Ik weet het niet meer..

Meifesto

MF veteraan
29 jul 2012
3.522
177
Rotterdam
Goed, in het kort...

De motor heeft een paar keer kuren gehad tijdens "lange" ritten.
In het begin lekke het alleen tijdens regen, maar hij bleek toch ook last te vertonen tijdens droog weer.

2 weken geleden alle 4 de bougies vervangen en die Vrijdag naar werk gereden.
Hij reed heerlijk, eigenlijk alsof er niks aan het handje was.
Terugweg begonnen na 15 á 20 min de problemen (in volgorde);
- Hard getok uit de motor
- schokkend rij gedrag (alsof de power verdwijnt en weer terug komt)
- Knallende uitlaat
- moeite met startte nadat ik hem op de vluchtstrook had geparkeerd.

Vandaar ben ik weggesleept naar de eerste afrit en daar kwam de ANWB monteur.
Samen met hem gestart en een klein stukje gereden, daar kwam het volgende uit;
- stinkt naar benzine
- maakt herrie (ong het zelfde als eerder genoemd)
- lijkt/klinkt alsof die in zijn twee rijd.

Hij dacht aan problemen met de carburateur, misschien verzopen vanwege de stank en het feit dat die al eens gelekt had.
Dus ik de motor naar de garage gebracht.
De bougiekabels waren in orde en leken redelijk nieuw.
De luchtfilter leek nieuw.

Toen de carburateur uit elkaar gehaald, deze was op zich erg vies maar voor de rest niks raars aan te zien.
Nadat alles schoon was alles weer in elkaar gebouwd.
Proefrit zaterdag en zondag gingen beide goed.

Vandaag richting werk stopte die er na 20 min weer mee;
- weer een constante herhalende tok uit de motor
- schokkend rijgedrag
- uit gevallen en niet meer willen startte

Eind van de middag vandaag toen me pa me op kwam halen startte de motor alsof er niks aan de hand was.
Maar na 15 á 20 min rijden weer problemen;
- knallen uit de uitlaat
- schokkende rijgedrag
- en nadat die op de vluchtstrook was geparkeerd wou die niet meer startte.


Het enigste wat ik en me pa nog kunnen bedenken is 1 van de 2 bobine's, maar dan zou die toch op halve kracht moeten kunnen rijden???

Wat denken jullie?
Het gaat om een Kawasaki GPZ440R uit 1985
 
Klinkt als een ontstekingsprobleem wat opkomt als de boel op temperatuur komt? loszittend contact?
Dat het die vrijdag op de heenweg goed ging misschien te maken met een lage temperatuur aan het begin van de dag? Was volgens mij toen iets van een graad of 10-13.
 
Tankonluchting is het trouwens ook niet, bij het (verkeerd) optillen van de tank kwam er benzine uit die slang.
Deze konden we ook door blazen, waarna bij het openen van de tankdop druk ontsnapte.
 
het zit ws in je ontstekingscircuit als ik je klachten zo lees, CDI/Pickupspoel/bobines

ik heb met een Suzuki hetzelfde meegemaakt, nadat ie warm werd begon ie ook zo te lopen..

knallen uit de uitlaat
lopende op 3 en zelfs 2 cilinders


bij mij bleek het te liggen aan defecte Pickupspoelen,
even je WPHB raadplegen en nameten op de pennen van je CDI met motor/contact uit. :)
bobines ook even nameten op de goede waardes.

je kan ook nog met een plantenspuit ff de uitlaatbochten natmaken terwijl de motor ff loopt,
kan je gelijk zien welke cilinder(s) er niet mee doet eventueel :]
 
Laatst bewerkt:
Tankonluchting is het trouwens ook niet, bij het (verkeerd) optillen van de tank kwam er benzine uit die slang.
Deze konden we ook door blazen, waarna bij het openen van de tankdop druk ontsnapte.

als er benzine uit de ontluchtingsslang komt, dan is dat niet goed.

De slang zal de afwatering zijn van de ruimte naast de vulopening zijn. De benzinedop sluit de middelste opening af.

De TS geeft zelf al aan toen hij op die slang geblazen had er druk ontsnapte bij het openen van de tankdop.

De proef op de som: gaan rijden met de tankdop los op de opening, eventueel met tape vastzetten om wegwaaien te voorkomen. Andere manier is gaan rijden totdat het euvel zich voordoet en dan de tankdop losnemen. Er zal dan hoorbaar lucht naar binnen gezogen worden.

Mocht dit het probleem zijn kijken waar de ontluchting in de tankdop zit en dat weer gangbaar maken.
 
Ook ik denk dat het je ontsteking is. Zijn de bougiekappen nog wel goed? Het ziet er uit alsof er bij hogere temperatuur teveel weerstand in je ontsteking komt waardoor de vonk wegvalt of fors verminderd wordt.
Dit zit meestal in het hoogspanningsgedeelte van de ontsteking, dus bobines, bougiekabels en en vooral de bougiekappen controleren.

Succes.
 
Ook ik denk dat het je ontsteking is. Zijn de bougiekappen nog wel goed? Het ziet er uit alsof er bij hogere temperatuur teveel weerstand in je ontsteking komt waardoor de vonk wegvalt of fors verminderd wordt.
Dit zit meestal in het hoogspanningsgedeelte van de ontsteking, dus bobines, bougiekabels en en vooral de bougiekappen controleren.

Succes.

Bougiekappen en kabels leken bij de vorige eigenaar al vervangen te zijn, maar zal deze ook nog eens nalopen.
 
Laten lopen en dan met plantenspuit de kabels nat maken.
Gaat hij dan stotteren o.i.d. dan zijn je kabels niet meer goed.

Dat geldt voor bougiekabels waarvan de isolatie slecht is. Ik bedoel meer op de electrische weerstand als de kabels en vooral de bougiekappen erg warm worden.
Vooral met bougiekappen die aan de bougiekabels gemonteerd worden (dus niet aangegoten) kan dit gebeuren. Zit er geen corrosie op de kabel (bij de bougiekappen)?
Om dit te controleren zul je wel de kappen van de kabels los moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Kan best zijn dat het ontstaan is na het loshalen van de bougiedoppen, aangezien de bougies net vervangen zijn. En met een fiets uit 1985 kan er wel eens wat dusdanig verouderd zijn dat het kapot gaat.
 
Het kan zijn dat je een lekkende benzine kraan hebt.

Er komt dan uiteindelijk (door overlopende carburateurs) benzine in je carter / smeerolie.
Als deze olie (met benzine) tijdens het draaien opwarmt gaat de benzine sterk verdampen en komt via de carter ontluchting in je luchtfilter terecht.
De motor gaat dan veel te rijk lopen en slaat uiteindelijk af.

Als je de motor een tijdje laat staan koelt de olie af en kun je hem wel weer starten.

Lijkt veel op jou omschrijving.

Korte termijn oplossing : carter ventilatie slang loshalen.

Definitieve oplossing : benzine kraan wisselen of repareren.

Gr.
 
Het lijkt op iets wat warm word en dan een storing geeft.
Bij oudere motoren komt dat wel voor.

Dat kan een kabelboom zijn met een slecht kontakt op de bobines.

Probeer de beide bobines te demonteren, kijk goed of alle aansluitingen (stekkers) corrosie vrij zijn.

Bekijk de koper bedrading, normaal rood/bruin. Zijn deze zwart, zet er dan een nieuw kabelschoentje op.

Geen scheurtjes in de bobine ?
Alle kontakten vrij van oxidatie. Kontaktspray doet wonderen.

Massa verbindingen OK ?

Stekkers op de CDI OK ?

Draadbreuken in opnemers ? Draad ? of kabelbomen ?

Laat de motor stationair lopen en trek/ beweeg aan alle kabels.
Bij storingen in de draden komen die wel tevoorschijn als je deze beweegt.
Gaat de motor stotteren of stoppen.

En dat nat spuiten met een planten sproeier werkt ook goed.

Er zit een denk ik elektrische storing in het systeem. En die zul je moeten vinden.
 
Nou, vandaag nog even langs de lokale motorgarage geweest.

Wat extra info over de motor, het is een 4 cilinder met 2 bobine's.
De monteur achtte de kans klein dat het 1 van de 2 bobine's was, want dan zou die eigenlijk op halve kracht door moeten rijden.
Ook gezien de kosten van een nieuwe bobine besloten om eerst wat andere opties af te strepen.

Binnenkort eens een 15 min rondje plannen, zodat die pas klachten gaat vertonen als ik hier in de omgeving ben.
Dan steek ik de reserve sleutel in de tankdop en zodra die kuren krijgt open ik de tankdop.

Mocht dit het oplossen is het een probleem met de ontluchting van de tank.


En zo gaan we stap voor stap dingen af vinken van onderstaand lijstje;
krukas-sensor doormeten
nokkenas-sensor doormeten
tankontluchting
aansluiting massakabel
loszittend contact
pickupspoel
Bobine's
Lekspanning op de bobine
bougiekappen en kabels


Ben benieuwd, maar dit word nog wel wat gepuzzel ;)


Het kan zijn dat je een lekkende benzine kraan hebt.

Er komt dan uiteindelijk (door overlopende carburateurs) benzine in je carter / smeerolie.
Als deze olie (met benzine) tijdens het draaien opwarmt gaat de benzine sterk verdampen en komt via de carter ontluchting in je luchtfilter terecht.
De motor gaat dan veel te rijk lopen en slaat uiteindelijk af.

Als je de motor een tijdje laat staan koelt de olie af en kun je hem wel weer starten.

Lijkt veel op jou omschrijving.

Korte termijn oplossing : carter ventilatie slang loshalen.

Definitieve oplossing : benzine kraan wisselen of repareren.

Gr.
Dit vindt ik ook nog een goede, ga ik er sowieso bij zetten, thanks
 
Ik weet niet precies hoe dat bij de (tweewieler) motoren zit, maar ik had laatst iets soortsgelijks met mijn (jaja, ik weet het) BUITENBOORDmotor...dat was een 2takt

In het begin deed ie het goed, en daarna nam het vermogen af, of was het idd af en toe ineens vermogen erbij en dan weer minder, etc, etc, kan wel alles opnoemen. Maar bij die motor zal het hem in de ontstekingsspoel...zodra die warmer werd, ging de motor moeilijk doen, en moest ie eerst weer afkoelen voordat je er weer (eventjes) mee kon varen...

Dus miss ontstekingsspoel?
 
ik had zoiets jaren terug met mijn Honda CBR 600 RR.
Toen bleken de bobines niet goed vast te zitten op 1 of 2 bougies.

Die begon (nadat hij warm was, inderdaad zo'n 15 a 20 minuten) te horken en te stoten.
Dit kwam dus doordat slechts 3 of 2 bougies het tegelijk deden.

Na 10 minuten stil te staan, en weer te starten, deed hij het dan weer... om vervolgens daarna weer te gaan horken.

Garage heeft bobines goed aangedraaid... reed weer als een zonnetje :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft deze motor ook een brandstofpomp?

Zo ja kijk dan het relais eens na. Meestal zit er een kapje omheen die je zo los kunt halen. Er zit een printplaatje in met een relais. Wat ik vaak bij auto's zie is dat de printplaat op den duur ouder wordt en dat de solderingen los gaan zitten door het koud-warm worden. Het gevolg is dan dat de motor gewoon start, maar doordat er een grote spanning door het relais heen gaat, warmt het relais op. Het kan dan voorkomen dat ie dan net geen contact meer maakt. Wacht je dan een paar minuten dan koelt het relais af en kun je weer starten.

Ik doe zelf veel met auto's en heb dit probleem al diverse keren meegemaakt.

misschien heb je er iets aan.
 
Heeft deze motor ook een brandstofpomp?

Zo ja kijk dan het relais eens na. Meestal zit er een kapje omheen die je zo los kunt halen. Er zit een printplaatje in met een relais. Wat ik vaak bij auto's zie is dat de printplaat op den duur ouder wordt en dat de solderingen los gaan zitten door het koud-warm worden. Het gevolg is dan dat de motor gewoon start, maar doordat er een grote spanning door het relais heen gaat, warmt het relais op. Het kan dan voorkomen dat ie dan net geen contact meer maakt. Wacht je dan een paar minuten dan koelt het relais af en kun je weer starten.

Ik doe zelf veel met auto's en heb dit probleem al diverse keren meegemaakt.

misschien heb je er iets aan.


Ik zal het onthouden, thanks 8-)

ik had zoiets jaren terug met mijn Honda CBR 600 RR.
Toen bleken de bobines niet goed vast te zitten op 1 of 2 bougies.

Die begon (nadat hij warm was, inderdaad zo'n 15 a 20 minuten) te horken en te stoten.
Dit kwam dus doordat slechts 3 of 2 bougies het tegelijk deden.

Na 10 minuten stil te staan, en weer te starten, deed hij het dan weer... om vervolgens daarna weer te gaan horken.

Garage heeft bobines goed aangedraaid... reed weer als een zonnetje :]

Check
 
Terug
Bovenaan Onderaan