Ik weet het niet meer

Barry1302

Rookie
11 jul 2008
7
0
Amstelveen
Goed ik zal het vanaf het begin uitleggen. Ik reed 2 weken geleden met m`n Honda cbr 600f uit `95 op de snelweg toen het begon. Hij begon in het begin in te houden, en vrijwel metteen gaf hij geen vermogen meer af. Het leek wel als ik gas gaf of hij zich zelf verzoop. Eenmaal aan op de vluchtstrook aangekomen werd het nog vreemder. Stationair draaide hij nog wel goed, maar als ik gas gaf trok hij op tot de 2000 toeren en dan sloeg hij terug (terug naar de 900 toeren ofzo) en dat bleef zich volhouden tot ik m`n gas hendel los liet.

Goed toen ik de anwb er bij had gehaald, wilde ik m`n motor weer starten. Ach je voelt hem misschien al aan aankomen, dat wilde hij inmiddels ook niet meer. De anwb hun hulp accu er op gezet en toen wilde hij wel weer.

De conclusie van de anwb was, Of m`n accu was defect of m`n spannings regelaar was stuk. Ik heb er toen een nieuwe accu in gezet en toen deed m`n motor het weer.

Tot afgelopen zondag zonder problemen gereden, en toen stopte hij er weer mee. Precies het zelfde als de voorige keer. Goed weer de anwb er bij gehaald en die hebben toen weer m`n accu getest, die was goed (die nieuwe accu dus). Ik heb dus een nieuwe spannings regelaar gehaald, maar nog steeds niks. Dat zou het moeten zijn, was zijn advies. Maar goed hij doet het nog steeds niet met die nieuwe regelaar. Als ik m`n contact om draai gebeurt er niks, nul spanning (heb ook geen multimeter ofzo om het te kunnen meten helaas).

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, ook de hoofd zekering en alles was goed. M`n accu rook ook na de 2e keer langs de weg gestaan te hebben naar rotte eieren. Dat kwam, zei die gast van de anwb, door het overladen van m`n accu.



Ik heb nu dus gaan enkel idee meer wat het zou kunnen zijn.

Iemand misschien een idee?????
 
Koop om te beginnen een multimeter, dat kost je de kop niet.
Dan kan je de spanningen meten, die geven wel aan wat er wanneer gebeurd.

Heb je gelijk je electriciteitskennis een stukje uitgebreid.

Klinkt misschien een beetje hard, maar het is het begin om je probleem te elimineren.
 
En dan moet je ruwweg 12.5 Volt aan de accu meten met contactslot uit.
Met draaiende motor een volt of 14.

Dan kan het zijn dat je 2000-3000 toeren moet draaien voor de dynamo stroom gaat leveren.
Gaat de spanning niet omhoog, dan moet je richting spanningregelaar/dynamo gaan zoeken.
 
De accu is afgeZUURD...een verse accu die flink geladen wordt kan licht overlopen (daarom zit er ook een overloopje op) en dat zuur ruikt dus naar rotte eieren.

De spanningsregelaar is ook nieuw dus de kans dat het daaraan ligt is klein.

Hoe is het gesteld met de kabels van de accu, met name de minpool?
Als je helemaal geen stroom meer krijgt als je de sleutel omdraait kan het zijn dat je een slechte massa hebt.

Je contactslot kan kapot zijn, is vrij eenvoudig na te meten.

Check je hoofdzekering nog een keer, verwissel hem desnoods even met een ander om zeker te zijn.
 
Rotte eieren dan heeft de akku waarschijnlijk staan koken, hoop niet dat je generator kapot en je spanningsregelaar weer defekt is .

Het zou kunnen zijn dat je konnektoren ook ingebrand zijn waardoor je zeer slecht kontakt hebt gekregen of de kontakten gewoon doorbranden. Kijk dit na vanaf je generator volg de drie gele draden , de verbindingsconnector zit waarschijnlijk onder je zadel . Op je spanningsregelaar komen deze drie draden ook terug.

Laat er iemand naar kijken met kennis hiervan.
 
Laatst bewerkt:
De conclusie van de anwb was, Of m`n accu was defect of m`n spannings regelaar was stuk. Ik heb er toen een nieuwe accu in gezet en toen deed m`n motor het weer.

Tot afgelopen zondag zonder problemen gereden, en toen stopte hij er weer mee. Precies het zelfde als de voorige keer. Goed weer de anwb er bij gehaald en die hebben toen weer m`n accu getest, die was goed (die nieuwe accu dus). Ik heb dus een nieuwe spannings regelaar gehaald, maar nog steeds niks. Dat zou het moeten zijn, was zijn advies. Maar goed hij doet het nog steeds niet met die nieuwe regelaar. Als ik m`n contact om draai gebeurt er niks, nul spanning (heb ook geen multimeter ofzo om het te kunnen meten helaas).

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, ook de hoofd zekering en alles was goed. M`n accu rook ook na de 2e keer langs de weg gestaan te hebben naar rotte eieren. Dat kwam, zei die gast van de anwb, door het overladen van m`n accu.


Ik heb nu dus gaan enkel idee meer wat het zou kunnen zijn.

Iemand misschien een idee?????


Zoals eerder vermeld,....massa ook nakijken( kabel minpool-aansluiting blok).
( let ook op kabelbreuk,...soms niet zichtbaar..)
Ook een spanningsregelaar dient een goede massa-aansluiting te hebben.
( zit veelal direct op een frame-deel gemonteerd.....)
Dynamo doormeten( weerstand) en/of spanning op de fase's.

Mbt je 2e spanningsregelaar....overladen = dus tévéél = imho weer een spanningsregelaar kaduuk. :/
 
Goed lek is boven, was eigenlijk redelijk logisch.

Als eerst was m`n spannings regelaar stuk gegaan, en die heeft m`n accu overkookt. Op advies heb ik m`n accu vervangen omdat ik dacht dat simpelweg m`n accu was overleden. Maar goed dat kwam dus door m`n spannings regelaar.

M`n nieuwe accu heeft het 2 weken vol gehouden omdat die spannings niet vervangen was. Dus accu 2 naar z`n grootje, en toen zijn we er achter gekomen dat die spanningsregelaar stuk was.

Dus nieuwe regelaar en 2e nieuwe accu geplaats, en het is nu opgelost.

Wel 2x langs de kant gestaan en 2 nieuwe accu`s moeten aanschaffen.

Toch bedankt voor de hiulp mensen!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan