Ik wil motor!!! .. of toch eerst auto?

Beste BikeChick,
Ik heb eerst mijn motorrijbewijs gehaald en ben nu bezig voor autorijbewijs. Tegen alle adviezen in heb ik er voor gekozen om eerst voor mijn A'tje te gaan.
Ik heb hier nooit spijt van gehad.
Nu ik bezig ben met mijn autorijbewijs snap ik wel waarom de rijschool eigenlijk wilde dat ik eerst autorijbewijs haalde, ik heb me namelijk in 1,5 jaar tijd allemaal dingen aangeleerd door het motorrijden die ik me nu moet afleren.
- Ik maak bochten te ruim, ik stuur bijvoorbeeld eerst naar links voordat ik rechts instuur.
- Ik kijk constant in de buitenspiegels, terwijl ik ook de binnenspiegel moet gebruiken.
- Ik rij te hard op rotondes af.
Zo zijn er nog wel een paar dingen waaraan ik nu echt moet werken met autolessen.
Verder zijn er natuurlijk de praktische nadelen, zoals geen bagageruimte enzo, maar ik moet zeggen dat ik nog steed blij ben dat ik mijn motorrijbewijs eerst heb gehaald.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik eerst mijn A heb gehaald.
Ten slotte: A voor B is toch eigenlijk het meest logisch, de B komt toch ook niet eerder in het alfabet :P

Veel sterkte en succes overigens!
 
Laatst bewerkt:
ik heb auto en motor tegelijk gehaald, als ik eerst auto gehaald had, daar verkeers ervaring in opgedaan had en toen motor gehaald had dan was motor wat sneller gegaan. MAAR dat wil niet zeggen dat je niet gewoon eerst motor kan halen en auto later het duurt misschien iets langer maar is absoluut niet nodig. Aan de andere kant scheelt het ook weer veel tijd dat je niet eerst auto moet gaan leren :P
Als je motor wil rijden zou ik zeggen ga dat lekker doen, have fun, enjoy life :)
 
Onder de jonge motorrijders zijn er gasten die een dikke sportmotor kopen en als een aap aan het gas blijven hangen, slechts omdat hij hard kan.

Eh, dus? Wat moet je anders met zo'n ding? Die motor is toch voor de lol, en zoveel lol heb ik niet van een GS500 of Er6n :') :')

Ik heb ook eerst A gehaald, en een paar maanden later B. Ik adviseer echt voor B, dan leer je makkelijker kijken en de weg kennen. Achteraf had ik echt B eerst moeten halen, véél praktischer, een motor is wel leuk voor de lol maar praktisch gezien waardeloos vergeleken met een auto.

Als je eenmaal je eigen auto bent gewend, kan je echt niet meer zonder. Even iemand ophalen, of boodschappen doen, even naar de sportschool, of naar een klant.
 
Laatst bewerkt:
Achteraf had ik echt B eerst moeten halen, véél praktischer, een motor is wel leuk voor de lol maar praktisch gezien waardeloos vergeleken met een auto.

Een R6 misschien wel, maar zowel mijn GSA als mijn Transalp zijn beiden veel praktischer dan een auto. Sta nooit vast in de file en parkeerproblemen ken ik niet. En met de koffers eraan heeft mijn GSA net zoveel bagageruimte als een kleine auto.

Het enige onpraktische is die paar dagen gladheid per jaar, maar daar zou ik dan nog eerder een zijspan voor kopen dan een auto.
 
Ik ben erg blij dat ik mijn motorrijbewijs heb, en geen autorijbewijs. Ik ben fotograaf, maar kan mijn hele studio meenemen op de motor, hoef nooit de bob te spelen (alleen voor mezelf natuurlijk), sta nooit vast in de file, betaal geen parkeergeld en dure verzekering/wegenbelasting en het is nog eens ontzettend leuk ook. =)
 
Eh, dus? Wat moet je anders met zo'n ding? Die motor is toch voor de lol, en zoveel lol heb ik niet van een GS500 of Er6n :') :')

Ik heb ook eerst A gehaald, en een paar maanden later B. Ik adviseer echt voor B, dan leer je makkelijker kijken en de weg kennen. Achteraf had ik echt B eerst moeten halen, véél praktischer, een motor is wel leuk voor de lol maar praktisch gezien waardeloos vergeleken met een auto.

Als je eenmaal je eigen auto bent gewend, kan je echt niet meer zonder. Even iemand ophalen, of boodschappen doen, even naar de sportschool, of naar een klant.


Iemand ophalen? Dat kan ook op de motor.
Boodschappen? Gewoon met de fiets. Als je alleen bent heb je toch niet zoveel nodig en loop je vaker in een supermarkt dan wanneer je een heel gezin moet onderhouden.
Sportschool? Ik ga gewoon op de motor naar de sportschool :D

Ik heb geen auto en doe werkelijk alles op de motor.


Als je in overweging zit of je eerst je A of B wilt gaan halen kan je altijd met de mensen om je heen praten over 'wat zij vinden' of 'liever zien'.

Het belangrijkste is dat je doet wat jezelf wilt. Waar ligt je hart en wat wil je het liefst doen?

Waarom zou een auto praktischer zijn? Kan je na je 18de ineens niet meer zonder auto? Omdat dat praktischer is? Iets wat je niet kent mis je niet...punt..heel simpel. Als je dan eerst je A haalt mis je ook niet de bergruimte van een auto.. Dan zou je ook wel in twijfel kunnen vallen of je eerst je B haalt of eerst je C? C biedt veeeeeeel meer bergruimte... |( Dus waar hebben we het hier over..

Als je hart van een A'tje ligt en daar al jaren naar uitkijkt. Het motorrijden ziet als een passie of een je hebt daar een grotere voorliefde voor dan voor autorijden. Moet je gewoon je A gaan halen.

Er is al eerder gezegd dat als je eerst je A haalt je dat problemen gaat opleveren bij het leren voor je B, ivm rechts sturen voor een linkerbocht..
Zo zou het ook kunnen zijn dat je met een auto andere rijeigenschappen leert die je met een motor weer moet 'afleren' of beter gezegd anders moet leren. Op de fiets steek je ook je hand uit voor een bocht en bij een auto heb je zo'n knippertje die je aan kan zetten...daar doe je dus ook anders. Leer je het dan af om je hand uit te steken? Nee je doet gewoon iets anders.


Ik heb eerst mijn B gehaald en 5 jaar later mijn A. Maar heb van jongsaf al een voorliefde voor tweewielers.

Mijn advies doe waar je hart ligt en waarvan jij denkt waar je het meeste lol uit kunt halen.

De praktische voordelen van een auto ken je nu niet, die van een motor ook niet. De nadelige factoren ken je ook niet. En iets wat je niet kent mis je niet maar daar pas je je op aan, althans dat is mijn ervaring.

Veel succes en hopelijk tot ziens op je tweewieler *O* :] :W

Voor de toekomst: Heel veel geluk toegewenst en succes bij de behandelingen.

Groeten,
Wim
 
Het belangrijkste is dat je doet wat jezelf wilt. Waar ligt je hart en wat wil je het liefst doen?

Waarom zou een auto praktischer zijn? Kan je na je 18de ineens niet meer zonder auto? Omdat dat praktischer is? Iets wat je niet kent mis je niet...punt..heel simpel. Als je dan eerst je A haalt mis je ook niet de bergruimte van een auto.. Dan zou je ook wel in twijfel kunnen vallen of je eerst je B haalt of eerst je C? C biedt veeeeeeel meer bergruimte... |( Dus waar hebben we het hier over..
precies, berg ruimte enzo heb je niet nodig als je 18 bent, dan ben je creatief want je hebt heel je leven nog geen berg ruimte gehad op je trapfiets :P als je dan een keer iets moet vervoeren kan je het ook aan iemand vragen die wel een auto heeft (en hoe vaak moet je nou iets vervoeren...) en overal kunnen parkeren is ook veel handiger..
 
Een auto is alleen leuk als je regelmatig spullen vervoert die groter zijn dan wat er in een zij/topkoffer past, of regelmatig meerdere mensen vervoert. =)

In ieder geval sterkte met de behandeling, en veel geluk met het motorrijden straks! Volgens mij heb je zelf de keuze allang gemaakt. ;)
 
Een auto is alleen leuk als je regelmatig spullen vervoert die groter zijn dan wat er in een zij/topkoffer past, of regelmatig meerdere mensen vervoert. =)

In ieder geval sterkte met de behandeling, en veel geluk met het motorrijden straks! Volgens mij heb je zelf de keuze allang gemaakt. ;)
vrienden en ander gespuis bellen maar een taxi :]
 
vrienden en ander gespuis bellen maar een taxi :]

Helemaal mee eens, toen ik begon aan m'n rijbewijs waren een aantal
mensen erg geboeid. Dat was namelijk heel handig vonden ze. Waarom
ze dat handig vonden bleek toen ze hoorden dat ik voor m'n A'tje ging.

Ze waren namelijk heel erg teleurgesteld.
 
Laatst bewerkt:
bij mijn familie is het dus ook zo.. tante: ja je komt nog wel terug van je keuze..

Ja om voor mijn opa en oma te kunnen rijden zeker zodat jullie niet meer hoeven.. :P
 
Hey Bikechick sterkte met je chemo! En als jij graag wilt motorrijden, ga er dan voor!

Toen ik 18 werd heb ik wat autorijlessen gehad. Eigenlijk wilde ik motorrijden, dat leek me van kinds af aan al te gek, maar een motor kon ik toch niet betalen. Een auto ook niet trouwens :') Maar ik heb me min of meer over laten halen, zo van "Dat kan altijd handig zijn bla bla". Met dat lessen ben ik al snel gestopt.

De bijna 10 jaar daarop heb ik mij gered met OV (lang leve de studentenjaarkaart *O* ) En wegens andere interesses niet meer aan een rijbewijs gedacht. Ik heb in die tijd meer van de wereld gezien dan de meeste vrienden, die met hun auto konden "gaan en staan waar ze wilden".

Toen ik de trein eindelijk beu was mijn A gehaald, met spijt dat ik het niet eerder had gedaan. Nu overweeg ik ook een B rijbewijs. Om onderdelen en oude motoren te kunnen vervoeren :] En als het sneeuwt nog op mijn werk te kunnen komen.
 
Ja zeker eerst je motor gaan halen. Heb ik ook gedaan. Zorg wel dat je echt goed kan rijden, neem dus genoeg lessen bij een goede rijschool. Ga niet je examen in met de hoop dat je het gaat halen. Zorg ervoor dat je weet dat je kan rijden. Dan haal je je examen makkelijk en je kan ook veilig de weg op. Als je inderdaad je auto niet persé nodig hebt, ga dan lekker voor die motor.
 
Gewoon lekker met je A-tje beginnen.
nadeel, je moet je theorie hebben voor je aan avb deel van lessen mag beginnen, dus zorg ervoor dat je je theorie snel hebt ;)

Handiger is B voor A te halen. Omdat je dan ook weet welke belemeringen (kwa zicht) een automobilist heeft.
Ik ervaar dat ik daardoor soms op een bepaalde manier rijdt, waar anderen waarschijnlijk een andere lijn/snelheid zouden rijden.
Maar zoals al eerder gezegd kan een goede instructeur je alles bij brengen!

iig veel succes. en sterkte de komende tijd!
ps. heb nog wel 2 oefen programma's met proef examens voor je theorie. Als het je handig lijkt kan ik die op 1 of andere manier wel naar je doorsturen. Moet je maar effe een PM-etje sturen ;)
 
succes dan in ieder geval! *D geniet er van! ( en wacht maar tot je niemand meer in je oor hoort gillen!! heerlijk :P )
 
Als je denkt om motor te gaan rijden...doen!

Ik heb 7 jaar geleden steeds gezegd: ik ga motor rijden... Ik heb toen gekozen voor de auto, omdat dit praktischer was: transportmogelijkheden en ik kwam overal met iedereen, in de winter gewoon volop gebruik maken van de auto...
Midden april begonnen met motorijbewijs...want ineens wist ik het, ik wil motorrijden! Na de eerste twee lessen had ik spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan. Zo'n lekker gevoel en dat op een naked })
 
@bikechick, ik heb ook kanker gehad en nadat ik eenmaal hersteld was 3 jaar geleden ben ik gelijk motorrijles gaan nemen.
Ik had al een auto, maar mijn filosofie was: voor je het weet kan het leven voorbij zijn en je kan beter spijt hebben van wat je hebt gedaan dan van wat je hebt gelaten.
En natuurlijk is het veiliger als je rijervaring opdoet in een koekblik en er zijn voordelen zat te noemen, maar als je dan achteraf zou kijken en je hebt je droom niet nagejaagd ga je daar spijt krijgen en dat zou echt jammer zijn.
Autorijden is leuk, maar passie komt pas bij motorrijden.
 
@bikechick, ik heb ook kanker gehad en nadat ik eenmaal hersteld was 3 jaar geleden ben ik gelijk motorrijles gaan nemen.
Ik had al een auto, maar mijn filosofie was: voor je het weet kan het leven voorbij zijn en je kan beter spijt hebben van wat je hebt gedaan dan van wat je hebt gelaten.
En natuurlijk is het veiliger als je rijervaring opdoet in een koekblik en er zijn voordelen zat te noemen, maar als je dan achteraf zou kijken en je hebt je droom niet nagejaagd ga je daar spijt krijgen en dat zou echt jammer zijn.
Autorijden is leuk, maar passie komt pas bij motorrijden.

ik doe hem 2 weken na de laatste chemo / tijdens de bestraling.. Ben op dit moment alleen moe en haar uitval..thats all :) Ik ga hem zeker weten doen.. 24 juni laatste chemo en 8 juli ben ik eindelijk 18 :) Kijk er naar uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan