Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoe zit het met de mankementen van Intruders?
Van de Magna heb ik inmiddels door veel lezen begrepen dat de onderdelen vrij lastig te verkrijgen zijn en ook de nokkenasgedeelte (boven in t blok) slecht gesmeerd worden wat heel duur kan zijn. Ook de versnellingsbak is niet ideaal heb ik begrepen. Ik vind de Magna's, zeker de Supermagna een ongelovelijk mooie motor en vind de techniek van Honda goed maar kijk ook maar even naar de alternatieven. Dus barst los met je verhalen over Intruders of andere merken...
Ook shadows vind ik wel mooi.
Laat ik het misschien anders zeggen, ik wil gewoon een dikke chopper die zwaar vermogen heeft (vanaf 70 pk) en enigzins betrouwbaar en betaalbaar (2500-2500 euros) is.
Nogmaals, de meeste choppers/customs/cruisers halen de 70 PK (bij lange na) niet, om de simpele reden dat dit soort motoren op hoog koppel bij lage toeren gebouwd/ontworpen worden. Een neveneffect hiervan dat het topvermogen (de PeeKaas) lager is. Maar dat heb je ook nergens voor nodig on lekker te willen toeren en zo nu en dan het gas een keer goed open te trekken. Wat moet je met een custom die 200+ loopt (de magna's en V-max bv) dit rijdt met die snelheden niet eens comfortabel. Oke, het is best leuk om eens te doen, dat geef ik onmiddelijk toe, maar het zijn geen snelheden om kilometers achter elkaar vol te houden.
Voor de wensen die jij hier tentoonspreidt met de vragen erbij zou ik voor een oudere gaan met wat meer cilinderinhoud als een shadow 1100 of een intruder 1400 o.i.d.(disclaimer: ik weet niet of deze voor jouw budget gangbaar zijn)gaan, maar ik hou ook van sleutelen. De kans op mankementen is nu eenmaal iets groter bij een motor van 20 jaar oud.
Ik heb zelf ook eens naar info over die 2 gezocht en kwam met name de volgende dingen tegen:ps weet iemand nog technische nadelen van de 1100 shadown of 1400 intruder of moet ik daar een nieuw topic voor openen? Heb al wat rondgeneusd... ben de betrouwbaarheid van mn CB1 zo gewend :D
Ik heb zelf ook eens naar info over die 2 gezocht en kwam met name de volgende dingen tegen:
- Shadow 1100 eerste type (tot '87 geloof ik)....
Als je meer dan 70-80 PK wil hebben in een custom/chopper zijn er eigenlijk maar 2 typen geschikt zover ik kan bedenken: de (super) magna en de V-max, de rest blijft er (ver) onder. Ja je hebt natuurlijk ook nog de F6C van honda en die nieuwe triumph of vulcan, maar dat past niet bepaald in je budget. Zelfs een goede Vmax of supermagna zal niet meevallen in je budget.
Verbruik van de diverse magna's (VF70C/V45, supermagna, VF1100C/V65) licht zo rond de 1:15 bij niet te extreem gebruik, de max weet ik niet.
Dikke band kun je hierop wel vergeten, net als op de Vmax, of je moet diep in de buidel tasten voor een aangepaste achterbrug.
Waarom wordt je CB1 te duur? (vind ik persoonlijk niet onder racer vallen, maar oke) Te veel boetes? ook met een custom kun je gemakkelijk (veel) te hard rijden hoor.
Weet ik effe niet zeker, maar het model met de uitlaatbochten schuin aan de rechterkant is het nieuwere type. De oude heeft uitlaat aan beide zijden.Tot of tot en met? Ik heb namelijk n et een 87er op t oog.
Maar laten we eerlijk zijn,de FZX vind ik niet echt in de chopper-category passen maar meer in de Naked (muscle)Bike category..
Héél kort door de bocht: een 2 cilinder trekt harder (van onderuit de toeren) en een 4 cilinder rijdt harder (bovenin de toeren). Een 2 cilinder klinkt ook wat "voller" (plof plof) en een 4 cilinder "blert" wat meer (vroem vroem). Met een 2 cilinder zal je over het algemeen wat rustiger rijden en daardoor zuiniger / minder slijtage, dan met een 4 cilinder die toch wat meer uitnodigt tot lekker doorscheuren.Wat is het verschil dan? Ik rij momenteel 4 cilinder(cb1) en dat rijdt goed. Welke is een 2 cilinder dan? De shadow EN de intruder? Volgens mij beide V-twins als ik tb goed begrijp
Héél kort door de bocht: een 2 cilinder trekt harder (van onderuit de toeren) en een 4 cilinder rijdt harder (bovenin de toeren). Een 2 cilinder klinkt ook wat "voller" (plof plof) en een 4 cilinder "blert" wat meer (vroem vroem). Met een 2 cilinder zal je over het algemeen wat rustiger rijden en daardoor zuiniger / minder slijtage, dan met een 4 cilinder die toch wat meer uitnodigt tot lekker doorscheuren.
Zoals ik al zei: dit is effe heel erg kort door de bocht. De verschillen zijn natuurlijk van diverse factoren afhankelijk. Het één rijdt niet persé beter dan het andere, het is gewoon anders.
Shadow en Intruder hebben 2 cilinders; Magna heeft 4 cilinders.
Daarom nam ik /m ook niet mee in m'm vergelijking. Wel coole fiets overigens
Misschien moet je ook eens aan een MaximX denken. 700 of 750cc. Ik heb er nog niet mee naast een supermagna naast het stoplicht gestaan maar wel naast dat oudere type magna, en die blehr je er finaal uit met zo'n ding.
Betaalbaar Rond de 1500pleuro heb je er al 1, Makkelijk te vinden, (marktplaats staat er vol mee) en ze zijn ook standaard in zwart geleverd. breedte van de band is wel beperkt door cardan.
Je kunt hem qua prestaties natuurlijk niet met een fiets als een vmax o.i.d. vergelijken, maar als je de kans krijgt, neem er eens eentje mee voor een rondje en laat je eens verbazen.
(Afbeelding)
Oh ja, leuk bijkomend verschijnsel. Soms heb je wel es van die GSI,GTi,Vtec piloten die denken dat ze 'dat sjopperje' wel ff zoekrijden. Altijd leuk
Het gevoel van gewicht van de motor is vooral afhankelijk van het zwaartepunt en bij een chopper/custom ligt dat inderdaad erg laag. Daardoor zijn ze juist erg stabiel en heb je minder last van 'deiningen'.Ik weet niet hoe erg dat zal zijn met een 1100/1400cc van zon 250 kilo. Ik denk dat het gewicht wel veelal beneden zit en dat misschien wat scheelt. Op een CB-1 zit je bijrijder nogal hoog en dan is een kleine verkeerde beweging bij het opstappen al fataal.
Vraag me ook af hoe ik met een 1100/1400cc een straatje ga keren, of leuker nog een achtje maken zoals ik geleerd heb met lessen
m.a.w. ik ga even kijken bij wat mensen en dan testen, hopen dat ik dan niet op mn smoel ga
Iemand had het over weinig verschil tot de 120 maar daarboven wel voelbaar.
Een 1400 rijdt toch ook "maar" 175? Hoe hard rijdt een 700 dan?
Zit het em echt in een betere soort wegligging? Stabieler ofzo?
...spaar nog even door als het moet...
Dat vraag ik me dus ook af...Hoe gaat het ondertussen met de topicstarter?
Welke ACE heb je gereden?Als het even meezit rijd ik vandaag nog een Drag Star en een 'nieuwe' (95) Supermagna. Gisteren een Ace gereden (wat een fiets!!!). Hopelijk heb ik deze of volgende week dan eindelijk toch mijn chopper. Hoe gaat het ondertussen met de topicstarter?