ik gebruik nooit de achterrem???

ik ken de theorie wel hoor, wat was het ook weer 60% voorrem, 40% achterrem, alleen merk ik in de praktijk dat ik dit niet doe
 
dat is echt niet de reactie waar ik op zit te wachten, ik stel een serieuze vraag.

Ik kan heus wel rijden, ik rijd ook met een motor die max 130km/u haalt.

Ik wil gewoon even van enkele ervaren mensen horen hoe het beter kan.
Dat lijkt me anders wel een heel serieus antwoord. Hoe kom je aan je rijbewijs als je niet kunt remmen? Je moet voor je AVB maar liefst 3 remproeven kunnen, en die haal je echt niet met alleen een achterrem. Wellicht heb je nog examen oude stijl gedaan, maar ook dan heb je leren remmen. Als je echt je voorrem niet durft gebruiken, neem dan alsjeblieft een paar lessen. Een achterrem is leuk voor kleine correcties, rust in de motor, krappe bochtjes, etc., maar draagt niet noemenswaardig bij aan het verminderen van je snelheid. Als jij op een ding rijd dat 130 kan zonder dat je kunt remmen (en remmen doe je met je voorrem, punt), ben je levensgevaarlijk en heel dom bezig.
 
Gewoon gebruiken. Dat het stoerder is om te roepen dat je 'm nooit gebruikt omdat je zo hard vóór remt dat de druk van je achterwiel is zegt vooral in negatieve zin iets over je rijcapaciteiten.

edit: deze reactie zag ik nadat ik gepaost had en zegt precies wat ik bedoel:

remmen doe je met je voorrem, stabiliseren met je achterrem... imho...

...want daarmee zegt deze bestuurder dat hij ALTIJD maximaal moet remmen. dus óf hij gebruikt de weg als gp circuit óf hij schat de wegsituatie zo slecht in dat hij zich pas laat beseft dat er geremt moet worden.

kul dus.
 
Laatst bewerkt:
daar zitten heel zeker remproeven in maar toen heb ik ook de voorrem gebruikt omdat dit bijna een noodstop is.

Bij een noodstop gebruik ik ze uiteraard ook beiden aangezien ik niet achterlijk ben maar bij het gewone rijden en het gewone remmen grotendeels de achterrem.
 
daar zitten heel zeker remproeven in maar toen heb ik ook de voorrem gebruikt omdat dit bijna een noodstop is.

Bij een noodstop gebruik ik ze uiteraard ook beiden aangezien ik niet achterlijk ben maar bij het gewone rijden en het gewone remmen grotendeels de achterrem.
Maar dan weet je toch dat je met een voorrem veel beter kunt remmen? Als je een noodstop goed kunt uitvoeren, zonder je voorwiel te blokkeren, kun je remmen. Dan weet je hoe je moet aanvoelen dat je rem aangrijpt, hoe de druk op je voorwiel toeneemt, en dat je daarna kunt doorknijpen. Wat weerhoudt je er dan van om dat normaal ook te doen? Niet de angst om te blokkeren, want normaal remmen gaat wat rustiger dan een noodstop.

Wat je doet als je heel rustig afremt moet je zelf weten. Met een 1- of 2-cylinder kun je in normaal verkeer zelfs wel zonder remmen, die remmen hard genoeg op de motor. Maar het lijkt me slim om jezelf aan te wennen om je voorrem te gebruiken, omdat je wel eens harder zou moeten remmen dan je eerst inschatte, en je dan kostbare tijd verliest als je eerst je rem nog moet aanleggen.
 
Ik heb nog zeer weinig ervaring op de motor (enkele maanden) en ik ben bang dat het bij mij andersom is.

Ik gebruik zeer veel mijn achterrem en veel minder mijn voorrem.

Kan je echt remmen met die voorrem, ik heb namelijk altijd angst om mezelf onderuit te remmen aangezien ik dat in mijn 50cc periode een aantal keer meegemaakt heb.

Ik vraag het maar omdat het nu nog niet te laat is voor mij om dit af te leren, over een paar jaar echter wel.

De truc is langzaam opbouwen....dat moet je jezelf aanleren.
Eerst met pink, dan ringvinger, middelvinger en dan pas met wijsvinger gaan knijpen.

Misschien een raar voorstel, maar neem eens een AVB lesje, misschien zelfs in NL om je dat aan te leren. Gewoon de remproeven even oefenen.
Scheelt ook dat het dan een lesmotor is, die je dus wel mag neerleggen ;) (liever niet natuurlijk)

Natuurlijk kan je jezelf onderuit remmen, maar zoals je ziet, de meeste mensen zweren toch bij hun voorrem. Dus zo erg bang hoef je niet te zijn, mits je het jezelf goed aanleert natuurlijk. Het is wel zo dat, zeker in een rechte lijn, je voorrem het meeste remt, tot 80%, dus hem niet gebruiken levert gevaarlijke situaties op.
Mocht je altijd schrik blijven hebben....met ABS is de kans op blokkeren veel kleiner :)
(Misschien iets voor toekomstige motor?)
 
...want daarmee zegt deze bestuurder dat hij ALTIJD maximaal moet remmen. dus óf hij gebruikt de weg als gp circuit óf hij schat de wegsituatie zo slecht in dat hij zich pas laat beseft dat er geremt moet worden.

kul dus.
Leuk dat je mijn rijstijl kunt beoordelen nav 1 post... wat uitleg graag?
 
Gewoon gebruiken. Dat het stoerder is om te roepen dat je 'm nooit gebruikt omdat je zo hard vóór remt dat de druk van je achterwiel is zegt vooral in negatieve zin iets over je rijcapaciteiten.

edit: deze reactie zag ik nadat ik gepaost had en zegt precies wat ik bedoel:...want daarmee zegt deze bestuurder dat hij ALTIJD maximaal moet remmen. dus óf hij gebruikt de weg als gp circuit óf hij schat de wegsituatie zo slecht in dat hij zich pas laat beseft dat er geremt moet worden.

kul dus.
Ik zie hierin werkelijk geen enkel argument om de achterrem te gebruiken in plaats van de voorrem. Als je niet maximaal wilt remmen is de voorrem nog steeds een uitstekende keuze, en naar mijn mening is het veel beter om aan de voorrem gewend te raken dan aan de achterrem. Reden genoeg om gewoon altijd met de voorrem te remmen. Pas als je echt een noodstop wilt maken zou het zin hebben om de achterrem erbij te gebruiken, als je dat efficient kunt (wat de meesten niet kunnen).

Die verhalen van stabiliteit en dergelijke vind ik dan weer kul. Ooit iemand dwars zien gaan omdat hij de achterrem er niet bij pakte??

Verder vind ik dat gebrul over andermans rijcapciteiten ook een beetje kul, maar goed. Als jij stoer wilt doen voor je wij-gebruiken-lekker-de-achterrem-vrienden dan moet je dat zelf weten. Dat is net zo stoer als roepen dat je 'm nooit gebruikt.
Bij een noodstop gebruik ik ze uiteraard ook beiden aangezien ik niet achterlijk ben maar bij het gewone rijden en het gewone remmen grotendeels de achterrem.
Niemand wilde impliceren dat je achterlijk bent hoor. Het punt is dat je normaal gesproken misschien genoeg hebt aan alleen de achterrrem, maar dat het verstandig is om de voorrem altijd te gebruiken om er gevoel mee te krijgen en hem te kunnen gebruiken als het een keer wel nodig is. Persoonlijk zie ik trouwens geen enkele reden om de voorrem niet te gebruiken. Angst voor de voorrem is verder nooit goed, en kun je met oefening bestrijden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je mijn rijstijl kunt beoordelen nav 1 post... wat uitleg graag?


De enige logische reden om je achterrem NIET te gebruiken is dat als je vóór heel hard remt, de druk op ja achterwiel zo laag wordt dat remmen daar weinig zin heeft (maar nog steeds zinvol is, vraagt alleen wat beheersing). Omdat ik er vanuit ga dat je er over nadenkt over hoe je gaat remmen kom ik op de gedachte dat jij kennelijk altijd heel erg hard moet remmen.
 
De enige logische reden om je achterrem NIET te gebruiken is dat als je vóór heel hard remt, de druk op ja achterwiel zo laag wordt dat remmen daar weinig zin heeft (maar nog steeds zinvol is, vraagt alleen wat beheersing). Omdat ik er vanuit ga dat je er over nadenkt over hoe je gaat remmen kom ik op de gedachte dat jij kennelijk altijd heel erg hard moet remmen.
Zoals ik al probeerde te zeggen kun je net zo goed beweren dat de enige logische reden om de achterrem te gebruiken is dat je harder wilt remmen dan met de voorrem mogelijk is. Als je met de voorrem zachtjes kunt remmen heb je de achterrem evengoed niet nodig.
 
De enige logische reden om je achterrem NIET te gebruiken is dat als je vóór heel hard remt, de druk op ja achterwiel zo laag wordt dat remmen daar weinig zin heeft (maar nog steeds zinvol is, vraagt alleen wat beheersing). Omdat ik er vanuit ga dat je er over nadenkt over hoe je gaat remmen kom ik op de gedachte dat jij kennelijk altijd heel erg hard moet remmen.


Nog steeds geen goede reden om de achterrem wel te gebruiken. Als je minder hard moet remmen kan dat nog steeds alleen met de voorrem.
 
De enige logische reden om je achterrem NIET te gebruiken is dat als je vóór heel hard remt, de druk op ja achterwiel zo laag wordt dat remmen daar weinig zin heeft (maar nog steeds zinvol is, vraagt alleen wat beheersing). Omdat ik er vanuit ga dat je er over nadenkt over hoe je gaat remmen kom ik op de gedachte dat jij kennelijk altijd heel erg hard moet remmen.
creative thinking...
 
Mensen die slechts de achterrem gebruiken (genomen dat 80/20% voor/achter capaciteit), rijden OF te zacht of als een ouwe sok. Beetje sportief rijden en laat remmen (kun je niet met slechts de achterrem).
4pitters doen weinig aan motorrem in een hogere versnelling.. daarbij is het HANDIG om een achterrem te hebben om wat bij te remmen.
maargoed, zelf en half jaar zonder achterrem gereden met GTR, niet echt gemist. Nu met zx blijktie af en toe wel handig te zijn, al is het gemakszucht :)
 
Ik zie hierin werkelijk geen enkel argument om de achterrem te gebruiken in plaats van de voorrem. Als je niet maximaal wilt remmen is de voorrem nog steeds een uitstekende keuze, en naar mijn mening is het veel beter om aan de voorrem gewend te raken dan aan de achterrem. Reden genoeg om gewoon altijd met de voorrem te remmen.
Dat je suggereerd de achterrem te gebruiken IN PLAATS van de voorrem daar schrik ik wel een beetje van.
Pas als je echt een noodstop wilt maken zou het zin hebben om de achterrem erbij te gebruiken, als je dat efficient kunt (wat de meesten niet kunnen).

Die verhalen van stabiliteit en dergelijke vind ik dan weer kul. Ooit iemand dwars zien gaan omdat hij de achterrem er niet bij pakte??

Jij hebt het over maximaal remmen. Ik heb het over het gewone remmen. Maar dan nog: als jij bij een noodstop zo hard remt dat je achterwiel los komt dan wordt het tijd voor extra training want dat is levensgevaarlijk.
Verder vind ik dat gebrul over andermans rijcapciteiten ook een beetje kul, maar goed. Als jij stoer wilt doen voor je wij-gebruiken-lekker-de-achterrem-vrienden dan moet je dat zelf weten. Dat is net zo stoer als roepen dat je 'm nooit gebruikt.

Ik ben niet stoer.
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds geen goede reden om de achterrem wel te gebruiken. Als je minder hard moet remmen kan dat nog steeds alleen met de voorrem.


Moet je een reden hebben dan om gewoon alle remmen te gebruiken? Is het meer moeite?
 
onze man vroeg of als iemand zijn achter rem erbij gebruikte>? en niet dast hij met zijn gixxer alleen met de achterrem remt
 
trouwens hoefen eerst met een ouwe bokkige motor ( weet je eentje die als je remt naar voren duikt en bij accelereren naar achteren helt) dan leer je goed je achter rem te gebruiken. Koop desnoods een oude brik erbij: gelijk met een 1000 cc lijkt mij niet zo verstandig... :X
 
Moet je een reden hebben dan om gewoon alle remmen te gebruiken? Is het meer moeite?
Ja, aangezien ik al last van mijn onderbenen heb is elke extra 'move' er een te veel.

De aprilia remt 99 van de 100 keer genoeg af zonder de achterrem te gebruiken, dus ik zie totaal geen reden om het wel te doen als het qua remkracht niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Dat je suggereerd de achterrem te gebruiken IN PLAATS van de voorrem daar schrik ik wel een beetje van.
In plaats is natuurlijk ook overdreven, maar dat is wel waar deze subdiscussie -zie de Belgische exameneisen- uit is voortgekomen!

Maar hetzelfde gaat op voor het gebruik van beide, Ik zie daar het grote voordeel ook niet echt van.
Ik ben niet stoer.
Ik gelukkig ook niet ;)
Ja, aangezien ik al last van mijn onderbenen heb is elke extra 'move' er een te veel.

De aprilia remt 99 van de 100 keer genoeg af zonder de achterrem te gebruiken, dus ik zie totaal geen reden om het wel te doen als het qua remkracht niet nodig is.
Dat vind ik eerlijk gezegd ook. Sowieso moet ik mijn voet verplaatsen om de achterrem te gebruiken, en dan nog vind ik de beweging niet erg gemakkelijk. Dat zal ongetwijfeld aan de wat onontspannen beenhouding op een sportmotor liggen. En inderdaad zit bij mijn Aprilia de achterrem ook aan de rechterstuurhelft ;)
 
Twee jaar geleden heb ik met een maatje deze toer gereden: http://www.routedesgrandesalpes.com/pages/home/index.php een aanrader!!

Kleine anekdote uit die toer:

We reden een berg op en de hairpins (leuk!) bleven maar komen. Wat ik leuk vond is proberen die bocht zo optimaal mogelijk te nemen, zo snel mogelijk. Om dat te berijken speelde ik iedere bocht wat met de rijtechniek om zo tot een -voor mij- optimale stijl te komen. De bochten zijn dan erg krap dus de snelheid gaat er erg uit. Met name als je rechtsom gaat maar je een behoorlijke klim (soms een paar meter!) terwijl de snelheid erg laag is. Als je dan het gas te ver laat zakken kun je makkelijk stil vallen. Als je dan idd het gas erop houd en te boel temperd met te achterrem gebeurt dat niet. De linker bocht is een stuk langer (zit je buitenom he) en ook dan is de achterrem nuttig: merkbaar stabieler.

Enfin zo was ik dus een berg met -tig bochten op aan het rijden en het was warm en ik rook het asfals... man man wat stinkt heet asfalt... en ineens... druk op achterrem weg... had ik 'm aan de kook gereden :+ Komt wel weer goed hoor, even afkoelen.. haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan