ik gebruik nooit de achterrem???

gsxrBunny

MF'er
14 aug 2007
186
0
Castricum
heej nu ik zo eens nadenk gebruik ik eigenlijk noooit de achterrem...
op een keertje bij het stoplicht na zeg maar....

ik heb een gsxr 1000
mijn vragen zijn eigenlijk...
- sta je heel veel sneller stil MET achterrem erbij?
- gebruiken jullie ook alleen de voorrem??
 
ik ook eigenlijk niet,
omdat bij de ene motor de achterrem links zit en bij de andere rechts.
denk ik...
 
ik ook eigenlijk niet,
omdat bij de ene motor de achterrem links zit en bij de andere rechts.
denk ik...

eh? mij is toch altijd geleerd dat ze altijd op de zelfde plek zitten...maar goed, misschien heb ik het fout....

Ik gebruik de achterrem juist redelijk vaak, voor verkeersdrempels en enzo om beetje af te remmen gebruik ik exclusief de achterrem...
Is me trouwens niet zo aangeleerd....maar vind het zelf wel prettig :)

Zie trouwens dat er al aardig wat threads over geweest zijn...misschien daar even in neusen?
 
eh? mij is toch altijd geleerd dat ze altijd op de zelfde plek zitten...maar goed, misschien heb ik het fout....

Ik gebruik de achterrem juist redelijk vaak, voor verkeersdrempels en enzo om beetje af te remmen gebruik ik exclusief de achterrem...
Is me trouwens niet zo aangeleerd....maar vind het zelf wel prettig :)

Zie trouwens dat er al aardig wat threads over geweest zijn...misschien daar even in neusen?

ik moet die nare gewoonte zelf afleren. Niet alleen raakt je achterwiel erg snel in de slip. je ketting slijt ook sneller.

Maarja ik vind de achterrem met je voet erbij pakken makkelijker dan je voorrem erbij pakken.
 
Gebruik hem wel eens als assistentie van m'n voorrem, maar bij mijn motor hangt het gewicht niet zo erg over het voorwiel dus dan heb je nog eens wat aan een achterrem. Bij de gemiddelde sportmotor geld het principe "gas gaat van achter, remmen van voor" eigenlijk wel op.

Bij langzaam maneouvreren helpt het ook om de achterrem erbij te pakken...
 
@ buzzin.
ik heb zo,n oldtimer en vroeger zat de rem aan de andere kant als nu.
en ik ben zuinig op mijn versnellingsbakken :)
 
Ik gebruik eigen de achterrem altijd wel een beetje erbij. Ik gebruik hem ook als ik rustig rij en ik wil rustig vaart verminderen, zo spaar ik de blokjes voor.

Daarnaast gebruik ik hem ook beide met hard remmen, het kan maar net een meter schelen die je nodig zal hebben. Gewoon niet te hard op knallen want dan blokkeert die.
 
Zie trouwens dat er al aardig wat threads over geweest zijn...misschien daar even in neusen?

Idd aardig wat topics, van mensen die hem helemaal nooit gebruiken tot mensen die erbij zweren. Ach, het is maar wat je zelf prettiger vindt toch :)
 
idd aardig wat topics over...
nouja ik vind dat er weinig gevoel is de rem door de laars ...
hou het wel lekker bij voorrem..
thanks voor alle nachtelijke reactie's :)
 
heb een keer een motor van een maat bereden waarvan de achterrem het niet deed, maar ik miste hem wel hoor :)
 
in scherpe bochten voor de stabiliteit. Soms op een rotonde met de achter rem erbij.
Bij gewoon remmen gebruik ik alleen de voorrem. De achterrem doet dan vanzelf mee bij mij :+
 
Het neit gebruiken van je achterrem kan is slecht aflopen. Stel je voor dat je een noodstop moet maken en j de achterrem niet gebruikt puur uit gewoonte. 20 cm in een auto tot stilstand komen of 20 cm voor een auto stoppen maakt een wereld van verschil uit voor je gezondheid.
 
Het neit gebruiken van je achterrem kan is slecht aflopen. Stel je voor dat je een noodstop moet maken en j de achterrem niet gebruikt puur uit gewoonte. 20 cm in een auto tot stilstand komen of 20 cm voor een auto stoppen maakt een wereld van verschil uit voor je gezondheid.
stel je voor dat je wat verder vooruit had gekeken , dan had je die achterrem niet eens nodig gehad ... eeeeh stel je eens voor dat je die dag gewoonweg je motor in de garage had laten staan .... precies .. een wereld van verschil ... vooor eeeH bv. je gezondheid ...
 
Ik gebruik altijd allebei mijn remmen. Achter is voor erbij óf om een slip te maken in de stad en zo net een strakke bocht te halen tussen de auto's door.
 
Ik weet niet of het ergens gepost staat en aangezien ik niet alles ga doorlezen:

Een motorfiets heeft 3 remmen. Voor-, achter- & motorrem. De motorrem is een redelijk krachtige rem -je kent dat wel aan de lichten: vitesse terug en laat maar komen.
Bij noodstops wordt die meteen over boord gesmeten. De bedoeling van de achterrem is eigenlijk bij een noodstop de motor in stabiliteit houden en het duik-effect tegen gaan. Dan spreek ik niet over motoren met ABS en remkrachtverdelers...
Bij jouw motor, die Suz 1000, moet je eigenlijk bij een noodstop je voorrem inknijpen en stelselmatig je remkracht opbouwen. Aangezien de motor dan een duik-effect krijgt, moet je de achterrem er nét genoeg bij nemen, dat hij niet slipt achteraan, maar wél genoeg in de vering trekt om 2 wielen op de grond te houden. Je hebt maar 2 wielen, dus zou je die bij een noodstop wel graag beide aan de grond houden ivm stabiliteit enzo denk ik...

Verder is de achterrem wel makkelijk om eventjes bij te remmen ofzo, maar da's dan weer meer eigen keuze.

EDIT: vergeet de koppeling ook niet bij een noodstop, en als je het écht wel kunt, kun je meteen ook terugschakelen...
 
Laatst bewerkt:
Je staat niet veel sneller stil bij een noodstop, het helpt maar een beetje (en dan moet je goed de achterrem kunnen doseren !).
Onder ander omstandigheden zal de achterrem het achterwiel blokkeren, die geheid naar voren wil en zal naar linksom of rechtsom naar voren draaien, waardoor jij de controle over de motor zou kunnen verliezen.
Het veiligste rem je met alleen je voorrem (niet in een bocht natuurlijk!)
 
Je staat niet veel sneller stil bij een noodstop, het helpt maar een beetje (en dan moet je goed de achterrem kunnen doseren !).
Onder ander omstandigheden zal de achterrem het achterwiel blokkeren, die geheid naar voren wil en zal naar linksom of rechtsom naar voren draaien, waardoor jij de controle over de motor zou kunnen verliezen.
Het veiligste rem je met alleen je voorrem (niet in een bocht natuurlijk!)

Daar heb je natuurlijk ook hélemaal gelijk in. Dat is ook wat ik zei: het komt alleen maar de stabiliteit ten goede, én dan nog moet je het wel correct kunnen toepassen.
't Is nu niet zo moeilijk op die van mij, maar ik voel het verschil aardig. Ik pas het dan ook correct toe. 'k Heb onlangs zo'n hele screening gedaan dat over zulke zaken ging ;)
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik mijn achterrem echt bijna nooit. ik heb met mijn motor nu 45000 km gereden en heb de orinele remblokjes er nog in. Daarintegen ben ik met het 4e setje remblkjes in het voorwiel bezig. Of het gooed is weet ik niet. Ik denk ook dat het een kwestie van aanwennen. ook bij slecht weer rem ik alleen met mn voorrem.
 
Als ik voor rem, dan remt ie automatisch achter mee..

Het pedaaltje gebruik ik alleen tijdens stilstand of tijdens een korte bocht.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan