tijd voor bijbaantje en dus minder cash wat de plannen wat terug brengt.

Natuurlijk heb ik in de tussentijd wel wat koopjes gezien maar dan ben ik er vaak te laat bij of het is aan de andere kant van het land en zo ver wil ik niet rijden. Groningen - Arnhem is toch wel een eind..

Het plan bestaat nog wel dus alleen moet ik er wel tegenaan lopen. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan