Ik ga een zijspan bouwen

Foto 1
full
 
Opzouten Oma!

Ik zit zomaar wat te lezen over zijspannen en ik kom dit topic tegen. Deze bak komt niet uit Tsjechie hoor!

Dit is een Junak bak. Een poolse bak voor de Junak M10, een voor die tijd erg dikke viertakt kopklepper. We hebben het over half de jaren 60 in het oostblok, een 500cc kopklepper was een zeer zware en bijzondere motor.

wb_m10c.jpg


Ik heb zelf ook zo'n bak liggen. Helaas zonder frame, maar wel met een heel fraai spatbord erbij.

Ik weet alleen nog niet aan welke motor ik hem vast ga plakken...
 
Opzouten Oma!

Ik zit zomaar wat te lezen over zijspannen en ik kom dit topic tegen. Deze bak komt niet uit Tsjechie hoor!

Dit is een Junak bak. Een poolse bak voor de Junak M10, een voor die tijd erg dikke viertakt kopklepper. We hebben het over half de jaren 60 in het oostblok, een 500cc kopklepper was een zeer zware en bijzondere motor.

[afbeelding]

Ik heb zelf ook zo'n bak liggen. Helaas zonder frame, maar wel met een heel fraai spatbord erbij.

Ik weet alleen nog niet aan welke motor ik hem vast ga plakken...
ok , weer wat bijgeleerd , het blijft leuk.. *D

Start maar eens een topic over uw bak zonder frame , je zult versteld staan hoe snel er een frame gemaakt kan worden _O- _O- _O-
 
Ik kan bijna beginnen aan het ombouwen naar het oldtimerframe.

In de tussentijd ben ik bezig geweest met het behalen van koekblikbewijs en het opknappen van een vw golf 2 gti. Want als de motor onder handen wordt genomen moet ik natuurlijk wel mobiel blijven. :P Als alles volgens planning gaat kan ik volgend weekend wel beginnen met het zijspanproject.
 
Laatst bewerkt:
Hoera! De golf is af en nu ben ik klaar voor het ombouwen van de jawa.

Vandaag heb ik de achterbrug in het nieuwe frame gezet en ook de kroonplaat en voorvork (voor een deel). Ik heb nog wel wat geduld nodig bij het terug zetten van de voorvork, dat gaat tergend langzaam. :z

Nieuwe jasje
imag0708.jpg


Oudje jasje
imag0710.jpg


Problemen tot dusver: De tank van de 640 gaat niet op het frame passen van de 634, wat ik wel had verwacht. Nou kan ik er steuntjes op gaan maken (lees: laten lassen), maar ik kan ook gewoon een andere tank er op zetten van een 634. Dus daar ga ik naar op zoek. :P

Morgen ga ik verder met de voorvork op de plaats te zetten en er een stuur op te zetten. Hopelijk gaat dat vlotter dan na een uur of 7 achter sleutelen. Daarna ga ik me wagen aan het overzetten van het motorblok.

Wordt vervolgd dus. :)
 
Hoera, het blok past precies. Met een beetje hulp van mijn maatje van de hts, want in je eentje duurt alles toch wel wat langer dan met zijn twee. :)

Enige probleem is dat 1 bout voor het ophangen van de motor niet goed past (te kort) dus morgen even een stukje draadeind afzagen en er tussen hangen. Dan kan ik verder met alles goed vast te sjorren.

Natuurlijk weer wat onhandigs gedaan; Ik zat lang te klooien met de voorpoten op de goede plaats te krijgen voor de kroonplaat. Goed, het was gelukt. Hup, kroonplaat er op gestampt en moertje aangedraaid. Kijk om me heen, shit! Lamporen vergeten. Kon alles weer los :(

Ik denk dat ik na het weekend wel kan rijden. Alleen jammer dat er slecht weer op komst is. :(

imag0711.jpg


imag0713.jpg
 
na 7 uur sleutelen vind ik het resultaat eigenlijk tegenvallen, volgens mij is het veel te gezellig geweest met je HTS maat _O-
misschien kan je het frame zonder kenteken naar Japan opsturen, daar kunnen ze nog een hoop van leren.
de lente komt er aan, binnen twee weken komt er vast gelegenheid om met het spul te gaan toeren *O*
 
Klopt, in de tussentijd zijn we twee keer naar de McDonald's gereden. :+

Vandaag ben ik zelf verder gegaan. Het motorblok zit nu vast. Ik heb de beugels aan de voorkant aangepast, die het motorblok op de plek houden. Op het frame van de 640 zitten die beugels vast aan een vlakke plaat en bij de 634 zit daar een bolling in op de helft. Heel apart. Dus lekker de slijptol er in gehangen en het zit op zn plek! *D

Verder heb ik een stuk draadeind op maat gemaakt waar het blok aan de achterkant mee vast komt te zitten op het frame en zitten de voetsteuntjes er weer op. Er zitten zo veel gaten op het frame dat ik even niet meer wist waar de voetsteunen nou op moeten.

De luchtfilterbak en het accubakje er achter waar nog wat elektrameuk op zit krijg ik ook niet goed. Deze passen net niet, jammer. Maar met het oog op de toekomst laat ik ze er misschien wel gewoon af en zet ik er een K&N filtertje op. :z Het enige wat mij nu dus rest is een manier zien te verzinnen om de elektra een plekje te geven.

De ellende is dat ik vol met ideeën zit. Het is zelfs in me op gekomen om opmaat pijpjes er onder te zetten en de zomer nog solo te blijven rijden aangezien het mooie weer voor de deur staat en dit mijn enige bike is. :P Maar door al die gedachten die door mijn hoofd schieten is de vooruitgang tergend langzaam. :Z

Ik ga nog even verder dromen, vind het wel weer mooi geweest voor vandaag. :)
 
Nou, hij doet het in ieder geval weer. :P

Het was even prutsen. Ik heb namelijk alleen een draadschema van een 634.. maar mijn bedrading is van een 640, geen enkel kleurtje kwam overeen dus ben ik het zelf maar gaan uitzoeken. Zo heel moeilijk kan het nooit zijn en met een multi-meter kom je een heel eind.

Na een half uurtje prutsen was het tijd om te controleren of de bougies vonkte, wat ze natuurlijk niet deden. :P Ahgoed, massaprobleem. Even het stukje opschuren en weer vastknopen om vervolgens lekker met de bougie in mn klauwen de kickstarter naar beneden te rammen. PATS! Auwa, okee het massaprobleem is opgelost en we hebben een vonk! :+

En 2 steekzekeringen later kon ik gaan testrijden (ik was een loshangend kabeltje vergeten en die maakte steeds sluiting tegen de voorvork).
Zonder zadel, stepjes, koppeling, achterrem, verlichting en noem maar op. Gewoon wielen, voorrem en een draaiende motor. :P


Hier een filmpje. Let niet op het taalgebruik van MrOi. ;)
 
Zo, vanochtend met het koekblik naar Ijsselstein gereden om een tank, zadel, achterspattert en zijkapjes te halen van het type 634.
full


Snel alles los er op gezet en direct de tank gaan ontvetten en spuiten. :P
 
Laatst bewerkt:
Zie hier het resultaat. O-)

Om de zijkapjes goed op de plaats te krijgen moest het (plastic) accubakje er aan geloven dus lekker de zaag er in gehangen en proberen maar. Best een fijne manier om je vrije en vooral zonnige middag door te komen. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan