Ik hang m'n motorscooter aan de wilgen

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.555
2.130
Nederland
Heren, dames, het was me een genoegen, maar ik heb vanmiddag weer een gewone motor gekocht. Ik miste het schakelen toch wel een beetje en bovendien kreeg ik bij langere ritten (meer dan een uur) lage lichte rugpijn. Misschien ga ik er dan als een zoutzak op zitten ofzo. :+

Daarnaast is het bij motorscooters lastiger om de boel schoon te houden dan bij motoren (en dan zit er wel plastic voor, maar dat houd echt niet alles tegen) en zijn de onderhoudskosten hoger dan bij normale motoren ivm dat eerst alles aan de kant moet voor je er bij kan. Voor de hobbyisten geen probleem, maar voor onderhoud breng ik meestal de motor weg (al kan ik klein onderhoud prima zelf).

Hoe dan ook, de afgelopen anderhalf jaar heb ik er van genoten op de Sixteen 150 en de X-City 250. Ik zal in de toekomst vast wel weer eens een motorscooter kopen, maar nu eerst weer lekker schakelen op een naked (met ruitje!) 500cc twin die in onderhoud goedkoop is.

Hoe dan ook zijn motorscooters fijne apparaten. Lekkere gooi en smijtfietsen, CVT is heerlijk in de stad & file, benzineverbruik is erg netjes, een passagier voel je niet achterop zitten etc. etc. hopelijk zullen andere motorrijders een keer in zien dat het helemaal geen slechte dingen zijn. :]

Voor de X-Max / X-City rijders heb ik binnenkort wat accessoires beschikbaar die niet worden ingeruild, zal ze dan wel in de topics plaatsen. Uiteraard blijf ik gewoon de topics hier volgen en mocht er volgend jaar nog een ScooterXpress meeting zijn en ik heb tijd, dan ga ik gewoon mee als dat van jullie mag. :+
 
verrader :+

Nee, veel plezier met je schakelbrommertje :Y

Ik vind een motorscooter echt perfect voor in de stad naar school of werk ivm zuinigheid, lichtheid, wendbaarheid en ruimte.

Nog ff flink doorsparen en dan haal ik een leuke supermotard om te spelen en ff een kick te krijgen *O*
 
Ik denk dat zo'n Runner 180 wel lichter weegt dan mijn X-City, die weegt 173kg (al gooi je die ook van links naar rechts). Supermotard is leuk, maar op de snelweg is dat niets en een koffer achterop vind ik hoe dan ook fijn en dat heb je alleen op de meer straatgerichte off/allroads die zijn 'omgebouwd' naar SM. Been there, done that. :) Zo'n 500tje staat op de snelweg ook nog wel z'n mannetje, alleen nu is het heel veel koppelen, ik moet mn linkerhand weer flink trainen (niet doordenken :+ ) voor de koppeling. :)
 
Veel plezier Monomuis !!!!

Begrijp je goed, ik mis het schakelen ook ENORM !

Succes
 
Thanks, ja nou weet je wat het is.. als je schakelt mis je de automaat, heb je een automaat, dan mis je het schakelen. Maar een 2e motor klinkt erg leuk, maar je hebt gewoon dubbele kosten. Dus nu weer schakelen, wie weet hierna weer scooteren?
 
Thanks, ja nou weet je wat het is.. als je schakelt mis je de automaat, heb je een automaat, dan mis je het schakelen. Maar een 2e motor klinkt erg leuk, maar je hebt gewoon dubbele kosten. Dus nu weer schakelen, wie weet hierna weer scooteren?

Ik mis schakelen wel, maar omgedraaid niet.
Het schakelen doe je toch automatisch en je hebt meer controle over je voertuig, vooral in de winter.
Ik heb de scoot puur voor woon/werkverkeer en zijn goedkope kosten in verbruik/verzekering en onderhoud.
 
Voor woon-werk zijn het echt perfecte dingen. Ik rijd alleen voor de lol en dan is meer controle leuker. :) In de winter rijd ik niet, tenminste, zodra er pekel wordt gestrooid zet ik 'm weg, accu eruit en weltrusten tot de lente. Dan lekker met de auto.. en die kan ook wel winterbanden gebruiken, denk dat ik die dit jaar ook maar aanschaf incl. velgen, lekker makkelijk wisselen.
 
Op de scoot en op de auto allweather banden !
Scheelt een hoop gewissel.

In de winter ben ik meer tijd kwijt om de auto ijsvrij te krijgen (dat mag het vrouwtje doen haha) dan dat ik met de scoot moet rijden.(10 km)
 
Laatst bewerkt:
veel plezier met je schakelfiets monomuis ..
ik hou het bij mijn scoot ..alhoewel ik een motor ook wel leuk vindt ..twee van die machiene's zou te duur worden , kan er maar op eentje rijden ..
wees veilig met de overgang naar motor ..

gr smokey :W
 
zoals te lezen in het chinese scooter topic bezit ik inmiddels ook weer een gewone motor.

Ik was niet onverdeeld enthousiast over de Chinees waar ik op reed, en na niet al te lang nadenken is er nu dus weer een motor.

Ik hou die scooter echter wel in gedachten, want er komt vast weer een moment dat het gaat kriebelen. Voor mij echter geen chinese scooter meer.

Ik blijf de scootertopics wel lezen, want het is hier wel een gezellige boel.

Monomuis het ga je goed en ik snap helemaal waarom je bent afgestapt van de scooter.
 
Veel plezier met de nieuwe motorfiets.

Ik heb een maand geleden NAAST m'n Vespa 300 GTS toch maar weer een Aprilia Pegaso 650 Strada gekocht. Ik heb ze alle twee voor de lol. En hogere kosten klopt wel, maar niet dubbel. Ik rij maar 1 keer benzine (alhoewel de Vespa 1:28 haalt en de Pegaso met geluk 1:20) en heb maar 1 keer onderhoud aangezien ik niet meer kilometers rij. Afhankelijk van hoeveel je kunt of wilt uitgeven valt het dan wel mee, afhankelijk van welke verzekering je neemt. Bij mij is dat nu een uitgebreide ALL Risk met diverse extra's en geen winterstop. Verzekering € 50 en wegenbelasting € 12 (betaal ik wel per jaar) totaal dus € 62 per maand. en anders € 31. Voor € 31 per maand rij ik er dus de Pegaso bij. Okay aan optuigen komt er weer een honderdje of wat bij, maar dat is geen absolute noodzaak. De de aanschafprijs moet je natuurlijk ook niet uitvlakken, maar ik kijk maar even naar de vaste maandelijkse kosten.
 
Laatst bewerkt:
mijn motorscooter gebruik ik voor 95 % van het rijden. De luxe van een schakel ernaast heb ik niet, maar kan hem af en toe lenen van een vriend van me. Even omruilen voor een weekje.

allebei dan weer blij eigen motor terug te hebben. Schakelen is iets wat je gaat missen en heb je het weer haat je het.

mijn eigen conclusie is dat schakelen het enige is wat je ervan weerhoud te snel te hard te rijden.
lange stukken 50 km/h rijden lukt gewoon niet met een motorscooter. (althans, mij niet)

veel plezier met je motor!
 
31 euro er bij voor een Pegaso, maar je vergeet ook de duizenden euro's die zo'n ding kost. Wel mooie motor trouwens! Je betaalt toch wel iets meer benzine, want je moet ze allebei vol tanken, onderhoud moet ook 2x al smeer je het natuurlijk uit over 2 voertuigen. Als ik er twee heb staan, blijft er eentje denk ik teveel stil staan. Been there (twice), done that. :P

Ik neem ook gewoon uitgebreid all risk met aanschafwaarde dekking voor 3 jaar (had ik trouwens ook bij de motorscooter).

@PatriekSF; klopt, met een scooter rijd je sneller te hard en is het ook lastiger om een vaste snelheid aan te houden (op gehoor) Maar ook op de snelweg, ff beetje gas opendraaien op een schakelmotor en er gebeurd niets (omdat je gewend bent aan het constante toerental van een motorscooter), dus je moet 'm wel verder open draaien en gassen :P
 
Laatst bewerkt:
ik ben blij met mijn dylan voor naar het werk. tussen de file door, lekker knallen. vlotter dan met m'n gsx1400. zuiniger en sneller. maar voor mijn plezier pak ik de dus de gixxer verder de scoot, ieder zijn ding dus
 
wat een verschil, 150cc - 1400 cc
prachtig :')
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen zo'n 150cc zou hebben en niet die 1400, dan zou je sneller gek worden vanwege het gebrek aan vermogen. Maar omdat je ook nog een 1400 hebt staan, maakt dat niet uit. Tenminste, zo is het bij mij.. ik had altijd dikke pret op de 125cc's van m'n broer, en hij vond het rotdingen. Ik vond ze leuk omdat ik zelf nog een 650cc'er had staan en hij haatte het omdat hij niet meer dan 125cc in huis had. :+
 
Veel plezier met je motor Monomuis. Zoiets heeft natuurlijk ook wel wat. Overigens lijkt het me juist op een motor veel lastiger om jezelf in te houden, ook qua constante snelheid(maar misschien verschilt dat per scooter ook nogal)

Eergistern stond ik aan het stoplicht en toen het groen werd, blaasden ook twee met hun motoren weg, alsof ik niets was. Hoewel ik geen echte "bink" ben weet ik dat ik me wat dat betreft moeilijk zou kunnen beheersen, met alle gevolgen van dien. Ik ben blij met mijn scootertje.
 
Op een 4 cilinder kan ik me niet beheersen (qua snelheid), op een 1 of 2 cilinder wel. Waarom? Omdat onder in toerental al voldoende koppel los komt om mij te vermaken. Maar ik ben niet iemand die altijd vol gas weg moet rijden, gewoon lekker vlot en niet teveel boven de max snelheid, die hele wilde jaren zijn al voorbij :z . De 250 trok in principe vlot zat weg, zeker in de stad en provinciale wegen.

Betrapte me er gister met de proefrit op, dat als ik iets harder wou rijden, ik dus niet meer gas gaf en ging schakelen, maar het gas ietsje open draaide en op ongeveer gelijk toerental wilde versnellen. :+ Maar een constante snelheid aanhouden kan op een motor veel makkelijker, omdat je dus door het hele toerengebied heen gaat (en dat dus vast kan houden) en een scooter door de CVT toch een constant toerental aanhoud (even los van wegrijden en vol gas topsnelheid).


Nu inderdaad Duomuis.. of Twinmuis. Ik laat 'm lekker mono, want het mooiste geluid blijft gewoon een 4 takt 1-cilinder schakelmotor. *O*
Dus ooit weer een motorscooter en ooit weer een 1-pitter schakelmotor :9
 
Tja, keuzes moeten gemaakt worden in het leven. Ik ben nu wel blij met mijn 500cc motorscooter. Voor de ritten die ik doe is de 500cc ruim voldoende en dat schakelen, wel daarvoor rij ik te weinig en te veel in de stad.
Heb ondertussen veel te veel moto's gehad waaronder de traditionele motoren en motorscooters. Telkens ik de ééne had wou ik de andere. Op een gegeven moment had ik dan een Vespa GT200 en een BMW R850R. Persoonlijk vond ik dat geldverspilling maar dat is persoonlijk. Ik heb dan beiden verkocht om een Burgman 400 te kopen maar dat was helemaal mijn ding niet. Dan maar terug een andere handgeschakelde motorfiets gekocht.

Mocht ik nu het geld hebben dan zou de mana 850 een optie kunnen zijn. Volgens mij het beste van twee werelden. ;-)

Succes met je nieuwe ;-)
 
Die Mana is inderdaad ook geen slechte, dan kan je kiezen voor schakelen of niet. Handige opbergruimte 'in' de zogenaamde tank. Even doorsparen nog! :P
Als ie dan een cardan zou hebben, issie helemaal af!
 
Zelf heb ik naast mijn Suzuki UX 150 ook een Yamaha BT 1100 Bulldog , en ik moet eerlijk zeggen dat ik op biede evenveel plezier beleef , dan maakt het enorme verschil in cilinderhoud ( in mijn geval ) niets uit . Ook het sleutelen , het onderhoud , wat ik altijd zelf doe , evenleuk . Enkele van mijn kennissen begrijpen ook niet wat ik zo leuk vind aan zo'n relatief licht scootertje . Kan ik moeilijk uitleggen , het heeft me altijd geinterreseerd , de techniek van de motors , de scooters , en dat zal denk ik altijd zo blijven . Heb nu 35 jaar mijn rijbewijs A-B-E , en omdat ik het door de jaren heen bij gehouden heb ongeveer tot nu toe 740.000 k.m. op (26) motorfietsen en (4) scooters gereden . Het zit in het bloed zal ik maar zeggen .
 
Aardig wat kilometers Jowie! ;)
Ik heb ook een zwak voor lichte motoren. Zet mij maar zo op een CBR125. Dikke pret!
Het is alleen wel zo dat als het de enige motor is om mee rond te rijden, deze toch minimaal 250cc moet zijn, tenzij ik echt alleen in de stad wil rijden. Maargoed, nu dus een 500cc, 50pk.. geen beest, goed zat. 28pk meer dan wat ik had. Zo'n Bulldog is ook een leuk ding, ook niet veel vermogen maar een prachtig geluid, cardan, naked.. tof apparaat, m'n oom had er een waar ik wel eens op heb gereden.
 
Heren, dames, het was me een genoegen, maar ik heb vanmiddag weer een gewone motor gekocht. Ik miste het schakelen toch wel een beetje en bovendien kreeg ik bij langere ritten (meer dan een uur) lage lichte rugpijn. Misschien ga ik er dan als een zoutzak op zitten ofzo. :+

Daarnaast is het bij motorscooters lastiger om de boel schoon te houden dan bij motoren (en dan zit er wel plastic voor, maar dat houd echt niet alles tegen) en zijn de onderhoudskosten hoger dan bij normale motoren ivm dat eerst alles aan de kant moet voor je er bij kan. Voor de hobbyisten geen probleem, maar voor onderhoud breng ik meestal de motor weg (al kan ik klein onderhoud prima zelf).

Hoe dan ook, de afgelopen anderhalf jaar heb ik er van genoten op de Sixteen 150 en de X-City 250. Ik zal in de toekomst vast wel weer eens een motorscooter kopen, maar nu eerst weer lekker schakelen op een naked (met ruitje!) 500cc twin die in onderhoud goedkoop is.

Hoe dan ook zijn motorscooters fijne apparaten. Lekkere gooi en smijtfietsen, CVT is heerlijk in de stad & file, benzineverbruik is erg netjes, een passagier voel je niet achterop zitten etc. etc. hopelijk zullen andere motorrijders een keer in zien dat het helemaal geen slechte dingen zijn. :]

Voor de X-Max / X-City rijders heb ik binnenkort wat accessoires beschikbaar die niet worden ingeruild, zal ze dan wel in de topics plaatsen. Uiteraard blijf ik gewoon de topics hier volgen en mocht er volgend jaar nog een ScooterXpress meeting zijn en ik heb tijd, dan ga ik gewoon mee als dat van jullie mag. :+

Ben vandaag ook weer even wezen motorscooteren op m'n 300cc :Y
Ook ik blijf dat leuk vinden naast m'n motorfietsert :]
Het schoonmaken van een motorscooter valt best wel mee als je zo af en toe even langs de hogedrukspuit wascabine rijdt en de boel even lekker schoonspuit.
Met zo'n hogedrukspuit kan je overal goed bij, onder de kappen/spatborden en ook de motor kan je prima schoonspuiten. Daarna thuis nog even met een soppie en spons de wielen en kappen nasponzen en met een zeem droogmaken, dan staat de scoot er weer spik en span bij hoor 8-) Zo doe ik dat ook met m'n motorfietsert ;)
Wel maak ik op m'n motorscootert minder km dan op m'n motorfietsert.
Zo rijd ik er nagenoeg niet mee op de snelweg maar meer binnendoor en in de stad.
Daar is die 300cc uitermate geschikt voor, lekker snel, wendbaar en het is makkelijk om niet te hoeven schakelen in de stad en toch de kracht van een motorfiets te hebben :}
Ook het onderhoud kan je makkelijk zelf doen.
's Winters komt tie voor een paar weken de berging niet uit voor een grote beurt en haal ik de kappen ervan af zodat je overal makkelijk bij kan en dan gelijk de kappen goed schoonmaken aan de binnenkant. Ook kan de onderkant waar wel veel zand/modder zit dan goed schoongemaakt worden :Y Dan alles weer monteren en hij kan er weer een jaar tegenaan :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan