Ik weet het niet meer..

Meifesto

MF veteraan
29 jul 2012
3.522
177
Rotterdam
Goed, in het kort...

De motor heeft een paar keer kuren gehad tijdens "lange" ritten.
In het begin lekke het alleen tijdens regen, maar hij bleek toch ook last te vertonen tijdens droog weer.

2 weken geleden alle 4 de bougies vervangen en die Vrijdag naar werk gereden.
Hij reed heerlijk, eigenlijk alsof er niks aan het handje was.
Terugweg begonnen na 15 á 20 min de problemen (in volgorde);
- Hard getok uit de motor
- schokkend rij gedrag (alsof de power verdwijnt en weer terug komt)
- Knallende uitlaat
- moeite met startte nadat ik hem op de vluchtstrook had geparkeerd.

Vandaar ben ik weggesleept naar de eerste afrit en daar kwam de ANWB monteur.
Samen met hem gestart en een klein stukje gereden, daar kwam het volgende uit;
- stinkt naar benzine
- maakt herrie (ong het zelfde als eerder genoemd)
- lijkt/klinkt alsof die in zijn twee rijd.

Hij dacht aan problemen met de carburateur, misschien verzopen vanwege de stank en het feit dat die al eens gelekt had.
Dus ik de motor naar de garage gebracht.
De bougiekabels waren in orde en leken redelijk nieuw.
De luchtfilter leek nieuw.

Toen de carburateur uit elkaar gehaald, deze was op zich erg vies maar voor de rest niks raars aan te zien.
Nadat alles schoon was alles weer in elkaar gebouwd.
Proefrit zaterdag en zondag gingen beide goed.

Vandaag richting werk stopte die er na 20 min weer mee;
- weer een constante herhalende tok uit de motor
- schokkend rijgedrag
- uit gevallen en niet meer willen startte

Eind van de middag vandaag toen me pa me op kwam halen startte de motor alsof er niks aan de hand was.
Maar na 15 á 20 min rijden weer problemen;
- knallen uit de uitlaat
- schokkende rijgedrag
- en nadat die op de vluchtstrook was geparkeerd wou die niet meer startte.


Het enigste wat ik en me pa nog kunnen bedenken is 1 van de 2 bobine's, maar dan zou die toch op halve kracht moeten kunnen rijden???

Wat denken jullie?
Het gaat om een Kawasaki GPZ440R uit 1985
 
ik had zoiets jaren terug met mijn Honda CBR 600 RR.
Toen bleken de bobines niet goed vast te zitten op 1 of 2 bougies.

Die begon (nadat hij warm was, inderdaad zo'n 15 a 20 minuten) te horken en te stoten.
Dit kwam dus doordat slechts 3 of 2 bougies het tegelijk deden.

Na 10 minuten stil te staan, en weer te starten, deed hij het dan weer... om vervolgens daarna weer te gaan horken.

Garage heeft bobines goed aangedraaid... reed weer als een zonnetje :]

Waarom deed ie dit dan niet bij een koude motor?
 
Vandaag even bezig geweest en verschillende ideeën/mogelijkheden afgevinkt, maar het probleem ook nog niet gevonden :(

Afgevinkt, dus wat het niet is/was;
- Kruksassesor/pickupspoel
- nokkenas sensor
- aansluiting massakabel
- Uitwendige leskspanning bobine
- lekspanning bougiekappen en kabels of andere problemen met eerder genoemde
- lekkende benzine kraan (als die los ligt lekt die in elk geval niet)
- brandstofpomp relais (zitten er niet op)
- niet goed vast zitten van de bobine's of de aansluitingen van de bobine's.

Er blijft weinig over zo, maar had het liever al gevonden :roll:


Ps. alles is getest met koude motor, het zou dus eventueel bij een warm gedraaide motor anders kunnen zitten
 
Vandaag even bezig geweest en verschillende ideeën/mogelijkheden afgevinkt, maar het probleem ook nog niet gevonden :(

Afgevinkt, dus wat het niet is/was;
- Kruksassesor/pickupspoel
- nokkenas sensor
- aansluiting massakabel
- Uitwendige leskspanning bobine
- lekspanning bougiekappen en kabels of andere problemen met eerder genoemde
- lekkende benzine kraan (als die los ligt lekt die in elk geval niet)
- brandstofpomp relais (zitten er niet op)
- niet goed vast zitten van de bobine's of de aansluitingen van de bobine's.

Er blijft weinig over zo, maar had het liever al gevonden :roll:


Ps. alles is getest met koude motor, het zou dus eventueel bij een warm gedraaide motor anders kunnen zitten


waarom doe je dat :?

Dat het met een koude motor allemaal ok was, dat wist je al. Je kon er immers lekken op rijden, totdat de boel goed opgewarmd raakte.

Wat ben je nu wijzer?
 
waarom doe je dat :?

Dat het met een koude motor allemaal ok was, dat wist je al. Je kon er immers lekken op rijden, totdat de boel goed opgewarmd raakte.

Wat ben je nu wijzer?

Omdat testen van de meeste dingen moeilijk/niet gaat als je de motor ook warm wil krijgen.
En daarnaast, geen idee, voor de rest niet over nagedacht, kwamen we eigenlijk naderhand pas op xD
 
Omdat testen van de meeste dingen moeilijk/niet gaat als je de motor ook warm wil krijgen.
En daarnaast, geen idee, voor de rest niet over nagedacht, kwamen we eigenlijk naderhand pas op xD
Je kunt toch je motor warm rijden, dan laten staan en draaien en dan die metingen doen?

Sterker nog, je kunt een blok ook warm laten draaien zonder de straat op te hoeven, echt waar. :)
 
Je kunt toch je motor warm rijden, dan laten staan en draaien en dan die metingen doen?

Sterker nog, je kunt een blok ook warm laten draaien zonder de straat op te hoeven, echt waar. :)

Dat snap ik, maar hij moet natuurlijk wel rond de temp zitten wanneer de problemen verschijnen, met het probleem dat dan de problemen verschijnen.

Of denk ik nu weer te ingewikkeld?
 
het zit ws in je ontstekingscircuit als ik je klachten zo lees, CDI/Pickupspoel/bobines

ik heb met een Suzuki hetzelfde meegemaakt, nadat ie warm werd begon ie ook zo te lopen..

knallen uit de uitlaat
lopende op 3 en zelfs 2 cilinders


bij mij bleek het te liggen aan defecte Pickupspoelen,
even je WPHB raadplegen en nameten op de pennen van je CDI met motor/contact uit. :)
bobines ook even nameten op de goede waardes.

je kan ook nog met een plantenspuit ff de uitlaatbochten natmaken terwijl de motor ff loopt,
kan je gelijk zien welke cilinder(s) er niet mee doet eventueel :]



dit al nagekeken? :]
 
Bobines! Kan een interne corrosie zijn of een haarscheurtje inwendig wat alleen bij warme motor opspeelt idd. Gewoon even tweedehands exemplaren er op zetten, doppen ook doormeten die willen ook weleens absurde weerstandswaarden aannemen. Ook niet ontstoorde doppen EN ontstoorde bougies toepassen, 1 van de twee! Topictitel voortaan iets van het probleem meegeven!
 
Dus dus dus..bobines. ouwe motoren zoals deze , ja 85 is oud. hebben dit soort problemen heel vaak. Het zijn vrijwel altijd haarscheurtjes in de bobines en aanverwante materie. Meten? helaas. vervangen? ja hij doet het weer !!

BTW je filmpje laat duidelijk zien dat het electrisch is door het afvallen van de toerenteller...dit is zo standaard, er zijn werkelijk honderden verhalen precies hetzelfde als dit...alleen maak jij het voor her eerst mee etc..
 
Dus dus dus..bobines. ouwe motoren zoals deze , ja 85 is oud. hebben dit soort problemen heel vaak. Het zijn vrijwel altijd haarscheurtjes in de bobines en aanverwante materie. Meten? helaas. vervangen? ja hij doet het weer !!

BTW je filmpje laat duidelijk zien dat het electrisch is door het afvallen van de toerenteller...dit is zo standaard, er zijn werkelijk honderden verhalen precies hetzelfde als dit...alleen maak jij het voor her eerst mee etc..


Ik blijf ook denken aan de bobine's, maar me pa en de monteur denken na het zien van het filmpje aan de CDI/CPU, omdat het vermogen ineens helemaal weg is.

En omdat die bij een kapotte bobine op "halve" kracht door zou moeten kunnen rijden.
 
Ik blijf ook denken aan de bobine's, maar me pa en de monteur denken na het zien van het filmpje aan de CDI/CPU, omdat het vermogen ineens helemaal weg is.

En omdat die bij een kapotte bobine op "halve" kracht door zou moeten kunnen rijden.



eens,


het kan bijna niet dat de bobines tegelijk stuk gaan. Als een bobine weg zou vallen rijdt ie nog steeds, hetzij heel belabberd :') :') maar valt ie nooit helemaal weg.


imho,

of je pickupspoel of cdi is stuk zou ik zeggen. :Y
 
Als je nu eens eerst in de schema's opzoekt waar je toerentellersignaal wordt opgenomen, kun je een hele hoop uitsluiten. Bobines lijkt mij niet waarschijnlijk, omdat je niet een toerentellensignaal gaat herleiden van de hoogspanningskant van de bobine....
Eerder de pickupcoil, of de CDI....
Nogmaal: kijken waar je toerentellersignaal vandaan komt in de schema's, het probleem zit voor de plek waar het toerentellersignaal wordt opgepikt.

Dus:
Pickup -> CDI -> Bobine -> Bougiekabel
Waarschijnlijk dus pickup of CDI of hier tussen.
Of even een scope aan de pickup hangen, kijken of het signaal stabiel is. Mocht je willen, kan ik hier wel eens een filmpje van uploaden, heb ik nog wel ergens staan.
 
Het feit dat je toerenteller zo terugvalt bewijst volgens mij dat je een probleem hebt met cdi/pickupcoil zoals DerHanzl ook al zegt. Ik denk zelf dat je spoel is verbrand, lijkt op precies dezelfde symptomen die ik zelf heb gehad met mijn cb400n. Kijk/ruik achter je vliegwiel, wie weet kan je het zien, anders vliegwiel demonteren.
 
't Is gelukt!

URL:

Wat je dus zou moeten doen, is met een scope controleren of het pickup signaal er goed uit ziet. Doe dit zowel koud als warm en hou in de gaten of vooral de amplitude van het signaal inzakt. Inzakken van het signaal kan omdat de geleidbaarheid van de spoel minder wordt met het opwarmen (weerstand neemt toe).
Verder weet ik niet of er magneetontsteking op die motor zit, of gewoon een 12V voorziening, maar als er magneetontsteking op zit is het waarschijnlijker dat de "charge coil" doorslaat ipv de pickup. De chargecoil (zoals je ook ziet in het filmpje) zit rond de 300V en de pickup maar enkele volts. Als er dus een breukje in de isolatie zit, dan is het 't waarschijnlijkste dat de charge coil doorslaat.
Verder, als je aan het meten bent, kun je gelijk de uitgang van je CDI op de scope zetten, kun je zien of het signaal richting bobines (en toerenteller denk ik) er niet verrot uit gaat zien als de zaak opwarmt.
Met elke meting er rekening mee houden dat niet per se de CDI of de pickup de oorzaak kan zijn van de problemen die je ziet, maar ook de bekabeling of stekkers.
Volgens mij is de enige manier om dit probleem systematisch aan te pakken (dus zonder dat je een bos onderdelen gaat lopen verwisselen), is meten met een scope. Ook erg leuk om het probleem wat je hebt te "zien" op een scope, geeft je meer zekerheid dat je de juiste oplossing hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan