Ik kan er niet meer tegen!! Maar.

Nelis

MF veteraan
22 feb 2004
1.673
2
Ik ben die standaard brommer uitlaat van mijn XT zat. Dat roest en doet maar, ziet er zowieso al niet uit, en het geluid is ronduit zielig. Dus ik wil van mijn schamele centjes een compleet ander systeem. Nou heb ik al uitvoerig rondgespeurd, en het volgende is het meest voordelig bevonden: voorbochten van Kedo: 125 euro met een Rombo demper van 150, totaal 275 euro. Geen slechte optie dacht ik zo, aangezien alle andere dempers opzich al meer kosten dan dat.

Mijn eerste vraag: Die Rombo demper schijnt vreselijk luid te zijn, kun je daar zelf nog wat aan aanpassen? Meer gaatjes perforeren in het dempings buisje? En wat dempt beter, weinig dempings materiaal, of veel? Als je te veel doet word de dichtheid te hoog en heb je omgekeerd effect omdat het dan alleen maar weer geluid reflecteerd... toch?

Tweede vraag: Aangezien ik nog 25kw rijd moet hij niet teveel vermogen gaan leveren B| (volgend jaar is uiteraard het omgekeerde de bedoeling natuurlijk O-) ) en ik wil dus nu voorlopig niet aan de afstelling kloten, blijft hij dan goed rijden, en hoe zit het met verbruik en dergelijke? Mijn fiets is overigens begrensd door een schroefje tegen de aanslag van de gasschuif.

Alvast bedankt :} Nelis
 
klinkt goed, en geluid... ach Boeie :P
toch wel iets grotere sproeier monteren, helemaal met dikkere voorbochten.
 
Ik ben opzich ook niet vies van een beetje herrie... En die sproeiers.. misschien eens overleggen met m'n dealer dan, maar hoe zit het met het vermogen dan? Ik plan volgend jaar de installatie van dyno kitje/filters (oliekoeler denk ik nog over, hangt af van het budget) en meteen een run erbij zodat het optimaal draait.
 
laat ff weten wat je doet en wat het beste werkt ik zit met precies het zelfde probleem geluid is aleen mooi boven de 7000 toeren met je kop naast de demper.
heb ook 25kw.
alvast bedankt van marvin
 
Heheh, inderdaad. Nou ik heb een beetje het idee dat je je aan die demper zowieso geen buil kan vallen, als je dat met 'de rest' vergelijkt, ik bedoel een student moet op z'n centen letten.
 
Goedkoop = duurkoop. En idd met een andere bocht moet je andere sproeiers gebruiken. Ik heb zelf alleen een Leovince X3 F.I.M. demper en dat maakt al een veel mooier geluid dan de originele demper. Was iets van 330 euro kwijt voor de demper zelf.. beter wat meer betalen en meteen goed materiaal dan zooi wat misschien na een paar jaar al verrot is. Misschien eens kijken voor een complete Leovince uitlaat? Of Laser of Supertrapp ofzo...
 
Ja, maar ik ga toch voor het meest goedkoop, kijk eerst wel hoelang dat meegaat. Die bochten zijn qua kwaliteit gewoon top, ze hebben voor XT de grootst mogelijke diameter en zijn edelstaal. En die pot, tsjah, tis echt wel de helft van de prijs van die andere dus ik ben gewoon benieuwd. Daarnaast ziet hij er erg goed uit, en die andere dempers niet altijd even mooi vind ik. Laser doe ik zowieso niet want dan ramt m'n remklauw erdoor (goed uitgedacht, daar bij laser) Maargoed, eerst even kijken of ik word aangenomen, dan ga ik ervoor :9
 
ik heb een jama pijp (nederlands fabrikaat). hij valt nu wel uit elkaar maar dat komt omdat ie dik 10/15 jaar oud is. mooi geluid en naverbranding is bij mij goed te horen.
weet niet of ze deze nog nieuw verkopen (moet maar eens kijken want ik heb ook een nieuwe nodig)
 
Maar hij schijnt voor een XT toch echt te laag te hangen, en zulke dingen ga ik echt niet riskeren voor zo'n dure pijp.
 
Ja, maar ik ga toch voor het meest goedkoop, kijk eerst wel hoelang dat meegaat. Die bochten zijn qua kwaliteit gewoon top, ze hebben voor XT de grootst mogelijke diameter en zijn edelstaal. En die pot, tsjah, tis echt wel de helft van de prijs van die andere dus ik ben gewoon benieuwd. Daarnaast ziet hij er erg goed uit, en die andere dempers niet altijd even mooi vind ik. Laser doe ik zowieso niet want dan ramt m'n remklauw erdoor (goed uitgedacht, daar bij laser) Maargoed, eerst even kijken of ik word aangenomen, dan ga ik ervoor :9
Als je toch al weet dat je de goedkoopste (shit) uitlaat wilt, waarom vraag je dan hier nog advies? Dat de diameters en het materiaal goed zijn, wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Ik weet dat er fabrikanten zijn die een uitlaat als goed bestempelen als ze niet meer dan 15% vermogen verliezen. BSM is zo'n fabrikant.

Maar goed... als jij met 20kW wilt rijden :+
 
Als je toch al weet dat je de goedkoopste (shit) uitlaat wilt, waarom vraag je dan hier nog advies?

Vroeg ik dat?

vraag 1:
Meer gaatjes perforeren in het dempings buisje? En wat dempt beter, weinig dempings materiaal, of veel? Als je te veel doet word de dichtheid te hoog en heb je omgekeerd effect omdat het dan alleen maar weer geluid reflecteerd... toch?

vraag 2:
ik wil dus nu voorlopig niet aan de afstelling kloten, blijft hij dan goed rijden, en hoe zit het met verbruik en dergelijke?

Daar heb ik nog geen zinnig woord over gehoord (behalve dat sproeiers aanpassen toch wel noodzakelijk is). Ik ben maar een arm ventje, en een XT is ook maar een budgetfiets (niet dat ik er minder lol op heb) dus een advies vragen is echt zo gek nog niet. 350 euro vragen voor twee buisjes gevuld met dempwol mag ik toch best achterlijk vinden, met geld smijten krijg ik ook in m'n leven nog wel een tijd voor.

Groeten Nelis
 
Vroeg ik dat?

vraag 1:
Meer gaatjes perforeren in het dempings buisje? En wat dempt beter, weinig dempings materiaal, of veel? Als je te veel doet word de dichtheid te hoog en heb je omgekeerd effect omdat het dan alleen maar weer geluid reflecteerd... toch?

vraag 2:
ik wil dus nu voorlopig niet aan de afstelling kloten, blijft hij dan goed rijden, en hoe zit het met verbruik en dergelijke?

Daar heb ik nog geen zinnig woord over gehoord (behalve dat sproeiers aanpassen toch wel noodzakelijk is). Ik ben maar een arm ventje, en een XT is ook maar een budgetfiets (niet dat ik er minder lol op heb) dus een advies vragen is echt zo gek nog niet. 350 euro vragen voor twee buisjes gevuld met dempwol mag ik toch best achterlijk vinden, met geld smijten krijg ik ook in m'n leven nog wel een tijd voor.

Groeten Nelis


1a) correct, meer gaatjes in de geperforeerde buis betekend dat de uitlaatgassen een langere weg af kunnen leggen en meer versrooid worden, dus geluid wordt meer gedempt
1b) correct meer dempingmateriaal kan meer trillingen (geluid) dempen.
Ander dempingsmateriaal kan ook weer voor een ander geluid zorgen. (vroeger verving ik het standaard spul met staalwol voor een dieper geluid)
2) zolang je niet aan de voorpijp komt verandert er vrij weinig behalve het geluid.

Als je beetje handig bent maak je 'em toch zelf!!
Heb ik ook gedaan voor mijn huidige XR650 en de onlangs gestolen (snik) XL250.
Best cool zo'n zelfgemaakte brul-pijp :9
Tip: een "turn-down eindstuk" lijkt stiller

grtz Redrider
 
Werelds, hier heb ik wat aan. Ik ben net ook even bij een monteur gaan vragen, maar die zei dat 1 slagje aan de mengselschroef ook genoeg was om andere voorpijpen te compenseren. Bij de volgende beurt zou hij hem zowieso wel even aan de CO meter hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan