Ik heb een andere!

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Jawel, het is er dan toch van gekomen! Mijn CB650SC de deur uit en een Yamaha Radian :9 erin.
Het is er eentje uit '86 met 58.000 op de teller.
Dit is de foto zoals hij op het net te koop werd aangeboden.
Het is een import-Canadees, met een km-teller ipv een mijlenteller.
full

Ziet er goed uit; geen rot en roest *D . Het org. uitlaatsysteem zit erop, zonder gaten, zware roest etc. Zelfs de bochten zijn niet roestig.
Hij heeft een ronde koplamp en de hele grote, otiginele knippers zijn vervangen door iets minder grote. Het org. stuurtje zit erop met mooie, niet al te grote spiegels. Ik hou niet zo van die grote uitstaande "flaporen" aan het stuur, dus deze blijven erop.

Hoe het blok is? Dat zal de tijd moeten leren.
Als hij stationair draait hoor je een wat dokkerend / rammelend krak-krak-krak geluid, dat bij hogere toeren verdwenen is.
Lijkt me geen ernstig gebrek, bij een Honda CB mag je tenslotte ook de primaire ketting horen rammelen. Bij het rijden hoor je ieg geen rare geluiden.

Het remt enorm :Y ; de dubbele schijven voor (geen groeven erin en ook geen slijtageranden) zijn nog even wat anders dan de remmerij van mijn andere, de CB400F.

Het enige dat ik tot nog toe aan de fiets als minpunt heb kunnen ontdekken is een scheur op de naad van het zadeldek (is al gefixt) en het lijkt erop dat de remvoeringen achter hun beste tijd hebben gehad (slijtage indicator loopt naar het eind).
Tot mijn verbazing zat het zakje boordgereedschap er nog bij, owner's manual zal al wel lang geleden zoekgeraakt zijn.

Banden zijn OK; voor een goede BT45 en achter een of andere onbekende band, yang ying yeng fabrikaat. Wel nieuw; het profiel is behoorlijk diep.
Ketting en achtertandwiel zijn vlgs mij ook vrij nieuw, het ziet er ieg gezond uit.

Wat de kwaliteit van de diverse vloeistofjes en filters is weet ik niet; dat komt nog wel, net als misschien een ander stuurje. Beetje breder lijkt me prettiger sturen.

Nu eerst maar de papierwinkel in orde maken en dan :]
 
Danku, danku, danku allemaal :}

Ja, een 400F is vlgs mij nog ietsie kleiner dan deze.
Is voor mij geen punt met mijn 1,75m, of iets in die richting.
 
En weer wordt er een verstandig; hop Honda druit,Yamma drin! :P ;)

Veel plezier ermee!
 
Mooi brikkert, gefeliciteerd! *O* *O*

Toch gelukt bij de dealert? in 1 ruil met de CB?

Ziet er nog erg goed uit, en zelfs de koplamp is al vervangen door een ronde _O-

Nu alleen nog even de zaag in de 'taartschep' of twijfel je nog?

Die rammel die je omschrijft schijnt inderdaad niks te zijn om je zorgen over te maken, heb ik me laten vertellen. Doet die van mij ook.

Veel plezier ermee, maar dat zal vast lukken.

Ik heb zelf vandaag weer ruim 300 heerlijke kilometers gemaakt op mijn Radian, alleen die kou he :X pffft wat kunnen je vingers verdooft raken...

Oh ja, ik heb nog wel een digitale handleiding/manual, maar ik dacht dat ik die al een keertje naar je toe had gemailt of was dat iemand anders? :?

Als je daar interesse in hebt moet je het maar even laten weten.
 
Toch een radian?
rijden best lekker he? (toch wel beetje pittig)
Je merkt overguns wel dat het een lucht gekoelde motor is (hoop mechanische geluiden)

Ik heb trouwens ooit van jou die WPH gehad
Ik zal even kijken of ik die nog ergens (digitaal) heb staan
Groet
Bas
 
Hee Bas,

heb jij een WPH of een Manual? Als het een WPH is heb ik daar ook wel oren naar... O-)


wordt nog leuk tijdens de ZOBBT... een soort mini-radian-meeting :9
 
En weer wordt er een verstandig; hop Honda druit,Yamma drin! :P ;)

Veel plezier ermee!
Don't get to exited my friend!
Ik heb mijn CB650SC de deur uit gedaan.
Ik heb ook (nog) een andere CB hoor. Mijn 400F :9 . Zit echter wel aan verkoop te denken; ik heb geen plek om 2 exemplaren onder dak te stallen. ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(

De YamYam staat op een gehuurd plekkie in een garage, de CB onder zeil in de tuin.
Dik in de vaseline en de WD40, maar toch......het is niet bevorderlijk voor hem. '(
Wil hem eigenlijk niet kwijt :N ; het is mijn 1e fiets en ik heb hem van schroothoop tot technisch OK gebracht.
Is nog niet klaar, maar dat ben je toch nooit met een Brik. :9

Ben me trouwens rotgeschrokken toen ik vanmorgen eens het owner's manual doornam.
De benz.kraan heeft 3 standen : ON, PRI en RES.
Heb ik dat ding op PRI laten staan! |( |( |( |(
Ik bang dat de brandstof ongelimiteerd door zou lopen, zo door de carbs het blok in, of zo.
Later even gaan kijken. Het meurde niet naar benzine, dus hopelijk is het goed gegaan......
Jij enig idee of mijn beschreven rampenscenario werkelijkheid kan worden als je de kraan op PRI laat staan?
 
Mooi brikkert, gefeliciteerd! *O* *O*

Toch gelukt bij de dealert? in 1 ruil met de CB?

Ziet er nog erg goed uit, en zelfs de koplamp is al vervangen door een ronde _O-

Nu alleen nog even de zaag in de 'taartschep' of twijfel je nog?

Die rammel die je omschrijft schijnt inderdaad niks te zijn om je zorgen over te maken, heb ik me laten vertellen. Doet die van mij ook.

Veel plezier ermee, maar dat zal vast lukken.

Ik heb zelf vandaag weer ruim 300 heerlijke kilometers gemaakt op mijn Radian, alleen die kou he :X pffft wat kunnen je vingers verdooft raken...

Oh ja, ik heb nog wel een digitale handleiding/manual, maar ik dacht dat ik die al een keertje naar je toe had gemailt of was dat iemand anders? :?

Als je daar interesse in hebt moet je het maar even laten weten.

Yep, het inruilen van de CB is gelukt. met bijbetalen, dat wel.

Misschien een idee om de rammels eens naast elkaar te zetten, bij wijze van vergelijkend warenonderzoek, of zo :P
Rotterdam en Den Haag liggen tenslotte bij mekaar om de hoek.

De ronde lamp vind ik best mooi *D . Hij hangt met beugels in rubber aan de vorkpoten.
Met mooie RVS boutjes :9

De taartschep ziet er nog puntgaaf uit. Geen roestje of wat dan ook.
Beetje zonde om daar de zaag in te zetten. Zeker als je misschien zeiknat wordt door "rugwater". Terugzetten gaat dan niet meer.
Ik dacht eigenlijk aan het volgende :

met verband en gips (roodband) een mal trekken van de originele taartschep
met glasmat en polyester gedeeltelijk namaken (je ziet dat deel toch niet)

Het origineel blijft dan ongeschonden en de taartschep is verdwenen.....

De mijne is vandaag in zijn garage gebleven. Had een verjaardag en ik weet niet zeker of ik al verzekerd ben. Ook houderschapsbelasting is nog niet geregeld en ik heb geen verzekering tegen bekeuringen :P

Dus vanmorgen eerst maar eens het owner's manual en het WPH bekeken.
Beide van jouw gekregen, als ik het wel heb. Thnx!
 
Ben me trouwens rotgeschrokken toen ik vanmorgen eens het owner's manual doornam.
De benz.kraan heeft 3 standen : ON, PRI en RES.
Heb ik dat ding op PRI laten staan! |( |( |( |(
Ik bang dat de brandstof ongelimiteerd door zou lopen, zo door de carbs het blok in, of zo.
Later even gaan kijken. Het meurde niet naar benzine, dus hopelijk is het goed gegaan......
Jij enig idee of mijn beschreven rampenscenario werkelijkheid kan worden als je de kraan op PRI laat staan?
Pri = ongehinderd doorlopen, ON en RES betekent dat de kraan gestuurd wordt met aanzuigvacuum. Gevolg van dat laatste is dat - als het goed is - er alleen benzine de tank kan verlaten als de motor draait.
"PRI"wil niet zeggen dat alles dan maar onbeperkt je blok in loopt want als alles goed is houden en stel werkende vlotters + bijbehorende naalden eea tegen in de carburateurs. Feitelijk heb je nu dus het functioneren van de vlotters getest :P

Het doel van de PRI-stand: hier zet je 'm op als hij een tijd (week of meer) niet gelopen heeft om de vlotterkamers een beetje vlot gevuld te krijgen. Vervolgens starten en dan de kraan doorzetten naar "on" of "res" is de gebruikelijke procedure. Wegzetten doe je dan ook in die stand ;)
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd!

Als de vlotters / naalden niet goed afgedicht zouden hebben had ik overlopende carbs moeten aantreffen; de garage had naar benz. moeten stinken.
Er kan vlgs mij (onder bepaalde omstandigheden) ook benz. in het carter terechtkomen (lekt dan tussen zuiger en cilinderwand)als de carbs overlopen.
Dat had een kennis van me laatst, met een GPZ1000.
Toch voor zekerheid even de olievuldop eraf halen om te snuffelen of er geen pure benzinewalm uit het carter komt.
In dat geval is er waarschijnlijk toch wat fout gegaan...... :X
 
Benzine in je carter krijg je alleen als je:
1) een lekkende kraan hebt of deze op PRI staat
en
2) Je vlotternaalden + zitting dringend aan vervanging toe zijn
en
3) Je deze combinatie gedurende langere tijd (aantal dagen) wegzet zonder er naar om te kijken.

dit omdat:

1) dichte kraan: benzine blijft in de tank
2) Dichte vlotternaald: vlotterkamer blijft op correct niveau, vindt een beperkt verdampen van bezine plaats vanuit de vlotterkamers
3) in een korter tijdsbetek heb je gewoon een verzopen motor die niet wil starten. door de afdichting van je zuigerveren loopt eea niet zomaar je carter in.

en tot slot:

Als gevolg van de zogeheten blow-by (een beperkte mate van zuigerveer-lekkage tijdens de arbeidsslag die bij iedere motor voorkomt) zal je bij snuffelen onder de oliedop altijd wat benzinegeur ruiken omdat er altijd een (héél klein beetje) onverbrand mengsel meekomt met de blow-by en dit altijd zal vermengen met de olie. bij warm worden van de motor raak je dit wel weer kwijt (door verdamping via de carter-ontluchting) maar dat geldt niet voor de geur......
 
Pri = ongehinderd doorlopen, ON en RES betekent dat de kraan gestuurd wordt met aanzuigvacuum. Gevolg van dat laatste is dat - als het goed is - er alleen benzine de tank kan verlaten als de motor draait.
"PRI"wil niet zeggen dat alles dan maar onbeperkt je blok in loopt want als alles goed is houden en stel werkende vlotters + bijbehorende naalden eea tegen in de carburateurs. Feitelijk heb je nu dus het functioneren van de vlotters getest

Ja dikke l*l!!
Je wilt niet weten hoeveel motoren er voortijdig naar het "eeuwige bochtenland" zijn gestuurd door lekkende benzinekranen of 'PRI'-standen.
Je riskeert hiermee het gevreesde 'gasoil': de motorolie wordt door de benzine verdund en zal de smerende olie tussen je lagerschalen wegwassen -> exit lagerschaal,einde motor.. ;( ;(
Persoonlijk bouw ik die kl*tevacuumdingesten altijd om naar manuals...
 
Sja, daarom heb ik alvast maar fff gevraagd wat voor olie er in zo'n Radian moet......

Wil niet het risico lopen dat ik met benz.smering mijn blok naar den kloten draai!
Bovendien weet ik toch niet hoe lang olie en filter al in / op deze fiets zitten, dus wat verserders erin kan sowieso nooit kwaad dunkt me ;)
 
ik wist het niet maar in ieder geval heel veel plezier en geluk gewenst met de nieuwe aanwinst oudebrikkert , kunnen we een beetje harder naar huis na een rit *D !je gaat dus langzaam aan toch zwaarder zie je wel > *O*
 
Da klopt! Dank je wel!
Een beetje zwaarder geeft op de snelweg net ffff dat vermogen om beter met het verkeer mee te kunnen. Je zit dan niet continu aan het maximum.
Net nog even rondgehobbeld na verhelpen kleine storing.
Bij de motorzaak de accu slordig gemonteerd; 1 poolaansluiting zat los.
Zometeen nog een stukkie, voordat hij de garage ingaat; best wel fris/koud nu :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan