Ik parkeerde mijn motor en toen ik terugkwam, was er 0 elektriciteit, het dashboard gaat niet eens aan. (2004 SV650S)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
333
170
Accu is max een jaar oud, ik rij dagelijks en maak veel lange ritten.

Ik ging naar de sportschool, kwam terug en hij was helemaal dood, geen dashboardlampjes, niets, alsof er geen accu was aangesloten.

Ik probeerde hem te jumpen met een auto. Maar weer niets, niets op het dashboard, niets dat oplichtte. Gewoon helemaal dood.

Het gebruikelijke gecontroleerd, zoals dodemansknop enz.

Ik bracht de accu naar huis, sloot hem aan op een lader, maar ik denk dat hij dood is.

Iemand suggereerde dat het iets als een doorgebrande zekering kon zijn? Ik weet echter niet hoe dat zou kunnen? Kan iemand wat licht op deze situatie werpen?

 
Accu is max een jaar oud, ik rij dagelijks en maak veel lange ritten.

Ik ging naar de sportschool, kwam terug en hij was helemaal dood, geen dashboardlampjes, niets, alsof er geen accu was aangesloten.

Ik probeerde hem te jumpen met een auto. Maar weer niets, niets op het dashboard, niets dat oplichtte. Gewoon helemaal dood.

Het gebruikelijke gecontroleerd, zoals dodemansknop enz.

Ik bracht de accu naar huis, sloot hem aan op een lader, maar ik denk dat hij dood is.

Iemand suggereerde dat het iets als een doorgebrande zekering kon zijn? Ik weet echter niet hoe dat zou kunnen? Kan iemand wat licht op deze situatie werpen?

Als je de pluskabel ook aansluit op de accu doet de lader het meestal beter.
 
Ik denk dat je conclusie over dat de accu stuk is juist is.

Verse, goede, accu er in en even verder controleren of er nog meer aan de hand is :Y
Dat is wat kort door de bocht. Als het puur en alleen de accu is dan had hij hem met een jumpstart van een auto moeten kunnen starten.

(er vanuit gaande dat de startkabels juist waren aangesloten zonder kortsluiting te veroorzaken)
 
Maar het is zo vreemd. Hoe kan een accu uit het niets na 1 uurtje stil te staan gewoon compleet dood gaan? Zometeen gaat de nieuwe ook meteen weer kapot
Misschien is de accu tijdens het rijden dood gegaan en heb je op de spanning van de alternator de rit af kunnen maken. Als dat het geval is denk ik dat de spanningsregelaar kapot is en de accu heeft gemold. Ik heb dat ook wel eens gehad, alleen kon ik de rit niet afmaken. De wegenwacht heeft me thuisgebracht. In elk geval de spanningsregelaar controleren.
 
Hij staat nu ergens anders van huis dus ik kan nu niks nakijken. Had gisteren een multimeter en nieuwe accu besteld dus die komt zometeen binnen. Dan ga ik ff alles meten, maar het zou inderdaad na nader onderzoek goed kunnen dat de hoofdzekering kapot is. Had een video gezien met een sv650 waar in verteld werd dat vrijwel niks zou werken als die doorgeslagen zou zijn.

En na verder onderzoek blijkt ook dat mijn lader waarschijnlijk niet geschikt is voor AGM accu's? Het is een hele oude die ik van een buurman gekregen had die al tientallen jaren geen motor meer rijdt.
 
Als je alles goed aangesloten en gecontroleerd hebt, kijk dan naar je laadspanning. Deze moet rond de 14 tot 14.5 volt zitten, Is hij hoger dan 15 volt, dan is zoals eerder genoemd je spanningsregelaar defect en mol je in rap tempo je accu. Een accu waar je lief voor bent gaat makkelijk 10 jaar mee. Mijn huidige viert nu bijna zijn 8e verjaardag. Mijn vorige accu overleed op de puberleeftijd van 13 jaar.
 
meten is weten.. de aloude wijsheid mbt elektrische problemen.

Maar als je accu lader er geen stroom in krijgt, is je accu hoogstwaarschijnlijk wel defect, tenzij de zekering van je lader defect is. Ook hier geeft meten beter inzicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan